Vragen die opkomen nav preken

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
Forummer schreef:Ik heb meerdere keren predikanten horen verkondigen, als het over de bekering gaat, dat God Zijn eigen werk gaat afbreken.

Dat God je eigengerechtigheid en je 'goede werken' gaat afbreken, dat begrijp ik. Er kan, mag en hoeft immers niks van onszelf bij. Gelukkig maar, anders kwam het nooit goed.

Maar dat God Zijn eigen werk gaat afbreken, dat vind ik toch moeilijk om te geloven. Ik denk dat het helemaal niet kan. Dit is een vraag waar ik niet uitkom.
Het kan zo zijn, dat een zoekende zondaar weleens vertroost is geworden, weleens iets heeft gezien van de mogelijkheid tot behoud in Christus, etc. Het gevaar is er dat iemand daar wat mee 'wordt', hoeft niet eens hoogmoedig bedoeld te zijn, maar dat hij toch eigenlijk óók wel een kind van God is en zich er zo langzamerhand bij rekent. Dát moet ons ontnomen worden, zodat we een uitgewerkte, uitgeschudde zondaar worden, en in die weg komt er plaats voor Christus.
Of de exegese van de tekst uit Jer. 45 in dit verband helemaal juist is, betwijfel ik, maar je zou het een soort van toepassen van de tekst kunnen noemen.
Opnieuw zou ik willen vragen om een voorbeeld uit de Bijbel, een zoekende zondaar is net zo verloren en dood als een 'nietzoekende' zondaar, ik zie deze weg niet terug in de Bijbel.
Er zijn mensen die wachten tot ze een uitgeschudde zondaar geworden zijn, ik zie het nergens terug.
Was de stokbewaarder ern uitgeschudde zondaar?
Of de bloedvloeiende vrouw? Of de kananeese vrouw?
Ik zie het nergens, er is bij NIEMAND plaats voor de Heere Jezus, ook niet bij een uigeschudde zondaar.

Dat is het wonder van de wedergeboorte waarop geloof en bekering volgt.

Het onmogelijke wordt mogelijk.

Ps ik begrijp heus wel dat we niet alles helder hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Forummer »

ds. W. Silfhout schreef:De mate van zekerheid in het geloofsleven is onderscheiden. We spreken van een toevluchtnemend geloof, een klein geloof, een gevorderd of meer verzekerd geloof.
Als een mens zichzelf heeft leren kennen als een arme zondaar voor God en ook iets heeft mogen zien van wat Christus voor zondaren heeft willen doen en Wie Hij voor hen wil zijn, dan is dat tot verwondering. Op het ogenblik dat het geloof door de Heilige Geest gelooft dat er een weg tot verlossing is in de Heere Jezus Christus, is er zekerheid. Dan kun je weleens denken dat je nets meer ontbreekt.
Het geloof moet echter geoefend worden. De roeping en verkiezing moeten worden vastgemaakt. Door het ontdekkende licht van de Heilige Geest leert een mens het verstaan dat alleen het bloed van de Heere Jezus Christus, Gods Zoon, reinigt van alle zonden. Alleen de bloedgerechtigheid van de Middelaar Gods en der mensen redt van de dood.
Ale pareltjes die een mens bijeenvergaderd mag hebben en hem van God geschonken zijn,
wegen niet op tegen de Parel van grote waarde. En als die parels ons uit de handen worden geslagen, wordt de begeerte om Christus te kennen in de trappen van Zijn vernedering, maar ook in de trappen van Zijn verhoging, des te sterker. Dan blijft alleen de geloofsroep over: geef mij Jezus of ik sterf, want buiten Jezus is geen leven, maar een eeuwig zielsverderf.
Waar het geloofsoog de schoonheid van de Zaligmaker mag zien en we mogen geloven, dat Hij niet alleen is overgeleverd om onze zonden, maar ook opgewekt tot onze rechtvaardigmaking, dan geeft dat een vastere gang in het leven. Dat wil niet zeggen dat we dan ‘afbekeerd’ zijn. Dat zijn we nooit aan deze zijde van het graf. (…)
Daarmee bedoel ik niet dat de zekerheid van God ons in Christus aanziet en heeft aangenomen de ene keer meer en de andere keer minder is, maar dat de geloofswetenschap daarvan meer constant en vaster is door het zien op Jezus. Uit: GezinsGids 24-09-2020
Dit (in vetgedrukt) is dus wat ik bedoel.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door FlyingEagle »

Dat is een omschrijving van dat een mens niet moet bouwen op teksten en versjes en wat allemaal nog meer maar op Christus alleen. Dat het zo omschreven wordt is wel typisch iets voor de GG en aanverwante denominaties maar feitelijk daarmee nog niet raar toch?
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Forummer »

Dat is inderdaad niet raar, maar dan zou de omschrijving toch meer moeten zijn dat God ons eigen werk gaat afbreken in plaats van dat God Zijn eigen werk gaat afbreken. Dat laatste kan ik nog steeds niet geloven.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door FlyingEagle »

Maar zijn al die ‘parels’ dan werk van onszelf? Dus een bemoediging uit het Woord, een tekst waarmee je meer aan de Heere verbonden werd, is dat eigen of Gods werk?

