Vragen die opkomen nav preken

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Zeeuw »

Ukkie schreef:
Forummer schreef:Ik zal wat achtergrond informatie geven.

Voor mij is Jesaja 40:2 van grote betekenis geweest. Zonder daarover in detail te treden is deze tekst voor mij wel de verzekering geweest om te mogen geloven dat God mijn zonden vergeven heeft. Het past bij mijn persoon om dit dan ook met blijdschap aan te nemen en daar onmiddellijk vaste zekerheid uit te hebben. Ook met de wetenschap dat God niet liegen kan. Echter dit past niet echt binnen het standaard GerGem schema. Omdat dit dus eigenlijk zondag aan zondag bestreden wordt, en doordeweeks nog door satan over aangevallen wordt, loop ik regelmatig met twijfel. Terwijl ik niet wil twijfelen aan Gods Woord, tot mij gesproken. Bovendien is deze tekst ondubbelzinnig duidelijk. Daar valt geen andere uitleg aan te geven, en dat is voor mij persoonlijk wel goed.

Als deze tekst dan aangehaald wordt in de preek, dan is dat verheugend. Zeker als de tekst ook op dezelfde manier toegepast wordt. Maar als er dan gelijk zo'n opmerking over nog niet toegepast aan het hart achteraan komt, dan slaat de twijfel weer toe. Zou dat bij mij ook zo zijn? Zou ik een belofte omhelsd hebben, maar nog geen kind van God zijn omdat het nog niet toegepast is? Grote verwarring en onzekerheid op dat moment. En dus de behoefte om dat verder uit te zoeken.

Gelukkig was er 's middags weer een preek vol van evangelie, waardoor de twijfel weer verdween.
Ik kom er steeds meer achter dat het bij mijn persoonlijkheid hoort dat ik ergens mega blij mee ben en dat ik op een ander moment het allemaal niet zo goed meer zie zitten. Dit komt vrij sterk terug in mijn manier van geloof beleven.

Veel preken zijn voor mij verwarrend, omdat er regelmatig van alles gezegd wordt zonder duidelijke lijn. En als er wel een duidelijke lijn is, dan is dat regelmatig volgens het standaard GerGem plaatje, waar ik dus eigenlijk niet inpas. Dat vind ik echt moeilijk.

Gelukkig is God altíj́d te vertrouwen. Daar klamp ik me dan ook stevig aan vast. En regelmatig geeft God zegen uit onverwachte hoek. Ook binnen de GerGem.
Wat je schrijft is voor mij heel herkenbaar. Die hoogte en diepte, wel waar of niet waar, het is bij mij verdwenen toen ik tegen de Heere heb gezegd dat Hij ervan weet dat ik zoveel van die gestalten niet heb maar ondanks dat mij vastklampt aan Zijn Woord en Zijn zoon Jezus Christus. God bedriegt ons niet! We kunnen zo in onszelf graven maar daar zullen we niets goeds vinden. De zaligheid en zekerheid ligt buiten ons in Jezus Christus.
Wat ik niet heb heeft Hij wel en dat is mijn gerechtigheid voor God.
Ik hoorde eens van ds. P. de Vries:
Kan ik mij bedriegen? Ja dat kan.
Kan ik mij bedriegen als ik mij aan Jezus Christus vastklampt? Nee want Hij bedriegt ons niet!
Ik begrijp die laatste zin niet zo. Dat klinkt erg 'als ik het zelf doe'.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Ukkie »

Zeeuw schreef:
Ukkie schreef:
Forummer schreef:Ik zal wat achtergrond informatie geven.

Voor mij is Jesaja 40:2 van grote betekenis geweest. Zonder daarover in detail te treden is deze tekst voor mij wel de verzekering geweest om te mogen geloven dat God mijn zonden vergeven heeft. Het past bij mijn persoon om dit dan ook met blijdschap aan te nemen en daar onmiddellijk vaste zekerheid uit te hebben. Ook met de wetenschap dat God niet liegen kan. Echter dit past niet echt binnen het standaard GerGem schema. Omdat dit dus eigenlijk zondag aan zondag bestreden wordt, en doordeweeks nog door satan over aangevallen wordt, loop ik regelmatig met twijfel. Terwijl ik niet wil twijfelen aan Gods Woord, tot mij gesproken. Bovendien is deze tekst ondubbelzinnig duidelijk. Daar valt geen andere uitleg aan te geven, en dat is voor mij persoonlijk wel goed.

