Gedaante van godzaligheid

Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Gedaante van godzaligheid

Bericht door Vervolgde »

2 Tim 3
1 En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.
2 Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig.
3 Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden,
4 Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods;
5 Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van dezen.
Ik vraag me al langer af hoe ik mij die gedaante van godzaligheid moet voorstellen.
De verzen 2 - 4 geven duidelijke en herkenbare tekens in gedrag weer. Ik zou dan denken dat het duidelijk is dat bij die persoon (vs 2 -4) geen godzaligheid is. Het is ook niet moeilijk die mensen te herkennen en daarvan een afkeer te hebben. Want wat ze doen en hoe ze leven is voor de omgeving allerminst prettig.
Toch zal deze vermaning niet voor niets gegeven zijn. Mijn vraag is derhalve: hoe herkennen we een persoon in de gedaante van de godzaligheid die de kracht daarvan verloochend?
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: gedaante van godzaligheid

Bericht door DDD »

Dat staat er gelijk achteraan: alleen de buitenkant, maar niet de binnenkant. Dat lijkt me voor een buitenstaander niet te herkennen, maar waarom zou je dat willen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: gedaante van godzaligheid

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Dat staat er gelijk achteraan: alleen de buitenkant, maar niet de binnenkant. Dat lijkt me voor een buitenstaander niet te herkennen, maar waarom zou je dat willen?
De kenmerken van vers 2 t/m 4 bevinden zich allemaal aan de buitenkant. Als Paulus zegt "heb ook een afkeer van dezen", dan betekend dit dat je ze dus kunt herkennen. Je kunt namelijk geen afkeer hebben van mensen die je niet kunt herkennen.

Het innerlijk (de kracht van de godzaligheid verloochend hebben), komt aan de buitenkant openbaar.

Het leven niet in overeenstemming is met de belijdenis. Iemand praat heel mooi (de gedaante van godzaligheid - zo doet hij zich voor), maar het leven spreekt het tegen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: gedaante van godzaligheid

Bericht door Erskinees »

De HSV vertaalt het in navolging van de KJV als schijn (of vorm) van godsvrucht. Daarmee wordt het al een stuk duidelijker. Het zou dus kunnen gaan om personen die zeggen God te kennen en aan de buitenkant kan dat op het eerste gezicht ook zo lijken, maar later wordt via het gedrag/leven toch zichtbaar dat ze het werk van de Heilige Geest missen. Matthew Henry trekt een lijn naar personen die zich christelijk noemen en dat aan de buitenwereld laten zien, ze kunnen zelfs gedoopt zijn. Ze missen echter de kracht van het geloof. Ik denk dat wij dat naamchristenen zouden noemen.

Dachsel: Zij hebben dus de buitenzijde van de vroomheid aangenomen, maar zich voor haar heiligende kracht dicht gesloten en zijn dus van alle verkeerdheden vol.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: gedaante van godzaligheid

Bericht door J.C. Philpot »

De "gedaante" van Godzaligheid is inderdaad de vorm, het omhulsel, de buitenkant.

Het woord is: μόρφωσις (morphōsis).
Blue Letter Bible schreef:I. a forming, shaping

II. form
A the mere form, semblance
B the form befitting a thing or truly expressing the fact, the very form
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

2 Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig.
3 Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden,
4 Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods;

Hier herken je mensen aan, van buiten witgepleisterd van binnen vol dorre doodsbeenderen, de Heere Jezus zegt bijvoorbeeld ook van bepaalde Farizeeën dat ze de huisjes van de weduwen opeten...

Het belangrijkste is wel dat we onszelf onderzoeken, ben ik zo iemand, van buiten keurig, keurig naar de kerk, nergens iets op aan te merken, van buiten....
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: gedaante van godzaligheid

Bericht door John Galt »

samanthi schreef: Het belangrijkste is wel dat we onszelf onderzoeken, ben ik zo iemand, van buiten keurig, keurig naar de kerk, nergens iets op aan te merken, van buiten....
Is dat zo? Paulus schrijft dit niet aan Timotheüs met als waarsxhuwing: Onderzoek jezelf. Hij zegt juist in v10: Maar u...
Ik zeg neit dat zelfonderzoek neit belangrijk is, maar niet "het belangrijkste". Het lijkt mij hier niet het doel van deze opsomming. Timotheüs mocht ervan uitgaan dat met hem goed zat. Dat mag het uitgangspunt van iedere gelovige zijn. Zie 1 Joh 5:10: "Wie gelooft in de Zoon van God, heeft het getuigenis in zichzelf." Ik denk dat hypocrieten zelf maar al te goed weten dat ze hypocrieten zijn.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:
samanthi schreef: Het belangrijkste is wel dat we onszelf onderzoeken, ben ik zo iemand, van buiten keurig, keurig naar de kerk, nergens iets op aan te merken, van buiten....
Is dat zo? Paulus schrijft dit niet aan Timotheüs met als waarsxhuwing: Onderzoek jezelf. Hij zegt juist in v10: Maar u...
Ik zeg neit dat zelfonderzoek neit belangrijk is, maar niet "het belangrijkste". Het lijkt mij hier niet het doel van deze opsomming. Timotheüs mocht ervan uitgaan dat met hem goed zat. Dat mag het uitgangspunt van iedere gelovige zijn. Zie 1 Joh 5:10: "Wie gelooft in de Zoon van God, heeft het getuigenis in zichzelf." Ik denk dat hypocrieten zelf maar al te goed weten dat ze hypocrieten zijn.

Dat is helemaal waar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: gedaante van godzaligheid

Bericht door Arja »

Vervolgde schreef:
2 Tim 3
1 En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.
2 Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig.
3 Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden,
4 Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods;
5 Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van dezen.
Ik vraag me al langer af hoe ik mij die gedaante van godzaligheid moet voorstellen.
De verzen 2 - 4 geven duidelijke en herkenbare tekens in gedrag weer. Ik zou dan denken dat het duidelijk is dat bij die persoon (vs 2 -4) geen godzaligheid is. Het is ook niet moeilijk die mensen te herkennen en daarvan een afkeer te hebben. Want wat ze doen en hoe ze leven is voor de omgeving allerminst prettig.
Toch zal deze vermaning niet voor niets gegeven zijn. Mijn vraag is derhalve: hoe herkennen we een persoon in de gedaante van de godzaligheid die de kracht daarvan verloochend?
Hoe herkennen wij ...

1. Kijk gewoon naar hun leven (maar bedenk wel dat je niet hun rechter bent).
2. Vraag degenen die hen het beste kennen hoe ze in werkelijk zijn.

Als het geloof in Christus geen overeenkomstige zichtbare vernieuwing van levensstijl veroorzaakt, is er geen echte godsvrucht. Geen liefde voor God, ook niet voor Zijn openbaring in Jezus Christus, ook niet voor Zijn volk.

----
Het gaat hier trouwens over dwaalleraars. Deze paragraaf (3:1-9) werkt de vorige verder uit. In 3:10 - 4:8 lees je de aansporing aan Timotheus tegenover de dwaalleraars over hoe hij weerstand moet bieden aan deze tegenstanders en trouw moet blijven aan het Evangelie.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: gedaante van godzaligheid

Bericht door Mara »

Vervolgde schreef:Mijn vraag is derhalve: hoe herkennen we een persoon in de gedaante van de godzaligheid die de kracht daarvan verloochend?
Ze zaten vroeger ook op de gezelschappen. Praatten mee, hadden soms aanzien, maar soms werd er een ontmaskerd.
Chrysostomus zei: "Afvalligen zijn erger dan degenen die openbaar goddeloos zijn. Zij bezorgen de Godzaligheid een slechte naam".
Het kan dus kennelijk moeilijk zijn om zo iemand te herkennen. Het kan ook een predikant zijn.
J.C. Philpot schreef:Als Paulus zegt "heb ook een afkeer van dezen", dan betekend dit dat je ze dus kunt herkennen. Je kunt namelijk geen afkeer hebben van mensen die je niet kunt herkennen
Dat vraag ik me dus af, hoe snel je ze herkent.
Hoeveel mensen zijn er niet "geestelijke gechanteerd"?
Zoals de befaamde boekverkoper (in Knielen op....,) iedereen herkende dit wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: gedaante van godzaligheid

Bericht door Arja »

Mara schreef:
Vervolgde schreef:Mijn vraag is derhalve: hoe herkennen we een persoon in de gedaante van de godzaligheid die de kracht daarvan verloochend?
Ze zaten vroeger ook op de gezelschappen. Praatten mee, hadden soms aanzien, maar soms werd er een ontmaskerd.
Chrysostomus zei: "Afvalligen zijn erger dan degenen die openbaar goddeloos zijn. Zij bezorgen de Godzaligheid een slechte naam".
Het kan dus kennelijk moeilijk zijn om zo iemand te herkennen. Het kan ook een predikant zijn.
J.C. Philpot schreef:Als Paulus zegt "heb ook een afkeer van dezen", dan betekend dit dat je ze dus kunt herkennen. Je kunt namelijk geen afkeer hebben van mensen die je niet kunt herkennen
Dat vraag ik me dus af, hoe snel je ze herkent.
Hoeveel mensen zijn er niet "geestelijke gechanteerd"?
Zoals de befaamde boekverkoper (in Knielen op....,) iedereen herkende dit wel.
Eigenlijk staat er in het Grieks een ander woord dan "afkeer hebben van". Er staat: je afkeren van. From such turn away. Het houdt meer in dan een handeling in je mind; het betekent ook letterlijk iets doen: je er van afkeren. Hen schuwen, uit de weg gaan. Er mocht geen gemeenschap, geen vriendelijke omgang zijn tussen de huichelaar en de christen. Daarom denk ik dat zij wel te herkennen waren. Hoe kon iemand zich anders van zo'n valse leraar afkeren?

Vergelijk met 2 Johannes 1:10-11 Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet. Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: gedaante van godzaligheid

Bericht door Vervolgde »

De reacties overziend blijkt dat het gaat over hypocrieten in de kerk. Ook blijkt er instemming met het afstand nemen van dergelijke personen. Maar dan blijft toch de vraag hoe herkennen van dezulken?

Het zijn kerkelijke mensen die kerkelijk genoemd willen blijven. Ze gaan niet weg of verdwijnen, maar blijven binnen de zichtbare kerk. Vandaar dat Calvijn ze een pestilentie noemt waaronder de ware kerk zucht. Het is voor deze mensen belangrijk dat zij hun gedaante van godzaligheid bewaren. Zij zullen er veel, zo niet alles aandoen om dat beeld van hun godzaligheid overeind te houden. Natuurlijk hebben ze een goede belijdenis en zullen ze zich als bevindelijk voordoen! Hier volgt naar mijn overtuiging ook uit dat deze mensen sterk reageren op signalen uit hun omgeving die erop wijzen dat ze mogelijk niet zo godzalig zijn als ze zich voordoen. Uiteraard zullen ze het leren aan anderen niet schuwen. Immers is de aanval de beste verdediging. Maar feitelijk gaat het hier over de scheiding tussen schijn en zijn. En daarmee kom ik aan het bevindelijke leven.

In de lijn van Calvijn pas ik dit niet uitsluitend toe op dwaalleraars. Primair zie ik het van toepassing op de schijngelovigen of naamchristenen. Maar, zeker wanneer hypocrieten een meerderheid vormen of zich heel sterk maken, kan de situatie zich ontwikkelen tot een uitwas, zoals beschreven in 2 Tim 4: 3 – 4, waar staat:
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkheden;
En zullen hun gehoor van de waarheid afwenden, en zullen zich keren tot fabelen.


Duidelijk is dat een goede belijdenis niet genoeg is. Het gaat om de praktijk. Dat betekent ook een eenheid in leer en leven en niet van alle geloofsrichtingen wat. Het betekent ook een zich duidelijk houden aan én leven naar de geloofsleer. Maar elke hypocriet zal dat ook zeggen en zich zo godzalig mogelijk voordoen, om er maar bij te blijven horen. Het door gelovigen uit te reiken stempel: u bent ook een ware gelovige is deze mensen de essentie.
Ik blijf dus een beetje zitten met die herkenbaarheid en op grond daarvan de vermaning zich af te wenden van dezulken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: gedaante van godzaligheid

Bericht door eilander »

Vervolgde schreef:Duidelijk is dat een goede belijdenis niet genoeg is. Het gaat om de praktijk. Dat betekent ook een eenheid in leer en leven en niet van alle geloofsrichtingen wat. Het betekent ook een zich duidelijk houden aan én leven naar de geloofsleer. Maar elke hypocriet zal dat ook zeggen en zich zo godzalig mogelijk voordoen, om er maar bij te blijven horen. Het door gelovigen uit te reiken stempel: u bent ook een ware gelovige is deze mensen de essentie.
Ik blijf dus een beetje zitten met die herkenbaarheid en op grond daarvan de vermaning zich af te wenden van dezulken.
Wat bedoel je hiermee?
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: gedaante van godzaligheid

Bericht door Vervolgde »

eilander schreef:
Vervolgde schreef:Duidelijk is dat een goede belijdenis niet genoeg is. Het gaat om de praktijk. Dat betekent ook een eenheid in leer en leven en niet van alle geloofsrichtingen wat. Het betekent ook een zich duidelijk houden aan én leven naar de geloofsleer. Maar elke hypocriet zal dat ook zeggen en zich zo godzalig mogelijk voordoen, om er maar bij te blijven horen. Het door gelovigen uit te reiken stempel: u bent ook een ware gelovige is deze mensen de essentie.
Ik blijf dus een beetje zitten met die herkenbaarheid en op grond daarvan de vermaning zich af te wenden van dezulken.
Wat bedoel je hiermee?
Ik bedoel daarmee het volgende.
Ook uit voorgaande reacties blijkt dat de hypocriet zich enigermate bewust is van het feit dat zijn godzaligheid bestaat in een beeld en niet wezenlijk is. Het in standhouden van dat beeld is voor de hypocriet echter van wezenlijk belang. Daaruit zal zo iemand gaan zoeken naar erkenning voor zijn godzaligheid. Die erkenning zoekt zo iemand niet bij God, want dan houdt hij op een hypocriet te zijn. Die erkenning voor de godzaligheid van de hypocriet moet daarom komen van de ware gelovigen. De hypocriet streeft ernaar om opgenomen te worden in de kring van de ware gelovigen en als een ware gelovige te worden gezien. Juist dat is immers de kern van de hypocrisie!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Tiberius »

Wat zou het doel van iemand kunnen zijn om hypocriet te zijn? Men schiet daar toch niets mee op?
Plaats reactie