Is er verschil in strafmaat?

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Jongere »

Ik kan het ook begrijpen dat de gedachte van loon vragen oproept.
Maar tegelijk is het zorgelijk. Hoe komt het toch dat we deze heel duidelijke Bijbelse boodschap totaal uit het oog zijn verloren? Vaak denken we dat het strijdig is met de boodschap van genade. Maar dat wijst er vooral op dat er zelden evenwichtig over deze zaken wordt gepreekt, en dat we óók een verkeerd beeld van Gods genade hebben.
Zie hoe bijv. Watson daarover schrijft. Ik vind het toch problematisch dat we daar zoveel moeite mee hebben.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Boertje »

Jongere schreef:Ik kan het ook begrijpen dat de gedachte van loon vragen oproept.
Maar tegelijk is het zorgelijk. Hoe komt het toch dat we deze heel duidelijke Bijbelse boodschap totaal uit het oog zijn verloren? Vaak denken we dat het strijdig is met de boodschap van genade. Maar dat wijst er vooral op dat er zelden evenwichtig over deze zaken wordt gepreekt, en dat we óók een verkeerd beeld van Gods genade hebben.
Zie hoe bijv. Watson daarover schrijft. Ik vind het toch problematisch dat we daar zoveel moeite mee hebben.

Vandaar dat ik het topic gestart ben, ik vind het een moeilijk onderwerp en laat mij graag onderwijzen hierin.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door helma »

Er is sprake van verschillende kronen als loon.

2 Tim. 4:7 Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden;
8 Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben.

Jakobus 2:12 Zalig is de man, die verzoeking verdraagt; want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de Heere beloofd heeft dengenen, die Hem liefhebben.

1 Petrus 5
1 De ouderlingen, die onder u zijn, vermaan ik, die een medeouderling, en getuige des lijdens van Christus ben, en deelachtig der heerlijkheid, die geopenbaard zal worden:
2 Weidt de kudde Gods, die onder u is, hebbende opzicht daarover, niet uit bedwang, maar gewilliglijk; noch om vuil gewin, maar met een volvaardig gemoed;
3 Noch als heerschappij voerende over het erfdeel des Heeren, maar als voorbeelden der kudde geworden zijnde.
4 En als de overste Herder verschenen zal zijn, zo zult gij de onverwelkelijke kroon der heerlijkheid behalen.

Openbaring 2:10 Vrees geen der dingen, die gij lijden zult. Ziet, de duivel zal enigen van ulieden in de gevangenis werpen, opdat gij verzocht wordt; en gij zult een verdrukking hebben van tien dagen. Zijt getrouw tot den dood, en Ik zal u geven de kroon des levens.

Maar het zal genadeloon zijn. Het is het werk van Christus in en door hen. Vandaar dat ze die kronen bij de wederkomst ook zullen werpen voor het Lam. Hij is alle eer waardig.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Geytenbeekje »

De kroon der rechtvaardiging behoort toch iedereen toe na ontvangen genade in de hemel ?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door helma »

Geytenbeekje schreef:De kroon der rechtvaardiging behoort toch iedereen toe na ontvangen genade in de hemel ?
Ja dat staat in die tekst.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Geytenbeekje »

helma schreef:
Geytenbeekje schreef:De kroon der rechtvaardiging behoort toch iedereen toe na ontvangen genade in de hemel ?
Ja dat staat in die tekst.
Maar waarom dan de mate van loon ?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18713
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door helma »

Geytenbeekje schreef:
helma schreef:
Geytenbeekje schreef:De kroon der rechtvaardiging behoort toch iedereen toe na ontvangen genade in de hemel ?
Ja dat staat in die tekst.
Maar waarom dan de mate van loon ?
Er blijken meerdere kronen te zijn. Het gaat in de verschillende teksten niet steeds over dezelfde kroon.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

R.M. MacCheyne: “de mate van de heerlijkheid hiernamaals is afhankelijk van het leven van de gelovige in deze wereld. De ene ster verschilt in heerlijkheid van de andere ster.” (1Korinthe 15:41: “De ene ster verschilt in heerlijkheid van de ander ster.”)

Ook bij de gelijkenissen o.a. die van de talenten zie je verschil in loon.
Vooral bij de Puriteinen kom je verschil in heerlijkheid in het toekomende leven tegen.

Verder heeft de Heere Jezus het over een zwaarder oordeel (o.a. tegen de Farizeeën).
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Boertje »

Ik ben al lang blij als ik ergens in een klein uithoekje in de eeuwigheid bij de Heere mag zijn, meer ben ik niet waard. Laat staan dat ik een kroon krijg.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door J.C. Philpot »

Boertje schreef:Ik ben al lang blij als ik ergens in een klein uithoekje in de eeuwigheid bij de Heere mag zijn, meer ben ik niet waard. Laat staan dat ik een kroon krijg.
Dat is ook alles waar ik op hoop en durf te hopen, broeder.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Boertje schreef:Ik ben al lang blij als ik ergens in een klein uithoekje in de eeuwigheid bij de Heere mag zijn, meer ben ik niet waard. Laat staan dat ik een kroon krijg.
Dat is ook alles waar ik op hoop en durf te hopen, broeder.
hopelijk wel zonder lijdelijk af te wachten als u begrijpt wat ik bedoel :?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Boertje schreef:Ik ben al lang blij als ik ergens in een klein uithoekje in de eeuwigheid bij de Heere mag zijn, meer ben ik niet waard. Laat staan dat ik een kroon krijg.
Dat is ook alles waar ik op hoop en durf te hopen, broeder.
hopelijk wel zonder lijdelijk af te wachten als u begrijpt wat ik bedoel :?
Gezien mijn forumnaam een logische opmerking. Maar ik neem de toevlucht tot Christus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Isala »

Boertje schreef:Ik ben al lang blij als ik ergens in een klein uithoekje in de eeuwigheid bij de Heere mag zijn, meer ben ik niet waard. Laat staan dat ik een kroon krijg.
In Openbaring staat dat de heiligen hun kronen (die ze van de Heere gekregen hebben) weer voor de voeten van de Heere Jezus leggen. Hem worden uiteindelijk de kronen gegeven, want Hij is waard alle eer en heerlijkheid.
Openbaring 4:11
Hora est!
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Carrie »

J.C. Philpot schreef:
Boertje schreef:Ik ben al lang blij als ik ergens in een klein uithoekje in de eeuwigheid bij de Heere mag zijn, meer ben ik niet waard. Laat staan dat ik een kroon krijg.
Dat is ook alles waar ik op hoop en durf te hopen, broeder.
Denkend aan de discipelen tijdens het laatste avondmaal vraag ik me en beetje af of deze houding vooral vroomheid inhoud, of dat we het echt zo voelen...
De discipelen discussiëren juist wie de meeste was...
En als Paulus de vergelijking maakt met een renbaan, om juist alles te geven voor die kroon.
Zouden we dan juist niet moeten rusten om Hem zo dicht mogelijk te mogen naderen straks?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Boertje »

Ben bang dat ik nog erger ben, maar naar buiten toe net doe of ik dat niet ben.
Plaats reactie