Als deze tekst dan aangehaald wordt in de preek, dan is dat verheugend. Zeker als de tekst ook op dezelfde manier toegepast wordt. Maar als er dan gelijk zo'n opmerking over nog niet toegepast aan het hart achteraan komt, dan slaat de twijfel weer toe. Zou dat bij mij ook zo zijn? Zou ik een belofte omhelsd hebben, maar nog geen kind van God zijn omdat het nog niet toegepast is? Grote verwarring en onzekerheid op dat moment. En dus de behoefte om dat verder uit te zoeken.

Gelukkig was er 's middags weer een preek vol van evangelie, waardoor de twijfel weer verdween.
Ik kom er steeds meer achter dat het bij mijn persoonlijkheid hoort dat ik ergens mega blij mee ben en dat ik op een ander moment het allemaal niet zo goed meer zie zitten. Dit komt vrij sterk terug in mijn manier van geloof beleven.

Veel preken zijn voor mij verwarrend, omdat er regelmatig van alles gezegd wordt zonder duidelijke lijn. En als er wel een duidelijke lijn is, dan is dat regelmatig volgens het standaard GerGem plaatje, waar ik dus eigenlijk niet inpas. Dat vind ik echt moeilijk.

Gelukkig is God altíj́d te vertrouwen. Daar klamp ik me dan ook stevig aan vast. En regelmatig geeft God zegen uit onverwachte hoek. Ook binnen de GerGem.
Wat je schrijft is voor mij heel herkenbaar. Die hoogte en diepte, wel waar of niet waar, het is bij mij verdwenen toen ik tegen de Heere heb gezegd dat Hij ervan weet dat ik zoveel van die gestalten niet heb maar ondanks dat mij vastklampt aan Zijn Woord en Zijn zoon Jezus Christus. God bedriegt ons niet! We kunnen zo in onszelf graven maar daar zullen we niets goeds vinden. De zaligheid en zekerheid ligt buiten ons in Jezus Christus.
Wat ik niet heb heeft Hij wel en dat is mijn gerechtigheid voor God.
Ik hoorde eens van ds. P. de Vries:
Kan ik mij bedriegen? Ja dat kan.
Kan ik mij bedriegen als ik mij aan Jezus Christus vastklampt? Nee want Hij bedriegt ons niet!
Ik begrijp die laatste zin niet zo. Dat klinkt erg 'als ik het zelf doe'.
Als ik er 'door het geloof' tussen plaatst begrijp je het dan wel? Het is al jaren geleden namelijk dat ik dat hoorde van hem toen hij in mijn toenmalige gemeente sprak.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Zeeuw »

Ukkie schreef:
Ik begrijp die laatste zin niet zo. Dat klinkt erg 'als ik het zelf doe'.
Als ik er 'door het geloof' tussen plaatst begrijp je het dan wel? Het is al jaren geleden namelijk dat ik dat hoorde van hem toen hij in mijn toenmalige gemeente sprak.[/quote]

Zeker. Al vraagt het meer om een mooi gesprek tijdens een lange wandeling dan een forumvariant.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Ukkie »

Ukkie schreef:
Forummer schreef:Ik zal wat achtergrond informatie geven.

Voor mij is Jesaja 40:2 van grote betekenis geweest. Zonder daarover in detail te treden is deze tekst voor mij wel de verzekering geweest om te mogen geloven dat God mijn zonden vergeven heeft. Het past bij mijn persoon om dit dan ook met blijdschap aan te nemen en daar onmiddellijk vaste zekerheid uit te hebben. Ook met de wetenschap dat God niet liegen kan. Echter dit past niet echt binnen het standaard GerGem schema. Omdat dit dus eigenlijk zondag aan zondag bestreden wordt, en doordeweeks nog door satan over aangevallen wordt, loop ik regelmatig met twijfel. Terwijl ik niet wil twijfelen aan Gods Woord, tot mij gesproken. Bovendien is deze tekst ondubbelzinnig duidelijk. Daar valt geen andere uitleg aan te geven, en dat is voor mij persoonlijk wel goed.

