De wil van God: uw heiligmaking

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Johannes S schreef:Maar laat het eerst en vooral helder zijn dat iemand die wedergeboren is gestorven is aan de wet en gekruisigd is met Christus.
Die teksten zijn net genoemd. Dat is het belangrijkste m.i.
Zó geformuleerd hebben we daarover geen verschil. Waarbij we naar mijn overtuiging wel onderscheid moeten maken in de weldaad van de rechtvaardigmaking die volkomen geschonken is bij de eerste vereniging met Christus, en de weldaad van de heiligmaking, die wel volkomen verworven is, maar in de wedergeboren mens nog onvolkomen is.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Zonnebloem »

Wat zeggen jullie nou allemaal. ::please
Zoveel reacties en lange lappen tekst. Ik zie door de bomen het bos niet meer...
:cry
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Framboos »

Johannes S schreef:
Ik wil wel één opmerking maken nog. Ik heb wel m'n twijfels bij de opmerking 'afsterving van de oude mens'.
Ik weet dat de oude mens gekruist IS als je een nieuwe schepping bent, dat je met Christus eerst moet sterven om wedergeboren te worden, dat je één plant moet worden met Hem in de gelijkmaking van Zijn dood, (zoals het er staat) om in een nieuw leven op te staan (dit is naar Gods Woord)

Dan nu mijn opmerking; de term 'afsterving van de oude mens' na de wedergeboorte (die term gebruik jij) lees ik niet zo in de Bijbel.
Je bent van je vlees verlost als je de natuurlijke dood sterft. Voor die tijd moet je jezelf als voor de zonden dood houden (dan hebben ze geen kracht) of de werkingen van het lichaam

Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, den ouden mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding; En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds, En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid. Efeze 4:22-24

Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven. Romeinen 8:13

Met afleggen van de oude mens en het vlees doden (voortgaand proces) wordt hetzelfde bedoeld. Zie verder bewijsteksten bij zondag 33 van de heidelbergse catechismus (een grondslag van dit forum!)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Arja »

Framboos schreef:
Johannes S schreef:
Ik wil wel één opmerking maken nog. Ik heb wel m'n twijfels bij de opmerking 'afsterving van de oude mens'.
Ik weet dat de oude mens gekruist IS als je een nieuwe schepping bent, dat je met Christus eerst moet sterven om wedergeboren te worden, dat je één plant moet worden met Hem in de gelijkmaking van Zijn dood, (zoals het er staat) om in een nieuw leven op te staan (dit is naar Gods Woord)

Dan nu mijn opmerking; de term 'afsterving van de oude mens' na de wedergeboorte (die term gebruik jij) lees ik niet zo in de Bijbel.
Je bent van je vlees verlost als je de natuurlijke dood sterft. Voor die tijd moet je jezelf als voor de zonden dood houden (dan hebben ze geen kracht) of de werkingen van het lichaam

Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, den ouden mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding; En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds, En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid. Efeze 4:22-24

Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven. Romeinen 8:13

Met afleggen van de oude mens en het vlees doden (voortgaand proces) wordt hetzelfde bedoeld. Zie verder bewijsteksten bij zondag 33 van de heidelbergse catechismus (een grondslag van dit forum!)
dr. Martin Lloyd Jones zegt dat hoewel de zonde niet in ons kan heersen, dat wil zeggen in onze wezenlijke persoonlijkheid, die wel, als we niet oppassen, in onze sterfelijke lichamen kan heersen. Bron: Lloyd-Jones, Romans, An exposition of Chapter 6 Dit wordt aan gehaald in het boek: Verlangen naar heiliging (Jerry Bridges)
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef:
Johannes S schreef:Maar laat het eerst en vooral helder zijn dat iemand die wedergeboren is gestorven is aan de wet en gekruisigd is met Christus.
Die teksten zijn net genoemd. Dat is het belangrijkste m.i.
Zó geformuleerd hebben we daarover geen verschil. Waarbij we naar mijn overtuiging wel onderscheid moeten maken in de weldaad van de rechtvaardigmaking die volkomen geschonken is bij de eerste vereniging met Christus, en de weldaad van de heiligmaking, die wel volkomen verworven is, maar in de wedergeboren mens nog onvolkomen is.
Zo formuleerde ik het heel de tijd vanuit de Bijbel, maar je stelde dat de kruisiging met Christus plaatsvindt na de wedergeboorte. Fijn dat we het daar nu eens zijn.

