Beeldtaal

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Beeldtaal

Bericht door Arja »

Afgelopen zondag hoorde ik dit zeggen aan het eind over een preek over Jona 1.
Ik citeer:
.... Als je Hem liefhebt ... is er straks straks een vis. Het is natuurlijk beeldtaal, ik begrijp het wel. Dan is er straks een vis die God beschikt en je behouden aan land brengt. En je uitspuwt. Positief. Op de eeuwige stranden van de hemel en zorgt voor vaste grond onder je voeten. Zodat je niet verdrinkt onder het oordeel van God
Kan iemand me helpen om dit uitleggen? Ik begrijp het niet.

1. Is die vis de dood?
2. Is het beeld Bijbels
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beeldtaal

Bericht door DDD »

Ik denk dat Jezus de vis is. Of het bijbels is, weet ik niet. Dat hangt er denk ik van af hoe ver je gaat in typologische bijbeluitleg.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Beeldtaal

Bericht door Arja »

DDD schreef:Ik denk dat Jezus de vis is. Of het bijbels is, weet ik niet. Dat hangt er denk ik van af hoe ver je gaat in typologische bijbeluitleg.
Het is niet voor iedereen gemakkelijk.
Is dit typologische uitleg?

De Heere Jezus spuugt toch iemand niet uit?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beeldtaal

Bericht door DDD »

Ik denk niet dat Jona ooit heeft betreurt dat hij werd uitgespuugd.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Beeldtaal

Bericht door Zonnebloem »

De vis is geen type van Jezus. Jona wel. Jezus zegt: Meer dan Jona is hier.

Het verblijf van Jona in de vis wijst meer op de toestand van de dood.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beeldtaal

Bericht door DDD »

Daar ben ik het niet mee eens. De vis staat voor de redding uit de dood. De zee staat voor de dood.

En de dood van Jezus is ook geen gewone dood, maar is de tussentoestand tot de redding tot het leven. Het graf is voor Jezus dus niet de dood. Vandaar dat Jezus kon zeggen dat hij net zo als Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de vis was, na drie dagen en drie nachten zou opstaan uit de dood.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beeldtaal

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Daar ben ik het niet mee eens. De vis staat voor de redding uit de dood. De zee staat voor de dood.

En de dood van Jezus is ook geen gewone dood, maar is de tussentoestand tot de redding tot het leven. Het graf is voor Jezus dus niet de dood. Vandaar dat Jezus kon zeggen dat hij net zo als Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de vis was, na drie dagen en drie nachten zou opstaan uit de dood.
Jezus is opgestaan uit de doden.
Kan je dan wel zeggen dat hij niet echt gestorven geweest is ?
Dat kan toch niet?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Beeldtaal

Bericht door eilander »

De dood van de Heere Jezus was hetzelfde als de dood van ieder ander mens. Nu geloof ik ook niet dat @DDD zal bedoelen dat Hij niet echt gestorven was, want dan raak je toch wel aan de kernwaarden van ons christelijk geloof.

T.a.v. startposting: ik geloof niet dat je hier heel veel 1-op-1 moet gaan overzetten. De boodschap zal ongetwijfeld geweest zijn: als een kind van God sterft, is dat niet het einde. Net zoals over boord gaan voor Jona niet het einde was, want voor hem kwam er een vis. Zo zal het ook bij het sterven van Gods kind zijn, het zal hem alleen maar overbrengen naar het hemels vaderland.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beeldtaal

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:Daar ben ik het niet mee eens. De vis staat voor de redding uit de dood. De zee staat voor de dood.

En de dood van Jezus is ook geen gewone dood, maar is de tussentoestand tot de redding tot het leven. Het graf is voor Jezus dus niet de dood. Vandaar dat Jezus kon zeggen dat hij net zo als Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de vis was, na drie dagen en drie nachten zou opstaan uit de dood.
Wat? Een tussentoestand? Hoe bedoel je dat? Heeft Christus dan niet én de dood én het graf overwonnen voor Zijn Kerk?
Overigens heeft Zonnebloem gelijk. De vis ziet niet op Christus, dat is Jona. Als je een vergelijk wilt trekken tussen de geschiedenis van Jona en het heilsfeit van Christus, dan ziet de vis eerder op het graf.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beeldtaal

Bericht door DDD »

eilander schreef:De dood van de Heere Jezus was hetzelfde als de dood van ieder ander mens. Nu geloof ik ook niet dat @DDD zal bedoelen dat Hij niet echt gestorven was, want dan raak je toch wel aan de kernwaarden van ons christelijk geloof.

T.a.v. startposting: ik geloof niet dat je hier heel veel 1-op-1 moet gaan overzetten. De boodschap zal ongetwijfeld geweest zijn: als een kind van God sterft, is dat niet het einde. Net zoals over boord gaan voor Jona niet het einde was, want voor hem kwam er een vis. Zo zal het ook bij het sterven van Gods kind zijn, het zal hem alleen maar overbrengen naar het hemels vaderland.
De dood was lichamelijk gezien hetzelfde, maar niet gewoon. Hij was in de meest letterlijke zin een rustplaats en een doorgang tot het nieuwe leven.

