Zonde of gebrokenheid
-
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10
Zonde of gebrokenheid
Vanmorgen las ik het jongste nummer (nr. 8) van Het Zoeklicht. Daarin staat een lezenswaardig artikel over de vraag of het woord 'zonde' inwisselbaar is voor het woord 'gebrokenheid'.
Ik citeer: 'Waar we vroeger het woord "zonde" gebruikten, spreken we nu over "gebrokenheid". En waar de kerkenraad vroeger zei: Wij moeten van dit of dat zetten dat het zonde is, gebruiken we een enigszins terughoudende formulering en zeggen: dit is Gods bedoeling niet. (...) En daarin zijn wij gewoon een spiegel van onze cultuur. De focus ligt nu niet meer bij "zonde", maar bij "tragiek". Pastoraal verhouden voorgangers en raadsleden zich meer tot tragiek - wat mensen in dit leven overkomt - dan tot zaken die mensen verwijtbaar zijn aan te rekenen. Als "gebrokenheid" de vervangende term wordt, dan worden mensen eerder slachtoffers dan daders. Dan is het hun zomaar overkomen. In de wereld van vandaag kun je er mee voor de dag komen. Die zit niet te wachten op een kerk die zonde nadrukkelijk profileert, maar oog heeft voor gebrokenheid.'
Tot zover een kort fragment uit dit artikel. Het zette mij wel aan het denken, omdat ik het vanuit de breedte van kerkelijk Nederland in toenemende mate zie/hoor gebeuren; is wat geschreven wordt voor deze en gene op dit forum ook herkenbaar?
Ik citeer: 'Waar we vroeger het woord "zonde" gebruikten, spreken we nu over "gebrokenheid". En waar de kerkenraad vroeger zei: Wij moeten van dit of dat zetten dat het zonde is, gebruiken we een enigszins terughoudende formulering en zeggen: dit is Gods bedoeling niet. (...) En daarin zijn wij gewoon een spiegel van onze cultuur. De focus ligt nu niet meer bij "zonde", maar bij "tragiek". Pastoraal verhouden voorgangers en raadsleden zich meer tot tragiek - wat mensen in dit leven overkomt - dan tot zaken die mensen verwijtbaar zijn aan te rekenen. Als "gebrokenheid" de vervangende term wordt, dan worden mensen eerder slachtoffers dan daders. Dan is het hun zomaar overkomen. In de wereld van vandaag kun je er mee voor de dag komen. Die zit niet te wachten op een kerk die zonde nadrukkelijk profileert, maar oog heeft voor gebrokenheid.'
Tot zover een kort fragment uit dit artikel. Het zette mij wel aan het denken, omdat ik het vanuit de breedte van kerkelijk Nederland in toenemende mate zie/hoor gebeuren; is wat geschreven wordt voor deze en gene op dit forum ook herkenbaar?
Laatst gewijzigd door Germanicus op 12 aug 2020, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier beneden is het niet.
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Zonde of gebrokenheid
Je kunt mijns inziens bij het woord gebrokenheid er makkelijker van af komen.Germanicus schreef:Vanmorgen las ik het jongste nummer (nr. 8) van Het Zoeklicht. Daarin staat een lezenswaardig artikel over de vraag of het woord 'zonde' inwisselbaar is voor het woord 'gebrokenheid'.
Ik citeer: 'Waar we vroeger het woord "zonde" gebruikten, spreken we nu over "gebrokenheid". En waar de kerkenraad vroeger zei: Wij moeten van dit of dat zetten dat het zonde is, gebruiken we een enigszins terughoudende formulering en zeggen: dit is Gods bedoeling niet. (...) En daarin zijn wij gewoon een spiegel van onze cultuur. De focus ligt nu niet meer bij "zonde", maar bij "tragiek". Pastoraal verhouden voorgangers en raadsleden zich meer tot tragiek - wat mensen in dit leven overkomt - dan tot zaken die mensen verwijtbaar zijn aan te rekenen. Als "gebrokenheid" de vervangende term wordt, dan worden mensen eerder slachtoffers dan daders. Dan is het hun zomaar overkomen. In de wereld van vandaag kun je er mee voor de dag komen. Die zit niet te wachten op een kerk die zonde nadrukkelijk profileert, maar oog heeft voor gebrokenheid.'
