Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: RE: Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Marck »

Nasrani schreef:
Ronaldus schreef:Het viel me op dat de door jullie in het begin van deze topic genoemde boeken niet echt recent zijn. Niks mis mee maar zijn er geen nieuwere boeken of auteurs te adviseren? Zowel Nederlands- als Engelstalig?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Dr. H. van de Belt: Bloeien, snoeien en groeien/Meten, weten en jezelf vergeten

Ds. R. van Kooten: Aan Zijn voeten

Tim Keller
De intro op internet van het boek Groeien en Snoeien is ook interessant.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door J.C. Philpot »

Ronaldus schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ronaldus schreef:Het viel me op dat de door jullie in het begin van deze topic genoemde boeken niet echt recent zijn. Niks mis mee maar zijn er geen nieuwere boeken of auteurs te adviseren? Zowel Nederlands- als Engelstalig?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
John Piper, John McArthur, JI Packer.
Is het geen probleem dat McArthur niet reformatorisch is? Ik zie of FB dat hij ook veel gelezen wordt door reformed and presbyterian christians.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Hij onderschrijft de Reformatorische soterologie, de "five points of calvinism". Zijn schriftuitleg is zeer grondig. Hij neemt dagen om 1 preek voor te bereiden omdat hij Gods woord zo serieus neemt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: RE: Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Marck »

J.C. Philpot schreef:
Ronaldus schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ronaldus schreef:Het viel me op dat de door jullie in het begin van deze topic genoemde boeken niet echt recent zijn. Niks mis mee maar zijn er geen nieuwere boeken of auteurs te adviseren? Zowel Nederlands- als Engelstalig?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
John Piper, John McArthur, JI Packer.
Is het geen probleem dat McArthur niet reformatorisch is? Ik zie of FB dat hij ook veel gelezen wordt door reformed and presbyterian christians.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Hij onderschrijft de Reformatorische soterologie, de "five points of calvinism". Zijn schriftuitleg is zeer grondig. Hij neemt dagen om 1 preek voor te bereiden omdat hij Gods woord zo serieus neemt.
Met welk boek van hem ben jij bekend?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: RE: Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door J.C. Philpot »

Ronaldus schreef:Met welk boek van hem ben jij bekend?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Je zou eerst eens wat preken van hem kunnen beluisteren op https://www.gty.org/ om te kijken of het je aanspreekt.

Ik heb zelf eigenlijk niet zo veel boeken van hem gelezen. Wat ik van hem heb gelezen is bijvoorbeeld het boekje "Safe in the Arms of God" over het lot van vroeggestorven kinderen. Dat bevatte voor mij ontzettend veel eye-openers vanuit de schrift die me geholpen hebben om met dit onderwerp om te gaan.

Het meest beveel ik echter John Piper aan. Op www.desiringgod.org kun je van hem ook al veel lezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door helma »

"Safe in the Arms of God" ben ik juist aan het lezen.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door JCRyle »

Boertje schreef:Wellicht omdat ik zelf een wetenschappelijke opleiding heb, en dus weet wat daarbij komt kijken bij verplichte quota aan wetenschappelijke publicaties en hoe een wetenschappelijke verhandeling opgezet moet worden en draait om stellingen en reproduceerbare bewijzen (toetsing). Dan loop je al heel snel tegen dogma's en theoriën aan. Toch een andere wijze hoe ik de Schrift wil benaderen.
De vraag blijft dan nog steeds of je recht doet aan de wetenschappelijke beoefening van theologie. Maar om te voorkomen dat we cirkels gaan draaien, lijkt het mij goed om vast te stellen dat we niet nader tot elkaar (gaan) komen. Waar ik een meerwaarde zie in een wetenschappelijke toerusting van predikanten, zie jij die niet. Jij stelt dat wetenschap de Evangelieverkondiging belemmert, ik prefereer te spreken van ondersteuning. Jij wilt theologie vanuit het hart, ik stel dat wetenschap en vroomheid hand in hand kunnen gaan. En beide vinden we elkaar in de vaststelling dat het Evangelie verkondigt moet worden. Ik zet hier een punt. Bedankt voor je antwoorden! :super
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9166
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door parsifal »

Ik vind deze discussie wel interessant. Zelf denk ik dat een predikant in staat moet zijn om een wetenschappelijk theologisch argument te begrijpen en op waarde te schatten. Hij hoeft echt niet in staat te zijn zelf met argumenten op dat niveau te komen. Van een predikant mag je wel meer verwachten dan van andere Christenen. De gewone kerkmens hoeft weer niet in staat te zijn om elk theologisch argument te doorzien. Niet iedereen hoeft dat te kunnen.

In techniek zie je dat ook. Je hebt wetenschappers nodig om de principes van zuinigere autos te ontwikkelen. Je hebt mensen nodig die de wetenschappers begrijpen om de autos te bouwen en eventueel te repareren en het is nuttig als een gebruiker van de auto iets begrijpt van de principes achter de werking van de motor, maar het hoeft ook weer niet al te veel te zijn.

Ik heb zelf toen ik in Nederland woonde regelmatig Prof Gijsbert van de Brink als predikant gehoord. Wat mij opviel is dat hij erg goed in staat is om moeilijke zaken berijpelijk uit te leggen, ook in de preek. Mogelijk door zijn wetenschappelijke werk ziet hij in waar vragen kunnen opkomen bij een tekst en hij weet de vragen terug te brengen tot de essentie en ze zonder "insiders jargon" te formuleren en beantwoorden. En er zijn meer predikanten zoals hij.

Hart tegen verstand uitspelen lijkt me niet op zijn plaats en tegen de Bijbel ingaan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door CvdW »

Heeft Augustinus gestudeerd?
Heeft Calvijn gestudeerd?
Heeft Luther gestudeerd?
Heeft ds. W. a Brakel gestudeerd?
Heeft ds. Th. van der Groe gestudeerd?

Het is juist belangrijk dat er wordt gestudeerd. Natuurlijk studeren zij die mbo TS doen ook, maar op een heel ander niveau.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Charles »

Eén ding is me al wel een paar jaar duidelijk, - en dit draadje bewijst het weer - wanneer het gaat om basis bibliotheek reformatorische theologie: geen Comrie en GH Kersten. Dit leidt alleen maar tot verwarring en voegt ook niks toe aan de aanbevolen standaardwerken.

Wellicht is dit nog een goede aanbeveling (nooit van gehoord moet ik bekennen):
https://www.rd.nl/kerk-religie/een-gere ... r-1.127551

Daarnaast hoorde ik van een predikant die dit boek aan flarden las en het iedereen kon aanbevelen: William Gurnall: the christian in complete armour
Laatst gewijzigd door Charles op 14 mar 2019, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Boertje »

@JCRyle: je argumentatie heeft me wel wat overtuigd. Ik ben er iets genuanceerder tegen aan gaan kijken nu.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Thea »

Oeps sorry, ik heb toch over wat dingen heen gelezen.... Ik zag vooral in het hoofdstuk over 'het geloof' dat het ging over nadere verzekering als werking van het geloof, waarin de vrijspraak door God de Vader wordt verkregen. Toch zegt ds Kersten verschillende keren dat in de wedergeboorte alles ligt (verzekering, rechtvaardigmaking, geloof). Dus daar moeten we niet aan gaan tornen. Maar in het geloof heeft hij wel standen, dat klopt. De onderscheiding van dadelijke en lijdelijke rechtvaardiging komen we ook tegen bij genoemde andere oudvaders. Met dadelijk wordt bedoeld de rechtvaardiging van Gods zijde en met lijdelijke rechtvaardiging de bekendmaking van de vrijspraak aan de zondaar. Maar de uitwerking van deze laatstgenoemde rechtvaardiging heeft idd standen bij Kersten.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Charles schreef:Eén ding is me al wel een paar jaar duidelijk, - en dit draadje bewijst het weer - wanneer het gaat om basis bibliotheek reformatorische theologie: geen Comrie en GH Kersten. Dit leidt alleen maar tot verwarring en voegt ook niks toe aan de aanbevolen standaardwerken.

Wellicht is dit nog een goede aanbeveling (nooit van gehoord moet ik bekennen):
https://www.rd.nl/kerk-religie/een-gere ... r-1.127551

Daarnaast hoorde ik van een predikant die dit boek aan flarden las en het iedereen kon aanbevelen: William Gurnall: the christian in complete armour
Pas begonnen in boek van Lewis Bayly ik zou het afraden. Voetsius had ook commentaar op het boek, zijn kanttekeningen/opmerkingen staan ook wel in het boek als voetnoten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Pas begonnen in boek van Lewis Bayly ik zou het afraden. Voetsius had ook commentaar op het boek, zijn kanttekeningen/opmerkingen staan ook wel in het boek als voetnoten.
Ik raad het aan voor een ieder die graag praktische zaken aangereikt wil krijgen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door TSD »

Johann Gottfried Walther schreef: Pas begonnen in boek van Lewis Bayly ik zou het afraden. Voetsius had ook commentaar op het boek, zijn kanttekeningen/opmerkingen staan ook wel in het boek als voetnoten.
Waarom raad je het boek af? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

Voetius (lees ik in het artikel) raadde het boek aan, ondanks zijn kanttekeningen blijkbaar.
Laatst gewijzigd door TSD op 14 mar 2019, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

TSD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Pas begonnen in boek van Lewis Bayly ik zou het afraden. Voetsius had ook commentaar op het boek, zijn kanttekeningen/opmerkingen staan ook wel in het boek als voetnoten.
Waarom raad je het boek af? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

Voetsius (lees ik in het artikel) raadde het boek aan, ondanks zijn kanttekeningen blijkbaar.
Afraden is te sterk gezegd. Maar ik vind het geen aanrader. Zelfs de geleerde Voetsius geeft aan dat bepaalde passages duister zijn en ook uit hij meermaals kritiek op gedeelten van het boek.
Dr. WJ op 't Hof geeft aan dat het boek een sterk middeleeuws mystieke inslag kent.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie