Gezag en gehoorzaamheid

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door helma »

In hoeverre moet je gehoorzaam zijn aan het gezag.

Als de overheid bijvoorbeeld vanwege de gezondheid de kerkdiensten zou verbieden.
Als de overheid verbiedt om bij de abortuskliniek te staan.
Als een kerkenraad verbiedt om deel te nemen aan een Bijbelkring, een gebedsgroep of iets dergelijks.
Als een kerkenraad je verbiedt om te bidden als vrouw waar mannen bij zijn.
Als je man je verbiedt om deel te nemen aan het Avondmaal omdat hij je bekering niet herkent als 'die van het oude volk'

Allemaal dingen die ik recent hoorde en in meer of mindere mate nu spelen.

En voor mij speelt nu zelf het verbod bij de abortuskliniek. Ik vind het best een moeilijke afweging. Zouden we iedere week bij de kliniek een kindje kunnen redden dan zou ik er gewoon gaan staan. Maar je weet niet wanneer je 'succes' hebt of niet. En mag je keus afhankelijk zijn van de mate van 'succes'?
Er is nu een bufferzone van 166 meter... Dat schiet echt z'n doel voorbij.

De andere voorbeelden vind ik ook niet zo eenvoudig.
In Canada zijn er kerken waar inmiddels heel hoge boetes zijn uitgedeeld aan alle kerkenraadsleden afzonderlijk vanwege het door laten gaan van diensten.

Wanneer wegen dingen zwaarder dan het gezag?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Valcke »

helma schreef:In hoeverre moet je gehoorzaam zijn aan het gezag.

Als de overheid bijvoorbeeld vanwege de gezondheid de kerkdiensten zou verbieden.
Als de overheid verbiedt om bij de abortuskliniek te staan.
Als een kerkenraad verbiedt om deel te nemen aan een Bijbelkring, een gebedsgroep of iets dergelijks.
Als een kerkenraad je verbiedt om te bidden als vrouw waar mannen bij zijn.
Als je man je verbiedt om deel te nemen aan het Avondmaal omdat hij je bekering niet herkent als 'die van het oude volk'

Allemaal dingen die ik recent hoorde en in meer of mindere mate nu spelen.

En voor mij speelt nu zelf het verbod bij de abortuskliniek. Ik vind het best een moeilijke afweging. Zouden we iedere week bij de kliniek een kindje kunnen redden dan zou ik er gewoon gaan staan. Maar je weet niet wanneer je 'succes' hebt of niet. En mag je keus afhankelijk zijn van de mate van 'succes'?
Er is nu een bufferzone van 166 meter... Dat schiet echt z'n doel voorbij.

De andere voorbeelden vind ik ook niet zo eenvoudig.
In Canada zijn er kerken waar inmiddels heel hoge boetes zijn uitgedeeld aan alle kerkenraadsleden afzonderlijk vanwege het door laten gaan van diensten.

Wanneer wegen dingen zwaarder dan het gezag?
Het gezag mag nooit dingen verbieden die in strijd zijn met Gods Woord en het geweten dat zich (werkelijk) op Gods Woord richt.
Vanuit dat perspectief moeten meen ik deze casussen bezien worden.

Dan is er ook nog de vraag of je iets 'moet' doen (op grond van Gods Woord) of dat het in iemands vrijheid zou behóren te staan om iets te doen (maar het is geen plicht). In het laatste geval mag iemand meen ik het gezag laten prevaleren; wanneer echter sprake is van een geboden plicht, dan prevaleert het gezag niet.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Ukkie »

helma schreef:In hoeverre moet je gehoorzaam zijn aan het gezag.

Als de overheid bijvoorbeeld vanwege de gezondheid de kerkdiensten zou verbieden.
Als de overheid verbiedt om bij de abortuskliniek te staan.
Als een kerkenraad verbiedt om deel te nemen aan een Bijbelkring, een gebedsgroep of iets dergelijks.
Als een kerkenraad je verbiedt om te bidden als vrouw waar mannen bij zijn.
Als je man je verbiedt om deel te nemen aan het Avondmaal omdat hij je bekering niet herkent als 'die van het oude volk'

Allemaal dingen die ik recent hoorde en in meer of mindere mate nu spelen.