Dat is natuurlijk Gods werk alleen kunnen we daar niet op bouwen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Terri »

Forummer schreef:Dat is inderdaad niet raar, maar dan zou de omschrijving toch meer moeten zijn dat God ons eigen werk gaat afbreken in plaats van dat God Zijn eigen werk gaat afbreken. Dat laatste kan ik nog steeds niet geloven.
Precies, dat is denk ik de kern.
Eigen gedachten, werken en bevindingen worden afgebroken, alleen Jezus Christus tot behoud.
God geeft ons geen 'valse of tijdelijke rust' dat is altijd van onszelf.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Ora et labora »

Forummer schreef:Ik heb meerdere keren predikanten horen verkondigen, als het over de bekering gaat, dat God Zijn eigen werk gaat afbreken.

Dat God je eigengerechtigheid en je 'goede werken' gaat afbreken, dat begrijp ik. Er kan, mag en hoeft immers niks van onszelf bij. Gelukkig maar, anders kwam het nooit goed.

Maar dat God Zijn eigen werk gaat afbreken, dat vind ik toch moeilijk om te geloven. Ik denk dat het helemaal niet kan. Dit is een vraag waar ik niet uitkom.
Blijkbaar doel je o.a. op Jeremia 45 vers 4 Zo zult gij tot hem zeggen: Zo zegt de HEERE: Zie, wat Ik gebouwd heb, breek Ik af, en wat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land.
5 En zoudt gij u grote dingen zoeken? Zoek ze niet; want zie, Ik breng een kwaad over alle vlees, spreekt de HEERE; maar Ik zal u uw ziel tot een buit geven, in alle plaatsen waar gij zult heen trekken.
enz.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Forummer »

Recent was er bij ons een predikant die deze situatie duidelijk stelde als iemand al een kind van God mocht zijn. En dat kan ik dus niet geloven, dat God dan ál Zijn werk gaat afbreken. Maar waarschijnlijk wordt er bedoeld, dat God hetgeen waar we zelf wat mee worden, gaat afbreken (ook al hebben we het van Hem gekregen en is het dus Zijn werk).

Begrijp ik het zo goed?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Forummer »

Ora et labora schreef:
Forummer schreef:Ik heb meerdere keren predikanten horen verkondigen, als het over de bekering gaat, dat God Zijn eigen werk gaat afbreken.

Dat God je eigengerechtigheid en je 'goede werken' gaat afbreken, dat begrijp ik. Er kan, mag en hoeft immers niks van onszelf bij. Gelukkig maar, anders kwam het nooit goed.

Maar dat God Zijn eigen werk gaat afbreken, dat vind ik toch moeilijk om te geloven. Ik denk dat het helemaal niet kan. Dit is een vraag waar ik niet uitkom.
Blijkbaar doel je o.a. op Jeremia 45 vers 4 Zo zult gij tot hem zeggen: Zo zegt de HEERE: Zie, wat Ik gebouwd heb, breek Ik af, en wat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land.
5 En zoudt gij u grote dingen zoeken? Zoek ze niet; want zie, Ik breng een kwaad over alle vlees, spreekt de HEERE; maar Ik zal u uw ziel tot een buit geven, in alle plaatsen waar gij zult heen trekken.
enz.
Die tekst is eerder genoemd in dit topic, misschien komt de zegswijze daarvandaan maar dat was niet waar de predikant het over had, ook ging de preek er verder niet over.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Ora et labora »

Forummer schreef:
Ora et labora schreef:
Forummer schreef:Ik heb meerdere keren predikanten horen verkondigen, als het over de bekering gaat, dat God Zijn eigen werk gaat afbreken.

Dat God je eigengerechtigheid en je 'goede werken' gaat afbreken, dat begrijp ik. Er kan, mag en hoeft immers niks van onszelf bij. Gelukkig maar, anders kwam het nooit goed.

Maar dat God Zijn eigen werk gaat afbreken, dat vind ik toch moeilijk om te geloven. Ik denk dat het helemaal niet kan. Dit is een vraag waar ik niet uitkom.
Blijkbaar doel je o.a. op Jeremia 45 vers 4 Zo zult gij tot hem zeggen: Zo zegt de HEERE: Zie, wat Ik gebouwd heb, breek Ik af, en wat Ik geplant heb, ruk Ik uit, zelfs dit ganse land.
5 En zoudt gij u grote dingen zoeken? Zoek ze niet; want zie, Ik breng een kwaad over alle vlees, spreekt de HEERE; maar Ik zal u uw ziel tot een buit geven, in alle plaatsen waar gij zult heen trekken.
enz.
Die tekst is eerder genoemd in dit topic, misschien komt de zegswijze daarvandaan maar dat was niet waar de predikant het over had, ook ging de preek er verder niet over.
O, ik had dat nog niet gelezen. Misschien moet je het is een keer vragen aan een predikant.
Misschien heldert dat de zaken wat op. Sterkte!
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Forummer »

Forummer schreef:Recent was er bij ons een predikant die deze situatie duidelijk stelde als iemand al een kind van God mocht zijn. En dat kan ik dus niet geloven, dat God dan ál Zijn werk gaat afbreken. Maar waarschijnlijk wordt er bedoeld, dat God hetgeen waar we zelf wat mee worden, gaat afbreken (ook al hebben we het van Hem gekregen en is het dus Zijn werk).

Begrijp ik het zo goed?
Even mijn eigen bericht weer omhoog halen, is dit de juiste conclusie?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Ora et labora »

Forummer schreef:
Forummer schreef:Recent was er bij ons een predikant die deze situatie duidelijk stelde als iemand al een kind van God mocht zijn. En dat kan ik dus niet geloven, dat God dan ál Zijn werk gaat afbreken. Maar waarschijnlijk wordt er bedoeld, dat God hetgeen waar we zelf wat mee worden, gaat afbreken (ook al hebben we het van Hem gekregen en is het dus Zijn werk).

Begrijp ik het zo goed?
Even mijn eigen bericht weer omhoog halen, is dit de juiste conclusie?
God is groot...en wij begrijpen Hem niet. Johannes 3 vers 30 Hij moet wassen wij minder worden.
Dat is de hartentaal of althans zo moet het zijn.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
DDD
Berichten: 28710
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door DDD »

Het is heel duidelijk wat een predikant bedoelt, en dat heeft inderdaad niets met de geciteerde bijbeltekst te maken.

Ik denk dat er wel degelijk iets voor het idee te zeggen is dat gelovigen moeten afleren om zich op bijzaken te concentreren, en moeten leren alleen op Christus te vertrouwen. Maar deze formulering doet in ieder geval geen recht aan de bijbeltekst. Als dominees bijbelteksten laten buikspreken, kun je maar beter voorzichtig zijn met hun hele boodschap. Dat betekent vaak dat hun fantasie de boventoon voert in de bijbeltoepassing. Met uitleg heeft het geheel dan weinig meer te maken.

Als het naar het Woord niet is, dan heeft het geen dageraad, hoe fraai de toepassingen ook mogen lijken.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Hoopvol »

Forummer schreef:
Forummer schreef:Recent was er bij ons een predikant die deze situatie duidelijk stelde als iemand al een kind van God mocht zijn. En dat kan ik dus niet geloven, dat God dan ál Zijn werk gaat afbreken. Maar waarschijnlijk wordt er bedoeld, dat God hetgeen waar we zelf wat mee worden, gaat afbreken (ook al hebben we het van Hem gekregen en is het dus Zijn werk).

Begrijp ik het zo goed?
Even mijn eigen bericht weer omhoog halen, is dit de juiste conclusie?
J.C. Philpot had een m.i. een goede verklaring:
J.C. Philpot schreef: Volgens mij gaat het om wat de grond van je zaligheid is.

Als je een bijzondere bekering meegemaakt hebt, kun je daar op gaan rusten, en je zekerheid aan ontleden.

Daar gaat de Heere je vanaf brengen. Hoe noodzakelijk ook, bekeringservaringen zijn geen grond. Je kunt er ook iets mee worden. Je moet in die zin alles verliezen (als grond), ook je bekering, en alleen Christus overhouden.
Dus ik denk dat je het goed begrijpt.
Laatst gewijzigd door Hoopvol op 11 nov 2020, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Ora et labora »

DDD schreef:Het is heel duidelijk wat een predikant bedoelt, en dat heeft inderdaad niets met de geciteerde bijbeltekst te maken.

Ik denk dat er wel degelijk iets voor het idee te zeggen is dat gelovigen moeten afleren om zich op bijzaken te concentreren, en moeten leren alleen op Christus te vertrouwen. Maar deze formulering doet in ieder geval geen recht aan de bijbeltekst. Als dominees bijbelteksten laten buikspreken, kun je maar beter voorzichtig zijn met hun hele boodschap. Dat betekent vaak dat hun fantasie de boventoon voert in de bijbeltoepassing. Met uitleg heeft het geheel dan weinig meer te maken.

Als het naar het Woord niet is, dan heeft het geen dageraad, hoe fraai de toepassingen ook mogen lijken.
Helemaal niets? Dat is een heel groot woord DDD. Even allemaal naar DDD luisteren hij weet het heel goed blijkbaar!
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Plaats reactie