Als deze tekst dan aangehaald wordt in de preek, dan is dat verheugend. Zeker als de tekst ook op dezelfde manier toegepast wordt. Maar als er dan gelijk zo'n opmerking over nog niet toegepast aan het hart achteraan komt, dan slaat de twijfel weer toe. Zou dat bij mij ook zo zijn? Zou ik een belofte omhelsd hebben, maar nog geen kind van God zijn omdat het nog niet toegepast is? Grote verwarring en onzekerheid op dat moment. En dus de behoefte om dat verder uit te zoeken.

Gelukkig was er 's middags weer een preek vol van evangelie, waardoor de twijfel weer verdween.
Ik kom er steeds meer achter dat het bij mijn persoonlijkheid hoort dat ik ergens mega blij mee ben en dat ik op een ander moment het allemaal niet zo goed meer zie zitten. Dit komt vrij sterk terug in mijn manier van geloof beleven.

Veel preken zijn voor mij verwarrend, omdat er regelmatig van alles gezegd wordt zonder duidelijke lijn. En als er wel een duidelijke lijn is, dan is dat regelmatig volgens het standaard GerGem plaatje, waar ik dus eigenlijk niet inpas. Dat vind ik echt moeilijk.

Gelukkig is God altíj́d te vertrouwen. Daar klamp ik me dan ook stevig aan vast. En regelmatig geeft God zegen uit onverwachte hoek. Ook binnen de GerGem.
Wat je schrijft is voor mij heel herkenbaar. Die hoogte en diepte, wel waar of niet waar, het is bij mij verdwenen toen ik tegen de Heere heb gezegd dat Hij ervan weet dat ik zoveel van die gestalten niet heb maar ondanks dat mij vastklampt aan Zijn Woord en Zijn zoon Jezus Christus. God bedriegt ons niet! We kunnen zo in onszelf graven maar daar zullen we niets goeds vinden. De zaligheid en zekerheid ligt buiten ons in Jezus Christus.
Wat ik niet heb heeft Hij wel en dat is mijn gerechtigheid voor God.
Ik hoorde eens van ds. P. de Vries:
Kan ik mij bedriegen? Ja dat kan.
Kan ik mij bedriegen als ik mij aan Jezus Christus vastklampt? Nee want Hij bedriegt ons niet!
Stukje over Ralph Erskine.
In zijn preek over Handelingen 13 : 26 ('Tot u is het woord dezer zaligheid gezonden'). De passage luidt zo: 'Ziet hoe schuldig gij u maakt, die de deur nauw maakt en de roeping van het Evangelie belemmert, door te zeggen: 'Als ge niet die en die hoedanigheden hebt, is dit woord der zaligheid niet voor u. Als ge die en die kenmerken niet hebt, is het niet voor u. Het is alleen voor u op die en die voorwaarden'. Hierdoor maakt ge het Evangelie tot géén Evangelie. Het is alsof Christus geboren is om heiligen, en niet om zondaren zalig te maken. Zulken weerspreken het eigenlijke doel van het Evangelie, namelijk een woord van zaligheid te brengen aan allerlei soort van zondaren. Tot u is het woord dezer zaligheid gezonden; voor u, o zondaar, is de deur der zaligheid geopend. Alles wat deze deur nauwer maakt, elke leer die ge hoort die het evangelieaanbod belemmert of beperkt en die ertoe strekt om u te doen veronderstellen dat er voor u geen plaats, geen toegang is, die moogt ge verdenken, dat het óf geen evangelieleer is, óf dat er zoveel wetticisme onder vermengd is, dat ge die behoort te schuwen als de duivel'.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Susanna »

Maar nochtans kan het zo zijn in het leven van Gods volk, als de Heere die kerk onder Zijn toezegging brengt, dat zij met David getuigen: Uw toezeggingen hebben mij levendgemaakt, en dat zij de vervulling der belofte, door het dierbare geloof komen te omhelzen. Maar dat zij het later zullen ervaren, dat het niet toegepast, niet vervuld is aan hun hart.
Dus je kunt geloven, "Christus aanraken" of tot Hem komen en toch geen vergeving ontvangen hebben? Ik denk dat het meer Bijbels is om te zeggen dat de eerste daad van het ware geloof rechtvaardigend van aard is en het de zondaar dus in het volle bezit stelt. Wanneer Christus een mens aangrijpt door Zijn Geest, wordt hij zo getrokken dat hij tot Christus komt met zijn gehele hart, met een waar geloof, dat is een geloof van ganser harte. Dat is naar de Schriften.