En voor mij speelt nu zelf het verbod bij de abortuskliniek. Ik vind het best een moeilijke afweging. Zouden we iedere week bij de kliniek een kindje kunnen redden dan zou ik er gewoon gaan staan. Maar je weet niet wanneer je 'succes' hebt of niet. En mag je keus afhankelijk zijn van de mate van 'succes'?
Er is nu een bufferzone van 166 meter... Dat schiet echt z'n doel voorbij.

De andere voorbeelden vind ik ook niet zo eenvoudig.
In Canada zijn er kerken waar inmiddels heel hoge boetes zijn uitgedeeld aan alle kerkenraadsleden afzonderlijk vanwege het door laten gaan van diensten.

Wanneer wegen dingen zwaarder dan het gezag?
Je laatste zin zou ik zo formuleren: wanneer gaat de gehoorzaamheid aan de overheid in tegen het gezag en gehoorzaamheid aan God.

Een kerkenraad ziet toe op 'leer en leven' en kan m.i. niet verbieden om naar bijbelkring of gebedsgroep te gaan. Ook hebben ze denk ik geen inspraak als je als vrouw bid in de aanwezigheid van man(nen). Ook heeft je man geen zeggenschap over het aan het avondmaal gaan van zijn vrouw. Al deze dingen moet de persoon zelf voor Gods aangezicht verantwoorden.

Wat betreft onze overheid. Als zij verbied om fysieke diensten te houden is dat in eerste instantie niet met de intentie om te dwarsbomen.
Ik weet ook wel dat er voor christenen steeds minder plaats is in de maatschappij maar dit is een beschermende maatregel. Gelukkig! is er de mogelijkheid van digitale diensten zodat we de diensten niet hoeven te missen. Laten we dat als zegen zien die God ons nog geeft.

Wat de wake bij een abortuskliniek betreft vind ik het veel moeilijker. Enerzijds je houden aan de regels van de overheid anderzijds gaat het hier wel om leven en dood. Ik denk toch ons houden aan de regels van de overheid en het gevecht tegen abortus leveren met door overheid toegestane middelen. En ik weet dat ik dit zeg vanuit mijn luie stoel. De praktijk ligt denk ik veel complexer.
Laatst gewijzigd door Ukkie op 14 jan 2021, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gerrit35
Berichten: 108
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:18

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Gerrit35 »

Interessante vragen, Helma en het lijkt me goed om hier bij stil te staan.

Ik ben het met Valcke eens dat het gezag geen zaken mag verbieden die in strijd zijn met Gods Woord.
Ik denk dat we als kerken meer met deze zaken (en dan doel ik op de eerste twee punten) bezig zouden moeten zijn. Want dat dit soort dingen in ons land gaan spelen, lijdt geen twijfel. Wanneer dat zal zijn, weten we niet.
Moeten we als kerken daarop gaan wachten en er dan pas op in spelen, of moeten we deze gevaren tijdig signalseren en Gods Woord doorgraven om tot duidelijke antwoorden te komen...? Het antwoord op deze vraag moge duidelijk zijn.
Als een kerkenraad verbiedt om deel te nemen aan een Bijbelkring, een gebedsgroep of iets dergelijks.
Als een kerkenraad je verbiedt om te bidden als vrouw waar mannen bij zijn.
Deze vragen herken ik niet zo. Onze kerkenraad is niet tegen gebeds- en bijbelstudiegroepen, maar zou graag zien dat meer jongeren en jongvolwassenen hier behoefte aan hebben. Overigens heeft onze gemeente zelf een Bijbelstudiekring voor jongvolwassenen en die zou wel iets beter bezocht mogen worden (buiten coronatijd uiteraard).
Er is nu een bufferzone van 166 meter... Dat schiet echt z'n doel voorbij.
Waar geldt dit precies? Ik kan hier op internet niets over vinden.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Herman »

Een nieuw testamentisch element van gehoorzaamheid is dienen. Daarbij hoort zelfverloochening. Ik realiseer me dat dit andere elementen zijn dan gehoorzaamheid, maar er zit wel een leerzame parallel. Dienen en zelfverloochening zijn goed, zolang ze niet destructief worden. Dat laatste vond ik inzichtgevend en een interessante normering van hoever je je eigen positie ten opzichte van de ander of de meerdere moet laten gaan.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Susanna »

helma schreef:In hoeverre moet je gehoorzaam zijn aan het gezag.

Als de overheid bijvoorbeeld vanwege de gezondheid de kerkdiensten zou verbieden.
Als de overheid verbiedt om bij de abortuskliniek te staan.
Als een kerkenraad verbiedt om deel te nemen aan een Bijbelkring, een gebedsgroep of iets dergelijks.
Als een kerkenraad je verbiedt om te bidden als vrouw waar mannen bij zijn.
Als je man je verbiedt om deel te nemen aan het Avondmaal omdat hij je bekering niet herkent als 'die van het oude volk'

Allemaal dingen die ik recent hoorde en in meer of mindere mate nu spelen.
Paulus laat zien dat we het idee dat iemand autoriteit over ons nooit terzijde moeten schuiven. Dat is een geest van rebellie. Dat is anarchie. Het werkt niet, en God weet het. Dat is wat Paulus communiceert in Romeinen 13.

Romeinen 13 || Het is Paulus die de christenen de juiste reactie leert op een onverzettelijke regering die hen zou kunnen doden omdat ze zich verzetten. Hij leert in het algemeen ook de juiste manier voor een christen om met een moeilijke situatie om te gaan, zoals een corrupte of onderdrukkende regering. Dat passende antwoord is liefde. Het is vriendelijkheid, respect en gastvrijheid. Het zijn de vruchten van de geest. Het is een poging om vrede te bereiken, in plaats van geweld.

En dat lijkt ruimte te laten voor gerechtvaardigd verzet. Paulus schrijft niet om onvoorwaardelijke gehoorzaamheid te bevelen aan de macht waaronder christenen vallen. In plaats daarvan schreef Paulus om christenen eraan te herinneren altijd het concept van autoriteit te respecteren. We moeten geen anarchisten zijn.

Hoe ziet heilig verzet eruit? Het komt vooral uit liefde in plaats van uit woede. Liefde gaat net ver genoeg om een ​​positieve verandering teweeg te brengen. Woede dringt voorbij dat punt en wil zichzelf tevreden te stellen, eigen gelijk halen

Als een christen zich (heilig) verzet tegen welke autoriteit dan ook, moet hij of zij geen kwaad in gedachten hebben, maar hulp. Bijvoorbeeld om het leven beter te maken voor degenen die negatief worden beïnvloed door de leiders van ons land. Christenen mogen schrijven en spreken om op onrecht te wijzen.

Doe je deze dingen in liefde, dan kan er verandering komen.
Doe je deze dingen uit woede, dan zal de tegenreactie ongenadig zijn.

Uit: The Limits of Obedience
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Forummer »

Valcke schreef: Het gezag mag nooit dingen verbieden die in strijd zijn met Gods Woord en het geweten dat zich (werkelijk) op Gods Woord richt.
@Valcke: ik pik deze zin er even uit omdat die mij opvalt. Mag ik deze zin zo lezen: het gezag mag nooit dingen verbieden die in strijd zijn met Gods Woord. En het gezag mag nooit dingen verbieden die in strijd zijn met het geweten dat zich (werkelijk) op Gods Woord richt.

Als ik dat inderdaad zo mag lezen, zou je de tweede stelling dan wat nader kunnen toelichten? Deze stelling heb ik persoonlijk nog nooit gehoord. Het lijkt me leerzaam om daar wat toelichting bij te krijgen. Als je dat zou willen doen uiteraard.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Als je man je verbiedt om deel te nemen aan het Avondmaal omdat hij je bekering niet herkent als 'die van het oude volk'
Ik denk niet dat je deze situatie nog onder 'gezag en gehoorzaamheid' kan scharen.
Het komt mij bizar over, als huwelijkspartners zo'n verschillende geloofsbeleving hebben, dat de één de bekering van de ander niet erkent. Hier is m.i. sprake van een ontwricht huwelijk, of in ieder geval een disfunctioneel huwelijk.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door HersteldHervormd »

