Redelijke Godsdienst

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: RE: Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door Marck »

J.C. Philpot schreef:
Ronaldus schreef:
J.C. Philpot schreef:Voor hele generaties was de Redelijke Godsdienst het enige boek naast de bijbel en de spreuken van Jacob Cats wat men in huis had. Ik raad het ook van harte aan.

Jammer wel (ik heb het vaker gezegd) dat het laatste deel niet hertaald is. Dat hier geen vraag naar is zegt volgens mij iets over de wederkomstverwachting in onze gezindte, en dus over onze aardsgezindheid.
Oh. Laatste deel niet hertaald? Dus de nieuwste editie is niet compleet?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Hier kun je daar iets over lezen:
https://www.rd.nl/à-brakels-redelijke-g ... 28533#site
Ok. Dan moet ik het derde deel op theologie.net lezen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door Ditbenik »

Ronaldus schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef:
Bertiel schreef:Vond ik wel meevallen, maar lees welke vaker oudere drukken soms ook oude druk. Weet niet of ik dan een referentiekader ben
Dan dus niet. Ik ben het ook gewend, maar ik ken veel mensen die wel moeite hebben met de oude versie van de Redelijke Godsdienst.
Ik las hem jaren geleden toen ik nog jong was (17). Het bracht mij in grote verwarring. "Als het waar is wat Brakel schrijft, kloppen de preken niet die ik iedere zondag hoor". Daarna ben ik de Institutie gaan lezen. Toen begreep ik het helemaal niet meer. Wel leerde ik er van dat het dan voor mij ook nog mogelijk was om Christus te leren kennen. Dat is 12 jaar later ook gebeurd.
Ik kan het iedereen aanraden om de Redelijke Godsdienst te lezen.
En hoe is je mening nu over de Instutie?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Daar ben ik nog steeds helemaal weg van. Als ik achter mijn bureau zit staat die binnen handbereik. Net zoals de bijbelverklaring van Calvijn trouwens.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: RE: Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door Marck »

Ditbenik schreef:
Ronaldus schreef:
Ditbenik schreef:
eilander schreef: Dan dus niet. Ik ben het ook gewend, maar ik ken veel mensen die wel moeite hebben met de oude versie van de Redelijke Godsdienst.
Ik las hem jaren geleden toen ik nog jong was (17). Het bracht mij in grote verwarring. "Als het waar is wat Brakel schrijft, kloppen de preken niet die ik iedere zondag hoor". Daarna ben ik de Institutie gaan lezen. Toen begreep ik het helemaal niet meer. Wel leerde ik er van dat het dan voor mij ook nog mogelijk was om Christus te leren kennen. Dat is 12 jaar later ook gebeurd.
Ik kan het iedereen aanraden om de Redelijke Godsdienst te lezen.
En hoe is je mening nu over de Instutie?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Daar ben ik nog steeds helemaal weg van. Als ik achter mijn bureau zit staat die binnen handbereik. Net zoals de bijbelverklaring van Calvijn trouwens.
Goed om te horen. Ben er zelf ook enthousiast over.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door Marck »

Ondertussen nu in bezit van de delen 1a t/m 2b van de 'nieuwe' Redelijke Godsdienst. Elke maand ongeveer een aangeschaft. Natuurlijk nog niet helemaal doorgelezen. Van elk deel een stuk, vooral de hoofdstukken die mijn eerste belangstelling hadden.
Omdat ik het dagboek Redelijke Godsdienst enigszins al door ben herken ik de daar geplaatste dagstukjes nu in het grotere geheel. Dat is motiverend!
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door Marck »

Volgens mij komt in november het derde dus laatste deel uit van de Redelijke Godsdienst in de vertaling of hertaling van Stam. Bij de Banier. Was eerst nog niet de bedoeling lees ik eerder in deze topic.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door eilander »

Ronaldus schreef:Volgens mij komt in november het derde dus laatste deel uit van de Redelijke Godsdienst in de vertaling of hertaling van Stam. Bij de Banier. Was eerst nog niet de bedoeling lees ik eerder in deze topic.
Wat is je bron voor dit bericht?
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door Marck »

Facebookbericht Banier over de presentatie van dit boek
https://www.facebook.com/events/398393487500912/?ti=cl
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door eilander »

Verrassend, zo hoort het ook. Als je een boek hertaalt, kun je niet een deel weglaten.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door Marck »

eilander schreef:Verrassend, zo hoort het ook. Als je een boek hertaalt, kun je niet een deel weglaten.
Ik had ondertussen al een boekje aangeschaft over zijn verklaring van Openbaring en zag een boekje van hem over de toekomst van Israel. Beiden uit deel 3 genomen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door Marck »

Net binnen!Afbeelding
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door Susan »

Ronaldus schreef:Net binnen!Afbeelding
Veel leesvreugde :livre
Waarom heet het eigenlijk :redelijke godsdienst?
Is er ook een onredelijk dan?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door Bertiel »

NAV een tekst uit 1 van de brieven van Paulus. Ik dacht Timotheüs
Daar wordt het zo letterlijk genoemd
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door Susan »

Bertiel schreef:NAV een tekst uit 1 van de brieven van Paulus. Ik dacht Timotheüs
Daar wordt het zo letterlijk genoemd
O echt. Daar zou ik nou nooit opgekomen zijn. Ga ik zo eens naar kijken @Bertiel.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door Zita »

Susan schreef:
Bertiel schreef:NAV een tekst uit 1 van de brieven van Paulus. Ik dacht Timotheüs
Daar wordt het zo letterlijk genoemd
O echt. Daar zou ik nou nooit opgekomen zijn. Ga ik zo eens naar kijken @Bertiel.
Romeinen 12:1
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Redelijke Godsdienst

Bericht door windorgel »

Zita schreef:
Susan schreef:
Bertiel schreef:NAV een tekst uit 1 van de brieven van Paulus. Ik dacht Timotheüs
Daar wordt het zo letterlijk genoemd
O echt. Daar zou ik nou nooit opgekomen zijn. Ga ik zo eens naar kijken @Bertiel.
Romeinen 12:1
redelijke godsdienst.‭ Dat is, een godsdienst, die niet bestaat in uiterlijk opofferen van onredelijke dieren, gelijk in het Oude Testament, maar in een geestelijk opofferen van redelijke mensen, dat is, van uzelven; ‭{#Heb 13:15 1Pe 2:5}‭
Plaats reactie