Citaat: "Wanneer God de verzoening door Zijn Zoon Jezus Christus gaat toepassen, gebeurt dit altijd door het geloof. Dit geloof steunt op de genadige belofte van vergeving en rust vol vertrouwen op de Belover, Die niet liegen kan. Dit geloof ontvangt daadwerkelijk de beloofde goederen, de vergeving der zonden en het eeuwige leven. Naar mate nu dat geloof sterk is, wordt er een helderder kennis en een groter zekerheid van gesmaakt; naar mate dit geloof echter zwak is, is de zekerheid en helderheid van de vergeving minder." Brontest: ds W. Pieters. https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/45 ... en-schuld/
En ligt er nu al troost in de toezegging des Heeren, wat moet het dan wel zijn als de Heere die belofte gaat vervullen; als Hij de glasvensteren van Zijn kerk kristallijnen komt te maken. Niet alleen de schuld bedekt, maar de schuld en de zonde van Zijn kerk komt uit te delgen.
Dit onderscheid (schuld bedekken en schuld en zonde van Zijn kerk uitdelgen) is nergens in de Schrift terug te vinden. Er is er slechts één rechtvaardigmaking, die in één keer volmaakt geschiedt!
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door DDD »

Ik denk niet dat ds. Van Gilst meende dat degene die de belofte omhelst nog geen kind van God zou zijn. Maar hij zou dat zien als een extra gift van God in het geloofsleven.

Dat is geheel in lijn met de catechismus, die ook zegt dat de geloofszekerheid er is voor zover ik de giften van God met een gelovig hart aanneem.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik denk niet dat ds. Van Gilst meende dat degene die de belofte omhelst nog geen kind van God zou zijn. Maar hij zou dat zien als een extra gift van God in het geloofsleven.

Dat is geheel in lijn met de catechismus, die ook zegt dat de geloofszekerheid er is voor zover ik de giften van God met een gelovig hart aanneem.
Dat zegt de HC niet. 'In zoverre' betekent niet 'naarmate' of iets dergelijks, maar 'als ik maar' (wenn ich allein). Dit misverstand heb ik al diverse malen moeten bestrijden, op en buiten RF.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik denk niet dat ds. Van Gilst meende dat degene die de belofte omhelst nog geen kind van God zou zijn. Maar hij zou dat zien als een extra gift van God in het geloofsleven.

Dat is geheel in lijn met de catechismus, die ook zegt dat de geloofszekerheid er is voor zover ik de giften van God met een gelovig hart aanneem.
Dat klinkt heel erg volgens de visie van een bepaalde dominee... Ik verbaas me er dan ook over dat jij dat zegt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door KDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ik denk niet dat ds. Van Gilst meende dat degene die de belofte omhelst nog geen kind van God zou zijn. Maar hij zou dat zien als een extra gift van God in het geloofsleven.

Dat is geheel in lijn met de catechismus, die ook zegt dat de geloofszekerheid er is voor zover ik de giften van God met een gelovig hart aanneem.
Dat zegt de HC niet. 'In zoverre' betekent niet 'naarmate' of iets dergelijks, maar 'als ik maar' (wenn ich allein). Dit misverstand heb ik al diverse malen moeten bestrijden, op en buiten RF.
ik denk dat jullie allebei gelijk hebben
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door DDD »

@Posthoorn:
Ik zie daar nog geen betekenisverschil in. Waar heb je dat toegelicht?

Ik noem twee voorbeelden.

Ik word nat, voor zover ik onder de douche sta.
Ik word nat, als ik maar onder de douche sta.

Ik geloof jou, voor zover ik kan controleren of je de waarheid spreekt.
Ik geloof jou, als ik maar kan controleren of je de waarheid spreekt.

Ik zie daar geen verschil tussen, vooralsnog, behalve dan dat je in de eerste variant ook gedeeltelijk onder de douche kunt staan, en in de tweede variant niet. Maar in beide gevallen is het een noodzakelijke voorwaarde.

Nu er sprake is van weldaden in meervoud, maakt dat verschil tussen geheel of gedeeltelijk niet uit, voor zover ik kan beoordelen. Immers, dan is het de ene wel en de andere niet.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ik denk niet dat ds. Van Gilst meende dat degene die de belofte omhelst nog geen kind van God zou zijn. Maar hij zou dat zien als een extra gift van God in het geloofsleven.

Dat is geheel in lijn met de catechismus, die ook zegt dat de geloofszekerheid er is voor zover ik de giften van God met een gelovig hart aanneem.
Dat klinkt heel erg volgens de visie van een bepaalde dominee... Ik verbaas me er dan ook over dat jij dat zegt.
Ik vind dit soort onderscheidingen niet onjuist, maar zinloos geneuzel. Het is hetzelfde als een schema maken van je verjaardagscadeautjes. Het is een zinloze exercitie. Niet alles hoeft op formule te komen. Nog dwazer is het, om te zeggen dat je altijd éérst het een krijgt, en dan het ander. Al is het niet logisch om met een bromfiets te beginnen als de betrokkene nog in de wieg ligt. Dus een zekere orde zit er wel in.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:@Posthoorn:
Ik zie daar nog geen betekenisverschil in. Waar heb je dat toegelicht?

Ik noem twee voorbeelden.

Ik word nat, voor zover ik onder de douche sta.
Ik word nat, als ik maar onder de douche sta.

Ik geloof jou, voor zover ik kan controleren of je de waarheid spreekt.
Ik geloof jou, als ik maar kan controleren of je de waarheid spreekt.

Ik zie daar geen verschil tussen, vooralsnog, behalve dan dat je in de eerste variant ook gedeeltelijk onder de douche kunt staan, en in de tweede variant niet. Maar in beide gevallen is het een noodzakelijke voorwaarde.

Nu er sprake is van weldaden in meervoud, maakt dat verschil tussen geheel of gedeeltelijk niet uit, voor zover ik kan beoordelen. Immers, dan is het de ene wel en de andere niet.
Je kan zeggen: 'in zoverre' is digitaal, het is er of het is er niet.
En 'voor zover' is analoog, het kan er deels zijn, bijvoorbeeld 10% of 50%. Dus niet alleen 0 of 100%.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Susanna »

DDD schreef:Ik denk niet dat ds. Van Gilst meende dat degene die de belofte omhelst nog geen kind van God zou zijn. Maar hij zou dat zien als een extra gift van God in het geloofsleven.

Dat is geheel in lijn met de catechismus, die ook zegt dat de geloofszekerheid er is voor zover ik de giften van God met een gelovig hart aanneem.
Ik struikel over de woordjes extra gift. Dat komt bijna over als een soort van second blessing.

De Trooster werkt troost - kracht en bemoediging in het hart. Geloofszekerheid en blijdschap. Deze troost komt tot ons in en door het inzicht dat Hij ons geeft in de liefde van God in Christus, en in ons aandeel in Gods heil (Joh. 14:26, 16:14; Rom. 5:5, 8:16). Hij brengt ons de beloften van Christus in herinnering brengt, Hij verheerlijkt Hem in ons hart, Hij stort de liefde van God in ons uit, Hij getuigt met ons getuigt van onze geestelijke staat en toestand. Hij verzegelt ons tot de dag van verlossing.

John Owen zegt: "Dit is de wijsheid van het geloof, - het ontdekken en ontmoeten van de Trooster in al deze dingen. We moeten de vreugde van deze dingen niet kwijtraken door onkundig te zijn over Degene die ze geeft, noch moeten we tekort schieten in de respons die van ons verwacht wordt."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Je kan zeggen: 'in zoverre' is digitaal, het is er of het is er niet.
En 'voor zover' is analoog, het kan er deels zijn, bijvoorbeeld 10% of 50%. Dus niet alleen 0 of 100%.
Precies.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door DDD »

Dat onderscheid doet er alleen toe als er sprake is van één weldaad, niet als er sprake is van meerdere weldaden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Plaats reactie