Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Plaats reactie
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bericht door Valcke »

Welke (uitgaven van) Joodse commentaren kennen jullie?
En wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van deze commentaren?

Een moeilijke vraag, maar misschien dat sommigen hier een bijdrage kunnen plaatsen.
In het bijzonder denk ik aan Roos2018 en sommige andere kenners van de (Hebreeuwse) grondtekst.

N.B. ik hoop en verwacht dat jullie alléén willen reageren wanneer je iets zinnigs kunt bijdragen ten aanzien van de aangegeven vraag.
Zo nodig zal ik de moderators vragen om off-topic bijdragen te verwijderen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 07 feb 2020, 17:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welke (uitgaven van) Joodse commentaren kennen jullie en welke ervaringen hebben jullie hiermee?

Bericht door Valcke »

Roos2018 schreef:
Valcke schreef:Ha Roos,
Mag ik wat vragen. Zijn de commentaren van Rashi in het Engels te krijgen? Welke editie / uitgave raad je aan? Ik heb wel het Rashi commentaar op de Thora, maar niet op de andere boeken.
Tuurlijk Valcke :)

Wij gebruiken de commentaren "Books of the Bible" van uitgeverij Judaica Press (New York) uit 1994.
Destijds gekocht in Amsterdam bij Samech Boeken, maar die boekwinkel bestaat niet meer.
De boeken zijn Hebreeuws - Engels, waarvan de meeste commentaren van Rashi zijn, maar ook van Da´ath Zekenin, Ohr Hachayin, Keli Yakar en Ibn Ezra.
Bij deze commentaren staan ook referenties naar de Talmud.

Wellicht kan je via Marktplaats zoeken of boekwinkels in de joodse wijk van Antwerpen.
Elk Bijbelboek heeft ongeveer 3 delen.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bericht door Valcke »

Kent iemand deze? (zie bv. Amazon.de):
The Commentators' Bible, 5-volume set: The Rubin JPS Miqra'ot Gedolot (Englisch)

"The biblical commentaries known as Miqra’ot Gedolot have inspired and educated generations of Hebrew readers. Now, with the five volumes of the acclaimed English edition of Miqra’ot Gedolot—Genesis, Exodus, Leviticus, Numbers, Deuteronomy—the voices of Rashi, Ibn Ezra, Nachmanides, Rashbam, Abarbanel, Kimhi, and other medieval Bible commentators come alive, speaking in a contemporary English translation annotated and explicated for lay readers."
Het betreft Joodse commentaren op de eerste vijf Bijbelboeken.
Weliswaar heel prijzig (bijna 300 euro), maar wellicht schaf ik het een keer aan.
Wanneer jullie meer informatie hierover hebben, hoor ik dit graag.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb de Jewish New Testament Commentary van David H. Stern. Toegankelijk en voor leken bestemd. Dit zal echter een te eenvoudig en niet diepgaand genoeg zijn voor Valcke en anderen is mijn inschatting, maar leuk en interessant voor een beginnende leek als ik. Het is evangelisch en Joods qua inhoud.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:Ik heb de Jewish New Testament Commentary van David H. Stern. Toegankelijk en voor leken bestemd. Dit zal echter een te eenvoudig en niet diepgaand genoeg zijn voor Valcke is mijn inschatting, maar leuk en interessant voor een beginnende leek als ik.
Dank je wel voor je reactie. (Onderschat jezelf overigens niet en overschat mij niet.)
Ik heb dit commentaar ook, maar nog niet heel veel gebruikt.
Kun je mogelijk ook delen wat je ervaringen zijn? Geeft het voor jou nieuwe of leerzame inzichten die we niet vinden in de ons bekende commentaren zoals de kanttekeningen, Calvijn, enzovoort?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bericht door refo »

Ik heb deze:
Book of Isaiah Volume 1: A New English Translation: A. J. Rosenberg
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bericht door J.C. Philpot »

Valcke schreef: Dank je wel voor je reactie. (Onderschat jezelf overigens niet en overschat mij niet.)
Ik heb dit commentaar ook, maar nog niet heel veel gebruikt.
Kun je mogelijk ook delen wat je ervaringen zijn? Geeft het voor jou nieuwe of leerzame inzichten die we niet vinden in de ons bekende commentaren zoals de kanttekeningen, Calvijn, enzovoort?
Theologisch gezien vind ik de onder ons bekende commentaren beter. Wat ik echter interessant vind is als er iets verduidelijkt word vanuit de Joodse traditie, waar we als Heidenen overheenlezen, omdat we sommige achtergronden niet kennen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bericht door J.C. Philpot »

Dit is geen commentaar, maar wel een boek wat ik nog wil kopen. Het gaat over de Joodse invloed op de vroege kerk, en schijnt erg goed te zijn.

https://www.goodreads.com/book/show/424 ... the_Temple

Excuses als dit als offtopic word ervaren, maar ik dacht dat het zeidelings een klein raakvlakje had met dit onderwerp.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:Dit is geen commentaar, maar wel een boek wat ik nog wil kopen. Het gaat over de Joodse invloed op de vroege kerk, en schijnt erg goed te zijn.

https://www.goodreads.com/book/show/424 ... the_Temple

Excuses als dit als offtopic word ervaren, maar ik dacht dat het zijdelings een klein raakvlakje had met dit onderwerp.
Dank je wel! Zo streng ben ik niet, hoor! Wanneer er een duidelijke link is met de Joodse exegese van de Bijbel, dan is het on-topic.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bericht door Roos2018 »

Hier nog een link naar de dagelijkse Parshat studie van Rashi:
https://www.chabad.org/dailystudy/torah ... 10/22/2019

door op de pijltjes te klikken kan je navigeren door de hoofdstukken van de Chumash.

En dit is de link naar de Talmud uitleg van Rambam:
https://www.chabad.org/dailystudy/ramba ... F22%2F2019
De referenties die in de Parshat staan kan je hier opzoeken.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bericht door Valcke »

Ik werd door iemand geattendeerd op de volgende website.

Hier zijn - naast het OT - heel veel Joodse teksten te vinden.
De gebruikte vertaling is de bekende New JPS / Tanakh. Op de site staan ook de Talmoed, Midrasj, Targoems, enz.
https://www.sefaria.org/texts

Hieronder ook de overzichtspagina voor de commentaren van de Joodse rabbijnen, waaronder alle bekende Middeleeuwse auteurs zoals Rashi, Ibn Ezra, Kimchi, enz. enz.
https://www.sefaria.org/people

Met deze site worden boeken als naslagwerken al gauw overbodig.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bericht door John Galt »

J.C. Philpot schreef:Ik heb de Jewish New Testament Commentary van David H. Stern. Toegankelijk en voor leken bestemd. Dit zal echter een te eenvoudig en niet diepgaand genoeg zijn voor Valcke en anderen is mijn inschatting, maar leuk en interessant voor een beginnende leek als ik. Het is evangelisch en Joods qua inhoud.
Ik heb die ook. Heel boeiend. Al is het alleen maar om je voortdurend te realiseren dat de eerste christenen joods waren. Dat gebeurt door het gebruik van de originele Joodse namen (Miryam, Kefa, Shaul, Ya'akov, Y'huda).
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bericht door Geytenbeekje »

Maar de Joodse commentaren, zien Zij Jezus (ook) niet als God ?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Welke Joodse commentaren kennen jullie? Wat zijn jullie ervaringen?

Bericht door Roos2018 »

Geytenbeekje schreef:Maar de Joodse commentaren, zien Zij Jezus (ook) niet als God ?
Er zijn enkele belangrijke orthodoxe rabbijnen hier in de VS die tot de conclusie zijn gekomen dat Yeshua haMashiach moet zijn.
Ik weet niet helemaal zeker of hier Kabbalah in het geding is.

Gamali´el, de leraar van de apostel Paulus zou op z´n sterfbed hebben gezegd:
Ik zou wensen dat ik het geloof van Paulus had.

De bronnen zal ik nog wel opzoeken, want die heb ik nu niet bij de hand.

De eerste parshot van de Talmud in de eerste eeuw na Christus lieten wel ruimte open voor de godheid van Christus.
Het keerpunt kwam in het jaar 70, toen de Tempel werd verwoest en de offerdienst niet meer bestond.
Plaats reactie