De naam gebruikt bij het dopen.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

De naam gebruikt bij het dopen.

Bericht door Van Ewijk »

Welke christelijke denominatie men ook neemt, reformatorisch, Katholiek, evangelisch.
Er word altijd en immer gedoopt:
"In de naam van de vader, de zoon en de heilige geest."

Lezen wij echter de bijbel, en dan met name het boek Handelingen:

Handelingen 2:38
Alwaar Petrus roept:
"Bekeert u, en een ieglijk van u worden gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving van zonden, en u zult de heilige geest ontvangen.

In handelingen 10:48 lezen wij:
"En hij beval dat zij zouden gedoopt worden in de naam des Heeren."

Handelingen 8:16
"Maar zij waren alleenlijk gedoopt in den Naam des Heeren Jezus."

In handelingen 19:5 zegt Paulus te Efeze tegen de discipelen die in de doop van Johannes waren gedoopt dat zij in naam van Christus Jezus gedoopt moesten worden om de Heilige Geest te ontvangen.
"En die hem hoorden, werden gedoopt in den Naam des Heeren Jezus."

En toch lezen wij in Mattheüs 28:19 dat de Heere Jezus zei:
"Gaat dan heen. Onderwijst al de volken, dezelfde dopende in den Naam des Vader en des Zoons en des Heiligen Geestes."

Er is dus geen twijfel dat de benoeming
"In naam van Den Vader, Den Zoon en Den Heiligen Geestes" een bijbelse basis heeft.
Rechtstreeks uit de mond van de Heere Jezus zelf. Een betere bijbelse onderbouwing kan men dus niet vinden.

Mijn vraag, waarom word dit dan nergens hierna herhaald bij de doop, en schijnt er afgaande op de tekst enkel maar gedoopt te worden in de Naam Des Heeren Jezus?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De naam gebruikt bij het dopen.

Bericht door -DIA- »

Ik weet een ding wel, b.v. het Wachttorengenootschap zal nooit in de Naam van een drie-enig God dopen...
Verder is het vanzelf duidelijk in het Formulier om de kleine kinderen te dopen verwoord.

TEKST VAN HET FORUMULIER (zover ik weet is er nooit onenigheid hierover geweest in onze kerken.)

De hoofdsom van de leer des Heiligen Doops is in deze drie stukken begrepen:

Eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water, waardoor ons de onreinigheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden, een mishagen aan onszelf te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelf te zoeken.

Ten tweede, betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil. En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap zijns doods en zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van al onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeeigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.

Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

En hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van den Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden; gelijk God spreekt tot Abraham, den Vader aller gelovigen, en overzulks mede tot ons en onze kinderen, zeggende, Gen. 17:7: Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uwen zade na u.

Dit betuigt ook Petrus, Hand. 2:39, met de woorden: Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal.

Daarom heeft God voormaals bevolen hen te besnijden, hetwelk een zegel des verbonds en der gerechtigheid des geloofs was; gelijk ook Christus hen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend heeft; Mark. 10:16.

Omdat dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de jonge kinderen, als erfgenamen van het rijk Gods en van zijn verbond, dopen; en de ouders zullen gehouden zijn hun kinderen, in het opwassen hiervan breder te onderwijzen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De naam gebruikt bij het dopen.

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Ik weet een ding wel, b.v. het Wachttorengenootschap zal nooit in de Naam van een drie-enig God dopen...
Verder is het vanzelf duidelijk in het Formulier om de kleine kinderen te dopen verwoord.

TEKST VAN HET FORUMULIER (zover ik weet is er nooit onenigheid hierover geweest in onze kerken.)

De hoofdsom van de leer des Heiligen Doops is in deze drie stukken begrepen:

Eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water, waardoor ons de onreinigheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden, een mishagen aan onszelf te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelf te zoeken.

Ten tweede, betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil. En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap zijns doods en zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van al onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeeigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.

Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

En hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van den Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden; gelijk God spreekt tot Abraham, den Vader aller gelovigen, en overzulks mede tot ons en onze kinderen, zeggende, Gen. 17:7: Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uwen zade na u.

Dit betuigt ook Petrus, Hand. 2:39, met de woorden: Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal.

Daarom heeft God voormaals bevolen hen te besnijden, hetwelk een zegel des verbonds en der gerechtigheid des geloofs was; gelijk ook Christus hen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend heeft; Mark. 10:16.

Omdat dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de jonge kinderen, als erfgenamen van het rijk Gods en van zijn verbond, dopen; en de ouders zullen gehouden zijn hun kinderen, in het opwassen hiervan breder te onderwijzen.
Ik betwijfel de inzetting van de Heere Jezus ook geenzins waarde Dia en ik onderschrijf bovenstaand formulier volledig.
Daar gaat het niet over.
Ik was alleen benieuwd naar een nadere verklaring in reactie op de vraag zoals ik die gesteld heb aan de hand van de getoonde tekst.

Dat de wachttoren, de mormonen en alle andere denominaties die de Heilige Drieeenheid niet erkennen en nooit zo zullen dopen is mij bekend.
Deze dwaalleren verwerp ik.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De naam gebruikt bij het dopen.

Bericht door John Galt »

Interessante vraag. David H. Stern schrijft in zijn joods-christelijke commentaar het volgende:
Immersing them - Christianity has tended to regard this phrase as a “baptismal formula” to be pronounced when someone is baptized. This understanding leads to such questions as: What is this “name” of the Father, Son and Spirit? Is it Jehovah? Jesus (compare Ac 2:38, 8:16)? or something else? Must all three “persons of the Godhead” be mentioned for a baptism to be valid? So far as I am concerned, these questions miss the point. First of all, Greek eis generally means “into” rather than “in.” Secondly, although “name” is the literal meaning of Greek onoma, “immersing into a name” describes no possible literal act. My rendering expresses what I believe to be the intended meaning, since in the Bible “name” stands for the reality behind the name. While “in the name of” can mean “on the authority of,” that seems weak here; more is meant than identifying who authorizes immersion. It is possible that the Greek for “into the name” renders Hebrew lashem, “for, for the sake of, with reference to”; if so, it renders the sense well.

"The Father, the Son and the Ruach HaKodesh." - This is the closest the New Testament comes to stating the proposition that YHVH, Adonai, the one God of Avraham, Yitzchak and Ya‘akov, consists of Father, Son and Holy Spirit (compare 2C 13:14). The word “trinity” appears nowhere in the New Testament; it was developed later by theologians trying to express profundities which God has revealed about himself. The New Testament does not teach tritheism, which is belief in three gods. It does not teach unitarianism, which denies the divinity of Yeshua the Son and of the Holy Spirit. It does not teach modalism, which says that God appears sometimes as the Father, sometimes as the Son and sometimes as the Holy Spirit, like an actor changing masks. It is easy to wander astray into error or nonsense in thinking about God, since his ways are not our ways and his thoughts are not our thoughts (Isaiah 55:8). Some Messianic Jews use the term “triunity” in conscious avoidance of the word “trinity,” which has such a non-Jewish, traditionally Christian ring to it, and in order to emphasize the unity of God as proclaimed in the Shma without neglecting what this verse highlights. But the bottom line is that it is more important to believe God’s word and to trust him than to argue over particular doctrinal or verbal formulas used in attempting to describe the nature of God.

There is also a textual issue. Although nearly all ancient manuscripts have the trinitarian formula, Eusebius, the Church historian, who may have been a non-trinitarian, in his writings preceding the Council of Nicea in 325 c.e., quotes the verse without it. Most scholars believe the formula is original, but papers by Hans Kosmala take the opposite view.
Ik hoop dat je Engels kunt lezen. Ik heb geen tijd om het helemaal te vertalen, maar met behulp van Google Translate kom je vast wel een heel eind.
Who is John Galt? :quoi
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: De naam gebruikt bij het dopen.

Bericht door Susanna »

Het feit dat "Doop" feitelijk onderdompeling betekent, is veelzeggend, en dit komt naar voren in de volledige Joodse Bijbelvertaling van Mattheüs 28 v19 en Markus 1. Hier spreekt het woord over nieuwe gelovigen die " ondergedompeld worden in de realiteit van de Vader, de Zoon en de Ruach ha Kodesh "(Heilige Geest) citaat is eveneens van David S.

Mooi stuk van David Stern. Dank je wel @johngalt
Plaats reactie