Vragen die opkomen nav preken

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:
Herman schreef: Ik vind het dus werkelijk zeer logisch wat ds. Blok opmerkt, hoewel ik uiteraard het geheel van zijn gedachtenwereld niet als zuiver reformatorisch taxeer.
Ja daar heb je het! Daar loopt het nu juist om!
Geenszins DIA. Ik behoor niet bij de rechterkant van de GG en dus vind ik het vanzelf logisch dat ik opvattingen heb die daarvan verschillen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef: Ik vind het dus werkelijk zeer logisch wat ds. Blok opmerkt, hoewel ik uiteraard het geheel van zijn gedachtenwereld niet als zuiver reformatorisch taxeer.
Ja daar heb je het! Daar loopt het nu juist om!
Geenszins DIA. Ik behoor niet bij de rechterkant van de GG en dus vind ik het vanzelf logisch dat ik opvattingen heb die daarvan verschillen.
Dan ben ik uitgepraat, en dan kan ik hooguit nog wat meditaties plaatsen. Want we mogen niet het werk Gods vergeten. Dat is mijn doel: proberen dit aan de hand van de rijke overlevering van Gods Kerk te plaatsen. De aanhangers van het meer rationeel denken zullen die wel niet lezen, maar we weten niet wie ze leest. Weet dit, dit deeltje ligt onder vuur. Al vanaf het begin dat er een Kerk op aarde is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Dan ben ik uitgepraat, en dan kan ik hooguit nog wat meditaties plaatsen. Want we mogen niet het werk Gods vergeten. Dat is mijn doel: proberen dit aan de hand van de rijke overlevering van Gods Kerk te plaatsen. De aanhangers van het meer rationeel denken zullen die wel niet lezen, maar we weten niet wie ze leest. Weet dit, dit deeltje ligt onder vuur. Al vanaf het begin dat er een Kerk op aarde is.
Ik bekijk het een stuk nuchterder. De plaats en betekenis van dominee Blok in de geschiedenis van de gereformeerde gezindte is een heel andere dan de mijne, dus op het genoemde punt is het lastig om een goed gesprek te voeren. Dat betekent helemaal niet dat de kernpunten onder vuur liggen. Dat betekent dat christenen onderling verschillen en dat hoeft dus niet noodzakelijk te leiden tot een eeuwigheidsbeslissing waarin het ene de ander uitsluit van de zaligheid.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door pierre27 »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef: Ik vind het dus werkelijk zeer logisch wat ds. Blok opmerkt, hoewel ik uiteraard het geheel van zijn gedachtenwereld niet als zuiver reformatorisch taxeer.
Ja daar heb je het! Daar loopt het nu juist om!
Geenszins DIA. Ik behoor niet bij de rechterkant van de GG en dus vind ik het vanzelf logisch dat ik opvattingen heb die daarvan verschillen.
Dan ben ik uitgepraat, en dan kan ik hooguit nog wat meditaties plaatsen. Want we mogen niet het werk Gods vergeten. Dat is mijn doel: proberen dit aan de hand van de rijke overlevering van Gods Kerk te plaatsen. De aanhangers van het meer rationeel denken zullen die wel niet lezen, maar we weten niet wie ze leest. Weet dit, dit deeltje ligt onder vuur. Al vanaf het begin dat er een Kerk op aarde is.

Dat werk Gods is ook buiten de GG hoor DIA. Nietemin blijf je meditaties plaatsen, ik lees het met plezier en wellicht anderen ook, realiseer je wel dat dit gedachtengoed langzaam maar zeker steeds minder herkenning gaat vinden. Wat ik mooi vind dat de oudste emeritus predikant van de GG met enige regelmaat een van de oudste emeritus predikanten van de CGK beluisterd. Dat werk van God is kerkmuur overstijgend.
Laatst gewijzigd door pierre27 op 28 nov 2020, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Forummer »

@ Herman, ik denk dat we tegelijk postten, want je hebt mijn vraag eigenlijk al beantwoord in het bericht ervoor.

Daarom een andere vraag:

Is het bezitten van geloofszekerheid ook verkeerd volgens jou?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door J.C. Philpot »

Forummer schreef:Is het bezitten van geloofszekerheid ook verkeerd volgens jou?
Ik ben geen Herman, maar toch wil ik hier even op in gaan.

Het komt er maar op aan of het een gegronde geloofszekerheid is. Er is ook zoiets als een ongegronde geloofszekerheid, die op een afgrijselijke manier zal vergaan in het oordeel. Dus: waar baseer je je zekerheid op? Op iets in jezelf (ik heb dit, ik ervaar dat, ik doe zus), of heb je door de genade van de Heilige Geest de dood leren schrijven op al je eigen zogenaamde gerechtigheden, en je enige zekerheid leren zoeken buiten jezelf in het bloed en de gerechtigheid van Jezus Christus? Een schip wat zijn anker in zichzelf uitgooit, zal op de rotsen te pletter slaan. Maar het schip waarvan het anker in de enige vaste grond buiten zichzelf ligt, is veilig.

My hope is built on nothing less
than Jesus' blood and righteousness;
I dare not trust the sweetest frame,
but wholly lean on Jesus' name.

On Christ, the solid rock, I stand;
all other ground is sinking sand,
all other ground is sinking sand.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:Dat werk Gods is ook buiten de GG hoor DIA. Nietemin blijf je meditaties plaatsen, ik lees het met plezier en wellicht anderen ook, realiseer je wel dat dit gedachtengoed langzaam maar zeker steeds minder herkenning gaat vinden. Wat ik mooi vind dat de oudste emeritus predikant van de GG met enige regelmaat een van de oudste emeritus predikanten van de CGK beluisterd. Dat werk van God is kerkmuur overstijgend.
Als het nog niet duidelijk was, ik heb dat vele malen gezegd, Gods kerk is breder dan de GG, maar anderzijds ook smaller. In elk geval is Gods werk niet aan een kerkverband gebonden. En ja, ook ik ken predikanten uit de CGK die naar het hart van Jeruzalem spraken.
Helaas is daar nogal een vrij grote uittocht geweest richting GG en OGGiN. Denk aan predikanten als ds. Venema, Veenendaal, Du Marchie van Voorthuysen, Vreugdenhil (senior), en niet te vergeten, ook ds van Dieren is afkomstig uit dat kerkverband. Laten we dan ook niet over kerkverbanden twisten. Gods werk is niet gebonden aan een kerkverband.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Forummer »

Forummer schreef:@ Herman, ik denk dat we tegelijk postten, want je hebt mijn vraag eigenlijk al beantwoord in het bericht ervoor.

Daarom een andere vraag:

Is het bezitten van geloofszekerheid ook verkeerd volgens jou?
Ik realiseer me dat ik eigenlijk iets anders bedoel met deze vraag.

Ik vond je uitleg treffend. Ik denk ook dat je het als uitleg bedoeld hebt en niet als je eigen mening. Vandaar eigenlijk de vervolg vraag, die was eigenlijk bedoeld om helder te krijgen of dit uitleg was, of je eigen mening.

Verder: mijn conclusie over het genoemde voorbeeld van ds. Blok is dat we met 4 regels veel te weinig informatie hebben om een oordeel te kunnen vellen, zowel over de dominee als over de vrouw. Zeker is dat de vrouw iets bezat, anders kan ze niet zeggen dat het niet afgenomen kon worden. Maar of het geloofszekerheid was, of eigengerechtigheid, dat kunnen we niet weten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Ora et labora »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Dan ben ik uitgepraat, en dan kan ik hooguit nog wat meditaties plaatsen. Want we mogen niet het werk Gods vergeten. Dat is mijn doel: proberen dit aan de hand van de rijke overlevering van Gods Kerk te plaatsen. De aanhangers van het meer rationeel denken zullen die wel niet lezen, maar we weten niet wie ze leest. Weet dit, dit deeltje ligt onder vuur. Al vanaf het begin dat er een Kerk op aarde is.
Ik bekijk het een stuk nuchterder. De plaats en betekenis van dominee Blok in de geschiedenis van de gereformeerde gezindte is een heel andere dan de mijne, dus op het genoemde punt is het lastig om een goed gesprek te voeren. Dat betekent helemaal niet dat de kernpunten onder vuur liggen. Dat betekent dat christenen onderling verschillen en dat hoeft dus niet noodzakelijk te leiden tot een eeuwigheidsbeslissing waarin het ene de ander uitsluit van de zaligheid.
Bij deze is Herman toch wel te begrijpen. Of we nu links of rechts zijn of midden orthodox of hoe je het ook noemt
dat gene maakt ons niet zalig. Alleen de toepassende bediening van Christus maakt ons zalig. Het gaat om wat er in het hart word gewerkt.
enz.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Ik ontken dit niet. Maar het is toch echt iets héél anders dan waar we het nu over hadden.

Hier gaat het om een vorm van profetie. We hadden het over een veroordeling van het hart, ongetwijfeld met de beste bedoelingen, maar gezien de vorm niet erg wervend voor Christus.

Ik vind bovendien dat het voorbeeld van Spurgeon niet echt een voorbeeld is van het veroordelen van gemeenteleden.
DDD, het is gewoon iets minder zwart-wit dan jij dacht. Van toegeven wordt je niet minder, wel iets menselijker.
Ik denk dat ik erg regelmatig expliciet op een standpunt terug ben gekomen. In dit geval zie ik ook bij teruglezen geen enkele bijdrage waar ik op terug zou moeten komen. Ik vind dit dus een suggestieve bijdrage.

Ik schreef dit:
DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:
-DIA- schreef: Daar lezen we iets over in (ik meen) Uit de opperzaal van ds. P. Blok. Nadat hij een beroep naar een van de gemeenten had aangenomen was er een vrouw die er nogal sceptisch tegenover stond. Ze zei tegen ds. Blok: Maar jij neemt me niks af hoor! Ds. Blok haar doorziende sprak daarop rustig: Dat kan ik ook niet, want je hebt niets.
De achtergrond van het zo redeneren was toen: Die vrouw was in feite bang dat ze onder de prediking van ds. Blok haar 'bekering' zou verliezen. Ds. Blok keek dwars door haar heen. Zulke predikanten met de gave des onderscheids waren er vroeger meer dan nu. Ik hoor er in ieder geval weinig meer over.
Zulke predikanten oordelen over het hart. Naar dezelfde maat zal hen ook geoordeeld worden. Het is treurig dat zulke mijns inziens zondige uitspraken in een boek zijn opgetekend.
Er wordt helemaal niet over het hart geoordeeld. Er wordt over de vruchten geoordeeld. En dan heeft de dominee, tijdens de preek en tijdens het pastoraat de taak om zijn schapen erop te wijzen dat ze onderweg zijn naar de eeuwige val in het ravijn van de eeuwige toorn. Want anders zal het bloed van de handen van Gods dienaren geëist worden.

Ik vind je laatste opmerkingen dus volledig buiten proporties en het zou je sieren als je deze woorden terugnam.

Stop toch eens met dat lichtelijk en onverhoord veroordelen!
Ik veroordeel helemaal niemand. Zelfs de dominee niet. Ik ken wel sommige verhalen uit eerste hand, en daar heb ik een mening over. Dat mag. Verder heeft een dominee ook aan de vruchten niet over het hart te oordelen. Ik betwijfel overigens of dat hier aan de orde was. Los daarvan dat het niet erg geruststellend is als een gelovige bang is dat een dominee iets van haar afneemt. Het is beter om zichzelf kritisch te laten bevragen dan om maar zelfverzekerd voort te leven zonder jezelf te onderzoeken.

Maar dat was nu niet het punt van gesprek.

Ik oordeel niet licht, en ook niet onverhoord, ik zeg alleen dat een dominee niet over het hart mag oordelen. En iemand die zijn pastorant toevoegt dat hij geen geloof heeft, doet dat wel. Dat is zondig, en het hoort al helemaal niet in een boek, hoe spitsvondig de uitspraak ook is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door -DIA- »

Ora et labora schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef:Dan ben ik uitgepraat, en dan kan ik hooguit nog wat meditaties plaatsen. Want we mogen niet het werk Gods vergeten. Dat is mijn doel: proberen dit aan de hand van de rijke overlevering van Gods Kerk te plaatsen. De aanhangers van het meer rationeel denken zullen die wel niet lezen, maar we weten niet wie ze leest. Weet dit, dit deeltje ligt onder vuur. Al vanaf het begin dat er een Kerk op aarde is.
Ik bekijk het een stuk nuchterder. De plaats en betekenis van dominee Blok in de geschiedenis van de gereformeerde gezindte is een heel andere dan de mijne, dus op het genoemde punt is het lastig om een goed gesprek te voeren. Dat betekent helemaal niet dat de kernpunten onder vuur liggen. Dat betekent dat christenen onderling verschillen en dat hoeft dus niet noodzakelijk te leiden tot een eeuwigheidsbeslissing waarin het ene de ander uitsluit van de zaligheid.
Bij deze is Herman toch wel te begrijpen. Of we nu links of rechts zijn of midden orthodox of hoe je het ook noemt dat gene maakt ons niet zalig. Alleen de toepassende bediening van Christus maakt ons zalig. Het gaat om wat er in het hart word gewerkt. enz.
Ik begrijp dat ook wel. Alle getheoretiseer en onze gedachten hebben niets aan. We moeten geheel aan Gods zijde vallen. En dat is werkelijk moeilijk, wat zeg ik, vanuit de mens een onmogelijkheid. Er is nu eenmaal een Godsopenbaring, en die kunnen we wel niet willen zien. Ze is er gewoon, en God bedeeld daar naar Zijn soeverein welbehagen Zijn knechten en zijn volk mee. Eigenlijk gaat dit terug op het denken over de predestinatie. Dat velen daar niet meer zien is erg. We zien daarin als het ware dat God ons laat gaan, met eerbied gezegd. We gaan door in onze eigen visie, en laten ons van het oude niets meer gezeggen, dan alleen wat ons past. We willen wel een ruim evangelie, maar dat daar plaats voor moet worden gemaakt weten velen, zo het lijkt, niet meer.

Ja, sorry, misschien is dat wat off-topic maar het een vloeit wel uit het ander voort. Ik ben nu bezig een preek van een geluidsdrager te typen. Wellicht plaats ik daar een deel van bij Meditaties. Of misschien kan ik het eerste deel nu al wel plaatsen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door DDD »

Je zou wellicht eerst nog eens iets kunnen lezen over het geestelijk onderscheidingsvermogen en wat dat inhoudt. Want dat is toch de reden van het hele gesprek hierover.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Forummer »

Jantje schreef:Morgenochtend. Ik moet daar even voor zitten.
Bedankt voor het antwoord Jantje :nonnon

Goede en gezegende zondag toegewenst.
Ik hoor het volgende week wel een keer.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:
Jantje schreef:Morgenochtend. Ik moet daar even voor zitten.
Bedankt voor het antwoord Jantje :nonnon

Goede en gezegende zondag toegewenst.
Ik hoor het volgende week wel een keer.
Sorry hoor. Maar ik zal er straks een antwoord op geven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Vragen die opkomen nav preken

Bericht door Ora et labora »

-DIA- schreef:
Ora et labora schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef:Dan ben ik uitgepraat, en dan kan ik hooguit nog wat meditaties plaatsen. Want we mogen niet het werk Gods vergeten. Dat is mijn doel: proberen dit aan de hand van de rijke overlevering van Gods Kerk te plaatsen. De aanhangers van het meer rationeel denken zullen die wel niet lezen, maar we weten niet wie ze leest. Weet dit, dit deeltje ligt onder vuur. Al vanaf het begin dat er een Kerk op aarde is.
Ik bekijk het een stuk nuchterder. De plaats en betekenis van dominee Blok in de geschiedenis van de gereformeerde gezindte is een heel andere dan de mijne, dus op het genoemde punt is het lastig om een goed gesprek te voeren. Dat betekent helemaal niet dat de kernpunten onder vuur liggen. Dat betekent dat christenen onderling verschillen en dat hoeft dus niet noodzakelijk te leiden tot een eeuwigheidsbeslissing waarin het ene de ander uitsluit van de zaligheid.
Bij deze is Herman toch wel te begrijpen. Of we nu links of rechts zijn of midden orthodox of hoe je het ook noemt dat gene maakt ons niet zalig. Alleen de toepassende bediening van Christus maakt ons zalig. Het gaat om wat er in het hart word gewerkt. enz.
Ik begrijp dat ook wel. Alle getheoretiseer en onze gedachten hebben niets aan. We moeten geheel aan Gods zijde vallen. En dat is werkelijk moeilijk, wat zeg ik, vanuit de mens een onmogelijkheid. Er is nu eenmaal een Godsopenbaring, en die kunnen we wel niet willen zien. Ze is er gewoon, en God bedeeld daar naar Zijn soeverein welbehagen Zijn knechten en zijn volk mee. Eigenlijk gaat dit terug op het denken over de predestinatie. Dat velen daar niet meer zien is erg. We zien daarin als het ware dat God ons laat gaan, met eerbied gezegd. We gaan door in onze eigen visie, en laten ons van het oude niets meer gezeggen, dan alleen wat ons past. We willen wel een ruim evangelie, maar dat daar plaats voor moet worden gemaakt weten velen, zo het lijkt, niet meer.

Ja, sorry, misschien is dat wat off-topic maar het een vloeit wel uit het ander voort. Ik ben nu bezig een preek van een geluidsdrager te typen. Wellicht plaats ik daar een deel van bij Meditaties. Of misschien kan ik het eerste deel nu al wel plaatsen.
Goed om te weten en te horen :livre
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Plaats reactie