Is er verschil in strafmaat?

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door TSD »

Isala schreef:
TSD schreef:
Isala schreef:
TSD schreef:Ik voel ook een spanning tussen "gemotiveerd worden door een toekomstig resultaat" en "om die te doen uit dankbaarheid". Ik krijg dat zelf heel moeilijk naast elkaar.
Ik denk ook niet dat het 'naast elkaar' kan bestaan, want het is een tegenstelling.
Het één -"gemotiveerd worden door een toekomstig resultaat"- heeft met de oude natuur te maken ,
en het ander - "om die te doen uit dankbaarheid"- met de nieuwe natuur.
Het lijkt er op dat Prof. van Vlastuin het niet zo bedoeld, maar dat hij ook het 1e niet als een zondige motivatie ziet, of ik moet Jongere verkeerd begrijpen?

Jij maakt er nu een zwart-wit stelling van (ik kan dat volgen overigens) terwijl Jongere volgens mij betoogt dat het niet zo zwart-wit ligt.
Het hemelse loon waar het hier om gaat, kan ook gegeven worden als aanmoediging en stimulans. Van Godswege om ons te bemoedigen en onze aandacht te richten op waar het in het leven van een christen werkelijk om gaat: op aarde een leven leiden tot eer van Hem. Het is in het afzien van jezelf, en je leven geven aan God en je naaste, een bemoediging te weten dat na dit leven, naast het eeuwig zijn bij God, ook nog loon wacht!
Maar Paulus zegt in 1 korinthe 3 ook dat er geen loon zal zijn voor hen die wel wedergeboren zijn, maar toch een lauw leven leiden, en de aardse tijd doorbrengen met de focus op zichzelf gericht.
Maar dat is dan toch in tegenspraak met wat je dan daarvoor zegt? Een aanmoediging of stimulans is toch niet anders dan 'gemotiveerd worden'?

1 Kor. 3 vindt ik een lastig hoofdstuk. Er is wat voor jou uitleg te zeggen, gelet op het verband. Maar hoe de kanttekenaren dit zien kan ik ook goed volgen. Je krijgt in beide gevallen wel een heel andere uitleg...
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Isala »

TSD schreef:Maar dat is dan toch in tegenspraak met wat je dan daarvoor zegt? Een aanmoediging of stimulans is toch niet anders dan 'gemotiveerd worden'?

De uitspraak: "Het gemotiveerd worden door een toekomstig resultaat" kwam bij mij zo over, dat de focus op het resultaat lag. Dus gericht op ontvangen, gericht op het hebben. (dus ik-gericht)
Aanmoediging of stimulans kan ook motiverend werken, maar dan hoeft de focus niet per se op het ontvangen te liggen.
Je kunt ook voor iemand gemotiveerd zijn, om werken te doen omdat je van iemand houd, uit een dankbaar hart.
Dat is overigens mijn interpretatie. wellicht zie jij het anders.
TSD schreef:1 Kor. 3 vindt ik een lastig hoofdstuk. Er is wat voor jou uitleg te zeggen, gelet op het verband. Maar hoe de kanttekenaren dit zien kan ik ook goed volgen. Je krijgt in beide gevallen wel een heel andere uitleg...
Ik kan hierin toch niet mee met de kanttekenaren. Want dan kom je in de knel met vers 16.
Overigens zeggen de KT bij vers 16, dat het in dat vers weer over alle gelovigen gaat.
En door dat te zeggen wordt de lijn van de 'leraren" uit vers 15 weer losgelaten....
Het ene vers wordt op de leraren toegepast en het vers daarna op alle gelovigen.
Dat onderscheid maakt Paulus niet. Dus houd ik liever de lijn van Paulus vast.
Hora est!
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door TSD »

Isala schreef: Ik kan hierin toch niet mee met de kanttekenaren. Want dan kom je in de knel met vers 16.
Overigens zeggen de KT bij vers 16, dat het in dat vers weer over alle gelovigen gaat.
En door dat te zeggen wordt de lijn van de 'leraren" uit vers 15 weer losgelaten....
Het ene vers wordt op de leraren toegepast en het vers daarna op alle gelovigen.
Dat onderscheid maakt Paulus niet. Dus houd ik liever de lijn van Paulus vast.
Paulus tegenover de kanttekenaren zetten lijkt mij niet helemaal terecht. We hebben het hier over de interpretatie van dit hoofdstuk, van Paulus’ woorden. Het is maar zeer de vraag of wat jij zegt ook daadwerkelijk de lijn van Paulus is.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door Isala »

TSD schreef:Paulus tegenover de kanttekenaren zetten lijkt mij niet helemaal terecht. We hebben het hier over de interpretatie van dit hoofdstuk, van Paulus’ woorden. Het is maar zeer de vraag of wat jij zegt ook daadwerkelijk de lijn van Paulus is.
Ik proef uit je laatste zin dat er een grote kans is dat ik het mis heb. Dat kan zeker.
Overigens zijn de kanttekeningen ook menselijke interpretatie. Maar ik hoor graag hoe jij het ziet.
Hora est!
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Is er verschil in strafmaat?

Bericht door TSD »

Met dat laatste ben ik het zeker eens. De kanttekeningen zijn zeker niet gelijk te stellen met de Bijbel zelf.

Ik ben alleen niet zover dat -alleen met het argument dat vanaf vers 16 het niet meer alleen over leraren gaat- dan ook tot de conclusie komen dat het daarvoor ook over alle gelovigen gaat.

Misschien is het zo hoor, ik schreef al eerder dat ik het een lastig hoofdstuk vond.
Plaats reactie