De punten die je nu noemt wil ik ook nog even bij stilstaan.
Waarom zeg je 'eerste vereniging met Christus' en niet 'vereniging'?

Op je laatste opmerking; Er wordt bijvoorbeeld wel gesproken van een opwas in de genade en kennis, maar niet van een heiliger worden. Er is wel onderscheid tussen geest en vlees.
1 Johannes 3:9 zegt: Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

gewist
Laatst gewijzigd door Johannes S op 14 aug 2019, 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Johannes S schreef:
Valcke schreef:
Johannes S schreef:Maar laat het eerst en vooral helder zijn dat iemand die wedergeboren is gestorven is aan de wet en gekruisigd is met Christus.
Die teksten zijn net genoemd. Dat is het belangrijkste m.i.
Zó geformuleerd hebben we daarover geen verschil. Waarbij we naar mijn overtuiging wel onderscheid moeten maken in de weldaad van de rechtvaardigmaking die volkomen geschonken is bij de eerste vereniging met Christus, en de weldaad van de heiligmaking, die wel volkomen verworven is, maar in de wedergeboren mens nog onvolkomen is.
Zo formuleerde ik het heel de tijd vanuit de Bijbel, maar je stelde dat de kruisiging met Christus plaatsvindt na de wedergeboorte. Fijn dat we het daar nu eens zijn.

De punten die je nu noemt wil ik ook nog even bij stilstaan.
Waarom zeg je 'eerste vereniging met Christus' en niet 'vereniging'?

Op je laatste opmerking; Er wordt bijvoorbeeld wel gesproken van een opwas in de genade en kennis, maar niet van een heiliger worden. Er is wel onderscheid tussen geest en vlees.
1 Johannes 3:9 zegt: Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
Een verschil tussen jouw benadering en de benadering van de heiligmaking in de belijdenissen lijkt mij te zijn dat je niet/minder onderscheid maakt tussen de VERWERVING van de geestelijke weldaden door Christus enerzijds en de Toepassing of Uitwerking hiervan in de uitverkorenen / gelovigen anderzijds:

Dat de oude mens met Christus gekruist is, is dus enerzijds volkomen gebeurd in de verwerving door Christus, maar anderzijds vindt deze kruisiging en afsterving van de oude mens ook nog daadwerkelijk plaats in het leven van de uitverkorene / gelovige, allereerst in hun wedergeboorte, maar vervolgens ook nog in het voortgaande werk van de heiligmaking. Jij lijkt dit laatste niet te erkennen en dat maakt dat de discussie moeilijk is.
(Of je erkent het alleen voor christenen die naar het vlees leven, zie je toelichting in andere posts, terwijl het naar mijn overtuiging voor alle gelovigen geldt, geen enkele uitgezonderd.)

Dan de punten die je noemt:

‘Eerste vereniging’ noemde ik omdat de rechtvaardigmaking / vergeving van zonden in één keer plaatsvindt en niet een voortgaand werk is, wat de heiligmaking wél is. Ik bedoel dus het begin van hun vereniging met Christus.

‘Opwassen in genade en kennis’: met deze opmerking ben ik het eens. Een gelovige wordt niet steeds heiliger, want hij is alleen heilig in Christus.
Laatst gewijzigd door Valcke op 14 aug 2019, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Framboos schreef:
Johannes S schreef:
Ik wil wel één opmerking maken nog. Ik heb wel m'n twijfels bij de opmerking 'afsterving van de oude mens'.
Ik weet dat de oude mens gekruist IS als je een nieuwe schepping bent, dat je met Christus eerst moet sterven om wedergeboren te worden, dat je één plant moet worden met Hem in de gelijkmaking van Zijn dood, (zoals het er staat) om in een nieuw leven op te staan (dit is naar Gods Woord)

Dan nu mijn opmerking; de term 'afsterving van de oude mens' na de wedergeboorte (die term gebruik jij) lees ik niet zo in de Bijbel.
Je bent van je vlees verlost als je de natuurlijke dood sterft. Voor die tijd moet je jezelf als voor de zonden dood houden (dan hebben ze geen kracht) of de werkingen van het lichaam

Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, den ouden mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding; En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds, En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid. Efeze 4:22-24

Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven. Romeinen 8:13

Met afleggen van de oude mens en het vlees doden (voortgaand proces) wordt hetzelfde bedoeld.
zie 12 Aug 2019, 17:53 en 12 Aug 2019, 20:13
Ik heb deze twee teksten daar eerder aangehaald. Lees even eerst heel het draadje.

In Romeinen 8 vers 13 wordt er opgeroepen om de werkingen van het lichaam te doden, door den Geest; dit geldt voor de wedergeboren mensen die naar het vlees leven en niet naar de Geest. Ook Efeze 4:22-24 staat meer in die context.

Romeinen 6:11,12 zegt: Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere. Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams

1 Johannes 3:9 zegt: Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

Er blijft het onderscheid tussen vlees en (G)geest. De oude mens sterft niet af, want je vlees wordt nooit bekeerd. Dat wordt nooit wat. Dat is gekruisigd voor de wedergeboorte en moet je voor dood houden als je wedergeboren bent. Je lichaam takelt alleen af, maar dat geldt voor ieder mens.

2 Korinthe 4:16 zegt: Daarom vertragen wij niet; maar hoewel onze uitwendige mens verdorven wordt, zo wordt nochtans de inwendige vernieuwd van dag tot dag.

1 Petrus 2:24: Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout; opdat wij, der zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt.

Wat ik waarneem is dat heel subtiel de oude natuur en de uit God geboren mens vermengd worden. Dat is/vind ik een schadelijke leer.

Johannes 3:6: Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.

Dit is ook tevens gelijk op jou een reactie @Valcke.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Johannes S schreef:
Framboos schreef:
Johannes S schreef:
Ik wil wel één opmerking maken nog. Ik heb wel m'n twijfels bij de opmerking 'afsterving van de oude mens'.
Ik weet dat de oude mens gekruist IS als je een nieuwe schepping bent, dat je met Christus eerst moet sterven om wedergeboren te worden, dat je één plant moet worden met Hem in de gelijkmaking van Zijn dood, (zoals het er staat) om in een nieuw leven op te staan (dit is naar Gods Woord)

Dan nu mijn opmerking; de term 'afsterving van de oude mens' na de wedergeboorte (die term gebruik jij) lees ik niet zo in de Bijbel.
Je bent van je vlees verlost als je de natuurlijke dood sterft. Voor die tijd moet je jezelf als voor de zonden dood houden (dan hebben ze geen kracht) of de werkingen van het lichaam

Te weten dat gij zoudt afleggen, aangaande de vorige wandeling, den ouden mens, die verdorven wordt door de begeerlijkheden der verleiding; En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds, En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid. Efeze 4:22-24

Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven. Romeinen 8:13

Met afleggen van de oude mens en het vlees doden (voortgaand proces) wordt hetzelfde bedoeld.
zie 12 Aug 2019, 17:53 en 12 Aug 2019, 20:13
Ik heb deze twee teksten daar eerder aangehaald. Lees even eerst heel het draadje.

In Romeinen 8 vers 13 wordt er opgeroepen om de werkingen van het lichaam te doden, door den Geest; dit geldt voor de wedergeboren mensen die naar het vlees leven en niet naar de Geest. Ook Efeze 4:22-24 staat meer in die context.
Dat ben ik niet met je eens. Het wordt gezegd tot álle gelovigen, ook hen die niet specifiek vleselijk leven.

Met de overige Bijbelteksten die je noemt kun je dit ook niet bewijzen.
Er blijft het onderscheid tussen vlees en (G)geest. De oude mens sterft niet af, want je vlees wordt nooit bekeerd. Dat wordt nooit wat. Dat is gekruisigd voor de wedergeboorte en moet je voor dood houden als je wedergeboren bent. Je lichaam takelt alleen af, maar dat geldt voor ieder mens.
De oude mens of het vlees wordt inderdaad nooit bekeerd. Daarom wordt het ook een sterven genoemd. Dan gaat het niet om het lichaam (tenminste niet primair) maar om de oude mens in ons gemoed, onze ziel. Deze is gestorven met Christus, maar dat wil niet zeggen dat deze oude mens niet meer aanwezig is in de gelovige.
Of positioneer jij de oude mens of het vlees alleen in het lichaam? Dat zou m.i. merkwaardig zijn.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Ter aanvulling: Romeinen 8:13 maakt juist een tegenstelling tussen het naar het vlees leven en het doden van de werkingen van het lichaam. Hoe kun je dan zeggen dat vers 13b alleen gezegd wordt tot degenen die leven volgens vers 13a. Dat staat er duidelijk niet en is in strijd met de tekst.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Het wordt gezegd tot álle gelovigen, ook hen die niet specifiek vleselijk leven.
Dat ben ik absoluut niet met je eens. De oproep is niet gericht aan de gelovigen die naar den Geest wandelen om er in actieve zin iets mee te doen.
Valcke schreef: De oude mens of het vlees wordt inderdaad nooit bekeerd.
Inderdaad.
Valcke schreef: Daarom wordt het ook een sterven genoemd.
Nee, de oude mens sterft niet af, maar blijft de oude mens die gekruisigd is, en die moet voor dood gehouden worden. Als de bewegingen actief worden moet het gedood worden.

Als je bent wedergeboren ben je van je oude mens verlost als je de laatste adem uitblaast.

Bij de gelovigen die niet sterven (als de Heere Jezus wederkomt) wordt het lichaam veranderd in een oogwenk en doet het sterfelijke onsterfelijkheid aan en worden ze verlost van de oude mens.
Valcke schreef: Dan gaat het niet om het lichaam (tenminste niet primair) maar om de oude mens in ons gemoed, onze ziel. Deze is gestorven met Christus, maar dat wil niet zeggen dat deze oude mens niet meer aanwezig is in de gelovige.
De oude mens is aanwezig in de gelovige die wedergeboren is en blijft de oude mens en wordt nooit bekeerd.

Het lichaam takelt af. Houd dat onderscheid goed in de gaten.

Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet. Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden;
Het vergankelijke kan het onvergankelijke niet beërven.
Lees 1 Korinthe 15 eens helemaal.

Nog een keer plus nog iets ter aanvulling.

Romeinen 6:11,12 zegt: Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere. Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams

1 Johannes 3:9 zegt: Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

Er blijft het onderscheid tussen vlees en (G)geest. De oude mens sterft niet af, want je vlees wordt nooit bekeerd. Dat wordt nooit wat. Dat is gekruisigd voor de wedergeboorte en moet je voor dood houden als je wedergeboren bent. Je lichaam takelt alleen af, maar dat geldt voor ieder mens.

2 Korinthe 4:16 zegt: Daarom vertragen wij niet; maar hoewel onze uitwendige mens verdorven wordt, zo wordt nochtans de inwendige vernieuwd van dag tot dag.

1 Petrus 2:24: Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout; opdat wij, der zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt.

Johannes 3:6: Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.

Wat ik waarneem is dat heel subtiel de oude natuur en de uit God geboren mens/(ook wel eens het nieuwe deel genoemd) vermengd worden. Dat is/vind ik een schadelijke leer.

De leer van de rechtvaardigmaking klopt vaak ook niet. Je schreef bijvoorbeeld eerst dat de kruisiging plaatsvindt na de wedergeboorte.
Hoe kun je dan nu ineens de rest wel helder hebben?


Je laatste bericht snap ik niet. Het wordt steeds meer verwarrend. Ik stop er maar mee.
Laatst gewijzigd door Johannes S op 14 aug 2019, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Johannes S schreef:Ik citeer veel Bijbelteksten, maar de theologie lijkt te heersen over Gods Woord.
Dat vind ik geen terecht verwijt. Zodra ik dieper in wil gaan op Romeinen 8:13 (een tekst die duidelijk bevestigt dat het doden van de oude mens / het vlees een voortgaand proces is - door de Geest!) haak je af. Jammer!

Het kernprobleem waarom we elkaar niet begrijpen is m.i. dat bij jou de verwerving door Christus en de toepassing in de gelovigen door elkaar heenlopen. Dan kom je inderdaad tot de stelling dat de oude mens al gekruisigd is vóór de wedergeboorte, wat wel waar is wat betreft de verwerving, maar niet wat betreft de uitvoering in de gelovigen.

Prima wanneer je stopt, maar ga mij niet verwijten dat ik verwarrend schrijf; ik geloof namelijk niet dat dit het geval is, al kan het natuurlijk altijd beter.
Laatst gewijzigd door Valcke op 14 aug 2019, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Ik heb al duidelijk aangetoond wat ik ervan vind onderbouwd vanuit de Bijbel. Ik haak af omdat het verwarrend wordt en daar heeft niemand wat aan. Ik zie dat je dingen door elkaar gooit. Overdenk het eens rustig, in plaats van al de Bijbelteksten die genoemd zijn die je lijkt te negeren. Ik zit hier niet voor mijn eigen gelijk 'om m'n vrome vlees te strelen'.

De leer van de rechtvaardigmaking klopt vaak ook niet. Je schreef bijvoorbeeld eerst dat de kruisiging plaatsvindt na de wedergeboorte.
Hoe kun je dan nu ineens de rest wel helder hebben?

Alles staat of valt met de rechtvaardigmaking. Daar begint het ware leven.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Johannes S schreef:Ik heb al duidelijk aangetoond wat ik ervan vind onderbouwd vanuit de Bijbel. Ik haak af omdat het verwarrend wordt en daar heeft niemand wat aan. Ik zie dat je dingen door elkaar gooit. Overdenk het eens rustig, in plaats van al de Bijbelteksten die genoemd zijn die je lijkt te negeren. Ik zit hier niet voor mijn eigen gelijk 'om m'n vrome vlees te strelen'.
Het zou verhelderend kunnen zijn om nog eens goed te kijken wat er in Romeinen 8:13 écht staat. Het is voor mij onbegrijpelijk dat je dat niet wilt.
De leer van de rechtvaardigmaking klopt vaak ook niet. Je schreef bijvoorbeeld eerst dat de kruisiging plaatsvindt na de wedergeboorte.
Hoe kun je dan nu ineens de rest wel helder hebben?
Dat las ik en ik heb erop gereageerd. Het probleem is dat de verwerving door Christus en de uitwerking in de gelovigen bij jou door elkaar heen lopen. Ook vraag ik mij af of je rechtvaardiging en heiliging voldoende onderscheidt gezien bovenstaande quote.

Overigens heb ik met de gewraakte uitspraak slechts bedoeld dat de strijd tussen vlees en geest in de gelovige begint (!) bij de wedergeboorte en vereniging met Christus. En dat houd ik staande; het begint niet eerder en ook niet later.
Alles staat of valt met de rechtvaardigmaking. Daar begint het ware leven.
En DIT is geheel waar. Datzelfde heb ik steeds benadrukt.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef:
Het kernprobleem waarom we elkaar niet begrijpen is m.i. dat bij jou de verwerving door Christus en de toepassing in de gelovigen door elkaar heenlopen. Dan kom je inderdaad tot de stelling dat de oude mens al gekruisigd is vóór de wedergeboorte, wat wel waar is wat betreft de verwerving, maar niet wat betreft de uitvoering in de gelovigen.
Ik heb het wel helder hoor. Ik maak duidelijke onderscheidingen. Ik citeer de Bijbel en spreek voor een heel groot deel uit ondervinding. Ik houd er niet van om theologie slechts te beredeneren met het verstand met mooie theologische begrippen.

Mijn laatste bericht nu hierover (voorlopig):


Galaten 2:18-21: Want indien ik, hetgeen ik afgebroken heb, datzelve wederom opbouw, zo stel ik mijzelven tot een overtreder.
Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.
Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.
Ik doe de genade Gods niet te niet; want indien de rechtvaardigheid door de wet is, zo is dan Christus tevergeefs gestorven.


Romeinen 6:1-11: Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?
Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?
Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood
, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.

Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;
Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft; de dood heerst niet meer over Hem.
Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven; en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode.
Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere.


Lees ook (nogmaals) Kolossenzen 2.

Gods zegen!
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie