Is er verschil in strafmaat?

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Isala »

TSD schreef:Ik voel ook een spanning tussen "gemotiveerd worden door een toekomstig resultaat" en "om die te doen uit dankbaarheid". Ik krijg dat zelf heel moeilijk naast elkaar.
Ik denk ook niet dat het 'naast elkaar' kan bestaan, want het is een tegenstelling.
Het één -"gemotiveerd worden door een toekomstig resultaat"- heeft met de oude natuur te maken ,
en het ander - "om die te doen uit dankbaarheid"- met de nieuwe natuur.
Hora est!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23813
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door refo »

Wat weten we eigenlijk over de aard van 'de straf'?
De bezoldiging der zonde is de dood.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Isala »

Zeeuw schreef:Ik denk dat Refo bedoeld, maar zeg t als ik het verkeerd zie, dat de beloning van eeuwig bij de Heere op de nieuwe aarde genoeg is. Dat dat geen discussie over ‘de ene heeft het nog wat heerlijker dan de ander’ behoeft.
Bij de Heere te zijn is voor eeuwig genoeg, daar is geen discussie over.
Maar in het dagelijks leven op aarde gaat het er om hoezeer we bruikbaar voor Hem zijn geworden, of we een vat tot Zijn eer zijn geworden.
En een vat tot eer van Zijn Naam, is tot eer van Zijn Naam en niet van de onze. En daar zit net het punt: zelfverloochening en overgave aan God. Dat gaat tegen het vlees in, maar is tot eer van Hem.
Dat God het beloont zal uiteindelijk ook tot Zijn eer zijn.
Hora est!
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door TSD »

Isala schreef:
TSD schreef:Ik voel ook een spanning tussen "gemotiveerd worden door een toekomstig resultaat" en "om die te doen uit dankbaarheid". Ik krijg dat zelf heel moeilijk naast elkaar.
Ik denk ook niet dat het 'naast elkaar' kan bestaan, want het is een tegenstelling.
Het één -"gemotiveerd worden door een toekomstig resultaat"- heeft met de oude natuur te maken ,
en het ander - "om die te doen uit dankbaarheid"- met de nieuwe natuur.
Het lijkt er op dat Prof. van Vlastuin het niet zo bedoeld, maar dat hij ook het 1e niet als een zondige motivatie ziet, of ik moet Jongere verkeerd begrijpen?

Jij maakt er nu een zwart-wit stelling van (ik kan dat volgen overigens) terwijl Jongere volgens mij betoogt dat het niet zo zwart-wit ligt.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 907
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Adagio »

CvdW schreef:De profeet had aangewezen waar het probleem zat. En dan zegt David: 'Zijt mij genadig, o God, ..'.
Welke volgorde zien we in Gods Woord?
In dit verband:
  1. niet wat opklimmend uit een mens.
    Jes. 57: 15 “Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien die van een verbrijzelden en nederigen geest is.”
    1 Kor. 15: 50 “Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.”
  2. geen menselijke sommen.
    Luk. 7: “En staande achter aan Zijn voeten, wenende, begon zij Zijn voeten nat te maken met tranen, en zij droogde ze af met het haar van haar hoofd, en kuste Zijn voeten en zalfde ze met de zalf. En de farizeeër die Hem genood had, zulks ziende, sprak bij zichzelven, zeggende: Deze, indien Hij een profeet was, zou wel weten wat en hoedanige vrouw deze is, die Hem aanraakt; want zij is een zondares. En Jezus antwoordende zeide tot hem: Simon, Ik heb u wat te zeggen. En hij sprak: Meester, zeg het. Jezus zeide: Een zeker schuldheer had twee schuldenaars; de een was schuldig vijfhonderd penningen, en de ander vijftig; en als zij niet hadden om te betalen, schold hij het hun beiden kwijt. Zeg dan, wie van dezen zal hem meer liefhebben?”
  3. wat overblijft: de kruistriomf van Vorst Messias.
    1 Kor. 15: “Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning? De prikkel nu des doods is de zonde, en de kracht der zonde is de wet. Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.”
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door J.C. Philpot »

Johannes motiveert het komende loon om vol te houden, en hij spoort zijn lezers daar ook toe aan:

2 Johannes 1:8 - Let op uzelf, opdat wij niet verliezen waarvoor wij gewerkt hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.

Hetzelfde lees ik ook bij Paulus.

Filipenzen 2 - Doe alle dingen zonder morren en meningsverschillen, opdat u onberispelijk en oprecht zult zijn, kinderen van God, smetteloos te midden van een verkeerd en ontaard geslacht, waaronder u schijnt als lichten in de wereld, door vast te houden aan het Woord van het leven, mij tot roem met het oog op de dag van Christus, dat ik niet tevergeefs heb hardgelopen en mij ook niet tevergeefs heb ingespannen.

Ik moet zeggen dat ik dat vanuit mijn achtergrond niet gewend ben, en me ook wat ongemakkelijk bij voel. Maar als ik het bovenstaande lees lijken de apostelen hier minder moeite mee te hebben.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 19 mar 2019, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Jongere »

Zeeuw schreef:
Jongere schreef:
refo schreef:Welk deel van de vraag begrijp je niet?
Wat er achter je vraagt ligt begrijp ik niet, de bedoeling. Heb je reden om aan te nemen dat dat níet zo is, dat mensen geen "genoegen nemen" met de nieuwe aarde? Waarom dan? Ik snap niet zo goed hoe je vraag met het onderwerp te maken heeft.
Ik denk dat Refo bedoeld, maar zeg t als ik het verkeerd zie, dat de beloning van eeuwig bij de Heere op de nieuwe aarde genoeg is. Dat dat geen discussie over ‘de ene heeft het nog wat heerlijker dan de ander’ behoeft.
Ik vreesde ook al dat Refo zoiets bedoelde, maar wil het graag van hem zelf weten.
Het probleem met deze redenatie is dat je daarmee doet alsof spreken over het toekomstige loon voort zou komen uit een menselijke behoefte naar iets 'meer', of vanuit ontevredenheid met wat de Heere beloofd heeft.
Punt is dat de Bijbel zelf spreekt over een verschillend loon, dus die vlieger gaat niet op. Ik verzin dat niet omdat ik daar behoefte aan heb ofzo.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Johannes motiveert het komende loon om vol te houden, en hij spoort zijn lezers daar ook toe aan:

2 Johannes 1:8 - Let op uzelf, opdat wij niet verliezen waarvoor wij gewerkt hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.
De kanttekeningen lijken hierbij een mogelijkheid van het mislopen van de zaligheid door verleiding weer te geven. Dit na genade toch? Ik vind dit een lastig stuk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:Johannes motiveert het komende loon om vol te houden, en hij spoort zijn lezers daar ook toe aan:

2 Johannes 1:8 - Let op uzelf, opdat wij niet verliezen waarvoor wij gewerkt hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.
De kanttekeningen lijken hierbij een mogelijkheid van het mislopen van de zaligheid door verleiding weer te geven. Dit na genade toch? Ik vind dit een lastig stuk.
Ik zou persoonlijk meer moeite hebben met het betrekken van "het loon waarvoor wij gewerkt hebben" op de zaligheid.

Ik interpreteer deze tekst met 1 Korinthiërs 3:10-15.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Isala »

TSD schreef:
Isala schreef:
TSD schreef:Ik voel ook een spanning tussen "gemotiveerd worden door een toekomstig resultaat" en "om die te doen uit dankbaarheid". Ik krijg dat zelf heel moeilijk naast elkaar.
Ik denk ook niet dat het 'naast elkaar' kan bestaan, want het is een tegenstelling.
Het één -"gemotiveerd worden door een toekomstig resultaat"- heeft met de oude natuur te maken ,
en het ander - "om die te doen uit dankbaarheid"- met de nieuwe natuur.
Het lijkt er op dat Prof. van Vlastuin het niet zo bedoeld, maar dat hij ook het 1e niet als een zondige motivatie ziet, of ik moet Jongere verkeerd begrijpen?

Jij maakt er nu een zwart-wit stelling van (ik kan dat volgen overigens) terwijl Jongere volgens mij betoogt dat het niet zo zwart-wit ligt.
Het hemelse loon waar het hier om gaat, kan ook gegeven worden als aanmoediging en stimulans. Van Godswege om ons te bemoedigen en onze aandacht te richten op waar het in het leven van een christen werkelijk om gaat: op aarde een leven leiden tot eer van Hem. Het is in het afzien van jezelf, en je leven geven aan God en je naaste, een bemoediging te weten dat na dit leven, naast het eeuwig zijn bij God, ook nog loon wacht!
Maar Paulus zegt in 1 korinthe 3 ook dat er geen loon zal zijn voor hen die wel wedergeboren zijn, maar toch een lauw leven leiden, en de aardse tijd doorbrengen met de focus op zichzelf gericht.
Hora est!
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Mannetje »

Isala schreef: Maar Paulus zegt in 1 korinthe 3 ook dat er geen loon zal zijn voor hen die wel wedergeboren zijn, maar toch een lauw leven leiden, en de aardse tijd doorbrengen met de focus op zichzelf gericht.
Is 1 Kor 3 op iedere wedergeborene van toepassing, of alleen op de leraars?
Volgens mij (daarbij gesteund door de kanttekeningen) dat laatste.
SV met kanttekeningen schreef:11 Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen25 gelegd is, hetwelk is26 Jezus Christus.
12 En indien iemand op dit fondament27 bouwt: goud, zilver,28 kostelijke stenen, hout, hooi,29 stoppelen;
13 Eens iegelijks30 werk zal31 openbaar worden; want de dag zal het32 verklaren, dewijl33 het door vuur ontdekt34 wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.
14 Zo iemands werk blijft, dat hij35 daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.36
15 Zo iemands werk zal verbrand worden,37 die zal schade lijden;38 maar zelf zal hij behouden worden,39 doch alzo als door vuur.40
26)
hetwelk is

Christus wordt het fondament der gemeente genoemd, òf ten aanzien van hem zelven, waar de zaligheid der gemeente op steunt, omdat Hij als waarachtig God en mens ons de zaligheid heeft verworven, en dezelve door Zijnen Geest toeëigent; Matth. 16:18; 1 Petr. 2:6, òf ten aanzien van de leer, waardoor wij tot Hem als den enigen Zaligmaker worden gewezen en gebracht, en door het geloof in Hem ontvangen gerechtigheid, heiligheid en het eeuwige leven. Op deze leer ziet de apostel hier, en verklaart dat wij in de leer des Evangelies tot niemand anders mogen worden gewezen om zaligheid te vinden, dan tot zijn persoon en verdiensten. Zie Joh. 14:6; Hand. 4:12; Ef. 2:20.

27)
op dit fondament

Dat is, op deze leer van de zaligheid in Christus Jezus alleen te zoeken.

28)
goud, zilver,

Dat is, stichtelijke leringen, niet getrokken uit menselijke wijsheid, maar uit de rechte gronden van Gods Woord; 2 Tim. 1:13.

29)
hout, hooi,

Hierdoor worden verstaan, niet enige ketterijen of valse leringen, die het fondament omstoten, waardoor de gemeente van Christus verleid of gescheurd wordt, want zulke veroordeelt Gods woord als werken des vleses, die de mensen van de zaligheid beroven, Hand. 20:30; Gal. 5:20; 1 Tim. 4:1,2,3; maar enige leringen, dwalingen, of inzettingen van minder gewicht, uit menselijk vernuft voortgebracht, die het fondament niet omstoten, of enige zonderlinge en onnodige geschillen, die niet stichten, en opgepronkte wijzen van spreken buiten Gods Woord, welke de apostel in deze eerste vier hoofdstukken doorgaans bestraft.

30)
iegelijks

Namelijk leraars. Want van die en hun werk spreekt hier de apostel alleen.

31)
werk zal

Dat is, leer, die Hij voorstelt.

32)
de dag zal het

Dat is, de tijd; of het licht der waarheid; Rom. 13:12,13; Ef. 5:13; 2 Petr. 1:19.

33)
verklaren, dewijl

Namelijk of het hout, hooi, stro en stoppelen, dan of het goud, zilver en kostelijke stenen zijn.

34)
vuur ontdekt

Door dit vuur kan hier niet verstaan worden een vagevuur, waardoor de mensen na dit leven van hunne zonden zouden gevaagd of gereinigd worden, overmits door dit vuur, waar Paulus hier van spreekt, niet alleen het werk, dat vergaat of verbrand wordt, maar ook dat blijft en beloond wordt, zal beproefd worden; maar wordt verstaan òf van het vuur des Heiligen Geestes, die door het licht van Gods Woord den vasten arbeid en trouwe leringen der leraren mettertijd ontdekt in de gemeente Gods, en die de onnodige of zonderlinge leer onderscheidt en doet verdwijnen; niet anders dan het goud door het vuur van zijne onreinheden wordt gezuiverd; Ps. 12:7; Jer. 23:29. Of, het vuur van vervolging, zwarigheid en verzoeking, waardoor de oprechte leer gelijk als beproefd wordt, omdat zij alsdan ons een vasten troost geeft, hetwelk de andere niet doen kan; Jak. 1:2; 1 Petr. 1:6,7.

35)
blijft, dat hij

Dat is, leer door Gods Woord vast en bondig geoordeeld wordt; 1 Thess. 5:21.

36)
loon ontvangen.

Namelijk ten uitersten dage, uit genade, ook in het bijzonder over dit zijn werk; Dan. 12:3; 1 Cor. 15:41,42.

37)
verbrand worden,

Dat is, zo iemands lering na gedane beproeving uit Gods Woord zal verdwijnen en ijdel geacht worden.

38)
schade lijden;

Namelijk van dezen zijnen arbeid.

39)
behouden worden,

Namelijk omdat hij in zijne leer het fondament nog vast heeft behouden.

40)
als door vuur.

Dat is, bezwaarlijk, gelijk iemand zichzelven uit den brand behoudt, daarin alles latende wat hij heeft; Jud. 23.
-
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Zeeuw »

Isala schreef:
TSD schreef:
Isala schreef:
TSD schreef:Ik voel ook een spanning tussen "gemotiveerd worden door een toekomstig resultaat" en "om die te doen uit dankbaarheid". Ik krijg dat zelf heel moeilijk naast elkaar.
Ik denk ook niet dat het 'naast elkaar' kan bestaan, want het is een tegenstelling.
Het één -"gemotiveerd worden door een toekomstig resultaat"- heeft met de oude natuur te maken ,
en het ander - "om die te doen uit dankbaarheid"- met de nieuwe natuur.
Het lijkt er op dat Prof. van Vlastuin het niet zo bedoeld, maar dat hij ook het 1e niet als een zondige motivatie ziet, of ik moet Jongere verkeerd begrijpen?

Jij maakt er nu een zwart-wit stelling van (ik kan dat volgen overigens) terwijl Jongere volgens mij betoogt dat het niet zo zwart-wit ligt.
Het hemelse loon waar het hier om gaat, kan ook gegeven worden als aanmoediging en stimulans. Van Godswege om ons te bemoedigen en onze aandacht te richten op waar het in het leven van een christen werkelijk om gaat: op aarde een leven leiden tot eer van Hem. Het is in het afzien van jezelf, en je leven geven aan God en je naaste, een bemoediging te weten dat na dit leven, naast het eeuwig zijn bij God, ook nog loon wacht!
Maar Paulus zegt in 1 korinthe 3 ook dat er geen loon zal zijn voor hen die wel wedergeboren zijn, maar toch een lauw leven leiden, en de aardse tijd doorbrengen met de focus op zichzelf gericht.
Waar lees jij dat laatste exact? Ik lees in vers 8 over over loon op de arbeid, maar wel ieder naar de gaven die gegeven zijn. Als we vers 1 lezen, lezen we daar toch juist dat de woorden niet tot geestelijken, maar tot vleselijken zijn. Kun je deze dan wel als wedergeborenen beschouwen?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Zeeuw »

Mannetje schreef: Is 1 Kor 3 op iedere wedergeborene van toepassing, of alleen op de leraars?
Dit lijkt dan wel een extra en zeer grote verantwoordelijkheid voor leraars toch? Wat gewoon ook uiteindelijk zwakke mensen zijn. Lezen we dit dan als opscherping en als waarschuwing of als een mogelijkheid tot afval van deze leraars? Is het dan niet dat de basis, namelijk de bekering door het werk van de Heere Jezus, al niet echt in het leven van deze mensen waar was geworden?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Isala »

Zeeuw schreef:Waar lees jij dat laatste exact? Ik lees in vers 8 over over loon op de arbeid, maar wel ieder naar de gaven die gegeven zijn. Als we vers 1 lezen, lezen we daar toch juist dat de woorden niet tot geestelijken, maar tot vleselijken zijn. Kun je deze dan wel als wedergeborenen beschouwen?
14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.
15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.
Mannetje schreef:Is 1 Kor 3 op iedere wedergeborene van toepassing, of alleen op de leraars?
Volgens mij (daarbij gesteund door de kanttekeningen) dat laatste.
de Studiebijbel legt het zo niet uit. Als je vers 16 daar ook op zou betrekken, zou dat betekenen dat alleen de leraars een tempel van God zouden zijn. En dat is natuurlijk niet zo.
Hora est!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Tiberius »

Enkele off-topic berichten verwijderd. On-topic aub.
Plaats reactie