Ik schrijf toch ook niet dat Jezus niet echt zou zijn gestorven? Dat was ook niet het punt. Jezus vergelijkt zijn dood en begrafenis met Jona in de vis. En het is duidelijk dat hij daarbij doelt op het vernieuwde leven dat Jona door een wonder kreeg.

@JCRyle:
Je zou de catechismus beter moeten kennen. De dood is voor de gelovigen geen sterven, maar een doorgang tot in het eeuwige leven. En verder zou je ook het evangelie beter moeten lezen:
Matteüs 12:40


40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de grote vis was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart van de aarde zijn.
Jezus toestand in het graf is dus gelijk aan die van Jona in de buik van de vis. Hij is dus niet 'gewoon' in het graf, maar in de onmiddelijke verwachting van de opstanding.

De vis staat daarbij niet voor de dood, maar voor het leven. En vanuit het Nieuwe testament weten we dat het leven alleen in en door Christus is.
Laatst gewijzigd door DDD op 25 jul 2019, 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Beeldtaal

Bericht door Arja »

eilander schreef:De dood van de Heere Jezus was hetzelfde als de dood van ieder ander mens. Nu geloof ik ook niet dat @DDD zal bedoelen dat Hij niet echt gestorven was, want dan raak je toch wel aan de kernwaarden van ons christelijk geloof.

T.a.v. startposting: ik geloof niet dat je hier heel veel 1-op-1 moet gaan overzetten. De boodschap zal ongetwijfeld geweest zijn: als een kind van God sterft, is dat niet het einde. Net zoals over boord gaan voor Jona niet het einde was, want voor hem kwam er een vis. Zo zal het ook bij het sterven van Gods kind zijn, het zal hem alleen maar overbrengen naar het hemels vaderland.
Dank je wel. Als ik het zo zie, dan is er geen sprake van typologie maar gewoon een voorbeeld. Vind ik helder.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Beeldtaal

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:@JCRyle:
Je zou de catechismus beter moeten kennen. De dood is voor de gelovigen geen sterven, maar een doorgang tot in het eeuwige leven. En verder zou je ook het evangelie beter moeten lezen:
Matteüs 12:40


40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van de grote vis was, zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten in het hart van de aarde zijn.
Jezus toestand in het graf is dus gelijk aan die van Jona in de buik van de vis. Hij is dus niet 'gewoon' in het graf, maar in de onmiddelijke verwachting van de opstanding.

De vis staat daarbij niet voor de dood, maar voor het leven. En vanuit het Nieuwe testament weten we dat het leven alleen in en door Christus is.
Waarom je over de catechismus begint is voor mij een raadsel, aangezien ik vraag "Heeft Christus dan niet én de dood én het graf overwonnen voor Zijn Kerk?". Daarmee ontken ik niet dat de dood voor Gods kinderen een doorgang is tot het eeuwige leven.

Op je vergelijking heb ik alleen tegen dat je de vis eerst als type ziet voor Christus en nu voor het leven. Als je de tekst goed bekijkt zie je dat Jona tegenover de Zoon des mensen staat. En dat de buik van de grote vis tegenover het hart van de aarde staat (ofwel het graf). Vanuit de breedte van het Nieuwe Testament weten we dat dit typologisch bedoelt is voor Christus' opstanding uit de doden. Alleen kan je dat niet op basis van deze tekst zeggen, laat staan dat je de vis of het graf ziet als het leven. Nee, het feit dat Christus de dood en het graf heeft overwonnen in Zijn opstanding, dat is het leven. Dus niet de vis of het graf, maar de opstanding van Christus is het leven.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beeldtaal

Bericht door DDD »

Christus ís toch het leven?

Wij zullen ongetwijfeld langs elkaar heen praten, maar ik reageer op de eerste bijdrage en probeer die zo bijbels mogelijk uit te leggen. Je kunt onmogelijk volhouden dat daarin de vis staat voor de dood. Maar ook in het boek Jona staat de vis niet voor de dood. En het graf van Jezus staat óók niet voor de dood. Het graf van Jezus laat weliswaar zien dat hij echt gestorven is, maar symboliseert de doorgang tot het eeuwige leven.

Jij legt Jona uit in het licht van het nieuwe testament, lijkt het. Maar je moet Jezus uitspraak uitleggen in het licht van het oude testament, en niet andersom. Hij probeerde immers iets duidelijk te maken aan de hand van een reeds bekend voorbeeld, en niet om een nieuwe uitleg te geven aan een oude geschiedenis.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Beeldtaal

Bericht door Geytenbeekje »

Het is denk ik ook wel de spanning.
Aan de ene kant zorgde de vis ervoor dat Jona behouden werd.
Aan de andere kant werd de vis gebruikt voor straf van God.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Beeldtaal

Bericht door refo »

Als je Jona 2 nauwkeurig bestudeert, kun je tot de conclusie komen dat Jona verdronken was. Niet voor niets verwijst de Heere Jezus naar Jona als een type van zijn drie dagen in het graf zijn.
Plaats reactie