Is er verschil in strafmaat?

Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Boertje »

Is er verschil in strafmaat bij overtreding van de zonde? In de Schrift staan diverse teksten daartoe.

Volgens II Korinthiërs 5 vers 10 zal een ieder straf ontvangen in overeenstemming met wat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Matth. 10:15 Voorwaar, Ik zeg u: Het zal voor het land van Sodom en Gomorra verdraaglijker zijn op de dag van het oordeel dan voor die stad.


Matth. 11:20 Toen begon Hij de steden waarin de meeste krachten door Hem verricht waren, te verwijten dat zij zich niet bekeerd hadden:
21 Wee u, Chorazin, wee u, Bethsaïda! Want als in Tyrus en Sidon de krachten gebeurd waren die in u plaatsgevonden hebben, dan zouden zij zich allang in zak en as bekeerd hebben.22 Maar Ik zeg u: Het zal voor Tyrus en Sidon verdraaglijker zijn op de dag van het oordeel dan voor u. 23 En u, Kapernaüm, die tot de hemel toe verhoogd bent, u zult tot de hel toe neergestoten worden. Want als in Sodom de krachten waren gebeurd die in u hebben plaatsgevonden, dan zou het tot op de huidige dag gebleven zijn. 24 Maar Ik zeg u dat het voor het land van Sodom verdraaglijker zal zijn op de dag van het oordeel dan voor u.


Lukas 12: 47 En die slaaf die de wil van zijn heer gekend heeft en geen voorbereidingen getroffen heeft en ook niet naar zijn wil gehandeld heeft, zal met veel slagen geslagen worden. 48 Wie echter zijn wil niet gekend heeft en dingen gedaan heeft die slagen verdienen, zal met weinig slagen geslagen worden. En van ieder aan wie veel gegeven is, zal veel teruggevraagd worden en van hem aan wie men veel toevertrouwd heeft, zal men des te meer eisen.

En ook de strafrede tegen de schrifgeleerden en farizeen:
Matth. 23:14 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u eet de huizen van de weduwen op, en voor de schijn bidt u lang; daarom zult u een des te zwaarder oordeel ontvangen.
Zie ook Mark. 12:40 en Luk. 20:47


We kunnen ook denken aan de waarschuwing in Hebr. 10:
29 Hoeveel te zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft?


Hoe moet ik dit nu interpreteren? Is er verschil in strafmaat?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Isala »

Boertje schreef:Hoe moet ik dit nu interpreteren? Is er verschil in strafmaat?
Ja er is verschil in mate van straf voor de verloren zondaar én verschil in mate van beloning voor de geredde zondaar. (1 Korinthe 3)
We zullen allemaal geoordeeld worden naar hoe we geleefd hebben, of we behouden zijn of niet, er vind een oordeel plaats.
Voor hen die gered zijn door het bloed van Christus is er geen véroordeling maar wel een oordeel hoeveel vrucht zij hebben gedragen, tot heerlijkheid van de Vader (Johannes 15 vers 7,8 en 16)
Hora est!
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Boertje »

Maar hoe komt dat verschil dan tot uitdrukking? Het is toch eeuwig hemel of eeuwig buiten geworpen worden
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door liz boer »

Boertje schreef:Maar hoe komt dat verschil dan tot uitdrukking? Het is toch eeuwig hemel of eeuwig buiten geworpen worden
Ik zou dat ook niet weten, je hoort weleens zeggen dat sommige zouden denken het was niet nodig geweest, dus een soort wroeging, maar dat kun je nooit weten, het staat niet in de Bijbel, dus het blijft gissen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Boertje »

Schijnt nogal een lastig onderwerp te zijn getuige het aantal reacties
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Herman »

Het antwoord is gewoon ja.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Geytenbeekje »

Isala schreef:
Boertje schreef:Hoe moet ik dit nu interpreteren? Is er verschil in strafmaat?
Ja er is verschil in mate van straf voor de verloren zondaar én verschil in mate van beloning voor de geredde zondaar. (1 Korinthe 3)
We zullen allemaal geoordeeld worden naar hoe we geleefd hebben, of we behouden zijn of niet, er vind een oordeel plaats.
Voor hen die gered zijn door het bloed van Christus is er geen véroordeling maar wel een oordeel hoeveel vrucht zij hebben gedragen, tot heerlijkheid van de Vader (Johannes 15 vers 7,8 en 16)
Het laatste zou wel heel arminiaans zijn,
Alsof dominees/evangelisten een bevoorrechte plaats zouden krijgen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Jongere »

Geytenbeekje schreef:
Isala schreef:
Boertje schreef:Hoe moet ik dit nu interpreteren? Is er verschil in strafmaat?
Ja er is verschil in mate van straf voor de verloren zondaar én verschil in mate van beloning voor de geredde zondaar. (1 Korinthe 3)
We zullen allemaal geoordeeld worden naar hoe we geleefd hebben, of we behouden zijn of niet, er vind een oordeel plaats.
Voor hen die gered zijn door het bloed van Christus is er geen véroordeling maar wel een oordeel hoeveel vrucht zij hebben gedragen, tot heerlijkheid van de Vader (Johannes 15 vers 7,8 en 16)
Het laatste zou wel heel arminiaans zijn,
Alsof dominees/evangelisten een bevoorrechte plaats zouden krijgen.
De Bijbel spreekt anders duidelijk over de gedachte van loon in de gelukzaligheid. Iemand als Herman Bavinck schrijft hier boeiende dingen over in zijn Dogmatiek.
En dat het hier om dominees/evangelisten gaat, is natuurlijk een vreemde veronderstelling. Juist een (ik noem maar wat) moeder in het gezin, die nooit in het openbaar een woord zal spreken en die vrijwel niemand dan haar omgeving bij name kent, maar die in alle stilte rijke vrucht draagt omdat ze dicht bij de Heere leeft - zij zal loon ontvangen naar haar werken van liefde. Meer dan de predikant die duizenden onder zijn gehoor had, velen wist te boeien door zijn indrukwekkende redevoering, maar van wie het hart ver bij de Heere vandaan was en het leven slordig.

En het loon zal genadeloon zijn - dat altijd. Of het nu veel of weinig is waarover Gods kinderen gezet zullen worden, het is genade die hen heeft gekocht. Er zal geen gradatie zijn in zaligheid - allen zijn even zalig, gelukkig - maar wel in heerlijkheid.

Het verschil in strafmaat komt nog duidelijker naar voren in de Schrift.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Jongere »

Jongere schreef:Iemand als Herman Bavinck schrijft hier boeiende dingen over in zijn Dogmatiek.
En ook verder in het verleden van de gereformeerde traditie klinkt dit geluid al duidelijk.

Hier bijvoorbeeld bij één van de puriteinen in een preek over Matth. 11:12:
Thomas Watson schreef:Welnu, ik denk dat, als wij ooit geweld oefenen, wij dat voor dit Koninkrijk
moeten doen. Dit Koninkrijk zal al onze inspanning en moeiten vergoeden. Toen
Caesar naar Rome marcheerde en hoorde dat alle mensen uit de stad gevlucht waren,
zei hij: "Als ze niet voor deze stad vechten, voor welke stad zullen ze dan wel
vechten?" Evenzo geldt: als wij niet zullen ijveren voor dit Koninkrijk, waarvoor
zullen wij dan wel ijveren? Ik zeg allen, wat de kinderen van Dan in een ander
verband zeiden: "Wij hebben dat land bezien, en ziet, het is zeer goed; zoudt gij dan
stil zijn? Wees niet lui om te trekken, dat gij henen inkomt om dat land in erfelijke
bezitting te nemen", Richt. 18:9.

1. Hoe meer geweld wij geoefend hebben voor de hemel, hoe aangenamer de hemel
zal zijn als wij daar komen.
Als een man bomen heeft geënt of bloemen heeft
geplant in zijn tuin, is het aangenaam voor hem om terug te blikken en zijn werk te
overzien. Zo zal het in de hemel zijn als wij terugdenken aan onze vroegere vlijt
en ijver voor het Koninkrijk. Het zal de hemel heerlijker maken en de hemelse
vreugde doen toenemen.
Wat zal het zijn voor een christen om te overdenken:
"Die dag heb ik doorgebracht met het onderzoeken van mijn hart; die dag heb ik
over mijn zonde geweend. Toen anderen zich vermaakten, heb ik gebeden. En nu,
heeft deze ijver mij iets gekost? Mijn tranen zijn afgewist en de wijn van het
paradijs verheugt mijn hart. Ik verblijd mij nu in Hem Die mijn ziel liefheeft. Ik
heb nu de kroon en de witte klederen waarnaar ik zo heb verlangd." O, hoe
aangenaam moet deze gedachte zijn: "Dit is de hemel waarvoor mijn Zaligmaker
Zijn bloed stortte en die mij mijn zweet gekost heeft"!

2. Hoe meer geweld wij gebruiken in de dienst van God, hoe groter onze heerlijkheid
zal zijn. Dat er trappen in heerlijkheid zijn in de hemel, behoeft volgens mij geen
betoog.
Er zijn trappen in de smarten in de hel. Daarom moeten er,
overeenkomstig het principe van het tegenovergestelde, ook trappen zijn in de
hemelse heerlijkheid. De Schrift spreekt over het loon van een profeet, Matth.
10:41, dat groter is dan andere lonen. Van de heiligen wordt gezegd dat ze blinken
als de sterren, Dan. 12. Welnu, de ene ster verschilt van de andere in heerlijkheid
en zo zijn er ook trappen van zaligheid. Calvijn en vele reformatoren zijn ook die
mening toegedaan. Denk hier ernstig over na: naarmate wij meer ijveren voor de
hemel en meer werk doen voor God, zal ons loon des te groter zijn. Hoe vuriger
onze ijver, hoe heerlijker onze kroon.
Als wij de zalige zielen die van ons zijn
heengegaan tot ons zouden kunnen horen spreken, zouden ze zeker zeggen: "Als
wij de hemel voor een tijd zouden moeten verlaten en weer op de aarde zouden
moeten wonen, zouden wij God duizendmaal meer dienen dan wij ooit hebben
gedaan; wij zouden vuriger bidden, ijveriger werken, want nu zien wij dat
naarmate wij meer hebben gearbeid, onze vreugde wonderlijker en onze kroon
schitterender is."
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Isala schreef:
Boertje schreef:Hoe moet ik dit nu interpreteren? Is er verschil in strafmaat?
Ja er is verschil in mate van straf voor de verloren zondaar én verschil in mate van beloning voor de geredde zondaar. (1 Korinthe 3)
We zullen allemaal geoordeeld worden naar hoe we geleefd hebben, of we behouden zijn of niet, er vind een oordeel plaats.
Voor hen die gered zijn door het bloed van Christus is er geen véroordeling maar wel een oordeel hoeveel vrucht zij hebben gedragen, tot heerlijkheid van de Vader (Johannes 15 vers 7,8 en 16)
Het laatste zou wel heel arminiaans zijn,
Alsof dominees/evangelisten een bevoorrechte plaats zouden krijgen.
Misschien eerst gaan kijken wat arminiaans is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:
Isala schreef:
Boertje schreef:Hoe moet ik dit nu interpreteren? Is er verschil in strafmaat?
Ja er is verschil in mate van straf voor de verloren zondaar én verschil in mate van beloning voor de geredde zondaar. (1 Korinthe 3)
We zullen allemaal geoordeeld worden naar hoe we geleefd hebben, of we behouden zijn of niet, er vind een oordeel plaats.
Voor hen die gered zijn door het bloed van Christus is er geen véroordeling maar wel een oordeel hoeveel vrucht zij hebben gedragen, tot heerlijkheid van de Vader (Johannes 15 vers 7,8 en 16)
Het laatste zou wel heel arminiaans zijn,
Alsof dominees/evangelisten een bevoorrechte plaats zouden krijgen.
Nee hoor. Van iemand met een grotere verantwoording zal meer geeist worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Isala »

Geytenbeekje schreef:Het laatste zou wel heel arminiaans zijn
In 1 Korinthe 3 gaat het over loon naar werken, niet over behoudenis naar werken. Het fundament is de de zaligheid door het bloed van Jezus Christus, maar het loon gaat er over wat je voor de Heere hebt gedaan. Dus niet voor jezelf. Kon de Heere in dit aardse leven je vormen en gebruiken tot een vat tot Zijn eer? Kon God je slijpen tot een schitterende edelsteen? Kon Hij je louteren als goud beproeft door het vuur?
Alle kostbare bouwelementen genoemd in 1 korinthe 3, hebben te maken met heiliging, loutering en bruikbaar zijn voor God.
Goud zilver en edelstenen kunnen de beproeving van het vuur doorstaan, en worden daardoor zelf nog meer waardevol.
Maar hooi stro en stoppels van zelfgerichtheid verbranden volkomen, en heeft geen enkele waarde voor God. Daar is geen beloning voor.
Het gaat dus niet over dominees of evangelisten, want ieder wedergeboren christen heeft deze roeping: zijn leven in dienst stellen tot eer van God. Dat gaat over afzien van je zelf, en groeien in heiligmaking. Of je nu moeder bent, of op het voortgezet onderwijs zit, predikant, of als oudere in het bejaardencentrum.
Hora est!
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:
Isala schreef:
Boertje schreef:Hoe moet ik dit nu interpreteren? Is er verschil in strafmaat?
Ja er is verschil in mate van straf voor de verloren zondaar én verschil in mate van beloning voor de geredde zondaar. (1 Korinthe 3)
We zullen allemaal geoordeeld worden naar hoe we geleefd hebben, of we behouden zijn of niet, er vind een oordeel plaats.
Voor hen die gered zijn door het bloed van Christus is er geen véroordeling maar wel een oordeel hoeveel vrucht zij hebben gedragen, tot heerlijkheid van de Vader (Johannes 15 vers 7,8 en 16)
Het laatste zou wel heel arminiaans zijn,
Alsof dominees/evangelisten een bevoorrechte plaats zouden krijgen.
Nee hoor. Van iemand met een grotere verantwoording zal meer geeist worden.
Ik vind het raar dat er dan wat van je werken verwacht wordt.
Ook als doen we goed werk het is met zonde bevlekt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef: Ik vind het raar dat er dan wat van je werken verwacht wordt.
Ook als doen we goed werk het is met zonde bevlekt.
Kan ik me helemaal voorstellen als deze gedachten nieuw voor je zijn.
Lees anders 1 Korinthiërs 3:10-15. Dat is een kerntekst in deze kwestie!

En verder: er word niets van je werken verwacht om zalig te worden. En onze werken die uir dankbaarheid uit een waarachtig geloof voortkomen, waren al door Christus voorbereid van de grondlegging der wereld (Efeze). De eer zal ook naar Christus gaan, want de heiligen zullen hun kronen aan de voeten van Christus werpen. Dus niets uit de mens. Uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie