De wil van God: uw heiligmaking

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Zonnebloem schreef:1 Thess 4:2 en 3

2 Want gij weet, wat bevelen wij u gegeven hebben door den Heere Jezus.
3 Want dit is de wil van God, uw heiligmaking ...

Heiligmaking is de wil van God. Ik hoor er niet vaak over in de preek. Waarom niet?

Wat houdt het precies in?

De zin/mening/gedachten van Christus hebben. Zijn beeld gelijkvormig zijn. Door de Geest. Dat is heiligmaking.
Liefde hebben tot het Woord. Het Woord dat leeft voor en in je. In het Woord zijn. Hier onder 3 Bijbelgedeeltes die de kern weergeven.

Laat het ons koud en scrollen we liever verder of leeft het in ons hart.
1 Korinthe 2:12-16: Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;
Dewelke wij ook spreken, niet met woorden, die de menselijke wijsheid leert, maar met woorden, die de Heilige Geest leert, geestelijke dingen met geestelijke samenvoegende.
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
Doch de geestelijke mens onderscheidt wel alle dingen, maar hij zelf wordt van niemand onderscheiden.
Want wie heeft den zin des Heeren gekend, die Hem zou onderrichten? Maar wij hebben den zin van Christus.

Romeinen 8:1-10: Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
Want de wet des Geestes des levens in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet der zonde en des doods.
Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was, heeft God, Zijn Zoon zendende in gelijkheid des zondigen vleses, en dat voor de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees.
Opdat het recht der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
Want die naar het vlees zijn, bedenken, dat des vleses is; maar die naar den Geest zijn, bedenken, dat des Geestes is.
Want het bedenken des vleses is de dood; maar het bedenken des Geestes is het leven en vrede;
Daarom dat het bedenken des vleses vijandschap is tegen God; want het onderwerpt zich der wet Gods niet; want het kan ook niet.
En die in het vlees zijn, kunnen Gode niet behagen.
Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.

Romeinen 8:24-31: Want wij zijn in hope zalig geworden. De hoop nu, die gezien wordt, is geen hoop; want hetgeen iemand ziet, waarom zal hij het ook hopen?
Maar indien wij hopen, hetgeen wij niet zien, zo verwachten wij het met lijdzaamheid.
En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.
En Die de harten doorzoekt, weet, welke de mening des Geestes zij, dewijl Hij naar God voor de heiligen bidt.
En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Johannes S, van harte mee eens.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Herman »

Maar waarom is de actieve oproep in Romeinen 8 vers 13 niet meegeknipt en geplakt?

Maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Zeeuw »

Zeeuw schreef:
Zonnebloem schreef:1 Thess 4:2 en 3

2 Want gij weet, wat bevelen wij u gegeven hebben door den Heere Jezus.
3 Want dit is de wil van God, uw heiligmaking ...

Heiligmaking is de wil van God. Ik hoor er niet vaak over in de preek. Waarom niet?

Wat houdt het precies in?
Gisterochtend sprak ds den Ouden bij ons over Romeinen 8: 12-14.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 gWant zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods

In het licht van jouw vraag absoluut de moeite waard om te beluisteren.
https://www.hhggoes.nl/kerkdienst/diens ... en-8-12-14
Ik wil deze in dat licht nog even naar boven halen.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Zonnebloem »

Zeeuw schreef:
Zeeuw schreef:
Zonnebloem schreef:1 Thess 4:2 en 3

2 Want gij weet, wat bevelen wij u gegeven hebben door den Heere Jezus.
3 Want dit is de wil van God, uw heiligmaking ...

Heiligmaking is de wil van God. Ik hoor er niet vaak over in de preek. Waarom niet?

Wat houdt het precies in?
Gisterochtend sprak ds den Ouden bij ons over Romeinen 8: 12-14.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 gWant zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods

In het licht van jouw vraag absoluut de moeite waard om te beluisteren.
https://www.hhggoes.nl/kerkdienst/diens ... en-8-12-14
Ik wil deze in dat licht nog even naar boven halen.
Ik wil hem luisteren
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Zeeuw »

Zonnebloem schreef:
Zeeuw schreef:
Zeeuw schreef:
Zonnebloem schreef:1 Thess 4:2 en 3

2 Want gij weet, wat bevelen wij u gegeven hebben door den Heere Jezus.
3 Want dit is de wil van God, uw heiligmaking ...

Heiligmaking is de wil van God. Ik hoor er niet vaak over in de preek. Waarom niet?

Wat houdt het precies in?
Gisterochtend sprak ds den Ouden bij ons over Romeinen 8: 12-14.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 gWant zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods

In het licht van jouw vraag absoluut de moeite waard om te beluisteren.
https://www.hhggoes.nl/kerkdienst/diens ... en-8-12-14
Ik wil deze in dat licht nog even naar boven halen.
Ik wil hem luisteren
U klikt op den link
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Herman schreef:Maar waarom is de actieve oproep in Romeinen 8 vers 13 niet meegeknipt en geplakt?

Maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
Ik kan niet heel de Bijbel citeren in een topic en wilde de kern eruit pakken.
Ik heb zodoende vers 1-10 van Romeinen 8 aangehaald.

In Romeinen 6 (en ook Galaten 2 en Kolossenzen 2) staat dat de oude mens gekruisigd is voor de wedergeboorte. Die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. En er staat: houdt het daarvoor dat gij voor de zonde dood zijt, maar Gode levende in Christus Jezus, onze Heere.

In Romeinen 8 vers 13 wordt er opgeroepen om de werkingen van het lichaam te doden, door den Geest; dit geldt voor de wedergeboren mensen die naar het vlees leven en niet naar de Geest.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door DDD »

Als ik het goed begrijp, is het dus niet zo dat de heiligmaking in preken niet aan de orde komt. Ik ben benieuwd waarom Zonnebloem dat toch zo beleeft of beleefde.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Johannes S schreef:
Laat het ons koud en scrollen we liever verder of leeft het in ons hart.
Ik bedoelde hier eigenlijk mee te zeggen in zijn algemeenheid dat ik (van harte) geloof dat het een hele goede graadmeter is of het Woord leeft in ons. We kunnen dat ook gemakkelijk toetsen bij onszelf.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Zonnebloem »

DDD schreef:Als ik het goed begrijp, is het dus niet zo dat de heiligmaking in preken niet aan de orde komt. Ik ben benieuwd waarom Zonnebloem dat toch zo beleeft of beleefde.
Ik hoor heel weinig vanaf de preekstoel hoe ik een heilig leven kan leiden. Het gaat bijna nooit over het streven naar heiliging. Het jagen ernaar. Hebr. 12:14. Als we als gelovigen in de heiliging willen groeien dan is het toch nodig dat er over gepreekt wordt?
Laatst gewijzigd door Zonnebloem op 12 aug 2019, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Vagari »

Hebreeën 2:10 / STV schreef:10 ‭‭Want het betaamde Hem,‭²⁴‭ om Welken alle dingen zijn, en door Welken alle dingen zijn, dat Hij, vele kinderen‭²⁵‭ tot de heerlijkheid‭²⁶‭ leidende, den oversten Leidsman‭²⁷‭ hunner zaligheid door lijden zou heiligen.‭²⁸‭‭
Hebreeën 5:8-9 / STV schreef:8 ‭‭Hoewel Hij de Zoon was, ‭nochtans‭ ‭gehoorzaamheid‭ geleerd heeft,‭¹⁹‭ uit hetgeen Hij heeft geleden.‭ 9 ‭‭En geheiligd zijnde,‭²⁰‭ is Hij allen, die Hem gehoorzaam zijn,‭²¹‭ een oorzaak der eeuwige zaligheid geworden;‭
Avondzang:7 schreef:O Vader, dat Uw liefd' ons blijk';
O Zoon, maak ons Uw beeld gelijk;
O Geest, zend Uwen troost ons neer;
Drie-enig God, U zij al d' eer!
2Corinthiërs 1:4-7 / STV schreef:4 ‭‭Die ons vertroost in al‭⁶‭ onze verdrukking, opdat wij zouden kunnen vertroosten degenen, die in allerlei verdrukking zijn, door de vertroosting, met welke wij zelven van God vertroost worden.‭ 5 ‭‭Want gelijk het ‭lijden‭ van‭⁷‭ Christus overvloedig is in ons, alzo is ook door Christus onze vertroosting‭⁸‭ overvloedig.‭ 6 ‭‭Doch hetzij dat wij verdrukt worden, ‭het‭ ‭is‭ tot uw vertroosting‭⁹‭ en zaligheid, die gewrocht wordt‭¹⁰‭ in de lijdzaamheid van hetzelfde ‭lijden‭, hetwelk wij ook ‭lijden‭; hetzij dat wij vertroost worden, ‭het‭ ‭is‭ tot uw vertroosting en‭¹¹‭ zaligheid;‭ 7 ‭‭En onze hoop van u is vast,‭¹²‭ als die weten, dat, gelijk gij gemeenschap hebt aan het ‭lijden‭, ‭gij‭ ook alzo ‭gemeenschap‭ ‭hebt‭ aan de vertroosting.‭
Psalm 66:4 schreef:Gij hebt ons voor een tijd bedroefd,
En ons gelouterd door het lijden,
Gelijk het zilver wordt beproefd.
Het is weer Zijn Naam. IK ZAL.
Psalm 73:12 schreef: 'k Zal dan gedurig bij U zijn,
In al mijn noden, angst en pijn;
U al mijn liefde waardig schatten,
Wijl Gij mijn rechterhand woudt vatten.
Gij zult mij leiden door Uw raad,
O God, mijn heil, mijn Toeverlaat,
En mij, hiertoe door U bereid,
Opnemen in Uw heerlijkheid.
Zie ook: Jer 31:33 en Ps 68: 14,15 en 19.
Laatst gewijzigd door Vagari op 12 aug 2019, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Valcke »

Thuisgekomen (vanuit mijn werk) sla ik nu net het werk van Walter Marshall over de ware evangelische heiligmaking op. Het eerste wat ik lees is dit:
Zesde besturing. Zulken die een oprechte gehoorzaamheid aan al de geboden van Christus trachten te volbrengen als de voorwaarde op welke zij voor zichzelf een recht en aanspraak op de zaligheid en een goede grond om ook deswegens op hem te vertrouwen, menen te verkrijgen, zoeken hun zaligheid door de werken der wet en niet door het geloof in Christus, zoals Hij in het Evangelie geopenbaard is; en zij zullen nimmer in staat zijn om enige ware heiligheid en gehoorzaamheid door zulke pogingen te volbrengen.
Ik zeg helemaal niet dat dit standpunt hier door iemand is ingenomen. Toch heb ik wel zorg over het bovenstaande wanneer het doen van de geboden van de wet als 'piketpalen' voor het leven in heiligmaking gepresenteerd wordt. Het gaat in de heiligmaking allereerst om de vraag of de mens vernieuwd is naar Gods beeld door de Heilige Geest en de vereniging met Christus. Daaruit vloeit voort de afsterving van de oude mens en de begeerte om naar alle geboden Gods te leven. Maar het dóén of volbrengen van Gods geboden is niet hetgeen waarop het accent liggen moet, behalve in negatieve zin: het blijven in een bekende zonde, hoe gering deze ook schijnen mag, is in strijd met het leven der heiligmaking. Het gehele accent in de heiligmaking ligt echter op de heiliging als vrucht van het werk van de Geest en de vereniging met Christus, waarbij de innerlijke vernieuwing naar het beeld van God voorop gaat en de uitwendige vrucht onafscheidelijk volgt. Niet vanuit een bedreigende wet, maar vanuit de liefde van Christus.

Vanuit deze zorg heeft mijn verzet tegen de term 'piketpaal' zijn oorsprong, als het gaat om de functie van de wet in de heiligmaking.

Verder wil ik de raad van Zeeuw opvolgen om de preek die hij heeft aangereikt te beluisteren. Daar hoop ik dan later nog op terug te komen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door refo »

Zonnebloem schreef:
DDD schreef:Als ik het goed begrijp, is het dus niet zo dat de heiligmaking in preken niet aan de orde komt. Ik ben benieuwd waarom Zonnebloem dat toch zo beleeft of beleefde.
Ik hoor heel weinig vanaf de preekstoel hoe ik een heilig leven kan leiden. Het gaat niet vaak over het streven naar heiliging. Het jagen ernaar. Hebr. 12:14. Als we als gelovigen in de heiliging willen groeien dan is het toch nodig dat er over gepreekt wordt?
In de GG althans is het zo dat erg de nadruk op de wedergeboorte wordt gelegd. De kenmerken van wie wel en wie niet. Rechtvaardiging komt dan eigenlijk ook al weinig aan de orde, laat staan dat het over heiligmaking gaat. Dat snapt de wedergeborene vanzelf wel, want dat is één geheel, zo is het idee.
Dat heeft dan weer tot gevolg dat men weinig merkt aan een wedergeborene op dat gebied. Men wil wel zondaar genoemd worden, maar alstublieft niet al te concreet.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Zonnebloem »

Valcke schreef: Misschien helpt het daarom om het antwoord uit de Kleine Westminster Catechismus hier te vermelden en als uitgangspunt te nemen.

“Vraag. Wat is heiliging?
Antwoord. Heiliging is het werk van Gods vrije genade waardoor wij in ons hele menselijke bestaan worden vernieuwd naar het beeld van God, en in staat gesteld om meer en meer de zonde af te sterven en de gerechtigheid te leven.”

Als Schriftbewijzen worden genoemd: 2 Thess. 2:13, Ef. 4:23, 24, Rom. 6:4, 6. (Het zou goed zijn deze teksten volledig te vermelden, maar dat lukt mij momenteel niet.)

Verder is het denk ik goed om op te merken:
- De heiligmaking is onafscheidelijk verbonden met de inwendige roeping en het geloof. Waar het zaligmakende geloof geschonken wordt en begint, daar begint ook de heiligmaking.

- Deze vernieuwing moet echter alleen gezocht worden uit God, uit de vereniging met Christus, door het geloof en door de bewerking van de Heilige Geest. Wat gezocht wordt zélf tot stand te brengen aan verandering in het leven is geen heiligmaking.
Wat is dit helder.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De wil van God: uw heiligmaking

Bericht door Johannes S »

Valcke schreef:Johannes S, van harte mee eens.
Mooi :)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie