Gedaante van godzaligheid

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Zoals ik al zei, twijfel en ongeloof is er, dat mag je niet promoten, daar kun je elkaar over vermanen bemoedigen en niet zeggen dat, dat hoort of dat dat erbij hoort, nee het is de oude mens die is overgebleven, dáár moet tegen gestreden worden en daarom moet je je steeds weer en weer richten op de Heere Jezus.
Dat weten deze mensen ook wel. Tegen iemand die depressief is, moet je niet zeggen: kijk eens, de zon schijnt. Hij zal dat heus zelf ook wel zien, toch is het in zijn beleving donker.
Het gaat ook niet over promoten, maar een luisterend oor en van daaruit kun je bemoedigen, maar dan moet je de ander wel begrijpen! Want anders blijft het toch een theoretische beschouwing ben ik bang.
Misschien zou er eens meer gepredikt moeten worden (in het algemeen) over krachtig doorbrekend werk van de Heere.
Dat hoef je tegen de bekeerde kerkganger niet te zeggen.

P.S. Een vriendelijk vraagje, het zou de leesbaarheid ten goede komen als je niet steeds alle lange lappen tekst citeert en vervolgens op 1 zin reageert. Quote dan die ene zin. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:Zoals ik al zei, twijfel en ongeloof is er
Fijn dat je op de onderstaande uitspraak terugkomt.
samanthi schreef:Ik zie dit niet terug in de Bijbel, wel de strijd tegen de oude mens, maar niet die twijfel aan God en zijn genade
En uiteraard dienen we twijfel niet te promoten. Een huigelaar moet gebracht worden tot inzicht in zijn verloren toestand, en ware gelovigen dienen hun roeping en verkiezing vast te maken (2 Petrus 1:10-11).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Ik zie dit niet terug in de Bijbel, wel de strijd tegen de oude mens, maar niet die twijfel aan God en zijn genade, wel het steeds worstelen of je niet op een zijspoor staat, maar niet twijfelen aan de weg van God.
Ook een zekerheid dat niemand ons zal kunnen scheiden van de liefde van God.

De discipelen vonden zich niet te goed om de Heere te verraden, maar Judas wist waar hij mee bezig was, hij heeft niet perongeluk de Heere Jezus verraden, bovendien lees je na Pinksteren steeds geloofstaal en geen twijfel, want zij leerde zien op de Heere Jezus.

De vreze des Heere is het beginsel der wijsheid.
Het gaat echt wel over tekort aan wijsheid...

Het is klare taal wat er in de brieven staat, in Christus of erbuiten, zien op jezelf of op Christus. De zekerheid buiten jezelf zoeken.
Ik vind het een verbazingswekkende stelling dat een kind van God niet aan Gods genade zou kunnen twijfelen.

Zijn Gods kinderen heden ten dage dan zoveel geloviger als de dicipelen? Die werden door de Heere Jezus vermaand om hun kleingelovigheid. Thomas kreeg zelfs te horen: "en zijt niet ongelovig, maar gelovig".

Ook in de psalmen vraagt David zich een moment af: "Heeft God vergeten genadig te zijn? Heeft Hij Zijn barmhartigheden door toorn toegesloten?"(psalm 77).

Als David in de zonde van overspel en moord kon vallen, zouden Gods kinderen nu dan niet in de zonde van ongelovigheid kunnen vallen?

Natuurlijk is een kind van God dan niet op zijn plaats. Maar dat wil niet zeggen dat er nooit twijfel of ongeloof is.

Een automatisch geloof wat geen worstelingen kent aan de troon der genade, en geen toevluchtnemingen kent tot Christus, zal geen twijfel hebben. Maar dat is dan ook geen levend geloof, maar een dood geloof.
Daar gaat het toch om? Je toevlucht tot Jezus Christus nemen. Een dood geloof is zonder Jezus.
Kijk eens naar de discipelen na Pinksteren.

Ik zeg niet dat er nooit twijfel is, maar dat is echt heel erg... en niet te promoten.
Ik kom in mijn Bijbel niet zulke geloofshelden tegen. Ze kennen twijfel (ben ik het Heere?) Ze hebben worstelingen met Gods leiding in hun leven (Asaf Ps 73,77) (David Ps 27,30 enz.) Ze worstelen met hun zondig bestaan (Paulus in Romeinen 7)

Er wordt nergens twijfel gepromoot maar een geloof zonder aanvechtingen lijkt mij niet Bijbels houdbaar. Dit tot troost van degenen die aangevochten worden.
Dankbaar dat dit juist in de Psalmen zo aan bod komt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

@ Huisman Ik kom in mijn Bijbel niet zulke geloofshelden tegen. Ze kennen twijfel (ben ik het Heere?) Ze hebben worstelingen met Gods leiding in hun leven (Asaf Ps 73,77) (David Ps 27,30 enz.) Ze worstelen met hun zondig bestaan (Paulus in Romeinen 7)

Er wordt nergens twijfel gepromoot maar een geloof zonder aanvechtingen lijkt mij niet Bijbels houdbaar. Dit tot troost van degenen die aangevochten worden.
Dankbaar dat dit juist in de Psalmen zo aan bod komt.
Worstelen en twijfelen is iets anders, aanvechtingen en aan God twijfelen is ook iets anders, in de psalmen en in de brieven zie je nooit dat mensen die de Heere Jezus kennen als hun Verlosser twijfelen of Hij hun Verlosser wel keer je leest steeds God van mijn heil, of neem het niet weg, of ik dank God door Jezus Christus.

Je ziet ook steeds ik ben het niet waard,maar niet ik weet niet zeker of God mijn God wel is.
Laatst gewijzigd door samanthi op 09 jul 2020, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Ik kom in mijn Bijbel niet zulke geloofshelden tegen. Ze kennen twijfel (ben ik het Heere?) Ze hebben worstelingen met Gods leiding in hun leven (Asaf Ps 73,77) (David Ps 27,30 enz.) Ze worstelen met hun zondig bestaan (Paulus in Romeinen 7)

Er wordt nergens twijfel gepromoot maar een geloof zonder aanvechtingen lijkt mij niet Bijbels houdbaar. Dit tot troost van degenen die aangevochten worden.
Dankbaar dat dit juist in de Psalmen zo aan bod komt.
Dat laatste zeker. Die lessen en bemoedigingen staan er niet voor niets. Wij lazen gistermorgen psalm 77.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
@ Huisman Ik kom in mijn Bijbel niet zulke geloofshelden tegen. Ze kennen twijfel (ben ik het Heere?) Ze hebben worstelingen met Gods leiding in hun leven (Asaf Ps 73,77) (David Ps 27,30 enz.) Ze worstelen met hun zondig bestaan (Paulus in Romeinen 7)

Er wordt nergens twijfel gepromoot maar een geloof zonder aanvechtingen lijkt mij niet Bijbels houdbaar. Dit tot troost van degenen die aangevochten worden.
Dankbaar dat dit juist in de Psalmen zo aan bod komt.
Worstelen en twijfelen is iets anders, aanvechtingen en aan God twijfelen is ook iets anders, in de psalmen en in de brieven zie je nooit dat mensen die de Heere Jezus kennen als hun Verlosser twijfelen of Hij hun Verlosser wel is, je leest steeds God van mijn heil, of neem het niet weg, of ik dank God door Jezus Christus.
8 Zal dan de Heere in eeuwigheden verstoten, en voortaan niet meer goedgunstig zijn?
9 Houdt Zijn goedertierenheid in eeuwigheid op? Heeft de toezegging een einde, van geslacht tot geslacht?
10 Heeft God vergeten genadig te zijn? Heeft Hij Zijn barmhartigheden door toorn toegesloten? Sela.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

@zeeuw, hijheeft het over zijn God en veroordeeld zijn gedacht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:@zeeuw, hijheeft het over zijn God en veroordeeld zijn gedacht.
Natuurlijk veroordeeld hij zijn ongeloof. Maar daarmee is het er nog wel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:@zeeuw, hijheeft het over zijn God en veroordeeld zijn gedacht.
Natuurlijk veroordeeld hij zijn ongeloof. Maar daarmee is het er nog wel.
Precies. Hij denkt eerst zelfs 'is God veranderd?'.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:@zeeuw, hijheeft het over zijn God en veroordeeld zijn gedacht.
Natuurlijk veroordeeld hij zijn ongeloof. Maar daarmee is het er nog wel.
Dat zeg is steeds, maar dat is niet de hoofdmoot.
Ik stop echt hoor.
Het is zo verdrietig dat je steeds hoort dat zekerheid van de Heere Jezus minder voorkomt dan onzekerheid en ongeloof na ontvangen genade, ook al zullen velen dit ontkennen, ik lees het steeds terug.

Oefen uzelve tot godzaligheid, maak je roepen en verkiezing vast, ik ben verzekerd dat...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17256
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:@zeeuw, hijheeft het over zijn God en veroordeeld zijn gedacht.
Natuurlijk veroordeeld hij zijn ongeloof. Maar daarmee is het er nog wel.
Dat zeg is steeds, maar dat is niet de hoofdmoot.
Ik stop echt hoor.
Het is zo verdrietig dat je steeds hoort dat zekerheid van de Heere Jezus minder voorkomt dan onzekerheid en ongeloof na ontvangen genade, ook al zullen velen dit ontkennen, ik lees het steeds terug.

Oefen uzelve tot godzaligheid, maak je roepen en verkiezing vast, ik ben verzekerd dat...
Je spreekt jezelf tegen. Juist omdat er zoveel twijfel en worstelingen zijn in het geloofsleven staan die oproepen in de Bijbel.
Als gelovigen altijd verzekerd zouden zijn waren die oproepen niet nodig.

Misschien wat lezen over de geestelijke strijd. Vooral de puriteinen zijn wat dat aangaat kenners van de ziel.

Dr. R.W. de Koeijer heeft daar een studie over geschreven. Geestelijke strijd bij de Puriteinen.

Een mooi meditatief boekje is van Octavius Winslow. Licht en schaduw van het geestelijke leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Vervolgde »

@Samanthi en Terri,

Het halsstarrig blijven volharden in de wijziging van het onderwerp vind ik weinig respectvol en zeer te betreuren.
Het zou anders zijn als het nog iets wezenlijks zou toevoegen. Maar dat is niet het geval. Jullie reactie geeft blijk van een gebrek aan inzicht in het functioneren van de menselijke geest en vormt een ontkenning van de veelvormigheid van het ware geestelijke leven, zowel in haar ontstaan als in haar groei.

Verder blijft slechts een hameren op een activistisch christendom tot zelfverzekering, dat ik in Gods woord nergens tegenkom. Dat gaat zelfs zover dat jegens een ander ‘hard’ gedaan mag worden, compleet met Bijbeltekst en al.

Bij dergelijk grote verschillen is een gesprek niet meer mogelijk. Ik ga daarom niet meer inhoudelijk in op jullie bijdragen. Wel zou ik jullie, gegeven jullie vasthoudendheid, in overweging willen geven eens na te denken over de volgende vraag: Is het mogelijk dat wij er leerstellig naast zitten en daaruit misgrijpen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door samanthi »

@vervolgde
misschien dat je het begrijp als ik dit met kanttekeningen plaatst.
ik wil ook niet meer discusieeren, het gaat mij niet om zelfverzekerdheid, maar om de zekerheid die alleen in Christus ligt.

Vrijmoedigheid tot God
18 Mijne kinderkens, laat ons niet liefhebben 70met het woord, noch met de tong, maar 71met de daad en 72waarheid.
70 Namelijk alleen; gelijk Rom. 2:28. verwijsteksten
71 Dat is, met de werken der liefde aan den naaste metterdaad te betonen.
72 Dat is, oprechtheid des harten, zonder geveinsdheid of eergierigheid om van de mensen gezien te worden. Zie Matth. 6:1, enz. verwijsteksten

19 En 73hieraan kennen wij dat wij 74uit de waarheid zijn, en wij zullen 75onze harten 76verzekeren 77voor Hem.
73 Namelijk aan de betoning van oprechte liefde aan onzen naaste.
74 Dat is, rechte en ongeveinsde Christenen zijn, die de waarheid des Evangelies recht verstaan, geloven en beleven.
75 Dat is, onze consciëntie.
76 Dat is, geruststellen; ons uit dit kenteken verzekerende dat wij ware kinderen Gods zijn. Zie vers 10. 1 Joh. 4:6, 17. Matth. 5:45. 2 Petr. 1:10. verwijsteksten
77 Namelijk voor Jezus Christus, Die ons richten zal, om voor Hem in Zijn toekomst vrijmoediglijk te mogen bestaan, en niet beschaamd te worden. Zie 1 Joh. 2:28. verwijsteksten

20 Want indien 78ons hart ons 79veroordeelt, 80God is 81meerder dan ons hart, en 82Hij kent alle dingen.
78 Dat is, onze consciëntie, een iegelijk de zijne.
79 Dat is, beschuldigt, overtuigt en veroordeelt dat wij God en onzen naaste niet oprechtelijk liefhebben, en overzulks geen rechte Christenen zijn.
80 Of: God is waarlijk meerder, enz.
81 Dat is, machtiger om ons te veroordelen.
82 Dat is, Hij weet alle dingen en veel beter hoe het met ons gesteld is, dan onze eigen consciëntie. Zie Job 9:4; 11:6, enz.; 28:23, 24. Ps. 94:7, enz. Jes. 40:13, enz. Hand. 1:24; 15:8. Hebr. 4:13. verwijsteksten

21 Geliefden, indien ons hart ons 83niet veroordeelt, zo hebben wij 84vrijmoedigheid 85tot God,
83 Namelijk dat wij huichelaars zijn; maar dat de Heilige Geest met onzen geest getuigt dat wij oprechte kinderen Gods zijn, Rom. 8:16. verwijsteksten
84 Dat is, een vrijmoedig vertrouwen, Hebr. 4:16. verwijsteksten
85 Namelijk dat Hij ons voor Zijn oprechte kinderen zal erkennen.

22 tEn 86zo wat wij bidden, ontvangen wij van Hem, dewijl wij Zijn geboden bewaren en doen hetgeen behaaglijk is voor Hem.
t Jer. 29:12. Matth. 7:8; 21:22. Mark. 11:24. Luk. 11:9. Joh. 14:13; 16:24. Jak. 1:5. 1 Joh. 5:14. verwijsteksten
86 Namelijk wat ons ter zaligheid nodig is, en met Zijn wil overeenkomt. Zie 1 Joh. 5:14. verwijsteksten

23 vEn dit is Zijn gebod, 87dat wij geloven 88in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, xen elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.
v Joh. 6:29; 17:3. verwijsteksten
87 Dat is, dat wij moeten geloven, enz.
88 Dat is, in Zijn Zoon Jezus Christus. Zie 1 Joh. 2:12. verwijsteksten
x Lev. 19:18. Matth. 22:39. Joh. 13:34; 15:12. Ef. 5:2. 1 Thess. 4:9. 1 Petr. 4:8. 1 Joh. 4:21. verwijsteksten

24 yEn die Zijn geboden bewaart, 89blijft in Hem, en Hij in denzelven. En hieraan kennen wij dat Hij in ons blijft, namelijk 90uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.
y Joh. 14:23; 15:10. 1 Joh. 4:12. verwijsteksten
89 Dat is, heeft met Hem innerlijke gemeenschap. Zie 1 Joh. 1:3. verwijsteksten
90 Dat is, uit de getuigenis, de werking en drijving des Heiligen Geestes. Zie Rom. 8:9, 14, 15, 16. verwijsteksten
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door refo »

Het is altijd prettig om te praten over huichelaars, hypocrieten, schijngelovigen en dat soort volk.
Want wij zijn dat zelf natuurlijk niet.

En zoals Tiberius terecht opmerkte: een huichelaar is iemand die willens en wetens andere mensen voor het lapje houdt, maar niet zichzelf. Daarom is alleen hij bang dat hij 'nog openbaar zal komen als huichelaar'. De bevindelijke stand die Dia aanduidt, bestaat helemaal niet. Bedoeld wordt waarschijnlijk dat men bang is zichzelf te bedriegen. Dat is heel wat anders. Maar dat is niet iets heel moois, maar iets ontzettend lelijks. Het is wat Jezus Zelf ongeloof noemt. En dat is geen bevindelijke stand, die iedere waar kind van God periodiek mee dient te maken. Dat kan nooit een leiding van de Heilige Geest zijn om later dan weer sterker uit die strijd te komen.
De moeilijkheid met dat bevindelijke is dat je het nergens aan kunt toetsen. Het zit in je hoofd en is daarom zo weer verdwenen. Daardoor zijn er weer uitdrukkingen ontstaan als: zo genoten, zo toegesloten en uurtjes van korte duurtjes. Maar als iets rijmt, staat het niet in de bijbel.
Luther ontdekte weet hoe het precies zit. Sola gratia, sola fide en sola Scriptura. Al het andere, (en dat is al het andere) heeft geen waarde.
Inmiddels zijn we weer ver van hem en van Hem afgedwaald.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gedaante van godzaligheid

Bericht door Isala »

Vervolgde schreef:Jullie reactie geeft blijk van een gebrek aan inzicht in het functioneren van de menselijke geest en vormt een ontkenning van de veelvormigheid van het ware geestelijke leven, zowel in haar ontstaan als in haar groei.
Wat een akelig oordeel spreek je hier uit over Samanthi en Terri. Wees je bewust van wat je zegt.
Daarnaast vind ik je woorden wel een beetje hoogmoedig overkomen.
Vervolgde schreef:Bij dergelijk grote verschillen is een gesprek niet meer mogelijk. Ik ga daarom niet meer inhoudelijk in op jullie bijdragen.
Je zegt dat een paar reacties terug ook tegen mij, enkel omdat ik het woord oordeel anders interpreteer dan jij doet.
Het is lastig om dat steeds te zeggen: ik stop met de discussie omdat iemand er anders tegen aan kijkt dan jij .
Hora est!
Plaats reactie