Tot zover een kort fragment uit dit artikel. Het zette mij wel aan het denken; is wat geschreven wordt voor deze en gene op dit forum herkenbaar?
Ja dat is nu eenmaal de gebrokenheid.
-
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Zonde of gebrokenheid
Er ligt hier heel duidelijk een accentverschil vind ik. Alhoewel iemand hetzelfde er mee kan bedoelen ligt bij gebrokenheid de verantwoording niet meer zozeer bij de mens, maar spreek je over een algemene status. Zonde is iets persoonlijk, dat voelt iedereen wel aan. Als de dominee/ouderling het zondag heeft over zonden geldt dat voor alle hoorders persoonlijk. Als de dominee/ouderling het zondag heeft over gebrokenheid geldt dat ook voor alle hoorders, maar ik mis de persoonlijke boodschap in het woord.
Maar nogmaals, iemand dat hoef je niet meer zo op te vatten, je kan het wel degelijk over hetzelfde hebben. De betekenis/interpretatie is niet met een schaartje te knippen. Zelf denk ik dat je beter bij het woord zonde kan blijven.
Maar nogmaals, iemand dat hoef je niet meer zo op te vatten, je kan het wel degelijk over hetzelfde hebben. De betekenis/interpretatie is niet met een schaartje te knippen. Zelf denk ik dat je beter bij het woord zonde kan blijven.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: Zonde of gebrokenheid
Ik zie een groot gevaar wat vaak niet genoemd wordt:
Het Christendom is er voor iedereen: De overspelige vrouw, Petrus, Paulus, een slavenhandelaar als Newton en vele anderen. Als zonde vervangen!!! wordt door gebrokenheid, loop je zomaar het gevaar dat het Christendom geen boodschap meer heeft voor de mensen waarvan vrijwel iedereen erkent dat ze fout zijn. Het wordt genadeloos, het wordt arrogant en veroordelend en stopt Christendom te zijn.
Dit laatste is trouwens ook een gevaar als men in een fatsoenlijke reformatorische kerk zit, waarbij iedereen braaf zondig is, maar de zonden van de buitenstaander toch wat erger zijn.
Nu is gebrokenheid ook wel iets wat echt is en het kruis is daarvoor ook het uiteindelijke antwoord. De Bijbel staat vol troost voor de onderdrukten, voor degenen die buiten staan, voor de wees enz. De liefde van God voordat er ook maar iets vanuit ons kwam, het feit dat we Zijn schepsel zijn geeft aan dat er Godgegeven waarde in ons is.
Kortom: Zonde en gebrokenheid mogen elkaar niet uitsluiten.
Het Christendom is er voor iedereen: De overspelige vrouw, Petrus, Paulus, een slavenhandelaar als Newton en vele anderen. Als zonde vervangen!!! wordt door gebrokenheid, loop je zomaar het gevaar dat het Christendom geen boodschap meer heeft voor de mensen waarvan vrijwel iedereen erkent dat ze fout zijn. Het wordt genadeloos, het wordt arrogant en veroordelend en stopt Christendom te zijn.
Dit laatste is trouwens ook een gevaar als men in een fatsoenlijke reformatorische kerk zit, waarbij iedereen braaf zondig is, maar de zonden van de buitenstaander toch wat erger zijn.
Nu is gebrokenheid ook wel iets wat echt is en het kruis is daarvoor ook het uiteindelijke antwoord. De Bijbel staat vol troost voor de onderdrukten, voor degenen die buiten staan, voor de wees enz. De liefde van God voordat er ook maar iets vanuit ons kwam, het feit dat we Zijn schepsel zijn geeft aan dat er Godgegeven waarde in ons is.
Kortom: Zonde en gebrokenheid mogen elkaar niet uitsluiten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10
Re: Zonde of gebrokenheid
Eens, mooie aanvulling!parsifal schreef:Het Christendom is er voor iedereen: De overspelige vrouw, Petrus, Paulus, een slavenhandelaar als Newton en vele anderen. Als zonde vervangen!!! wordt door gebrokenheid, loop je zomaar het gevaar dat het Christendom geen boodschap meer heeft voor de mensen waarvan vrijwel iedereen erkent dat ze fout zijn. Het wordt genadeloos, het wordt arrogant en veroordelend en stopt Christendom te zijn.
Dit laatste is trouwens ook een gevaar als men in een fatsoenlijke reformatorische kerk zit, waarbij iedereen braaf zondig is, maar de zonden van de buitenstaander toch wat erger zijn.
Nu is gebrokenheid ook wel iets wat echt is en het kruis is daarvoor ook het uiteindelijke antwoord. De Bijbel staat vol troost voor de onderdrukten, voor degenen die buiten staan, voor de wees enz. De liefde van God voordat er ook maar iets vanuit ons kwam, het feit dat we Zijn schepsel zijn geeft aan dat er Godgegeven waarde in ons is.
Kortom: Zonde en gebrokenheid mogen elkaar niet uitsluiten.
Hier beneden is het niet.
Re: Zonde of gebrokenheid
Het maakt niet zoveel verschil. Wel is het zo dat sommige dingen die vroeger als zonde werden bestempeld, nu geweten worden aan de gebrokenheid van de wereld. Of als iets middelmatigs. Radio, met de fiets naar de kerk. Dan kan de term zonde met meer schroom gehanteerd worden. Wat nu zonde is, is het misschien volgend jaar niet meer.
Het zijn allemaal zaken waar vergeving voor nodig is. Hoe je het ook noemt en ook de categorieën die wij niet zo spannend vinden.
Ik noem maar wat: op weg van mijn vakantieadres merkte ik regelmatig dat ik te hard reed. Een regelrechte zonde! Maar ik weet het maar aan de gebrokenheid van de wereld: alle auto's om me heen reden te hard en ik volgde het verkeer.
Het zijn allemaal zaken waar vergeving voor nodig is. Hoe je het ook noemt en ook de categorieën die wij niet zo spannend vinden.
Ik noem maar wat: op weg van mijn vakantieadres merkte ik regelmatig dat ik te hard reed. Een regelrechte zonde! Maar ik weet het maar aan de gebrokenheid van de wereld: alle auto's om me heen reden te hard en ik volgde het verkeer.
Re: Zonde of gebrokenheid
De zonde heeft de gebrokenheid voortgebracht. De schepping was zeer goed. Het leven paradijselijk.
Uit dat paradijs is de mens verdreven en leeft nu onder de vloek van de gebrokenheid. Doornen en distels zal de aarde voortbrengen. Wie nu spreekt over gebrokenheid, zonder te zien dat het een vruchtgevolg van de zonde is, weet niet wat gebrokenheid is. Kortom hij weet niet waar hij het over heeft.
Uit dat paradijs is de mens verdreven en leeft nu onder de vloek van de gebrokenheid. Doornen en distels zal de aarde voortbrengen. Wie nu spreekt over gebrokenheid, zonder te zien dat het een vruchtgevolg van de zonde is, weet niet wat gebrokenheid is. Kortom hij weet niet waar hij het over heeft.
Re: Zonde of gebrokenheid
Het gevaar blijft dan dat het losgekoppeld wordt van eigen zonde (niet vaak zo uitgesproken, maar wel in de praktijk waarin de zonden van anderen als te groot worden gezien). Het is de zonde van Adam en Eva waar we toch weer slachtoffers van zijn.Vervolgde schreef:De zonde heeft de gebrokenheid voortgebracht. De schepping was zeer goed. Het leven paradijselijk.
Uit dat paradijs is de mens verdreven en leeft nu onder de vloek van de gebrokenheid. Doornen en distels zal de aarde voortbrengen. Wie nu spreekt over gebrokenheid, zonder te zien dat het een vruchtgevolg van de zonde is, weet niet wat gebrokenheid is. Kortom hij weet niet waar hij het over heeft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Zonde of gebrokenheid
En als je het wel 'weet' en gewoon verder leeft ben je nog verder van huis.Vervolgde schreef:De zonde heeft de gebrokenheid voortgebracht. De schepping was zeer goed. Het leven paradijselijk.
Uit dat paradijs is de mens verdreven en leeft nu onder de vloek van de gebrokenheid. Doornen en distels zal de aarde voortbrengen. Wie nu spreekt over gebrokenheid, zonder te zien dat het een vruchtgevolg van de zonde is, weet niet wat gebrokenheid is. Kortom hij weet niet waar hij het over heeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20
Re: Zonde of gebrokenheid
Er is onderscheid tussen een bevindelijk en verstandelijk weten. De gebrokenheid uit zich in zichtbare zaken.Vervolgde schreef:Kortom hij weet niet waar hij het over heeft.
Drijfzand hoor!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Re: Zonde of gebrokenheid
Als het Bijbelse begrip "zonde" niet helder voor je is, faal je in het begrijpen van de fundamentele leer van de verlossing.
mail: atymolenaar@gmail.com
Re: Zonde of gebrokenheid
Ik ben het wel met Vervolgde eens deze keer. Maar ik denk dat gebrokenheid vooral wordt gebruikt in gevallen waarin de zonde van iets niet algemeen erkend wordt. Zoals bijvoorbeeld bij homoseksualiteit, waarover binnen christelijk Nederland verschillend gedacht wordt. Er zijn maar weinig gelovigen die homoseksualiteit zien als een aanwinst voor de samenleving, maar niet iedereen noemt het een zonde. En dan ligt het woord gebrokenheid meer voor de hand. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld een handicap.
Ik geloof niet dat zonde zozeer wordt vervangen door gebrokenheid, maar wel dat opvattingen over wat zondig is, kunnen verschuiven. Dat lijkt me wel iets anders.
Ik geloof niet dat zonde zozeer wordt vervangen door gebrokenheid, maar wel dat opvattingen over wat zondig is, kunnen verschuiven. Dat lijkt me wel iets anders.
Re: Zonde of gebrokenheid
We falen allemaal, ook als het helder is. Want dat denk je dan mar.Arja schreef:Als het Bijbelse begrip "zonde" niet helder voor je is, faal je in het begrijpen van de fundamentele leer van de verlossing.
Re: Zonde of gebrokenheid
En dan is de opvolgende vraag, hoe leven wij daaronder? Schouderophalend, het is nu eenmaal zo, of wordt het tot smart?Vervolgde schreef: Wie nu spreekt over gebrokenheid, zonder te zien dat het een vruchtgevolg van de zonde is, weet niet wat gebrokenheid is. Kortom hij weet niet waar hij het over heeft.
Waren er geen zonden dan waren er geen wonden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Zonde of gebrokenheid
Het is een beetje lastig om hierop te reageren, omdat niet helemaal duidelijk is welke kant je op wilt. Ik zie in de veranderende bewoording een duidelijk hellend vlak. Iemand die helemaal opgaat in termen als gebrokenheid heeft het zicht op de zonde verloren en heeft derhalve ook geen wonden van de zonden. We komen dan bij een ethische zedenleer uit. De zoektocht naar een betere wereld komt dan voorop te staan. De focus komt te liggen bij het verbinden van gevoelde pijn. Denk aan het verbeteren van sociale misstanden en dat soort zaken die dan ineens een zonde heten te zijn.Mara schreef:En dan is de opvolgende vraag, hoe leven wij daaronder? Schouderophalend, het is nu eenmaal zo, of wordt het tot smart?Vervolgde schreef: Wie nu spreekt over gebrokenheid, zonder te zien dat het een vruchtgevolg van de zonde is, weet niet wat gebrokenheid is. Kortom hij weet niet waar hij het over heeft.
Waren er geen zonden dan waren er geen wonden.
Veel moeilijker heeft degene het die ziet dat het met deze terminologie een verkeerde kant opgaat. Die ziet de wereld van gelijkgestemden steeds kleiner worden. Daarom zou ik nog eens willen wijzen op het citaat van Prof. Wisse dat ik kortgeleden plaatste. Die prediking is hard nodig. Hoewel het aantal personen dat een dergelijke preek maar hard en respectloos is, inmiddels groot zal zijn.