"Gaan dieren ook naar de hemel?"

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

"Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door Van Ewijk »

Dit vroeg het vijfjarige dochtertje van een vriend van me. Ze zag mij met mijn hondje wandelen en ze wil altijd even aaien.
Nu gaf ik daar laconiek antwoord op, "Mischien wel meisje, als ze lief zijn en niet bijten wel!"
Wat moet je anders zeggen tegen zo'n kind?

Maar de vraag bleef om een of andere reden toch wel hangen, niet zozeer dat het nieuw voor me is hoor.
Deze vraag heb ik vaker gehoord en ik neem aan dat ik daarmee niet alleen ben.
Thuis eens opgezocht wat de bijbel hier over zegt:
Dan komt men toch snel op prediker, dat de levensadem van de dieren toch ook wedergaat maar God.
Kijkt men naar internet op dit onderwerp dan krijgt men vrijwel overal verschillende lezingen maar vrijwel allemaal met dezelfde conclusie: Nee.
Welliswaar zijn er in het koninkrijk Gods dierenz zoals het Leeuw en de lam die vredig naast elkaar liggen, maar dit zijn nieuwe dieren.
Niet de dieren die wij hier op aarde gekend hebben.
Voor sommigen moeilijk te verteren.
Het is bekend dat sommige mensen heel erg veel van hun dier houden.
Dit word in de bijbel ook nergens veroordeeld.
Zie het verhaal van de profeet die David het verhaal verteld van de liefde van een familie voor een klein lam, dat geroofd word door een snode man die zijn eigen vee niet wilt slachten voor je feestmaal.
Zie daar ook de relatie tussen Bileam en zijn ezel, die van God het vermogen kreeg om te kunnen spreken.
De engel nam haar zelfs in bescherming.

Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat we allemaal onze geliefden terug willen zien in de hemel, en, als het kan, ook onze geliefde huisdieren die ons in dit aardse bestel zoveel liefde hebben gegeven.

Echter...waar begint het en waar ligt te grens?
Is er verschil tussen gedierte en ongedierte?
Zijn de mier en de luis gelijk aan de hond en de kat?
Natuurlijk volledig irrelevant als de hemel voor dieren gesloten is.
Wie kan zijn of haar licht hier over laten schijnen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door KDD »

Maar buiten zullen zijn de honden...
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door CvdW »

KDD schreef:Maar buiten zullen zijn de honden...
... op het erf. Mag je dan zeggen dat deze ook vallen onder het genadeverbond? Net als gedoopte kindertjes.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door Bertiel »

De kandidaat van zondagmorgen hield de kinderen voor dat je in de hemel eindelijk met leeuwen en tijgers kan kroelen, maar dat het mooiste zal zijn dat je de Heere zult zien!

In Jesaja wordt er natuurlijk gesproken over de wolf en het lam, etc., kantekeningen wijzen er ook op dat de kinderen zullen spelen met de adder zonder gevaar.

Onze huidige huisdieren die dood gaan, zullen we niet in de hemel tegen komen, de dieren hebben een ziel, maar niet voor de eeuwigheid.
Misschien is het wel zo dat de dieren die leven ten tijde van "de punt des tijds" ook een eeuwig leven krijgen, maar voor zover ik weet laat de bijbel zich daar niet over uit.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door parsifal »

Het antwoord wat je gaf, lijkt me toch wel een soort "redding door goed zijn" theologie.

Verder weten we denk ik niet zo veel hierover. Ik denk wel dat we lessen kunnen trekken uit hoe het in het paradijs was over hoe het op de nieuwe aarde zal zijn. Ik vond het wel mooi om de opmerking van Chesterton te lezen over de leeuw en het lam. Ons beeld hiervan "ontleeuwt" de leeuw vaak tot een lam.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door Isala »

Ik kan je van harte het boek: "Gods toekomst voor dieren" aanbevelen, geschreven door Raymond R. Hausoul.
https://www.kokboekencentrum.nl/boek/go ... or-dieren/

Lees het, en je krijgt een breder perspectief over de schepping van de dieren.

Toelichting van de schrijver:
Wat mogen we in het licht van de Bijbelse openbaring en de christelijke geloofsleer zeggen over Gods weg met de dieren? Dat is de kernvraag die ons in dit boek intensief zal bezighouden. In gemakkelijkere taal zouden we de kernvraag als volgt kunnen formuleren: Hoe gaat God met dieren om? Hebben dieren zoals mensen een plaats in Christus’ verlossingswerk? Zijn er straks dieren op de nieuwe aarde? Het antwoord op de laatste twee vragen zal luiden: dieren hebben een plaats in Christus’ verlossingswerk en er zijn straks daadwerkelijk dieren op de nieuwe aarde. Wie daar al van overtuigd is, kan meteen in hoofdstuk 12 nalezen hoe ik dat persoonlijk uitwerk. Toch besef ik dat veel lezers mijn antwoord niet zonder verdere toelichting zullen accepteren. Het gaat hier immers om vragen waar de christelijke literatuur weinig over spreekt. De wereld van de dieren is in de christelijke theologie een terra incognita – een onbekend gebied. Het is een geweldige uitdaging om op een verantwoorde manier dieper in te gaan op deze vragen en openingen te bieden tot een constructief vervolggesprek. Dat is het doel dat ik met dit boek voor ogen heb en waartoe ik de lezer van harte uitnodig. Een avontuur waarin op zoek wordt gegaan naar de dieren in Gods heilsplan. We zullen dus stapsgewijs aan dit avontuur moeten beginnen om een sterke onderbouwing te bieden aan de antwoorden die in de laatste hoofdstukken worden gegeven.
Hora est!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door Van Ewijk »

parsifal schreef:Het antwoord wat je gaf, lijkt me toch wel een soort "redding door goed zijn" theologie.

Verder weten we denk ik niet zo veel hierover. Ik denk wel dat we lessen kunnen trekken uit hoe het in het paradijs was over hoe het op de nieuwe aarde zal zijn. Ik vond het wel mooi om de opmerking van Chesterton te lezen over de leeuw en het lam. Ons beeld hiervan "ontleeuwt" de leeuw vaak tot een lam.
Over dat antwoord: Voert u veel uitgebreide theologische discussies met vijfjarigen die kinderlijke maar moeilijke vragen stellen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door DDD »

Niets mis met theologiseren met kinderen.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door merel »

Van Ewijk schreef:
parsifal schreef:Het antwoord wat je gaf, lijkt me toch wel een soort "redding door goed zijn" theologie.

Verder weten we denk ik niet zo veel hierover. Ik denk wel dat we lessen kunnen trekken uit hoe het in het paradijs was over hoe het op de nieuwe aarde zal zijn. Ik vond het wel mooi om de opmerking van Chesterton te lezen over de leeuw en het lam. Ons beeld hiervan "ontleeuwt" de leeuw vaak tot een lam.
Over dat antwoord: Voert u veel uitgebreide theologische discussies met vijfjarigen die kinderlijke maar moeilijke vragen stellen?
Ja, met onze kinderen (7-12) voeren wij zeker deze discussies, predestinatie, evolutie, theologische verschillen tussen kerken
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door Henk J »

merel schreef:
Van Ewijk schreef:
parsifal schreef:Het antwoord wat je gaf, lijkt me toch wel een soort "redding door goed zijn" theologie.

Verder weten we denk ik niet zo veel hierover. Ik denk wel dat we lessen kunnen trekken uit hoe het in het paradijs was over hoe het op de nieuwe aarde zal zijn. Ik vond het wel mooi om de opmerking van Chesterton te lezen over de leeuw en het lam. Ons beeld hiervan "ontleeuwt" de leeuw vaak tot een lam.
Over dat antwoord: Voert u veel uitgebreide theologische discussies met vijfjarigen die kinderlijke maar moeilijke vragen stellen?
Ja, met onze kinderen (7-12) voeren wij zeker deze discussies, predestinatie, evolutie, theologische verschillen tussen kerken
Pittige onderwerpen. Met name de predestinatie en de verschillen tussen de kerken. Het is wel van belang dat er dan evenwichtig gesproken wordt. Kinderen kunnen goedbedoelde opmerkingen soms zomaar verkeerd begrijpen. Bij mij op de zondagsschool vermijdt ik onderwerpen als kerkverschillen. Uitverkiezing komt zeer beperkt aan de orde, ik leg liever de nadruk op onze verlorenheid, Gods vrijmacht en de genade in Christus.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door merel »

Het ligt natuurlijk aan de leeftijd in hoeverre je bepaalde zaken uitdiept. Mijn oudste bemerkt nu langzaam aan ook door klasgenoten de verschillen in kerken. en vraagt naar het hoe en waarom.

Om terug te gaan op het topic onderwerp geef ik altijd aan dat er wel degelijk dieren in de hemel zijn, maar dat de huidige dieren op aarde geen ziel hebben en daarom daar niet komen.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door Henk J »

merel schreef:Het ligt natuurlijk aan de leeftijd in hoeverre je bepaalde zaken uitdiept. Mijn oudste bemerkt nu langzaam aan ook door klasgenoten de verschillen in kerken. en vraagt naar het hoe en waarom.

Om terug te gaan op het topic onderwerp geef ik altijd aan dat er wel degelijk dieren in de hemel zijn, maar dat de huidige dieren op aarde geen ziel hebben en daarom daar niet komen.
Bij kinderen is het ook altijd maatwerk natuurlijk, de een pakt zaken sneller op dan de ander.
Over het onderwerp, ik denk er ook zo over. Maar het is gewoon lastig om voor te stellen hoe het zal zijn in de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde. De belangrijkste vraag blijft dan: waar zijn wij?
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door merel »

Henk J schreef:
merel schreef:Het ligt natuurlijk aan de leeftijd in hoeverre je bepaalde zaken uitdiept. Mijn oudste bemerkt nu langzaam aan ook door klasgenoten de verschillen in kerken. en vraagt naar het hoe en waarom.

Om terug te gaan op het topic onderwerp geef ik altijd aan dat er wel degelijk dieren in de hemel zijn, maar dat de huidige dieren op aarde geen ziel hebben en daarom daar niet komen.
Bij kinderen is het ook altijd maatwerk natuurlijk, de een pakt zaken sneller op dan de ander.
Over het onderwerp, ik denk er ook zo over. Maar het is gewoon lastig om voor te stellen hoe het zal zijn in de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde. De belangrijkste vraag blijft dan: waar zijn wij?
Dat klopt, maar een kind denkt ook heel kinderlijk. Mijn oudste zei een keer dat hij niet naar de hemel wilde, omdat het hem daar saai leek met gouden straten en hij hield ook niet van zingen. Wat moest hij daar dan eeuwig doen.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door Henk J »

merel schreef:
Henk J schreef:
merel schreef:Het ligt natuurlijk aan de leeftijd in hoeverre je bepaalde zaken uitdiept. Mijn oudste bemerkt nu langzaam aan ook door klasgenoten de verschillen in kerken. en vraagt naar het hoe en waarom.

Om terug te gaan op het topic onderwerp geef ik altijd aan dat er wel degelijk dieren in de hemel zijn, maar dat de huidige dieren op aarde geen ziel hebben en daarom daar niet komen.
Bij kinderen is het ook altijd maatwerk natuurlijk, de een pakt zaken sneller op dan de ander.
Over het onderwerp, ik denk er ook zo over. Maar het is gewoon lastig om voor te stellen hoe het zal zijn in de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde. De belangrijkste vraag blijft dan: waar zijn wij?
Dat klopt, maar een kind denkt ook heel kinderlijk. Mijn oudste zei een keer dat hij niet naar de hemel wilde, omdat het hem daar saai leek met gouden straten en hij hield ook niet van zingen. Wat moest hij daar dan eeuwig doen.
Dan heeft hij er wel over nagedacht, dat is de winst :super . Mijn neefje van 5 zei ooit een keer tijdens het lezen van de kruisiging van de Heere Jezus, waarom gebruiken ze geen boormachine :? Daar was nog wat onderwijs nodig.... Toch liever zulke opmerkingen dan kinderen die hun mond maar houden.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: "Gaan dieren ook naar de hemel?"

Bericht door KDD »

KDD schreef:Maar buiten zullen zijn de honden...
Ds G. van Reenen zei dat hij blij was dat dit in de Bijbel stond want hij was bang van honden.
Plaats reactie