Melk en Vaste Spijs

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door samanthi »

Ik heb de BM ook geraadpleegd, er gaan verschillende teksten over,
Melk, het Woord oom te leren en te groeien
Vaste spijzen, ook anderen gaan leren zodat zij kunnen groeien.

Als je melk blijft drinken, dat wordt je groei geremd door ruzie, muggenziften, nijdigheid , huichelarij, kwaadheid bedrog... 1petrus 2

1kor. 3 : 3
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door Arja »

Gabrielle schreef:Een baby kan alleen maar gevoed worden. Krijgt op vaste tijden melk...en heeft daar genoeg aan.
Een kind/ volwassene kan zelf voedsel tot zich nemen. Is dus niet zo afhankelijk meer van anderen.

Ofwel een baby leeft vd melk, in het geestelijke zou je kunnen zeggen is vooral afhankelijk van wat anderen hem leren. Heeft veel honger maar kan bepaalde zaken nog niet onderscheiden. Nog onzeker over zijn geloof

Een geestelijk volwassene neemt vast voedsel tot zich. Kan onderscheiden wat Bijbels is of niet. Slikt niet alles voor zoete koek. Wat hij hoort kan hij beoordelen. Heeft zekerheid.
Ik ben het bijna helemaal met je eens. Ik zocht dit bij elkaar:

1 Korinthe 3:1-3 erg belangrijk is:
En ik, broeders, kon tot u niet spreken als tot geestelijken, maar als tot vleselijken, als tot jonge kinderen in Christus. 2 Ik heb u met melk gevoed, en niet met vaste spijs; want gij vermocht toen nog niet; ja, gij vermoogt ook nu nog niet. Want gij zijt nog vleselijk; want dewijl onder u nijd is, en twist, en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens?

Op basis van bovenstaande aansporingen neem ik aan dat 'vast voedsel' betrekking heeft op de veel diepere leringen over Christus. Deze gaan verder dan de 'elementaire principes van Christus' en gaan over de 'perfectie' in Hem. Anders gezegd: de volmaaktheid in Hem (Hebreeën 6:1). Het volkomene waar we ons op moeten richten is de Heere Jezus Christus. Hij is onze heiligmaking, onze Kracht en ons Leven. In tegenstelling tot spirituele melk, vereist vast voedsel dat we volwassen zijn. Dat we "leerbaar" zijn en niet traag in het gehoor (Hebreeën 5:11-12) en dat we groeien in Hem om onderscheid te kunnen maken tussen goed en kwaad of goed en kwaad: Maar der volmaakten is de vaste spijze, die door de gewoonheid de zinnen geoefend hebben, tot onderscheiding beide des goeds en des kwaads.

Naar de tijd gerekend behoorden de lezers van de Hebreeënbrief nu al leraars te zijn. Maar hun wijsheid en helderheid had had te lijden gehad toen ze moreel en geestelijk naar beneden gehaald werden. En zo leek het alsof hun opnieuw de eerste beginselen van de woorden van God moesten worden bijgebracht (dus met melk gevoed worden).

Ik denk dat de paradox is, dat God ons pas volwassen vindt en ons pas vaste spijs zal laten eten, wanneer we ons helemaal aan Hem toevertrouwen en Hem voor ons laten uitmaken wat goed en kwaad is. We moeten gevoed worden met de juiste bijbelse waarheden voordat we verder kunnen groeien naar volmaaktheid in Christus.

De uitdrukking “goed en kwaad kennen” is ontleend aan Hebreeuws (Genesis 2:17 etc) en wordt gebruikt om het ontstaan van begrip of intelligentie te beschrijven (Jesaja 7:15-16). Als je denkt zelf uit te kunnen maken wat goed en kwaad is (als christen) ben je een kind en heb je de eerste beginselen nodig, nog geen vaste spijs.

Zo, dat was m'n Bijbelstudie van vandaag.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door Susan »

Canada schreef:Aan vaste spijze denk ik vooral aan Gods deugden.
Hoe bedoel je dat? Dat je daar vastigheid in krijgt of hebt?
Canada
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 dec 2018, 17:42
Locatie: Ontario

Re: Melk en Vaste Spijs

Bericht door Canada »

Al Gods deugden staan in voor en vormen de achtergrond van het behoud van Gods kinderen. Als dat verstaan, toegepast en gelooft wordt dan geeft dat veel troost en vastheid.
Plaats reactie