Het register in de GBS Kanttekeningenbijbel

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Het register in de GBS Kanttekeningenbijbel

Bericht door Floppy »

Korte vraag: Weet iemand wat de basis / oorsprong is van de twee registers (OT / NT) in de GBS uitgave van de SV met kanttekeningen?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Het register in de GBS Kanttekeningenbijbel

Bericht door Van Ewijk »

Nee, maar ik weet wel een plek waar men u die informatie naar alle waarschijnlijkheid wel kan verschaffen.
https://gbs.nl/contact/
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het register in de GBS Kanttekeningenbijbel

Bericht door -DIA- »

Misschien heeft het te maken met de grondtalen? Sommige Oud-testamentische namen zijn in het Nieuwe Testament vergriekst. En zo kan dezelfde persoon in het OT een andere naam hebben... Het is maar een gokje, ik weet het verder ook niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Het register in de GBS Kanttekeningenbijbel

Bericht door Floppy »

Het gaat mij eigenlijk niet zozeer om de verschillen tussen het OT en NT register, maar om de oorsprong van beide.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Het register in de GBS Kanttekeningenbijbel

Bericht door Marck »

Floppy schreef:Het gaat mij eigenlijk niet zozeer om de verschillen tussen het OT en NT register, maar om de oorsprong van beide.
Al iets uit kunnen vinden over dit register?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Het register in de GBS Kanttekeningenbijbel

Bericht door Valcke »

Floppy schreef:Korte vraag: Weet iemand wat de basis / oorsprong is van de twee registers (OT / NT) in de GBS uitgave van de SV met kanttekeningen?
Deze registers zijn opgesteld door de statenvertalers.
Omdat de statenvertalers in twee afzonderlijke teams werkten (OT en NT), zijn er ook twee registers.
De registers komen voor in alle oude statenbijbels, vanaf de eerste druk 1636/1637.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Het register in de GBS Kanttekeningenbijbel

Bericht door Marck »

Valcke schreef:
Floppy schreef:Korte vraag: Weet iemand wat de basis / oorsprong is van de twee registers (OT / NT) in de GBS uitgave van de SV met kanttekeningen?
Deze registers zijn opgesteld door de statenvertalers.
Omdat de statenvertalers in twee afzonderlijke teams werkten (OT en NT), zijn er ook twee registers.
De registers komen voor in alle oude statenbijbels, vanaf de eerste druk 1636/1637.
Ok. Bedankt!
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Het register in de GBS Kanttekeningenbijbel

Bericht door Floppy »

Valcke schreef:
Floppy schreef:Korte vraag: Weet iemand wat de basis / oorsprong is van de twee registers (OT / NT) in de GBS uitgave van de SV met kanttekeningen?
Deze registers zijn opgesteld door de statenvertalers.
Omdat de statenvertalers in twee afzonderlijke teams werkten (OT en NT), zijn er ook twee registers.
De registers komen voor in alle oude statenbijbels, vanaf de eerste druk 1636/1637.
Ik had je reactie gemist; bedankt! Het leek me inderdaad al waarschijnlijk dat het register oude papieren had; zowel de naam van Jezus als van Maria worden met kapitalen gespeld in het NT register (andere namen niet). Als het register van recente datum zou zijn (bijv. opgesteld door de GBS zelf) zou Maria het waarschijnlijk zonder kapitalen hebben moeten doen.
Plaats reactie