Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Jongleren
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2019, 01:29

Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door Jongleren »

We lezen in de Bijbel een gesprek tussen Petrus en Jezus over vergeving. Als Petrus de volgende vraag stelt: ‘Here, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ Dan geeft Jezus het volgende antwoord: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.'
Is dit ook van toepassing op de opvoeding van onze kinderen?
Hoe vaak moet je vergeven en je opnieuw verzoenen met je kind?
Zijn er grenzen waarbij dat vergeven stopt?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door Mara »

De gegevens zijn summier.
Betreft dit meerderjarige kinderen?
Gaat het over een vergrijp dat steeds terugkeert, of meerdere verschillende zonden?
Ik denk niet dat er een grens is, in die zin, dat je wel jezelf mag beschermen en (tijdelijk) afstand kunt nemen van je kind.
Bijvoorbeeld bij een drugsproblematiek.
Dat kan zo diep gaan dat de hulpverlening dringend adviseert om het kind los te laten, pas dan kan het zichzelf helpen.

En dan is er ook nog de vraag: vraagt het kind vergeving, of schenk je het eenzijdig?
Moeilijk hoor, zomaar wat gedachten erover.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door J.C. Philpot »

Een algemeen antwoord: kinderen worden niet uitgezonderd van deze opdracht. Echter is het vergeven niet hetzelfde als het spreken en doen van de waarheid, of het wegnemen van de consequenties van de daden van anderen. Een dergelijke tekst kan ook misbruikt worden door daders. Daarnaast kun je ook in de knoop komen door onevenredige nadruk op het "moeten" vergeven, terwijl dit is wat alleen kan vanuit de genade van God, die Hij kan en wil schenken.

Er zit waarschijnlijk een hele wereld achter deze vraag die wij niet weten. Het beste is waarschijnlijk om de concrete situatie met een dominee of een christelijke hulpverlener te bespreken.

Veel sterkte en Gods genade toegewenst!
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 15 okt 2019, 14:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door Valcke »

Vergeven staat mi los van de vraag welke afspraken we met een kind maken, in welke mate we corrigerend optreden, enzovoort.

Vergeven is ook iets anders dan verzoenen. Verzoenen vraagt aan beide kanten iets, vergeven kan (en moet) ook van één kant komen. We moeten geloof ik altijd onze medemens, en ook ons kind, vergeven. Dat betekent echter nog niet dat we ook met hem of haar ons kunnen verzoenen; want dat vraagt ook van de andere kant iets.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door samanthi »

Ik proef dat hier een wereld van verdriet achter ligt, misschien kun je bij iemand raad krijgen, maar hier op het forum denk ik niet. Iedereen heeft zij mening of ideeën, wat is vergeven, moet je na vergeven een intieme relatie hebben of mag je wat afstand houden... het is echt niet makkelijk en 123 pasklaar op te lossen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door Delftenaar »

Ja, waarschijnlijk is een gesprek met een pastoraal vertrouwenspersoon hier een oplossing om goed over de zaak door te spreken.

Er kan veel gebeuren en dan kan vergeving heel goedkoop gebruikt worden zonder oog voor de situatie.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door ejvl »

Valcke schreef:Vergeven staat mi los van de vraag welke afspraken we met een kind maken, in welke mate we corrigerend optreden, enzovoort.

Vergeven is ook iets anders dan verzoenen. Verzoenen vraagt aan beide kanten iets, vergeven kan (en moet) ook van één kant komen. We moeten geloof ik altijd onze medemens, en ook ons kind, vergeven. Dat betekent echter nog niet dat we ook met hem of haar ons kunnen verzoenen; want dat vraagt ook van de andere kant iets.
Verzoenen vraagt van beide kanten om de minste te zijn.
Onze oud-predikant zei wel eens, sommigen zeggen, ik vergeef het wel maar vergeet het niet. Totaal onbijbels.
Vergeven is achter je werpen.
Verzoenen is inderdaad alleen van twee kanten mogelijk, wel vanuit de houding de minste te zijn.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door Valcke »

ejvl schreef:
Valcke schreef:Vergeven staat mi los van de vraag welke afspraken we met een kind maken, in welke mate we corrigerend optreden, enzovoort.

Vergeven is ook iets anders dan verzoenen. Verzoenen vraagt aan beide kanten iets, vergeven kan (en moet) ook van één kant komen. We moeten geloof ik altijd onze medemens, en ook ons kind, vergeven. Dat betekent echter nog niet dat we ook met hem of haar ons kunnen verzoenen; want dat vraagt ook van de andere kant iets.
Verzoenen vraagt van beide kanten om de minste te zijn.
Onze oud-predikant zei wel eens, sommigen zeggen, ik vergeef het wel maar vergeet het niet. Totaal onbijbels.
Vergeven is achter je werpen.
Verzoenen is inderdaad alleen van twee kanten mogelijk, wel vanuit de houding de minste te zijn.
Voor verzoening is ook nodig dat schuld beleden wordt c.q. berouw aanwezig is, al naar gelang de situatie van één of van twee zijden. En dat impliceert ook dat er een voornemen is om dingen anders te doen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door helma »

Verzoenen is m.i. als er van beide kanten niets meer tussen ligt. Dat betekent dat de dader schuld heeft beleden (de door het slachtoffer benoemde schuld heeft erkend) berouw heeft getoond en vergeving gevraagd. Het slachtoffer aanvaardt dat en er is plaats voor verzoening.
Vergeven is een daad van het slachtoffer al of niet na berouw. Het is een keuze. (en iets wat God van ons vraagt om te doen)

De daad vergeten is denk ik een onmogelijke en onnodige eis. God vergeeft wel met vergeten, maar menselijk kan je dat denk ik niet vragen. Vaak zit een slachtoffer met blijvende gevolgen, hoe kan je dat vergeten?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18662
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door helma »

Jongleren schreef:We lezen in de Bijbel een gesprek tussen Petrus en Jezus over vergeving. Als Petrus de volgende vraag stelt: ‘Here, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ Dan geeft Jezus het volgende antwoord: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.'
Is dit ook van toepassing op de opvoeding van onze kinderen?
Hoe vaak moet je vergeven en je opnieuw verzoenen met je kind?
Zijn er grenzen waarbij dat vergeven stopt?
Wat een moeilijke vraag... Daar zit vast een verdrietig verhaal aan vast.

Ik heb wel eens tegen een van de kinderen gezegd: ik ben bereid je te vergeven als je er om vraagt.
En ook wel eens: ik kies ervoor om je te vergeven.

Ik vraag mezelf wel eens af (als ik me gekwetst voel, of onrecht aangedaan) hoe ik tegenover God ben. Wat verdraagt Hij veel van Mij, als Zijn Kind.
Dan besef ik weer wat de regel uit het onze Vader inhoudt: Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij...

Verder is het moeilijk om in jouw situatie nu advies te geven, omdat we de ins en outs niet kennen.

Ik ken een verdrietige situatie waarin een kind het hele gezin letterlijk uit elkaar gedreven heeft. De moeder is haar andere kinderen hierdoor kwijtgeraakt. Dat zijn hele bittere dingen om te ervaren. Dan is het wel heel goedkoop om te zeggen dat ze moet vergeven. Maar ik hoop van harte dat ze toch die bereidheid mag ontvangen. Want zolang je dit niet kan zit je toch vast aan een heleboel bitterheid van binnen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door samanthi »

ejvl schreef:
Valcke schreef:Vergeven staat mi los van de vraag welke afspraken we met een kind maken, in welke mate we corrigerend optreden, enzovoort.

Vergeven is ook iets anders dan verzoenen. Verzoenen vraagt aan beide kanten iets, vergeven kan (en moet) ook van één kant komen. We moeten geloof ik altijd onze medemens, en ook ons kind, vergeven. Dat betekent echter nog niet dat we ook met hem of haar ons kunnen verzoenen; want dat vraagt ook van de andere kant iets.
Verzoenen vraagt van beide kanten om de minste te zijn.
Onze oud-predikant zei wel eens, sommigen zeggen, ik vergeef het wel maar vergeet het niet. Totaal onbijbels.
Vergeven is achter je werpen.
Verzoenen is inderdaad alleen van twee kanten mogelijk, wel vanuit de houding de minste te zijn.
Luister eens goed,het is makelijk gezegd, maar er zijn dingen die je niet kan vergeten omdat je herbelevingen hebt, nachtmerrie 's, toch kun je vergeven, ook al vraagt de tegenpartij er niet om, je kunt het ahw als een kadootje klaarleggen, als de tegenpartij komt, kun je het zo geven, als hij of zij om vergeving komt, het is een bevrijding voor je ziel als je zo ver komt, ander blijft het tussen God en je ziel staan,

Maar dit alles is een proces wat je niet aan iemand kan opdringen, wel kun je met iemand meeleven en meegroeien naar vergeving.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door DDD »

Hoewel ik een forum helemaal niet zo ongeschikt vind om hierover te spreken, sluit ik me wel aan bij de eerdere adviezen.

Het onderscheid tussen verzoenen en vergeven kende ik niet, maar dat vind ik een heel bruikbaar verschil. Waar komt dat vandaan?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door Arja »

Jongleren schreef:We lezen in de Bijbel een gesprek tussen Petrus en Jezus over vergeving. Als Petrus de volgende vraag stelt: ‘Here, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ Dan geeft Jezus het volgende antwoord: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven.'
Is dit ook van toepassing op de opvoeding van onze kinderen?
Hoe vaak moet je vergeven en je opnieuw verzoenen met je kind?
Zijn er grenzen waarbij dat vergeven stopt?
Ook in de Bijbel bestaat er strafrecht. Het is blijkbaar niet de bedoeling om alles te blijven bedekken met de mantel der liefde. Ook kinderen kunnen uitgroeien tot misdadigers. Soms moeten we ons eigen kind aangeven om anderen te beschermen. Of onszelf. Dat is pijnlijk. Er is niet in iedere fase van dit proces plaats voor vergeving.

Voor mezelf vind ik dit mooi:
‘Wij vergeven anderen wanneer wij strijden tegen alle wraakzuchtige gedachten, wanneer we het onze vijanden niet betaald willen zetten, maar hen het goede toewensen, verdriet hebben om tegenslagen in hun leven, voor hen bidden, zoeken naar verzoening en bij elke gelegenheid laten zien dat we bereid zijn hem te helpen of te bemoedigen.’ (Thomas Watson)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door refo »

De HEERE Jezus heeft een gelijkenis over vergeven verteld. Het komt er op neer dat als jou 10.000 talenten zijn kwijtgescholden (laten we zeggen een miljard euro) je iemand die jou 100 penningen (5000 euro, best geld) schuldig is genadig moet zijn. Anders herleeft die grote schuld weer.
In onze leer inzake (geen) afval der Heiligen past dat niet zo, maar luister toch maar naar die gelijkenis.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe vaak moet je je kind vergeven?

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Verzoenen is m.i. als er van beide kanten niets meer tussen ligt. Dat betekent dat de dader schuld heeft beleden (de door het slachtoffer benoemde schuld heeft erkend) berouw heeft getoond en vergeving gevraagd. Het slachtoffer aanvaardt dat en er is plaats voor verzoening.
Vergeven is een daad van het slachtoffer al of niet na berouw. Het is een keuze. (en iets wat God van ons vraagt om te doen)

De daad vergeten is denk ik een onmogelijke en onnodige eis. God vergeeft wel met vergeten, maar menselijk kan je dat denk ik niet vragen. Vaak zit een slachtoffer met blijvende gevolgen, hoe kan je dat vergeten?
Misschien een opmerking. Je kunt sommige zaken wellicht niet vergeten. Maar is de een met de ander verzoend, dan moet het wel zo zijn om er ook niet meer over te praten.
Mensen kunnen wel eens iets vergeven, zo ze zeggen, maar... (en dan toch blijven denken en er niet mee verenigd zijn) "eigenlijk had ik geen schuld maar hij wel". Vergeven moet vergeven zijn, vergeten is wat anders, en dat is niet altijd voor iedereen makkelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie