De wil van God: uw heiligmaking

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef: Misschien helpt het daarom om het antwoord uit de Kleine Westminster Catechismus hier te vermelden en als uitgangspunt te nemen.

“Vraag. Wat is heiliging?
Antwoord. Heiliging is het werk van Gods vrije genade waardoor wij in ons hele menselijke bestaan worden vernieuwd naar het beeld van God, en in staat gesteld om meer en meer de zonde af te sterven en de gerechtigheid te leven.”

Als Schriftbewijzen worden genoemd: 2 Thess. 2:13, Ef. 4:23, 24, Rom. 6:4, 6. (Het zou goed zijn deze teksten volledig te vermelden, maar dat lukt mij momenteel niet.)

Verder is het denk ik goed om op te merken:
- De heiligmaking is onafscheidelijk verbonden met de inwendige roeping en het geloof. Waar het zaligmakende geloof geschonken wordt en begint, daar begint ook de heiligmaking.

- Deze vernieuwing moet echter alleen gezocht worden uit God, uit de vereniging met Christus, door het geloof en door de bewerking van de Heilige Geest. Wat gezocht wordt zélf tot stand te brengen aan verandering in het leven is geen heiligmaking.
Mooi. Eén kanttekening onderaan. Ik heb hieronder de teksten die je noemde geciteerd.
2 Thess. 2:13; Maar wij zijn schuldig altijd God te danken over u, broeders, die van den Heere bemind zijt, dat u God van den beginne verkoren heeft tot zaligheid, in heiligmaking des Geestes, en geloof der waarheid;
Ef. 4:23,24; En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest uws gemoeds,
En den nieuwen mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid
.
Romeinen 6:4-7; Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde
.
Efeze 4:23,24 staat in een bepaalde context. Lees de voorgaande verzen van Efeze 4. Zie mijn bericht aan Herman van 17.53.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Vagari schreef:
Hebreeën 2:10 / STV schreef:10 ‭‭Want het betaamde Hem,‭²⁴‭ om Welken alle dingen zijn, en door Welken alle dingen zijn, dat Hij, vele kinderen‭²⁵‭ tot de heerlijkheid‭²⁶‭ leidende, den oversten Leidsman‭²⁷‭ hunner zaligheid door lijden zou heiligen.‭²⁸‭‭
Hebreeën 5:8-9 / STV schreef:8 ‭‭Hoewel Hij de Zoon was, ‭nochtans‭ ‭gehoorzaamheid‭ geleerd heeft,‭¹⁹‭ uit hetgeen Hij heeft geleden.‭ 9 ‭‭En geheiligd zijnde,‭²⁰‭ is Hij allen, die Hem gehoorzaam zijn,‭²¹‭ een oorzaak der eeuwige zaligheid geworden;‭
Avondzang:7 schreef:O Vader, dat Uw liefd' ons blijk';
O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk;
O Geest, zend Uwen troost ons neer;
Drie-enig God, U zij al d' eer!
2Corinthiërs 1:4-7 / STV schreef:4 ‭‭Die ons vertroost in al‭⁶‭ onze verdrukking, opdat wij zouden kunnen vertroosten degenen, die in allerlei verdrukking zijn, door de vertroosting, met welke wij zelven van God vertroost worden.‭ 5 ‭‭Want gelijk het ‭lijden‭ van‭⁷‭ Christus overvloedig is in ons, alzo is ook door Christus onze vertroosting‭⁸‭ overvloedig.‭ 6 ‭‭Doch hetzij dat wij verdrukt worden, ‭het‭ ‭is‭ tot uw vertroosting‭⁹‭ en zaligheid, die gewrocht wordt‭¹⁰‭ in de lijdzaamheid van hetzelfde ‭lijden‭, hetwelk wij ook ‭lijden‭; hetzij dat wij vertroost worden, ‭het‭ ‭is‭ tot uw vertroosting en‭¹¹‭ zaligheid;‭ 7 ‭‭En onze hoop van u is vast,‭¹²‭ als die weten, dat, gelijk gij gemeenschap hebt aan het ‭lijden‭, ‭gij‭ ook alzo ‭gemeenschap‭ ‭hebt‭ aan de vertroosting.‭
Psalm 66:4 schreef:Gij hebt ons voor een tijd bedroefd,
En ons gelouterd door het lijden,
Gelijk het zilver wordt beproefd.
Het is weer Zijn Naam. IK ZAL.
Psalm 73:12 schreef: 'k Zal dan gedurig bij U zijn,
In al mijn noden, angst en pijn;
U al mijn liefde waardig schatten,
Wijl Gij mijn rechterhand woudt vatten.
Gij zult mij leiden door Uw raad,
O God, mijn heil, mijn Toeverlaat,
En mij, hiertoe door U bereid,
Opnemen in Uw heerlijkheid.
Zie ook: Jer 31:33 en Ps 68: 14,15 en 19.
Bedankt voor de teksten!
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Johannes S schreef:
Valcke schreef:Johannes S, van harte mee eens.
Mooi :)
Maar hiermee ben ik het absoluut niet eens:
Johannes S schreef:In Romeinen 6 (en ook Galaten 2 en Kolossenzen 2) staat dat de oude mens gekruisigd is voor de wedergeboorte. Die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. En er staat: houdt het daarvoor dat gij voor de zonde dood zijt, maar Gode levende in Christus Jezus, onze Heere.
De kruisiging van de oude mens begint bij de wedergeboorte en gaat het gehele leven door.
Je verwart m.i. de rechtvaardigmaking en de heiligmaking.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef:
Johannes S schreef:
Valcke schreef:Johannes S, van harte mee eens.
Mooi :)
Maar hiermee ben ik het absoluut niet eens:
Johannes S schreef:In Romeinen 6 (en ook Galaten 2 en Kolossenzen 2) staat dat de oude mens gekruisigd is voor de wedergeboorte. Die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. En er staat: houdt het daarvoor dat gij voor de zonde dood zijt, maar Gode levende in Christus Jezus, onze Heere.
De kruisiging van de oude mens begint bij de wedergeboorte en gaat het gehele leven door.
Je verwart m.i. de rechtvaardigmaking en de heiligmaking.
Wat jij stelt wordt in veel kerken door elkaar gehutseld omdat de wedergeboorte niet goed geleerd wordt. Dus ik neem het je in die zin niet heel kwalijk.
Maar je hebt wel de Schrift. Wat ik stel is Schriftuurlijk.
De oude mens IS gekruisigd voor de wedergeboorte. Daarom staat er ook: Die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde!
Indien iemand in Christus is, die IS een nieuw schepsel.
Het staat er zwart op wit, maar nochtans wordt het ontkent.
Ze leren geestelijk leven buiten Christus.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Johannes S schreef:De oude mens IS gekruisigd voor de wedergeboorte.
Waar staat dat?
Indien iemand in Christus is, die IS een nieuw schepsel.
Dit ontken ik beslist niet, integendeel!
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Johannes S schreef:De oude mens IS gekruisigd voor de wedergeboorte.
Valcke schreef:Waar staat dat?
Ik heb ze eerder al aangehaald.
Romeinen 6:6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
Galaten 2:15-21: Wij zijn van nature Joden, en niet zondaars uit de heidenen;
Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
Maar indien wij, die in Christus zoeken gerechtvaardigd te worden, ook zelven zondaars bevonden worden, is dan Christus een dienaar der zonde? Dat zij verre.
Want indien ik, hetgeen ik afgebroken heb, datzelve wederom opbouw, zo stel ik mijzelven tot een overtreder.
Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.
Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.
Ik doe de genade Gods niet te niet; want indien de rechtvaardigheid door de wet is, zo is dan Christus tevergeefs gestorven.
Johannes S schreef:Indien iemand in Christus is, die IS een nieuw schepsel.
Valcke schreef:
Dit ontken ik beslist niet, integendeel!
Mooi!
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Johannes S, met alle respect, dan begrijp je ten aanzien van de kruisiging van de oude mens toch niet goed wat de apostel Paulus schrijft. Wanneer ik jouw redenering volg, zijn we dan nu ook al in de hemel, want er staat: "en heeft ons medegezet in de hemel in Christus Jezus" (Efeze 2:6). Het staat er zwart op wit! (Jouw redenering volgende.)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door samanthi »

Johannes S schreef:
Johannes S schreef:De oude mens IS gekruisigd voor de wedergeboorte.
Valcke schreef:Waar staat dat?
Ik heb ze eerder al aangehaald.
Romeinen 6:6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
Galaten 2:15-21: Wij zijn van nature Joden, en niet zondaars uit de heidenen;
Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
Maar indien wij, die in Christus zoeken gerechtvaardigd te worden, ook zelven zondaars bevonden worden, is dan Christus een dienaar der zonde? Dat zij verre.
Want indien ik, hetgeen ik afgebroken heb, datzelve wederom opbouw, zo stel ik mijzelven tot een overtreder.
Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.
Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.
Ik doe de genade Gods niet te niet; want indien de rechtvaardigheid door de wet is, zo is dan Christus tevergeefs gestorven.
Johannes S schreef:Indien iemand in Christus is, die IS een nieuw schepsel.
Valcke schreef:
Dit ontken ik beslist niet, integendeel!
Mooi!
Ik geloof ook dat hij een nieuw schepsel is, maar ik hoor Paulus ook klagen: rom 7: 26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

en dan:
Rom 8 :
1 ZO is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.


Hier zie je de worsteling tussen de oude en de nieuwe mens, voor de wedergeboorte is er niet dan de dood.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Vagari »

Valcke schreef:
Johannes S schreef:
Valcke schreef:Johannes S, van harte mee eens.
Mooi :)
Maar hiermee ben ik het absoluut niet eens:
Johannes S schreef:In Romeinen 6 (en ook Galaten 2 en Kolossenzen 2) staat dat de oude mens gekruisigd is voor de wedergeboorte. Die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. En er staat: houdt het daarvoor dat gij voor de zonde dood zijt, maar Gode levende in Christus Jezus, onze Heere.
De kruisiging van de oude mens begint bij de wedergeboorte en gaat het gehele leven door.
Je verwart m.i. de rechtvaardigmaking en de heiligmaking.
Met Hem gestorven zijn en alle dag sterven. Beide. Zijn heiligheid deelachtig zijn en gelouterd worden. Ontvangen uit wat al volkomen verkregen is in de Heere Jezus Christus. Hem met al Zijn weldaden aannemen.
Psalmen 81:10 / STV schreef:10 ‭‭(81–11) Ik ben de HEERE, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw‭²⁹‭ mond wijd open, en Ik zal hem vervullen.‭
Hij beproefd Zijn Eigen werk. Om te pronken en te laten zien dat Hij het echt is.
Laatst gewijzigd door Vagari op 12 aug 2019, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

@Valcke. Dat bedoel ik dus. Ik toon het zwart op wit aan en dan zou ik het niet begrijpen. Jij toont voor mij alleen aan dat je dit punt niet begrijpt. Overigens heb je wel veel mooie dingen gezegd in dit topic waar ik het wél mee eens ben.

Geestelijk is dat ook zo, de tekst uit Efeze 2:6 die je noemt.
Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden),
En heeft ons mede opgewekt, en heeft ons mede gezet in den hemel in Christus Jezus;
Efeze 2:5,6.

Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechterhand Gods Kolossenzen 3: 1.

Overigens mijn opmerking dat het in verschillende kerken niet goed geleerd wordt moet niet het gesprek doodslaan, maar ik dacht dat dit intussen wel algemeen bekend was.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Vagari schreef: Met Hem gestorven zijn en alle dag sterven. Beide. Zijn heiligheid deelachtig zijn en gelouterd worden. Ontvangen uit wat al volkomen verkregen is in de Heere Jezus Christus. Hem met al Zijn weldaden aannemen.
Mooi gezegd. Beide inderdaad. Eens.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Romeinen 6:4-7; Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.
Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde[/color].
Johannes S, het is waar dat Christus reeds de volle heiligmaking voor de gelovigen verworven heeft. Maar dat wil niet zeggen dat de gelovigen daardoor niet meer te maken hebben met de afsterving van de oude mens en het wandelen in nieuwheid des levens, omdat Christus dit reeds verworven heeft en in Zijn werk volbracht heeft. De apostel laat in de teksten hierboven namelijk nog een "opdat" volgen, dat in het leven van de gelovigen vervuld wordt, en dus niet vooraf gaat.

Indien iemand in Christus is, IS hij een nieuw schepsel, en nochtans moet deze vernieuwing een uitwerking krijgen in het leven ("opdat... wij in nieuwheid des levens wandelen zouden"); idem de oude mens IS in hem gestorven, en nochtans moet ook dit nog een verdere uitwerking krijgen ("opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen").

Je moet dan ook onderscheid maken tussen de weldaden die in één keer volmaakt geschonken worden wanneer iemand in Christus is, en dat is de weldaad van de vergeving van zonde, en de weldaden die verband houden met de levensvenieuwing en heiliging, die in dit leven nog onvolmaakt is en dus een voortgaand werk kent. Waarbij ik steeds gezegd heb dat dit werk voortvloeit uit het werk van de Heilige Geest en de vereniging van Christus, dus niet uit de mens zelf.
Laatst gewijzigd door Valcke op 12 aug 2019, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door DDD »

refo schreef:
Zonnebloem schreef:
DDD schreef:Als ik het goed begrijp, is het dus niet zo dat de heiligmaking in preken niet aan de orde komt. Ik ben benieuwd waarom Zonnebloem dat toch zo beleeft of beleefde.
Ik hoor heel weinig vanaf de preekstoel hoe ik een heilig leven kan leiden. Het gaat niet vaak over het streven naar heiliging. Het jagen ernaar. Hebr. 12:14. Als we als gelovigen in de heiliging willen groeien dan is het toch nodig dat er over gepreekt wordt?
In de GG althans is het zo dat erg de nadruk op de wedergeboorte wordt gelegd. De kenmerken van wie wel en wie niet. Rechtvaardiging komt dan eigenlijk ook al weinig aan de orde, laat staan dat het over heiligmaking gaat. Dat snapt de wedergeborene vanzelf wel, want dat is één geheel, zo is het idee.
Dat heeft dan weer tot gevolg dat men weinig merkt aan een wedergeborene op dat gebied. Men wil wel zondaar genoemd worden, maar alstublieft niet al te concreet.
Dat herken ik niet. Die kenmerken hangen immer nauw samen met het leven van de heiligmaking. Gisteren nog in een preek van ds. A. Moerkerken over Esther 6 gehoord. En dat is toch zeker een weinig verbondsmatige predikant.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

@Valcke, je haalt nu dus ook aan dat de oude mens gekruist is.
Wat je nu doet is de discussie verleggen.
Ik denk dat het teveel vertroebelt als ik er op in blijf gaan, dus laat ik het liever maar even zo.

Ik wil wel één opmerking maken nog. Ik heb wel m'n twijfels bij de opmerking 'afsterving van de oude mens'.
Ik weet dat de oude mens gekruist IS als je een nieuwe schepping bent, dat je met Christus eerst moet sterven om wedergeboren te worden, dat je één plant moet worden met Hem in de gelijkmaking van Zijn dood, (zoals het er staat) om in een nieuw leven op te staan (dit is naar Gods Woord)

Dan nu mijn opmerking; de term 'afsterving van de oude mens' na de wedergeboorte (die term gebruik jij) lees ik niet zo in de Bijbel.
Je bent van je vlees verlost als je de natuurlijke dood sterft. Voor die tijd moet je jezelf als voor de zonden dood houden (dan hebben ze geen kracht) of de werkingen van het lichaam doden.

Maar laat het eerst en vooral helder zijn dat iemand die wedergeboren is gestorven is aan de wet en gekruisigd is met Christus.
Die teksten zijn net genoemd. Dat is het belangrijkste m.i.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

En strijden om in te gaan door de Enge poort en de goede strijd van het geloof zie ik ook weleens door elkaar gehaald worden.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie