Misbruik van de geboden

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Misbruik van de geboden

Bericht door Mara »

Wanneer gebruik je één van de 10 geboden op verkeerde wijze?
In een ander topic zegt iemand dat skiën tegen het 6e gebod in gaat. vanwege lawines, jezelf in gevaar brengen e.d.
Maar dat kun je toch zo zwart wit niet stellen?

Een ander voorbeeld dat vaak gezien wordt, ook in rechtzinnige kringen: een getrouwde zoon komt niet meer bij zijn ouders, omdat zijn echtgenote problemen heeft met haar schoonmoeder of - vader.
Dat kan, het kan ook heel moeilijk zijn.
Maar dan zeg ik tegen die zoon: ga dan alleen naar je ouders.
Nee, want dan val ik mijn vrouw af.
Nee, je valt haar niet af, je eert je ouders.
Nee, want ik moest vader en moeder verlaten en mijn vrouw aanhangen.
Dat betekent niet dat je dan in alles je vrouw moet steunen, want dit lijkt mij geen bijbelse keuze, om weg te blijven bij je schoonouders omdat je hen niet mag, moeite mee hebt of misschien haat.
Heb jij moeite met je ouders?
Zoon zegt, nee ik niet, maar nogmaals, ik ben getrouwd.

Sorry, maar ik kan dit niet zien als bijbels verantwoorde keuzes. Of zie ik dat verkeerd?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door ejvl »

Ik ben het helemaal met je eens. Zeggen dat een skivakantie tegen het zesde gebod ingaat vind ik misbruik van de geboden.
Al kan het voor iemand persoonlijk anders liggen.
DDD
Berichten: 28499
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door DDD »

Ik vind dat het maar net afhangt van de argumentatie. Als je beweert dat de natuur daardoor onnodig schade lijdt en dat daarmee het leven van anderen onnodig geschaad wordt, kun je je best op het zesde gebod beroepen.

En wat betreft de eerste casus: wat mij betreft, ligt het zelden heel zwart-wit. Maar ouders die hun zoon niet met zijn vrouw (of man) ontvangen, hebben in ieder geval primair zelf de boter op het hoofd, wat mij betreft. Dan kun je niet zomaar aankomen met het gebod om je ouders te eren.

Overigens is in ere houden nog wel iets anders dan ongeclausuleerd volgen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door Hollander »

Het misbruiken van geboden vindt doorgaans plaats in heel middelmatige dingen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door Zeeuw »

Volgens mij gaat het vaak fout als we de geboden richting een ander gebruiken. Als we zelf de, geestelijke, lessen van de Wet leren, zullen we meer balk ipv splinters zien.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door Delftenaar »

En dan nog blijft het lastif. Het hangt erg van de situatie en de persoon af waardoor het moeilijk is om een en ander af te wegen. Alleen God kan dat.

Voor de een vormt dit een verleiding en voor de ander dat. Dat maakt dat de een wel bepaalde dingen kan doen terwijl dat voor een ander lastig is. En dat maakt of je al of niet een gebod overtreedt.

In het voorbeeld gaat het over het eren van de ouders. Sommige mensen hebben ouders waarbij de verhouding zodanig is dat een kind emotionele voeding aan de ouder moet geven. Als dat niet gebeurd is er gedoe met de kinderen. Bijvoorbeeld een schoondochter die in deze emotioneel ongezonde verhouding niet wil mee gaan.
Is dat een overtreding van het gebod om je ouders te eren? Of hebben de ouders ook gefaald in het (sociaal-emotioneel) opvoeden van hun kinderen?
En als kinderen dan toch driemaal per jaar langs gaan om hun ouders te eren?

Het ligt allemaal heel genuanceerd en of een gebod overtreden wordt of niet ligt vooral bij God.
Zelf vind ik dit soort dingen daardoor enorm moeilijk, juist vanwege die persoonlijke context.

Als je iemand vermoord is het duidelijk: dat mag niet. Maar bij dit soort dingen spelen veel pastorale en bv. psychologische zaken een rol dat het allemaal niet zo zwart-wit ligt.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door Zonnebloem »

Zeeuw schreef:Volgens mij gaat het vaak fout als we de geboden richting een ander gebruiken. Als we zelf de, geestelijke, lessen van de Wet leren, zullen we meer balk ipv splinters zien.
Ja, dat dacht ik ook. Dit is beter: “Hoe lief heb ik uw wet! Zij is mijn overdenking de ganse dag.”
DDD
Berichten: 28499
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door DDD »

Dat is waar. Maar dit forum kan wel helpen om de balk in eigen oog te leren onderscheiden. Want mensen zijn verrassend goed in staat om langs de balk in eigen oog heen te kijken.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door Zonnebloem »

DDD schreef:Dat is waar. Maar dit forum kan wel helpen om de balk in eigen oog te leren onderscheiden. Want mensen zijn verrassend goed in staat om langs de balk in eigen oog heen te kijken.

Het gaat er om dat balk én splinter worden verwijderd en dat wij mensen elkaar en de geboden dan weer in het juiste licht kunnen zien.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik vind dat het maar net afhangt van de argumentatie. Als je beweert dat de natuur daardoor onnodig schade lijdt en dat daarmee het leven van anderen onnodig geschaad wordt, kun je je best op het zesde gebod beroepen.
De natuur lijdt ook schade als je in een ronkende asobak riijdt en voor elk pak melk naar de supermarkt rijdt ipv even de fiets pakt dan.
Wij veroorzaken door onze levenswijze al sowieso schade aan de natuur, dus iedereen gaat mank.
Maar je kunt die zogenaamde waarschuwing ook overdrijven, dat is de bedoeling van dit topic.
DDD schreef:En wat betreft de eerste casus: wat mij betreft, ligt het zelden heel zwart-wit. Maar ouders die hun zoon niet met zijn vrouw (of man) ontvangen, hebben in ieder geval primair zelf de boter op het hoofd, wat mij betreft. Dan kun je niet zomaar aankomen met het gebod om je ouders te eren.
Je snapt het weer eens niet. Het gaat niet om de schuld als zodanig, meestal hebben er twee schuld wanneer twee kijven.
Maar het argument van de zoon! Hij moet zijn ouders verlaten en vrouw aanhangen ja, maar haar niet steunen in een zonde.
En dat doe je als je zegt: ik ga niet meer naar je ouders, want die liggen mij niet zo/vind ik niet aardig/mopperen te vaak.

Dus we gaan het hier niet hebben over de schuldvraag van ouders/schoondochter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door Dodo »

Als ouders en schoonkind niet goed overweg kunnen, lijkt het me heel redelijk dat het schoonkind af en toe thuisblijft, en het eigen kind de ouders alleen bezoekt.
En je weet nooit wat er bij een ander gebeurt. Ouders kunnen best heel vervelend doen, of schoonkind kan niks hebben. Of halverwege. Dat weet je als buitenstaander toch allemaal niet.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door samanthi »

Gedenk de Sabbat, daar gaan we allemaal mank aan,
1 we houden de, terecht, de eerste dag van de week

2 het rijtje wat je niet mag laten werken, zoon dochter enz... daar gaan we allemaal mank aan, ik neem aan dat er niemand van ons in het donker zit op zondag.


Is dat sabbatsgebod veranderd?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door Amstelodamense »

samanthi schreef:Gedenk de Sabbat, daar gaan we allemaal mank aan,
1 we houden de, terecht, de eerste dag van de week

2 het rijtje wat je niet mag laten werken, zoon dochter enz... daar gaan we allemaal mank aan, ik neem aan dat er niemand van ons in het donker zit op zondag.


Is dat sabbatsgebod veranderd?
Met die lange avonden van de afgelopen tijd viel het mee en zaten we niet in het donker :D

Maar ben het met je eens dat dit gebod (te) vaak wordt misbruikt, althans, naar mijn bescheiden mening. Ik hoorde laatst een dominee zeggen dat je, als je kind van God bent en Zijn geboden in acht wilt nemen, niet op zondag gaat wandelen of naar het bos gaat. Ik heb daar oprecht veel moeite mee, aangezien je dan over het geweten van een ander gaat heersen. Het is immers zo dat er in de Bijbel staat "de Sabbath is er om de mens en niet de mens om de Sabbath" (Marcus 2:27). Is het dan zo dat je alles maar kunt doen op zondag? Nee, lijkt me niet. Maar in alle ontspanning een rondje wandelen met je kids (of met wie dan ook) lijkt me geen enkel probleem, sterker nog, Jezus wandelde ook met Zijn discipelen.

Dus ja, misbruik komt (te vaak) voor, ik moet dan ook vaak aan de brief aan de Galaten denken (en het mooie boek dat Tim Keller hierover schreef).
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door samanthi »

Amstelodamense schreef:
samanthi schreef:Gedenk de Sabbat, daar gaan we allemaal mank aan,
1 we houden de, terecht, de eerste dag van de week

2 het rijtje wat je niet mag laten werken, zoon dochter enz... daar gaan we allemaal mank aan, ik neem aan dat er niemand van ons in het donker zit op zondag.


Is dat sabbatsgebod veranderd?
Met die lange avonden van de afgelopen tijd viel het mee en zaten we niet in het donker :D

Maar ben het met je eens dat dit gebod (te) vaak wordt misbruikt, althans, naar mijn bescheiden mening. Ik hoorde laatst een dominee zeggen dat je, als je kind van God bent en Zijn geboden in acht wilt nemen, niet op zondag gaat wandelen of naar het bos gaat. Ik heb daar oprecht veel moeite mee, aangezien je dan over het geweten van een ander gaat heersen. Het is immers zo dat er in de Bijbel staat "de Sabbath is er om de mens en niet de mens om de Sabbath" (Marcus 2:27). Is het dan zo dat je alles maar kunt doen op zondag? Nee, lijkt me niet. Maar in alle ontspanning een rondje wandelen met je kids (of met wie dan ook) lijkt me geen enkel probleem, sterker nog, Jezus wandelde ook met Zijn discipelen.

Dus ja, misbruik komt (te vaak) voor, ik moet dan ook vaak aan de brief aan de Galaten denken (en het mooie boek dat Tim Keller hierover schreef).
Ja dat is ook de misbruik van het gebod... dat is zo vaak, als een kind speelt op zondag dan mag sat niet, maar als je het licht aandoet? Dan werken er mensen, tja...
Joodse mensen lieten/laten de buren de kachel aanmaken, maar dat klopt dan ook niet.

Ook wij houden, de sabbat niet, ook niet op zondag...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Misbruik van de geboden

Bericht door Mara »

Dodo schreef: lijkt het me heel redelijk dat het schoonkind af en toe thuisblijft, en het eigen kind de ouders alleen bezoekt.
Mara schreef:Maar dan zeg ik tegen die zoon: ga dan alleen naar je ouders.
Nee, want dan val ik mijn vrouw af.
Dodo schreef: Dat weet je als buitenstaander toch allemaal niet.
Wie zegt dat het een buitenstaander betreft?
Amstelodamense schreef:Ik hoorde laatst een dominee zeggen dat je, als je kind van God bent en Zijn geboden in acht wilt nemen, niet op zondag gaat wandelen of naar het bos gaat.
Ik mocht vroeger niet fietsen op zondag. En het bos was te ver weg.
Je mocht je wel gaan "vertreden", zo werd dit ouderwets genoemd.
Maar het was zeker geen gewoonte.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie