Gezag en gehoorzaamheid

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
Mara schreef:
helma schreef: Ik wil echt niet voorbij gaan aan moeilijke situaties. Het spijt me als ik die indruk zou wekken.
Maar is het verlangen er om te doen wat God van ons vraagt?
Ik heb nog steeds geen bijbels antwoord gekregen op mijn vraag waarom je je man zou moeten gehoorzamen, terwijl hij willens en wetens over het geweten van zijn vrouw heenwalst.
In het klassieke huwelijksformulier staat de volgende zinsnede:
"Gij zult uw wettigen man liefhebben, eren en vrezen, ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen die recht en billijk zijn, als uw heer"
Een waardevolle toevoeging, Tiberius. Het is absoluut geen tegenstelling met wat ik schrijf, maar wel een aanvulling die in mijn bijdragen onvoldoende belicht is.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: In het klassieke huwelijksformulier staat de volgende zinsnede:
"Gij zult uw wettigen man liefhebben, eren en vrezen, ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen die recht en billijk zijn, als uw heer"
Maar dat zal dan een rare discussie worden tussen die twee, denk je niet?
eilander schreef:Helma heeft hier wel antwoord op gegeven, mijns inziens.
Een voorbeeld dat de vrouw en kinderen zich liet inenten.
Ik ben het daar echter niet mee eens, omdat ik dit niet in de Bijbel terug kan vinden.
Vooral dat tegen je wil in laten enten, vind ik een heel groot struikelblok.
eilander schreef:Dan terug naar jouw vraag: het is denk ik niet de vraag: 'waarom zou je zo'n man moeten gehoorzamen?' Het is de vraag: 'wat vraagt de Heere van mij in zo'n situatie, hoe geef ik in zo'n bitter moeilijke situatie van dag tot dag invulling aan Gods instelling?'
Mijn man staat niet overal hetzelfde in als ik, ik bedoel dan in kwesties waarin het geweten meespeelt.
Mijn geweten is - mede door mijn opvoeding denk ik - nogal strak omlijnd gevormd.
Wij hebben ervoor gekozen om elkaar in zo'n geval vrij te laten.
Zeer ingewikkelde kwesties kun je zeker over praten, maar als je merkt dat er niet toegegeven gaat worden, moet je stoppen en niet de ander dwingen om het ook te doen.
Als mijn hele gezin zich straks laat inenten en ik kan dat niet, zal mijn man mij niet "meeslepen".
eilander schreef:En voor de goede orde: dit is geen vrijbrief voor een man om over de vrouw te heersen. Geen enkele aanleiding geeft de Bijbel is ons daarvoor, integendeel.
Overigens is dit niet alleen een probleem voor vrouwen, er zijn ook mannen die zich laten overheersen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef: In het klassieke huwelijksformulier staat de volgende zinsnede:
"Gij zult uw wettigen man liefhebben, eren en vrezen, ook hem gehoorzaam zijn in alle dingen die recht en billijk zijn, als uw heer"
Maar dat zal dan een rare discussie worden tussen die twee, denk je niet?
Als er een komma vóór het door mij onderstreepte deel had gestaan, wel ja.
Nu valt het toch wel mee?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door eilander »

@Mara, al een tijd terug heeft @Mannetje duidelijk gemaakt waar het om gaat bij bv. de casus die ik aandroeg: het gaat om een situatie waarin je een keuze moet maken, dus waar je niet elk een eigen kant op kan. Want dan ben ik het wel met je eens, dan mag je niet over het geweten van een ander heersen. Maar dat kan niet in alle gevallen, dan moet je beiden dezelfde kant op. Maar ja, welke kant wordt dat?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:@Mara, al een tijd terug heeft @Mannetje duidelijk gemaakt waar het om gaat bij bv. de casus die ik aandroeg: het gaat om een situatie waarin je een keuze moet maken, dus waar je niet elk een eigen kant op kan. Want dan ben ik het wel met je eens, dan mag je niet over het geweten van een ander heersen. Maar dat kan niet in alle gevallen, dan moet je beiden dezelfde kant op. Maar ja, welke kant wordt dat?
Ik vind het een moeilijke als het zo abstract blijft. Wij hebben in onze huwelijkstijd, waarin toch heel veel gebeurt is, eigenlijk nooit een situatie gehad waarin het voor ons onduidelijk was welke kant we op zouden gaan samen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef:
eilander schreef:@Mara, al een tijd terug heeft @Mannetje duidelijk gemaakt waar het om gaat bij bv. de casus die ik aandroeg: het gaat om een situatie waarin je een keuze moet maken, dus waar je niet elk een eigen kant op kan. Want dan ben ik het wel met je eens, dan mag je niet over het geweten van een ander heersen. Maar dat kan niet in alle gevallen, dan moet je beiden dezelfde kant op. Maar ja, welke kant wordt dat?
Ik vind het een moeilijke als het zo abstract blijft. Wij hebben in onze huwelijkstijd, waarin toch heel veel gebeurt is, eigenlijk nooit een situatie gehad waarin het voor ons onduidelijk was welke kant we op zouden gaan samen.
Ik realiseer me dat ik vanuit een, wat m'n huwelijk betreft, gezegende positie kan handelen overeenkomstig dit gebod.
Alhoewel onze karakters erg verschillen mogen we geestelijk zeer eensgezind zijn.
Wel is het doordat mijn echtgenoot op veel latere leeftijd tot bekering kwam zo geweest dat hij het stukje 'geestelijke opvoeding' stilzwijgend aan mij toebedeelde, eenvoudig weg omdat hij daar geen leiding in wist te geven. Daarom denk ik dat het niet zo 'strak' ligt. Maar goed, ik ken ook geen 'zware' omstandigheden die mij 'dwongen' te gehoorzamen, terwijl ik het er totaal niet mee eens was. Dus ik zal me dan ook bescheiden opstellen in situaties van verdrietige, ontwrichte huwelijksconflicten, om te stellig te zijn.
@Tiberius gaf volgens mij de juiste zin weer vanuit het huwelijksformulier welke duidelijk richting geeft.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door helma »

Mara schreef:Een voorbeeld dat de vrouw en kinderen zich liet inenten.
Ik ben het daar echter niet mee eens, omdat ik dit niet in de Bijbel terug kan vinden.
Vooral dat tegen je wil in laten enten, vind ik een heel groot struikelblok.
Ik schreef dat ze haar kinderen liet inenten. Niet dat ze zichzelf liet inenten!
En aangezien ze samen verantwoordelijk zijn voor de kinderen moet daar 1 keus uitkomen. Dan denk ik dat ze Bijbels gezien juist gehandeld heeft.

In zo'n geval zou ik zeggen: het gaat tegen mijn geweten in. Maar als jij van mening bent dat het voor hun gezondheid wel moet, wil jij dan met hen gaan? Want omdat het tegen mijn geweten ingaat zou ik dat heel moeilijk vinden.


Mijn man en ik komen allebei uit gezinnen waar autisme in meer of mindere mate een rol speelt. Dat merken we ook wel bij onszelf. Dat geeft echt wel eens ruis in de communicatie. Dus ik herken de gebrokenheid hierin ook in mijn eigen huwelijk.
Dat maakt sommige dingen lastig. En soms moeilijk. Maar toch blijft staan wat de Heere zegt.
En aangezien ik de bijdehandste ben van ons twee moet ik mezelf regelmatig tot de orde roepen. En leunt mijn man best wel eens op mij 'omdat ik het "beter" kan' (zijn woorden, niet de mijne)
Wat Terri zegt over geloofsopvoeding herken ik dan ook wel. En toch... Ik weet (en hij ook) dat ik dat graag anders zou zien.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Als er een komma vóór het door mij onderstreepte deel had gestaan, wel ja.
Nu valt het toch wel mee?
Ik zag even een man voor me die zijn vrouw blokt met: vrouw, het is recht en billijk, dus we doen het zo.
eilander schreef:het gaat om een situatie waarin je een keuze moet maken, dus waar je niet elk een eigen kant op kan. Want dan ben ik het wel met je eens, dan mag je niet over het geweten van een ander heersen. Maar dat kan niet in alle gevallen, dan moet je beiden dezelfde kant op. Maar ja, welke kant wordt dat?
Het is lastig zonder concrete voorbeelden.
Want er zijn heus wel gevallen dat een man het echt verkeerd ziet, zodat een vrouw wel moet blokkeren om erger te voorkomen.
Dus een aankoop van een te duur huis of zoiets dergelijks.
Zeeuw schreef:Ik vind het een moeilijke als het zo abstract blijft.
Ja he, dat heb ik dus ook.
Elk geval is zo anders. Zelfs als het 25 jaar in volledige harmonie is gegaan, kan er opeens iets optreden waardoor er een conflict ontstaat.
En je hebt koppige karakters, stramme buigers, te toegeeflijke, slappe knieën, trage handen....

Er zijn tal van voorbeelden te noemen. Iemand zou een casus kunnen voorleggen en dan eens kijken hoe er op gereageerd wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Er zijn tal van voorbeelden te noemen. Iemand zou een casus kunnen voorleggen en dan eens kijken hoe er op gereageerd wordt.
Wat heeft het voor zin om allerlei hypotheses te bespreken?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

helma schreef:
Mara schreef:Een voorbeeld dat de vrouw en kinderen zich liet inenten.
Ik ben het daar echter niet mee eens, omdat ik dit niet in de Bijbel terug kan vinden.
Vooral dat tegen je wil in laten enten, vind ik een heel groot struikelblok.
Ik schreef dat ze haar kinderen liet inenten. Niet dat ze zichzelf liet inenten!
En aangezien ze samen verantwoordelijk zijn voor de kinderen moet daar 1 keus uitkomen. Dan denk ik dat ze Bijbels gezien juist gehandeld heeft.
Heb die posting nogmaals overgelezen en ik zie het nu ook. Sorry daarvoor, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik had er al op gereageerd door te zeggen dat ik dan de kinderen zou laten vaccineren maar mezelf niet. Dus was ik het in dit geval met jou en die mevrouw eens.
helma schreef:In zo'n geval zou ik zeggen: het gaat tegen mijn geweten in. Maar als jij van mening bent dat het voor hun gezondheid wel moet, wil jij dan met hen gaan? Want omdat het tegen mijn geweten ingaat zou ik dat heel moeilijk vinden.
Dat heb ik dan weer niet. Ik zou met de kinderen gaan.
helma schreef:Wat Terri zegt over geloofsopvoeding herken ik dan ook wel. En toch... Ik weet (en hij ook) dat ik dat graag anders zou zien.
Ik helaas ook. Mijn man is er niet mee opgevoed, heeft geen vadervoorbeeld dienaangaande gehad.
Hij had geen vrijmoedigheid om met de kinderen te zingen en te bidden, s'avonds.
Ik probeerde het te verdelen, door hem dan te laten voorlezen, maar dat vonden de kinderen niet fijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Er zijn tal van voorbeelden te noemen. Iemand zou een casus kunnen voorleggen en dan eens kijken hoe er op gereageerd wordt.
Wat heeft het voor zin om allerlei hypotheses te bespreken?
Dan is het niet meer persoonlijk en kan ieder er op reageren, wat hij/zij zou doen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Er zijn tal van voorbeelden te noemen. Iemand zou een casus kunnen voorleggen en dan eens kijken hoe er op gereageerd wordt.
Wat heeft het voor zin om allerlei hypotheses te bespreken?
Dan is het niet meer persoonlijk en kan ieder er op reageren, wat hij/zij zou doen.
Omdat het dan wat concreter wordt. Ik lees hier bv over echte gebeurtenissen 'tot tranen aan toe', waarin de vrouw uiteindelijk de man volgde en dit jaren later zegen gaf.
Ik begrijp dat we niet alles delen hier, maar vind het wel moeilijk dan iets te vinden.
Wij overleggen zaken gewoon en zijn het over grote dingen niet zo snel oneens. Ik vermoed dat mijn stem uiteindelijk wel de doorslag geeft, maar dat heeft meer te maken met dat ik dan vaak wat meer ingelezen ben. Andersom zijn er ook weer zaken waarin mijn vrouw gewoon sterker is, waar ik dan ook graag in mee ga.
Wel zijn er kleinere zaken waarover we het soms oneens zijn en dan zou ik wel graag wat meer mijn zin krijgen moet ik zeggen. :)
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Er zijn tal van voorbeelden te noemen. Iemand zou een casus kunnen voorleggen en dan eens kijken hoe er op gereageerd wordt.
Wat heeft het voor zin om allerlei hypotheses te bespreken?
Dan is het niet meer persoonlijk en kan ieder er op reageren, wat hij/zij zou doen.
Waarom wordt zo gezocht naar situaties waarin men meent gelegitimeerd Gods geboden terzijde te schuiven.

De man is het hoofd.... Dat zegt de Schrift. Heb je daar problemen mee ga dan bij jezelf te rade.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Ukkie »

Wim Anker schreef:
Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Er zijn tal van voorbeelden te noemen. Iemand zou een casus kunnen voorleggen en dan eens kijken hoe er op gereageerd wordt.
Wat heeft het voor zin om allerlei hypotheses te bespreken?
Dan is het niet meer persoonlijk en kan ieder er op reageren, wat hij/zij zou doen.
Waarom wordt zo gezocht naar situaties waarin men meent gelegitimeerd Gods geboden terzijde te schuiven.

De man is het hoofd.... Dat zegt de Schrift. Heb je daar problemen mee ga dan bij jezelf te rade.
Ik mis in deze post een beetje fijngevoeligheid volgens mij :)
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Wim Anker »

Ukkie schreef:
Wim Anker schreef:
Mara schreef:
Ambtenaar schreef: Wat heeft het voor zin om allerlei hypotheses te bespreken?
Dan is het niet meer persoonlijk en kan ieder er op reageren, wat hij/zij zou doen.
Waarom wordt zo gezocht naar situaties waarin men meent gelegitimeerd Gods geboden terzijde te schuiven.

De man is het hoofd.... Dat zegt de Schrift. Heb je daar problemen mee ga dan bij jezelf te rade.
Ik mis in deze post een beetje fijngevoeligheid volgens mij :)
Misschien. Hangt van de definite van fijngevoeligheid af. Maar dan mist de Schrift deze fijngevoeligheid ook.
Plaats reactie