Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Peiling eindigde op 28 okt 2020, 18:02

De wederkomst komt vaak aan de orde, in algemene zin (zijn wij er klaar voor en leven we in die verwachting?)
3
12%
De wederkomst komt vaak aan de orde, waarbij ook specifiek de tekenen der tijden worden benoemd en geduid
6
23%
De wederkomst komt af en toe aan de orde, in algemene zin (zijn wij er klaar voor en leven we in die verwachting?)
9
35%
De wederkomst komt af en toe aan de orde, waarbij ook specifiek de tekenen der tijden worden benoemd en geduid
5
19%
De wederkomst komt vrijwel nooit aan de orde
3
12%
 
Totaal aantal stemmen: 26

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Arja »

Ik heb gekozen voor: De wederkomst komt vaak aan de orde, in algemene zin (zijn wij er klaar voor en leven we in die verwachting?)

Bijvoorbeeld deze van een paar weken terug. Je kunt hem bekijken (beluisteren) via: https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 4860000759
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door -DIA- »

Als de tekenen niet benoemd worden lijkt me de kans van 'het gewoon vinden' of 'het wennen aan' het ongewone niet uitgesloten. We zien in Nederland een zorgeloos volk, dat wil leven. Men wil niet belemmerd worden. En spreekt men over de oordelen Gods., men gelooft het niet. Dat is ook naar het woord. Wie van de profeten heeft het volk ooit gelooft?
Er wordt wel gezegd dat we slapen als in de top van een mast. We zijn gerust en vrezen niet, denken dat het wel mee zal vallen en dat men zeker naar de hemel gaat, zover men daarin gelooft.
Toen Lot werd uitgeleid uit Sodom moesten de engelen hem bij de ham grijpen en hij was 'als jokkende' in de ogen van zijn schoonzonen. En wie heeft de prediking van Noach gelooft? Totdat de deur achter hem gesloten werd. En, zo leert ons de Schrift, zo zal het ook zijn bij de wederkomst. Men staat er niet bij stil. men eet, drinkt, werkt, slaapt, enz. Een opmerkelijk verschil zien we tussen de dagen van Noach en die van Lot: Bij Noach wordt erbij genoemd. Trouwende en ten huwelijk gevende, totdat... dat staat er bij Sodom, in hetzelfde hoofdstuk ter vergelijking, niet bij.

Hier een oude preek over de wederkomnst n.a.v. Mattheus 24
https://www.youtube.com/watch?v=e6qCx9okCKk

Deze preek is na de 'wende' in Oost-Europa uitgesproken, en nog vrij kort, zo te horen na de zwaarste aardbeving die ooit in Nederland gevoeld werd. Er zijn tijdens die aardbeving van Gods volk geweest die door de Heere werden bekend gemaakt dat de oordelen "vastelijk besloten" waren. Het was 1992 en ik weet nog heel goed hoe ik die nacht wakker schrok. Ik wist het toen meteen: Dit is een aardbeving. Daar hoefde je niet naar te vragen, dat voelde je.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... rland-ooit
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door MePaul »

Arja schreef:Ik heb gekozen voor: De wederkomst komt vaak aan de orde, in algemene zin (zijn wij er klaar voor en leven we in die verwachting?)

Bijvoorbeeld deze van een paar weken terug. Je kunt hem bekijken (beluisteren) via: https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 4860000759
Hele bijzondere preek! Mooi ook om te zien dat deze dominee (niet bepaald een gereformeerd bond achtergrond) voluit gereformeerd preekt. Ik luister soms liever een confessionele dominee (dominee Wijnhorst uit Katwijk ook bijvoorbeeld) dan een dominee die zich rekent tot de gereformeerde bond.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

MePaul schreef:
Arja schreef:Ik heb gekozen voor: De wederkomst komt vaak aan de orde, in algemene zin (zijn wij er klaar voor en leven we in die verwachting?)

Bijvoorbeeld deze van een paar weken terug. Je kunt hem bekijken (beluisteren) via: https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 4860000759
Hele bijzondere preek! Mooi ook om te zien dat deze dominee (niet bepaald een gereformeerd bond achtergrond) voluit gereformeerd preekt. Ik luister soms liever een confessionele dominee (dominee Wijnhorst uit Katwijk ook bijvoorbeeld) dan een dominee die zich rekent tot de gereformeerde bond.
Wat vind je bijzonder aan deze preek? en wat heb je tegen de Gereformeerde Bond?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door MePaul »

Johann Gottfried Walther schreef:
MePaul schreef:
Arja schreef:Ik heb gekozen voor: De wederkomst komt vaak aan de orde, in algemene zin (zijn wij er klaar voor en leven we in die verwachting?)

Bijvoorbeeld deze van een paar weken terug. Je kunt hem bekijken (beluisteren) via: https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 4860000759
Hele bijzondere preek! Mooi ook om te zien dat deze dominee (niet bepaald een gereformeerd bond achtergrond) voluit gereformeerd preekt. Ik luister soms liever een confessionele dominee (dominee Wijnhorst uit Katwijk ook bijvoorbeeld) dan een dominee die zich rekent tot de gereformeerde bond.
Wat vind je bijzonder aan deze preek? en wat heb je tegen de Gereformeerde Bond?
Het bijzondere vind ik dat de preek zo radicaal is. Ik heb niks tegen de gereformeerde bond, maar merk wel dat bijvoorbeeld dominee Glashouwer en dominee Wijnhorst veel diepgaander en meer over de bekering en het kennen van God preken dan een "gemiddelde" bonder 2020. Trouwens dan is het ook goed om de gereformeerde broeders dominee van Zanden (Urk) en Terpstra te noemen (voorheen gereformeerd Urk, nu wel hervormd, Bunschoten).
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door merel »

En dat nog wel door predikanten die weerklank laten zingen :OO3
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door Arja »

MePaul schreef:
Arja schreef:Ik heb gekozen voor: De wederkomst komt vaak aan de orde, in algemene zin (zijn wij er klaar voor en leven we in die verwachting?)

Bijvoorbeeld deze van een paar weken terug. Je kunt hem bekijken (beluisteren) via: https://kerkdienstgemist.nl/stations/75 ... 4860000759
Hele bijzondere preek! Mooi ook om te zien dat deze dominee (niet bepaald een gereformeerd bond achtergrond) voluit gereformeerd preekt. Ik luister soms liever een confessionele dominee (dominee Wijnhorst uit Katwijk ook bijvoorbeeld) dan een dominee die zich rekent tot de gereformeerde bond.
Dat vind ik ook.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Welke plek neemt de wederkomst in de prediking in jouw gemeente in?

Bericht door MePaul »

merel schreef:En dat nog wel door predikanten die weerklank laten zingen :OO3
Haha dat weet ik ja. Weerklank ontkracht het Woord gelukkig niet direct. Echter, ik vind het in het algemeen niet direct een positieve ontwikkeling. Neemt niet weg, dat ook in diensten met gezangen Zijn Woord oprecht en eerlijk kan worden verteld. Dominee van der Plas zei weleens dat de confessionele predikanten uit Katwijk (enkele tientallen jaren terug) naar zijn mening diepgaander preekten dan veel dominees die zich nu bij de gereformeerde bond scharen.
Plaats reactie