In het NT kwamen de mensen ook bij een. Terwijl het niet mocht van de overheden!
Ik denk dat christenen het meest gaan schitteren als er voor hun geen plek is in de samenleving. Want dan gaat Hij plek maken, eigenlijk zit de welvaart en al de andere (schijnbare) meevallers ons eigenlijk alleen maar in de weg.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Mara »

helma schreef:In hoeverre moet je gehoorzaam zijn aan het gezag.
Als je man je verbiedt om deel te nemen aan het Avondmaal omdat hij je bekering niet herkent als 'die van het oude volk'
Als je man een dringend stemadvies geeft, zodat je als vrouw dat hokje rood moet kleuren wat je eigenlijk niet wilde.
"Kies op die en die en denk erom, alleen hij."
Bij de oudere generatie zie ik vaak een gehoorzaamheid aan de man, die ik gelukkig bij de jonge generatie niet meer zo zie.
helma schreef:Wanneer wegen dingen zwaarder dan het gezag?
Als dit tegen de Bijbel ingaat - aantoonbaar - en je je eigen geweten tot zwijgen moet brengen.
Tiberius schreef:Het komt mij bizar over, als huwelijkspartners zo'n verschillende geloofsbeleving hebben, dat de één de bekering van de ander niet erkent. Hier is m.i. sprake van een ontwricht huwelijk, of in ieder geval een disfunctioneel huwelijk.
Maar die zijn er. En in de kerk horen deze mensen dat ze trouw moeten blijven, omdat er geen sprake is van overspel immers.
Een buurvrouw is in de kerk getrouwd destijds, haar man is door de jaren heen onverschillig geworden en zelfs vijandig.
Ze mocht dan nog 1 keer per zondag naar de kerk, maar ik weet zeker dat ze nu geen preken kan horen omdat ze geen computer hebben en hij de hele dag voor de tv hangt.
Ik heb voorzichtig geprobeerd om haar te vragen, maar daar was geen sprake van.
Dit gebeurt dus nu ook in deze lockdown!
Sommige deskundigen maken zich zorgen over het eventuele toenemende geweld achter de voordeur.
Maar dit is stil verdriet en eenzaamheid, vanwege het feit dat een vrouw moet gehoorzamen aan haar man.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door Zita »

Je spreekt heel negatief over de man als hoofd en over gehoorzamen. Hoe zie je daarin dan de bijbelse noties, Mara?
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door HersteldHervormd »

Mara schreef: Bij de oudere generatie zie ik vaak een gehoorzaamheid aan de man, die ik gelukkig bij de jonge generatie niet meer zo zie.
Gelukkig? Gehoorzaamheid aan je man is hartstikke normaal. Net zo normaal dat je als man gehoorzaam bent als je vrouw.
Ik snap je reactie echt niet eerlijk gezegd.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door eilander »

Je zou dit boekje eens moeten lezen:
https://www.hertogboeken.nl/nl/product/ ... gezag.html
Voor mij een leerzaam boekje, en ook wel beschamend geweest.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door eilander »

HersteldHervormd schreef:
Mara schreef: Bij de oudere generatie zie ik vaak een gehoorzaamheid aan de man, die ik gelukkig bij de jonge generatie niet meer zo zie.
Gelukkig? Gehoorzaamheid aan je man is hartstikke normaal. Net zo normaal dat je als man gehoorzaam bent als je vrouw.
Ik snap je reactie echt niet eerlijk gezegd.
Kun je die vetgedrukte zin eens Bijbels onderbouwen? Verder wel eens, wat Mara schrijft is al helemaal onbijbels.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gezag en gehoorzaamheid

Bericht door eilander »

eilander schreef:... wat Mara schrijft is al helemaal onbijbels.
Als ik het teruglees, kan het zijn dat Mara doelde op de gevallen dat ook gehoorzaamheid werd geëist in gevallen dat de man iets onbijbels vroeg. Dan kan dat inderdaad niet de bedoeling zijn, en dan is het ook niet onbijbels om niet te gehoorzamen.
Plaats reactie