Is gemeente het lichaam van Christus?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Is gemeente het lichaam van Christus?

Bericht door Arja »

In 1 Koninthiërs 12 gaat het over het lichaam van Christus.
Wie is het lichaam? Tegen wie heeft Paulus het?
De gelovigen, die in Christus Jezus zijn of de hele kerkelijke gemeente?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Is gemeente het lichaam van Christus?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Als alle gemeenteleden het lichaam van Christus zijn, heeft het lichaam van Christus doden leden, dat wil er bij mij niet in, daarom meen ik dat het niet anders kan dan dat alleen gelovigen het lichaam van Christus zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1468
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Is gemeente het lichaam van Christus?

Bericht door Delftenaar »

En toch behoren dode leden wel tot de gemeente van Christus. Zo worden bv. de Korinthiers genoemd, terwijl daar zoals bekend nogal wat speelde.

Er is dus onderscheid tussen behoren bij het lichaam van Christus (de gelovigen) of bij de gemeente van Christus (alle kerkgangers).
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Is gemeente het lichaam van Christus?

Bericht door Arja »

Johann Gottfried Walther schreef:Als alle gemeenteleden het lichaam van Christus zijn, heeft het lichaam van Christus doden leden, dat wil er bij mij niet in, daarom meen ik dat het niet anders kan dan dat alleen gelovigen het lichaam van Christus zijn.
Hoe zit het dan met de kinderen die gedoopt worden? In het dankgebed staat: "Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt."

En als ik dan Efeze 6 lees gaat het over één lichaam en één doop. Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping; 5 Een Heere, een geloof, een doop, 6 Een God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in u allen. 7 Maar aan elkeen van ons is de genade gegeven, naar de maat der gave van Christus.


Hoe zit het dan met de kinderen, de doop en het lichaam van Christus?
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Is gemeente het lichaam van Christus?

Bericht door Susan »

Arja schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Als alle gemeenteleden het lichaam van Christus zijn, heeft het lichaam van Christus doden leden, dat wil er bij mij niet in, daarom meen ik dat het niet anders kan dan dat alleen gelovigen het lichaam van Christus zijn.
Hoe zit het dan met de kinderen die gedoopt worden? In het dankgebed staat: "Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt."

En als ik dan Efeze 6 lees gaat het over één lichaam en één doop. Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping; 5 Een Heere, een geloof, een doop, 6 Een God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in u allen. 7 Maar aan elkeen van ons is de genade gegeven, naar de maat der gave van Christus.


Hoe zit het dan met de kinderen, de doop en het lichaam van Christus?
Je visie zal afhankelijk zijn van je visie op het verbond en de doop.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Is gemeente het lichaam van Christus?

Bericht door Arja »

Susan schreef:
Arja schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Als alle gemeenteleden het lichaam van Christus zijn, heeft het lichaam van Christus doden leden, dat wil er bij mij niet in, daarom meen ik dat het niet anders kan dan dat alleen gelovigen het lichaam van Christus zijn.
Hoe zit het dan met de kinderen die gedoopt worden? In het dankgebed staat: "Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen, door het bloed van uw lieven Zoon Jezus Christus, al onze zonden vergeven, en ons door uw Heiligen Geest tot lidmaten van uw eniggeboren Zoon, en alzo tot uw kinderen aangenomen hebt, en ons dit met den Heiligen Doop bezegelt en bekrachtigt."

En als ik dan Efeze 6 lees gaat het over één lichaam en één doop. Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping; 5 Een Heere, een geloof, een doop, 6 Een God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in u allen. 7 Maar aan elkeen van ons is de genade gegeven, naar de maat der gave van Christus.


Hoe zit het dan met de kinderen, de doop en het lichaam van Christus?
Je visie zal afhankelijk zijn van je visie op het verbond en de doop.
Mijn visie is aan het kantelen. Dus laat ik het maar zo.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Is gemeente het lichaam van Christus?

Bericht door Zonnebloem »

Arja schreef:In 1 Koninthiërs 12 gaat het over het lichaam van Christus.
Wie is het lichaam? Tegen wie heeft Paulus het?
De gelovigen, die in Christus Jezus zijn of de hele kerkelijke gemeente?
Nee, alleen de echte gelovigen zijn de echte gemeente van Christus.
Plaats reactie