Beeldtaal

Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Beeldtaal

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: nee, gekeken :huhu
Dat is goed. Ik heb de dienst jl. zondag van ds. Eertink ook gezien.
Da's geen ds, DIA.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beeldtaal

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: nee, gekeken :huhu
Dat is goed. Ik heb de dienst jl. zondag van ds. Eertink ook gezien.
Da's geen ds, DIA.
Weet ik wel, maar goed, dat was dhr. van Leeuwen ook niet. Hij was wel voorganger.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beeldtaal

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Arja schreef:
-DIA- schreef:
Arja schreef: Wat bedoel je? Is het echt zo dat we het zo kunnen bezien?
Wat je niet beleefd hebt kun je niet over spreken, hooguit napraten.
Als u het hele boek van dhr. van Leeuwen leest merkt u dat hij een rijk begenadigde prediker was.
Fijn dat je zo'n hoge achting hebt voor W. van Leeuwen. Ik richtte me meer het gebed van Jona. Om daarin de Koning te mogen zien, in al Zijn schoonheid. Dat was een eyeopener voor mij en viel heel mooi samen met wat ik over Hem aan het lezen was in Jesaja.
De eerw. heer van Leeuwen wijdt vele bladzijden (blz. 192-301) aan Jona's gebed. Hij behandeld alle verzen chronologisch. Hij laat zich hier kennen als een duidelijk de Schriftuurlijk-bevindelijke prediker. Dat waren de predikanten die waaronder wij zijn opgegroeid. Mensen die deze bevindelijke wegen kennen zullen vaak wel wat missen in veel hedendaagse predikanten.
DIA, doe dat nou niet. Nu zet je de hedendaagse predikanten zo weg. Er waren vroeger ook niet voor niets scheuringen en twistpunten. Alles was echt niet beter. Sterker, je doet ermee alsof Gods arm verkort en dat is simpelweg niet zo.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Beeldtaal

Bericht door Arja »

Zeeuw schreef:
DIA, doe dat nou niet. Nu zet je de hedendaagse predikanten zo weg. Er waren vroeger ook niet voor niets scheuringen en twistpunten. Alles was echt niet beter. Sterker, je doet ermee alsof Gods arm verkort en dat is simpelweg niet zo.
Zelfs Jona werd in Gods hand een bruikbaar vat in de dienst van de Allerhoogste. De bewoners van Nineve bekeren zich massaal na
een zeer beperkte prediking van de kant van Jona.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beeldtaal

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
Zeeuw schreef:
DIA, doe dat nou niet. Nu zet je de hedendaagse predikanten zo weg. Er waren vroeger ook niet voor niets scheuringen en twistpunten. Alles was echt niet beter. Sterker, je doet ermee alsof Gods arm verkort en dat is simpelweg niet zo.
Zelfs Jona werd in Gods hand een bruikbaar vat in de dienst van de Allerhoogste. De bewoners van Nineve bekeren zich massaal na
een zeer beperkte prediking van de kant van Jona.
WAT HEB IK NU WEER GEDAAN? MOGEN WE HET GOEDE NIET BENOEMEN? HET IS TOCH ZO? Dit maakt me zo ellendig, en niemand lijkt het te begrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beeldtaal

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Arja schreef:
Zeeuw schreef:
DIA, doe dat nou niet. Nu zet je de hedendaagse predikanten zo weg. Er waren vroeger ook niet voor niets scheuringen en twistpunten. Alles was echt niet beter. Sterker, je doet ermee alsof Gods arm verkort en dat is simpelweg niet zo.
Zelfs Jona werd in Gods hand een bruikbaar vat in de dienst van de Allerhoogste. De bewoners van Nineve bekeren zich massaal na
een zeer beperkte prediking van de kant van Jona.
WAT HEB IK NU WEER GEDAAN? MOGEN WE HET GOEDE NIET BENOEMEN? HET IS TOCH ZO? Dit maakt me zo ellendig, en niemand lijkt het te begrijpen.
Je zegt letterlijk dat mensen zaken missen in hedendaagse predikanten. Dat is niet het goede benoemen. Als je aangeeft dat de vroegere predikanten die je citeert eerwaardig waren, is dat keurig. Door aan te geven dat hedendaagse de vergelijking niet kunnen doorstaan, doe je beide tekort.
Als dat je ellendig maakt, mij maakt het ellendig dat je zo over dominees van deze tijd spreekt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beeldtaal

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Arja schreef:
Zeeuw schreef:
DIA, doe dat nou niet. Nu zet je de hedendaagse predikanten zo weg. Er waren vroeger ook niet voor niets scheuringen en twistpunten. Alles was echt niet beter. Sterker, je doet ermee alsof Gods arm verkort en dat is simpelweg niet zo.
Zelfs Jona werd in Gods hand een bruikbaar vat in de dienst van de Allerhoogste. De bewoners van Nineve bekeren zich massaal na
een zeer beperkte prediking van de kant van Jona.
WAT HEB IK NU WEER GEDAAN? MOGEN WE HET GOEDE NIET BENOEMEN? HET IS TOCH ZO? Dit maakt me zo ellendig, en niemand lijkt het te begrijpen.
Je zegt letterlijk dat mensen zaken missen in hedendaagse predikanten. Dat is niet het goede benoemen. Als je aangeeft dat de vroegere predikanten die je citeert eerwaardig waren, is dat keurig. Door aan te geven dat hedendaagse de vergelijking niet kunnen doorstaan, doe je beide tekort.
Als dat je ellendig maakt, mij maakt het ellendig dat je zo over dominees van deze tijd spreekt.
Wees nu eens eerlijk, wat ik zeg is waar, maar daarmee vertrap ik het andere niet. Het lijkt er eerder op dat die oude bevinding niet meer herkend wordt. Daarmee zeg ik toch alleen de waarheid? Ik krijg hier elke keer zo onverwachts een klap, als je iets zegt wat gewoon zo is blijken anderen er weer wat anders in te lezen. Dit doet me veel verdriet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Beeldtaal

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Wees nu eens eerlijk, wat ik zeg is waar, maar daarmee vertrap ik het andere niet. Het lijkt er eerder op dat die oude bevinding niet meer herkend wordt. Daarmee zeg ik toch alleen de waarheid? Ik krijg hier elke keer zo onverwachts een klap, als je iets zegt wat gewoon zo is blijken anderen er weer wat anders in te lezen. Dit doet me veel verdriet.
Nee, daarmee zeg je wat mij betreft, gelukkig maar, niet de waarheid. Wellicht is het taalgebruik etc anders geworden. Volgens mij spreekt bv de student die gisteren in Enter preekte, exact op de door jou aangegeven wijze. Dit doet bv de nieuwe predikant in Goes m.i. ook.
Ik begrijp ook echt niet waarom je graag wil horen dat er tegenwoordig weinig bevinding meer is. Ik hoor, gelukkig, nog veel van het werk van de Heere om me heen. Als continu wordt aangegeven dat dit maar weinig gebeurt etc doet dit mij veel verdriet. De Heere is, was en blijft Dezelfde. Tot in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beeldtaal

Bericht door eilander »

On-topic maar weer.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Beeldtaal

Bericht door Arja »

De Bijbel maakt veelvuldig gebruik van beeldende, symbolische taal. Met beeldtaal kan een diepere geestelijke waarheid begrijpbaar en inzichtelijk worden gemaakt, ook voor eenvoudige mensen.

Dat las ik net. Vond ik mooi gezegd.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Beeldtaal

Bericht door Zonnebloem »

Dat Jezus zegt: Ik ben het Brood des levens. Dat is ook beeldtaal?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beeldtaal

Bericht door DDD »

Zeker is dat beeldtaal.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beeldtaal

Bericht door -DIA- »

Voor hen, die 't heil des Heren wachten,
zijn bergen vlak en zeeën droog.

Beeldtaal naar mijn definitie. Immers bergen worden niet echt vlak, en zeeën niet echt droog.
Hier gaat het over "de moeilijkheden en verdrietelijkheden des levens" die een mens wel eens neerdrukken.
Maar dan weten we ook dat het ineens anders kan worden, als werden de bergen (van ellende) en zeeën (van droefheid) vlak en droog...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Beeldtaal

Bericht door Delftenaar »

Bij de doortocht door de Rode Zee werd de zee toch letterlijk droog. :langue
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Beeldtaal

Bericht door Johannes S »

Zonnebloem schreef:Dat Jezus zegt: Ik ben het Brood des levens. Dat is ook beeldtaal?
Ja. Jezus is geboren in Bethlehem (dat betekent broodhuis), in een (in het Grieks) phatne, van het werkwoord pateomai, dat (om te) eten betekent, en phatne is als kribbe vertaald.
Er zijn twee theorieën over geloof ik, de ene theorie zegt dat dit een voederbak is (voor dieren) en de andere theorie een broodbak.
De Bijbel zelf heeft het bij Jezus geboorte niet over een stal met dieren.

Jezus is het vleesgeworden Woord (Johannes 1), de Weg, Waarheid en het Leven, het ware Brood uit den hemel, en het manna in de woestijn was een voorafschaduwing (Johannes 6)

M.i. duidt dit op de volgende twee belangrijke zaken.
Zijn vlees eten en bloed drinken (Johannes 6:48-58) is één plant worden met Hem (Romeinen 6)
en het Woord/de Waarheid bewaren en doen/erin wandelen (Lukas 11:28/Johannes 14:23/1 Johannes 2:5,6).
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie