Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Marck »

Gisteren voor het eerst een GG kerkdienst mogen bijwonen. Heel goed bevallen. Wel even wennen. Maar inhoudelijk voelde ik zeker een klik. Was alleen even onduidelijk of ik moest staan bij het bidden. Dat deden er maar enkelen dus toen maar blijven zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Dat laatste kun je zo echt niet stellen.

Alleen heeft men daar minder de behoefte om de gemeente ermee lastig te vallen wie wat vond en wat je daar dan weer van moet vinden.
Ik hoor nooit verwijzingen naar Van der Groe, Comrie, Voetius, Udemans, Boston en anderen. Ook in de Waarheidsvriend kom je deze namen vrijwel nooit tegen.
In preken kan je soms wel verwijzingen naar Puriteinen horen. Wat DDD zegt klopt wel een beetje soms halen ze ook dingen aan zonder de naam te noemen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Want? Als je het over reformatorische theologie hebt, dan lijkt mij dat werken van reformatoren, nadere reformatoren en puriteinen niet kunnen ontbreken.
De boekenlijsten zijn samengesteld op basis van een bepaalde gedachte en de boeken schetsen een bredere context.

Je hebt er mijns inziens niet zoveel aan om de Redelijke Godsdienst te lezen zonder dat je tevens een boek leest dat Brakel in zijn historische context plaatst.

Als GG--er vind je puriteinen misschien belangrijk, binnen de gereformeerde bond spelen deze vrijwel geen rol.
Nu weet ik wel dat ik in een redelijk unieke GB-gemeente zit, maar ik hoor ze toch regelmatig. Op dit moment is er een Bunyankring, eerder was er een Brakelkring.
En niet alleen onze eigen predikant, maar gastpredikanten hoor ik ook regelmatig citeren uit puriteinen, of Hollandse oudvaders. Of een aanbeveling doen om deze boeken te lezen.
Niet zo'n best teken als we deze mannen niet meer hoog waarderen, mijns inziens.
En al helemáál geen goed teken als je het citeren uit deze geschriften afdoet als 'lastig vallen van de gemeente'.
Dit forum wil staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie, dat is ook niet voor niets zo geformuleerd.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Marck »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Mannetje schreef: Want? Als je het over reformatorische theologie hebt, dan lijkt mij dat werken van reformatoren, nadere reformatoren en puriteinen niet kunnen ontbreken.
De boekenlijsten zijn samengesteld op basis van een bepaalde gedachte en de boeken schetsen een bredere context.

Je hebt er mijns inziens niet zoveel aan om de Redelijke Godsdienst te lezen zonder dat je tevens een boek leest dat Brakel in zijn historische context plaatst.

Als GG--er vind je puriteinen misschien belangrijk, binnen de gereformeerde bond spelen deze vrijwel geen rol.
Nu weet ik wel dat ik in een redelijk unieke GB-gemeente zit, maar ik hoor ze toch regelmatig. Op dit moment is er een Bunyankring, eerder was er een Brakelkring.
En niet alleen onze eigen predikant, maar gastpredikanten hoor ik ook regelmatig citeren uit puriteinen, of Hollandse oudvaders. Of een aanbeveling doen om deze boeken te lezen.
Niet zo'n best teken als we deze mannen niet meer hoog waarderen, mijns inziens.
En al helemáál geen goed teken als je het citeren uit deze geschriften afdoet als 'lastig vallen van de gemeente'.
Dit forum wil staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie, dat is ook niet voor niets zo geformuleerd.
Zo'n Bunyan of Brakel kring lijkt me wel wat. Of een Puriteinen of NR kring. Maar of ik dat hier in de buurt voor elkaar krijg? Daarom maar op internet Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Nu weet ik wel dat ik in een redelijk unieke GB-gemeente zit, maar ik hoor ze toch regelmatig. Op dit moment is er een Bunyankring, eerder was er een Brakelkring.
En niet alleen onze eigen predikant, maar gastpredikanten hoor ik ook regelmatig citeren uit puriteinen, of Hollandse oudvaders. Of een aanbeveling doen om deze boeken te lezen.
Niet zo'n best teken als we deze mannen niet meer hoog waarderen, mijns inziens.
En al helemáál geen goed teken als je het citeren uit deze geschriften afdoet als 'lastig vallen van de gemeente'.
Dit forum wil staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie, dat is ook niet voor niets zo geformuleerd.
Voor de duidelijkheid, ik was niet degene die sprak over lastig vallen, dat was @DDD.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door DDD »

Ik denk dat de Nadere reformatoren niet voor het gros van de GB-predikanten geregeld een bron zijn van inspiratie, maar puriteinen wel meer. En ik had het over de puriteinen, en je kunt dat op dit forum niet gelijkstellen. Als dat nou in de Telegraaf gebeurde, dan vond ik het nog wat anders.

Los daarvan horen beide bewegingen zonder meer tot de achtergrond van de GB. Maar goed, daarom hoef je daar de gemeente niet steeds uitdrukkelijk over te informeren. In het algemeen hoeven predikanten de gemeente niet voortdurend over al hun bronnen te informeren. Dat hoort bij de aard van een preek. Het is mijns inziens wel netjes als ze zich ergens een beetje verantwoorden, in de nieuwsbrief of zo in een voetnoot. Maar om nou iedere gedachte die je van iemand leent met naam en toenaam te citeren, is voor de gemeente niet altijd fijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Dat neemt niet weg dat Voetsius ook kritisch is. Dat wil niet zeggen dat het een slecht of oppervlakkig boek is, Dr. WJ op 't Hof, raadt het boek ook niet af, maar wijst wel op het middeleeuws (Rooms) mystieke wat er terugkomt in het boek. Dat is een reden tot opmerkzaamheid.
De vele drukken zeggen zeker iets, en de verspreiding/vertalingen ook.
Overigens adviseer ik je het boek Verborgen Omgang van dr. A. de Reuver er eens op na te lezen. De continuiteit in geloofsbeleving tussen middeleeuwen en 17e eeuw is groter dan de discontinuiteit. En ook Luther is binnen de augustijnse traditie gevormd door uitgesproken mystici als Tauler en Bernardus van Clervaux.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Dat neemt niet weg dat Voetsius ook kritisch is. Dat wil niet zeggen dat het een slecht of oppervlakkig boek is, Dr. WJ op 't Hof, raadt het boek ook niet af, maar wijst wel op het middeleeuws (Rooms) mystieke wat er terugkomt in het boek. Dat is een reden tot opmerkzaamheid.
De vele drukken zeggen zeker iets, en de verspreiding/vertalingen ook.
Overigens adviseer ik je het boek Verborgen Omgang van dr. A. de Reuver er eens op na te lezen. De continuiteit in geloofsbeleving tussen middeleeuwen en 17e eeuw is groter dan de discontinuiteit. En ook Luther is binnen de augustijnse traditie gevormd door uitgesproken mystici als Tauler en Bernardus van Clervaux.
Luther heeft wel in meer zaken gedwaald. Ook heb ik gelezen dat Luther waarschijnlijk Tauler (en Meister Eckhardt) niet goed heeft begrepen. Ik heb in iedergeval niets op met Middeleeuwse/Roomse mystiek.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door J.C. Philpot »

Interessant is dat de kanttekeningen van de statenvertaling gedeeltelijk overgenomen zijn uit een werk van Udemans, die hiervan op zijn beurt weer veel heeft overgenomen uit een Rooms Katholieke uitleg.

Ook het boekje van Thomas a Kempis ("De navolging van Christus") werd door de Nadere Reformatie gewaardeerd. Voetius noemde de Imitatio zelfs ,,een gulden boekske", al had hij er ook wel kritiek op. Het werd in die tijd veelvuldig uitgegeven. Soms werden er echter wel een aantal "paepsche stoutigheden" aangepast.

Dit als illustratie bij de opmerking van Herman:
Herman schreef:De continuiteit in geloofsbeleving tussen middeleeuwen en 17e eeuw is groter dan de discontinuiteit.
Hoewel de moederkerk in de 16e eeuw in groot verval was, geloof ik dat er ook in de "donkere middeleeuwen" altijd bevindelijk leven is geweest. Ook geloof ik dat de ware oecumene van het hart (de ondervinding van schuldvergiffenis en geloofsvereniging met Christus) denominatiegrenzen overschrijdt. Het is wat mij betreft bevorderend voor een gezond geloofsleven om hier kennis van te nemen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Marck »

Wel apart dat deze topic over een basis verzameling boeken uiteindelijk zoveel uitlopers kent qua onderwerpen

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Charles »

Johann Gottfried Walther schreef:
Dat neemt niet weg dat Voetsius ook kritisch is. Dat wil niet zeggen dat het een slecht of oppervlakkig boek is, Dr. WJ op 't Hof, raadt het boek ook niet af, maar wijst wel op het middeleeuws (Rooms) mystieke wat er terugkomt in het boek. Dat is een reden tot opmerkzaamheid.
De vele drukken zeggen zeker iets, en de verspreiding/vertalingen ook.
Is het wat dat betreft vergelijkbaar met De navolging van Christus van a Kempis?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Floppy »

Dat is toch juist het boek waar we het over hebben?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door refo »

Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Dat neemt niet weg dat Voetsius ook kritisch is. Dat wil niet zeggen dat het een slecht of oppervlakkig boek is, Dr. WJ op 't Hof, raadt het boek ook niet af, maar wijst wel op het middeleeuws (Rooms) mystieke wat er terugkomt in het boek. Dat is een reden tot opmerkzaamheid.
De vele drukken zeggen zeker iets, en de verspreiding/vertalingen ook.
Overigens adviseer ik je het boek Verborgen Omgang van dr. A. de Reuver er eens op na te lezen. De continuiteit in geloofsbeleving tussen middeleeuwen en 17e eeuw is groter dan de discontinuiteit. En ook Luther is binnen de augustijnse traditie gevormd door uitgesproken mystici als Tauler en Bernardus van Clervaux.
Misschien door gevormd, maar later bestreed hij ze toch.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:
Herman schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Dat neemt niet weg dat Voetsius ook kritisch is. Dat wil niet zeggen dat het een slecht of oppervlakkig boek is, Dr. WJ op 't Hof, raadt het boek ook niet af, maar wijst wel op het middeleeuws (Rooms) mystieke wat er terugkomt in het boek. Dat is een reden tot opmerkzaamheid.
De vele drukken zeggen zeker iets, en de verspreiding/vertalingen ook.
Overigens adviseer ik je het boek Verborgen Omgang van dr. A. de Reuver er eens op na te lezen. De continuiteit in geloofsbeleving tussen middeleeuwen en 17e eeuw is groter dan de discontinuiteit. En ook Luther is binnen de augustijnse traditie gevormd door uitgesproken mystici als Tauler en Bernardus van Clervaux.
Misschien door gevormd, maar later bestreed hij ze toch.
Luther is Bernard van Clairvaux altijd blijven waarderen. Hij noemde hem de Augustinus van de middeleeuwen, en zijn geschriften bevatten ongeveer 500 citaten van hem.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje
Berichten: 7690
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Basis bibliotheek reformatorische theologie?

Bericht door Mannetje »

Ronaldus schreef:Wel apart dat deze topic over een basis verzameling boeken uiteindelijk zoveel uitlopers kent qua onderwerpen Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Ben je druk met lezen? ;)
Ik mis je bijdragen al een poosje.
-
Plaats reactie