Het 1000-jarig vrederijk

Wat is onze visie op het 1000-jarig vrederijk? (Openbaring 20)

We leven nu in het 1000-jarig vrederijk.
7
16%
Er komt een 1000-jarig vrederijk voor de wederkomst van de Heere Jezus. (Post-chiliasme)
4
9%
Er komt een 1000-jarig vrederijk na de wederkomst van de Heere Jezus. (Pre-chiliasme)
11
25%
Ik heb er (nog) geen mening over.
22
50%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door Hendrien »

In een ander topic werd gevraagd of we hier verder over kunnen praten. Dat lijkt me wel een goed idee.
Ik ben zelf pre-chiliast. Zo in de lijn van Spurgeon, H. Bonar en J.C. Ryle.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door J.C. Philpot »

Het dispensationalistische prechiliasme (separate opname voor de grote verdrukking) heeft geen oude papieren, en vind ik niet stroken met de schrift.

Het historische prechiliasme zoals het ook werd gevonden in de vroege kerk en onder de puriteinen geef ik het voordeel van de twijfel.

De visie dat we nu in het vrederijk leven kan ik niet rijmen met de bijbelse gegevens en de realiteit.

Maar eigenlijk weet ik niet zo heel goed of ik de 1000 jaar letterlijk moet nemen.

Wel ben ik met de wederkomst bezig. Ik leef altijd op bij predikers die deze verwachting uitstralen, zoals ds. Koppelaar en ds. Herwig. Ik wil in de escatalogie bij de hoofdlijnen blijven, en niet te veel in details verzanden. En bovenal de Koning in al Zijn heerlijkheid verwachten op de wolken des hemels.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

'En wierp hem in de afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde die boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat dé duizend jaren zouden geëindigd zijn. En daarna moet hij een kleine tijd ontbonden worden.' Openbaring 20: 3

Omdat er staat dat hij (de Satan) daarna een korte tijd ontbonden zal worden, is het meest voor de hand liggende dat de 1000 jaar gebonden zijn van de Satan vooraf gaat aan de openbaring van de antichrist waarin de Satan zeker de hand zal hebben.

Dat er een 1000-jarig vrederijk zal zijn is al weer een interpretatie, want men moet dan wel dit verbinden met teksten uit Jesaja die spreken over vrede.

Ik kan mij totaal niet voorstellen dat er een vrederijk zou zijn voor de wederkomst van Christus, dat strookt niet met anderen teksten.
Vrede is er in Christus, en vrede moeten wij sowieso niet hierop aarde verwachten totdat de aarde vernieuwd en gezuiverd zal zijn door God.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door J.C. Philpot »

Johann Gottfried Walther schreef: Ik kan mij totaal niet voorstellen dat er een vrederijk zou zijn voor de wederkomst van Christus, dat strookt niet met anderen teksten.
Vrede is er in Christus, en vrede moeten wij sowieso niet hierop aarde verwachten totdat de aarde vernieuwd en gezuiverd zal zijn door God.
Mee eens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door liz boer »

Ik heb de laatste optie, ik weet het nog niet precies
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Ik kan mij totaal niet voorstellen dat er een vrederijk zou zijn voor de wederkomst van Christus, dat strookt niet met anderen teksten.
Vrede is er in Christus, en vrede moeten wij sowieso niet hierop aarde verwachten totdat de aarde vernieuwd en gezuiverd zal zijn door God.
Mee eens.
Ik lees in openbaring 19 dat het beest/de antichrist in de poel van sulfer wordt geworpen, waarin de duivel na zijn kleine tijd, na het 1000-jarig rijk, ook in zal worden geworpen (openbaring 20). Ik begrijp echter niet goed waarom er na dit rijk, dan nog een tijd aan de duivel zou worden gegeven.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door Nasrani »

Ik kwam onlangs in de voorbereiding voor iets onderstaande tegen:

Wat zijn de kenmerken van het Messiaanse rijk?
1. De satan gebonden (Openbaring 20:2-3) 2 En hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en bond hem voor duizend jaar, 3 en wierp hem in de afgrond, en sloot hem daarin op en verzegelde die boven hem, opdat hij de volken niet meer zou misleiden, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen zouden zijn. En daarna moet hij een korte tijd worden losgelaten.
2. Christus regering vanuit Jeruzalem (Jesaja 2:1-5) 1 Het woord dat Jesaja, de zoon van Amoz, gezien heeft over Juda en Jeruzalem.
2 Het zal in het laatste der dagen geschieden dat de berg van het huis van de HEERE vast zal staan als de hoogste van de bergen,
en dat hij verheven zal worden boven de heuvels, en dat alle heidenvolken ernaartoe zullen stromen.
3 Vele volken zullen gaan en zeggen: Kom, laten wij opgaan naar de berg van de HEERE, naar het huis van de God van Jakob;
dan zal Hij ons onderwijzen aangaande Zijn wegen, en zullen wij Zijn paden bewandelen. Want uit Sion zal de wet uitgaan,
en het woord van de HEERE uit Jeruzalem.
4 Hij zal oordelen tussen de heidenvolken en veel volken vonnissen. En zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegscharen
en hun speren tot snoeimessen. Geen volk zal tegen een ander volk het zwaard opheffen. Oorlog voeren zullen zij niet meer leren.
5 Huis van Jakob, kom, laten wij wandelen in het licht van de HEERE.

3. De aarde vol met kennis van Gods heerlijkheid (Habakuk 2:14) 14 Want de aarde zal vol worden
met de kennis van de heerlijkheid van de HEERE, zoals het water de bodem van de zee bedekt.

4. Geen oorlog meer (Micha 4:3-4) 3 Hij zal oordelen tussen vele volken en machtige heidenvolken vonnissen, tot ver weg.
Zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegscharen en hun speren tot snoeimessen. Geen volk zal tegen een ander volk het zwaard opheffen. Oorlog voeren zullen zij niet meer leren.
4 Maar zij zullen zitten, ieder onder zijn wijnstok en onder zijn vijgenboom, niemand zal ze schrik aanjagen, want de mond van de HEERE van de legermachten heeft het gesproken.

5. Geen afgoderij meer (Jesaja 2:17-18) 17 De hoogmoed van de mensen zal vernederd worden en de trots van de mannen zal neergebogen worden. Alleen de HEERE zal op die dag hoogverheven zijn.
18 En de afgoden – ze vergaan volkomen.

6. Geen ziekte, wel doodstraf (Jesaja 65:20) 20 Daar zal niet meer zijn een zuigeling die maar enkele dagen leeft of een oude man
die zijn dagen niet zal volmaken, want een jonge man zal sterven als een honderdjarige, maar een zondaar, al is hij honderd jaar, zal vervloekt worden.

7. Politieke oplossingen (Jesaja 19:23-25) 23 Op die dag zal er een gebaande weg zijn van Egypte naar Assyrië. De Assyriërs zullen in Egypte komen en de Egyptenaren in Assyrië. De Egyptenaren zullen samen met de Assyriërs de HEERE dienen.
24 Op die dag zal Israël de derde zijn naast Egypte en Assyrië, een zegen in het midden van de aarde.
25 Want de HEERE van de legermachten zal hen zegenen met de woorden: Gezegend zij Mijn volk Egypte, het werk van Mijn handen Assyrië, en Mijn eigendom Israël!

8. Israël een voorbeeld voor de volken (Zacharia 14:16-17) 16 Het zal geschieden dat al de overgeblevenen van alle heidenvolken die tegen Jeruzalem zijn opgerukt, van jaar tot jaar zullen opgaan om zich neer te buigen voor de Koning, de HEERE van de legermachten, en om het Loofhuttenfeest te vieren.
17 Het zal geschieden dat er geen regen zal vallen op hem die uit de geslachten van de aarde niet zal opgaan naar Jeruzalem om zich voor de Koning, de HEERE van de legermachten, neer te buigen.

9. Geen vloek op de schepping:
9.1 de plantenwereld (Jesaja 55:12-13) 12 Want in blijdschap zult u uittrekken en met vrede voortgeleid worden. De bergen en de heuvels zullen voor uw ogen uitbreken in gejuich en alle bomen van het veld zullen in de handen klappen.
13 Voor een doornstruik zal een cipres opkomen, voor een distel zal een mirt opkomen; en het zal de HEERE zijn tot een naam,
tot een eeuwig teken, dat niet zal worden uitgewist.

9.2 de dierenwereld (Jesaja 11:6-8) 6 Een wolf zal bij een lam verblijven, een luipaard bij een geitenbok neerliggen, een kalf, een jonge leeuw en gemest vee zullen bij elkaar zijn, een kleine jongen zal ze drijven.
7 Koe en berin zullen samen weiden, hun jongen zullen bij elkaar neerliggen. Een leeuw zal stro eten als het rund.
8 Een zuigeling zal zich vermaken bij het hol van een adder, en in het nest van een gifslang zal een peuter zijn hand steken.

9.3 de Dode Zee (Ezechiël 47:8-10) 8 Hij zei tegen mij: Dit water stroomt weg naar het oostelijke gebied en stroomt in de Vlakte naar beneden en komt in de zee. In de zee uitgestort, wordt het water gezond.
9 Het zal gebeuren dat alle levende wezens die er wemelen, overal waar een van beide beken naartoe komt, zullen leven. Daar zal zeer veel vis zijn, omdat dit water daarheen komt, en alles waarheen deze beek komt, zal gezond worden en leven.
10 Verder zal het gebeuren dat er vissers langs zullen staan vanaf Engedi tot En-Eglaïm. Er zullen droogplaatsen voor sleepnetten zijn. Hun vis zal van elke soort zijn, zeer talrijk, zoals de vis in de Grote Zee.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door ZWP »

Nasrani schreef:Ik kwam onlangs in de voorbereiding voor iets onderstaande tegen:
Dat klinkt vrij biblicistisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door eilander »

Als we het al zo moeilijk vinden om over de toekomst van Israël te spreken aan de hand van de profetieën, lijkt het mij helemaal ondoenlijk om over het duizendjarig vrederijk een vruchtbare gedachtenwisseling te hebben. Daar ga ik dus niet aan beginnen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door Herman »

Het lijkt me dat de termen post en pre door elkaar zijn gehaald in de vraagstelling? Of snap ik het gewoon niet?
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Als we het al zo moeilijk vinden om over de toekomst van Israël te spreken aan de hand van de profetieën, lijkt het mij helemaal ondoenlijk om over het duizendjarig vrederijk een vruchtbare gedachtenwisseling te hebben. Daar ga ik dus niet aan beginnen.
+1 In mijn familie werd over beide onderwerpen vroeger uitvoerig gediscussieerd tijdens bijeenkomsten. Het glazenbolgehalte was mij als adolescent al veel te hoog.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Het lijkt me dat de termen post en pre door elkaar zijn gehaald in de vraagstelling? Of snap ik het gewoon niet?
Ik zat ook eerst te kijken, maar het is toch vrij helder na enig denken:
post: wederkomst is na
pre: wederkomst is voor
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: Ik zat ook eerst te kijken, maar het is toch vrij helder na enig denken:
post: wederkomst is na
pre: wederkomst is voor
Maar de term is pre-chiliasme en niet pré wederkomst.

Dus dat is het letterlijk pré-duizendjarig rijk. Dus dan gaat dat rijk aan de wederkomst vooraf, en dan is het dus precies andersom.

Afijn. Mijn logische denkvermogen is sowieso niet op orde, dus dit kan er ook nog wel bij.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door Valcke »

Ik heb eerder gezegd dat ik hierop (d.w.z. de vraag van de topicstarter) geen goed onderbouwd antwoord kan geven. Wel merk ik op dat de Nederlandse oudvaders alsook de puriteinen wanneer zij spraken over een toekomstige bloeitijd voor de kerk uitgingen van een bloeitijd vóór de wederkomst van Christus. De meesten namen de duizend jaar niet letterlijk, maar sommigen wel. Zij waren dan ook post-chiliast (de wederkomst van Christus valt ná (post) het vrederijk).
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Het 1000-jarig vrederijk

Bericht door Hendrien »

Valcke schreef:Ik heb eerder gezegd dat ik hierop (d.w.z. de vraag van de topicstarter) geen goed onderbouwd antwoord kan geven. Wel merk ik op dat de Nederlandse oudvaders alsook de puriteinen wanneer zij spraken over een toekomstige bloeitijd voor de kerk uitgingen van een bloeitijd vóór de wederkomst van Christus. De meesten namen de duizend jaar niet letterlijk, maar sommigen wel. Zij waren dan ook post-chiliast (de wederkomst van Christus valt ná (post) het vrederijk).
@Valcke, hoe lees jij Openbaring 20? Ik ben pre-chiliast omdat ik dat hoofdstuk niet anders dan letterlijk kan nemen. M.n. over de eerste en de tweede opstanding. Vs. 5: Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding. We lezen in hoofdstuk 19 eerst dat de Heere Jezus wederkomt en dan wordt de antichrist en de valse profeet in de poel des vuurs geworpen. Ook bijv. in 2 Thessalonicenzen 2:8. Voor mij is het duidelijk dan de hoofdstukken 19, 20 en 21 opeenvolgend zijn in de Openbaring.
Plaats reactie