Zonde of gebrokenheid

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zonde of gebrokenheid

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:Volgens mij hebben wij allen geluisterd naar de duivel, in onze bondsbreuk in Adam. En als je Gods kind niet ben, wiens kind ben je dan?
Is het dan niet meer dat je je als persoon je hart geeft aan de wellusten waardoor je blind raakt van je eigen willen ?
Kind van de duivel heb ik nooit zo gehoord.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zonde of gebrokenheid

Bericht door DDD »

De duivel heeft nergens recht op. De aarde is des Heeren, evenals haar volheid, de wereld en die daarin wonen.

Er zijn geen mensen waarop de duivel recht kan doen gelden. Mensen die de duivel zijn toegevallen, zijn daarmee geen kinderen van de duivel. Die term is voor zover ik weet niet bijbels, althans, niet voor mensen in het algemeen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zonde of gebrokenheid

Bericht door Susanna »

DDD schreef: Dat heeft Jezus tegen deze specifieke groep mensen gezegd. Het zijn in het verbond is geen garantie dat wij geen kinderen van de duivel zijn. Maar je haalt deze tekst volkomen uit zijn verband als je alle gedoopten kinderen van de duivel noemt.

Daarnaast heb ik nooit beweerd dat verbondskinderen geen kinderen van de duivel kunnen zijn. Wat echter niet betekent dat ieder verbondskind een kind van de duivel is. Dat heeft niets te maken met de vraag of er twee soorten mensen zijn.
Ik wil graag reageren met een citaat:
Kinderen van de duivel zijn dus al diegenen, die de werken van de duivel doen. Aangezien wij van nature allen het oor aan de duivel hebben geleend kan men met recht zeggen dat wij allen zijn kinderen zijn geworden, zolang als je door genade geen kind van God werd door de vernieuwing van de wedergeboorte en door de aanneming tot kinderen in Christus. Wie dus nog in de zonden leeft is een kind des duivels.
Uit: Refoweb | Kind van de duivel | https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17 ... de-duivel/

Ook wil ik dit artikel delen: https://psalmboek.nl/catechismus-vraag-33.php
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zonde of gebrokenheid

Bericht door DDD »

Het citaat is niet bijbels onderbouwd en mijns inziens onjuist. Ik blijf er vooralsnog bij dat dit geen bijbels spreken is.

Het beste argument zou nog zijn de tekst over de macht der duisternis. Maar die rechtvaardigt niet om kinderen van het verbond kinderen van de duivel te noemen. Integendeel. Bij de doop zegt God tegen alle gedoopten dat zij in uitwendige zin kinderen van God zijn.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zonde of gebrokenheid

Bericht door Susanna »

DDD schreef:Het citaat is niet bijbels onderbouwd en mijns inziens onjuist. Ik blijf er vooralsnog bij dat dit geen bijbels spreken is.

Het beste argument zou nog zijn de tekst over de macht der duisternis. Maar die rechtvaardigt niet om kinderen van het verbond kinderen van de duivel te noemen. Integendeel. Bij de doop zegt God tegen alle gedoopten dat zij in uitwendige zin kinderen van God zijn.

Ik nam zomaar aan dat je de symboliek verstond maar ik begin nu te twijfelen.
Beetje extra uitleg: Trots wordt beschouwd als "de vader van alle zonde ", en het woord "kinderen" wordt gebruikt in de betekenis van "het tonen van de kenmerken" van of "dat wat er van afstamt". De Bijbel gebruikt "zonen van Belial" op een vergelijkbare manier. 1 Samuel 2:12: “Doch de zonen van Eli waren kinderen Belials; zij kenden den HEERE niet." De HEERE noemt hen zo in de Schrift. Ook al zijn zij verbondskinderen. Ze waren niet letterlijk kinderen van Belial waren, maar ze vertonen dezelfde kenmerken/karaktereigenschappen.

Net als er in het boek Job staat over de duivel (King James Job 41:34 - On earth there is not his like, who is made without fear. He beholds all high things: he is a king over all the children of pride).

In of uitwendig in het verbond heb ik niet genoemd. Wel de brieven van Johannes. Mijns inziens gaat het daar ook over gedoopten als er gezegd wordt: Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als Hij zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is. Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren. Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft, Want dit is de verkondiging, die gij van den beginne gehoord hebt, dat wij elkander zouden liefhebben.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zonde of gebrokenheid

Bericht door DDD »

Zoals ik al meer dan drie keer schreef, dat er verbondskinderen zijn die je als kinderen van de duivel kunt zien, wil niet zeggen dat je alle verbondskinderen die zich niet met een waar hart tot God hebben bekeerd, zomaar kinderen van de duivel kunt noemen.

Overigens vind ik de citaten uit de Johannesbrief wel beter.

Het ging mij overigens niet om de beeldspraak, dat had ik wel door. Het gaat mij om de suggestie die je met zo'n uitspraak wekt. Maar goed, ik geef toe dat de Johannesbrief dichter bij jouw standpunt komt dan bij het mijne en dat er dus wél een bijbelse grondslag is om ongelovigen kinderen van de duivel te noemen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zonde of gebrokenheid

Bericht door Susanna »

DDD schreef:Zoals ik al meer dan drie keer schreef, dat er verbondskinderen zijn die je als kinderen van de duivel kunt zien, wil niet zeggen dat je alle verbondskinderen die zich niet met een waar hart tot God hebben bekeerd, zomaar kinderen van de duivel kunt noemen.

Overigens vind ik de citaten uit de Johannesbrief wel beter.

Het ging mij overigens niet om de beeldspraak, dat had ik wel door. Het gaat mij om de suggestie die je met zo'n uitspraak wekt. Maar goed, ik geef toe dat de Johannesbrief dichter bij jouw standpunt komt dan bij het mijne en dat er dus wél een bijbelse grondslag is om ongelovigen kinderen van de duivel te noemen.
Ik dacht ook nog aan deze teksten (maar die heb ik niet onderzocht): De de akker is de wereld; en het goede zaad zijn de kinderen des Koninkrijks; en het onkruid zijn de kinderen des bozen; En de vijand, die hetzelve gezaaid heeft, is de duivel. Dat staat in Mattheus 13:38 en 39.
Plaats reactie