Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Valcke »

liz boer schreef:
Valcke schreef:De Westminster Confessie belijdt dit uitdrukkelijk in VI.1.
WC VI.1 schreef:Onze eerste ouders die door de listigheid en de verzoeking van de satan werden verleid, hebben gezondigd door te eten van de verboden vrucht. (Gen. 3:13. 2 Kor. 11:3) Het heeft de Heere behaagd deze zonde, naar Zijn wijze en heilige raad, toe te laten, aangezien het Zijn voornemen was dit tot Zijn eigen heerlijkheid te beschikken. (Rom. 11:32)
De Dordtse Leerregels verwoorden dit ook, maar alleen impliciet - niet expliciet - in de belijdenis van Gods besluit van verkiezing en verwerping, I.6, 7, 10, 11, enz.

Een Schriftbewijs is ook Efeze 1:11:
In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die tevoren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil...
Alle dingen: dit staat geen uitzondering toe.
Dat zei een gevangenisboef ook, het was Zijn wil dat ik die man zou vermoorden en Zijn besluit dat hij vermoord zou worden.

Ook schuilen veel kerkmensen achter deze verklaring, het is Zijn wil als ik bekeerd wordt en Zijn besluit als ik verloren ga.

Zo kun je deze leerstukken misbruiken, hoe zou je er op een goede manier mee om kunnen gaan?
Wat zal niet misbruikt worden? Gods Woord wordt altijd misbruikt en de zuivere leer ook.
Maar je moet wel oppassen dat je met zulke reacties deze leer zelf (en Gods Woord) niet in een kwaad daglicht stelt...

(N.B. het ging hier niet om het misbruik van deze leer, maar om de vraag of ook de zonde (c.q. de zondeval) in Gods raad is opgenomen. Dan komt deze leer te pas en mag daaraan niet afgedaan worden!)
Laatst gewijzigd door Valcke op 19 feb 2019, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Valcke »

ejvl schreef:
Jongere schreef:
ejvl schreef:Nee die heeft Hij niet gewild. God wil nooit de zonde. Als Hij de val gewild zou hebben, zou Hij zonden gewild hebben, en dat kan niet.
Heeft God de dood van Zijn Zoon gewild?
Of zou Hij dan zonden gewild hebben - want de moord op de Zoon van God was een zonde.

Om maar te zeggen: voorzichtig met deze logica. De Bijbel kan beiden -Gods raad én de menselijke zonde- in één adem noemen:
"Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen, en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood."

Verder eens met wat Valcke schrijft. Voor mij heeft de gereformeerde theologie altijd nog het meest krachtig en helder Bijbels (deels) een antwoord gegeven op deze vragen. Het onderwerp vraagt altijd wel veel voorzichtigheid in het denken en spreken.

'Grote stappen, snel thuis' kan bij dit onderwerp in beide gevallen gevaarlijk zijn: zowel een kortzichtig 'ja' als 'nee' op deze vraag schieten tekort.
Dit vind ik een mooie reactie:
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... -zondeval/

Citaat:
Hoe is nu de verhouding van God tot de zondeval? Heeft God die dan toch misschien op de één of andere manier gewild? Eigenlijk vraag je dan: wil God iets dat Hij niet wil? De vraag alleen al geeft aan dat we deze kant beslist niet op moeten. Het is zaak hier duidelijk te zijn. God heeft de zondeval niet gewild. God verafschuwt het kwade. God kan niet anders dan de zonde haten. God zou geen God meer zijn als Hij het kwade niet zou haten. Hij kan het kwade niet willen, Hij kan het alleen maar verafschuwen. Hij heeft Adam en Eva uitdrukkelijk verboden van de boom van kennis van goed en kwaad te eten (Gen. 2:16 en 17). God heeft de mens niet geschapen om in zonde te vallen, maar om met Hem te leven, Hem te kennen, ja Hem eeuwig te loven en te prijzen (HC zondag 3). Dat stond God voor ogen en niks anders. Er zat echt niet één of ander addertje onder het gras. Het zou betekenen dat we de Heere van onzuivere bijbedoelingen zouden betichten.God is een licht en gans geen duisternis is in Hem (1 Joh. 1:5). Je mag dan ook nooit zeggen dat God -op welke wijze dan ook- gewild heeft dat het kwade in deze wereld zou binnendringen. Hij wil het kwade juist niet.
Einde citaat.

Citaat:
Toch gaat ook het kwade gaat niet buiten Zijn wil om. We kunnen er niet meer van zeggen dan dat de Heere het toelaat, dat Hij het geschieden ervan niet verhindert hoewel Hij dat stellig zou kunnen. Dat is echter iets totaal anders dan dat Hij er op de één of andere manier achter zou staan. Die gedachte moeten we verre van ons werpen.
Einde citaat.
Je kunt dat een mooi stuk vinden, maar het bevredigt niet. De Schrift zegt dat God alle dingen werkt naar de 'raad van Zijn wil' (Ef. 1:11), dus het woord 'wil' kunnen en mogen we in dit verband niet verwerpen. De invulling die de auteur eraan geeft dat er niets buiten Gods wil omgaat, is dan ook te mager. Het is waar dat God de zonde toelaat, maar we mogen en moeten óók zeggen dat God het kwaad bestuurt en beschikt tot Zijn heilige doeleinden. En dat mis ik in dit stuk.

Het mooie stuk dat hier eerder geplaatst is uit Calvijn geeft m.i. de juiste nuances, en dat is toch nét iets anders dan wat ik in deze passages lees.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Ditbenik »

Refo spreekt in dit verband over de 'leer van de filosofen'.
Hij zegt ook dat je daarmee 'in de problemen komt'.
Idem 'noodverbanden'.
Idem dat Arminius door Dordt 'nooit is weerlegd'.
Als je zo over de gereformeerde leer spreekt, is dat verre van neutraal.
Dan vind ik Eilander eerlijk gezegd nog heel vriendelijk gezien de grondslag van dit forum.
Alleen al die oneerlijke manier van citeren. Alsof dat in overeenstemming is met de grondslag van het forum. Refo schrijft:
Arminius vond dat de leer van Gomarus God tot auteur van de zonde maakte. Dat is in de DL wel ontkend, maar nooit weerlegd.

Jij maakt er van dat hij beweert Arminius door Dordt 'nooit is weerlegd'. Ik vind dat niet kunnen. Dat is echt iemand bewust in een hoek drukken terwijl je weet dat het niet waar is.

Ja, dat Eilander vriendelijk is geloof ik graag. Ooit citeerde ik een hertaalde versie van de DL en werd prompt van het forum verwijderd als 'hater van de belijdenisgeschriften' dus ik weet dat het soms nog heel anders toe kan gaan.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door parsifal »

Eerder hebben we hier al eens de discussie gevoerd over almacht en strikte logica. Als we theologie serieus willen nemen dan moeten we haast aannemen dat strikte logica een gegeven is, ook voor de Heere. Zo kunnen we uit de zin dat de Heere leeft opmaken dat Hij niet "niet bestaat". Deze "beperking" van almacht tot Alle macht binnen wat strikt logisch mogelijk is, wordt m.i. niet altijd erkend en ik weet niet hoe bijvoorbeeld Calvijn hier mee omgaat.

Een wereld zonder een zondeval die zou gebeuren, zou daarom mogelijk op veel andere manieren verschillen van de wereld waarin we leven. We kunnen zeker zeggen dat de wereld waarin de zondeval gebeurt en gebeurde door God gewild is, maar dat wil niet zeggen dat de zondeval zelf gewild is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:
Refo spreekt in dit verband over de 'leer van de filosofen'.
Hij zegt ook dat je daarmee 'in de problemen komt'.
Idem 'noodverbanden'.
Idem dat Arminius door Dordt 'nooit is weerlegd'.
Als je zo over de gereformeerde leer spreekt, is dat verre van neutraal.
Dan vind ik Eilander eerlijk gezegd nog heel vriendelijk gezien de grondslag van dit forum.
Alleen al die oneerlijke manier van citeren. Alsof dat in overeenstemming is met de grondslag van het forum. Refo schrijft:
Arminius vond dat de leer van Gomarus God tot auteur van de zonde maakte. Dat is in de DL wel ontkend, maar nooit weerlegd.

Jij maakt er van dat hij beweert Arminius door Dordt 'nooit is weerlegd'. Ik vind dat niet kunnen. Dat is echt iemand bewust in een hoek drukken terwijl je weet dat het niet waar is.

Ja, dat Eilander vriendelijk is geloof ik graag. Ooit citeerde ik een hertaalde versie van de DL en werd prompt van het forum verwijderd als 'hater van de belijdenisgeschriften' dus ik weet dat het soms nog heel anders toe kan gaan.
Ten aanzien van je opmerking over Arminius heb ik inderdaad niet volledig geciteerd. Het ging inderdaad om een specifiek punt in de leer van Arminius - overigens wel een zeer essentieel punt in de twisten! Mijn excuus dat ik dit niet correct heb weergegeven.

Dat ik Refo echter bewust in een hoek druk over iets waarvan ik weet dat het niet waar is, is echter van jouw kant een beschuldiging die volledig uit de lucht gegrepen is! Ieder die op dit forum langer meedraait, weet dat Refo zeer dubbelzinnig over de gereformeerde leer spreekt en op vragen hierover geen antwoorden geeft. Dat is de ervaring van Eilander, van mijzelf en van anderen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Ditbenik »

Ditbenik schreef:
Refo spreekt in dit verband over de 'leer van de filosofen'.
Hij zegt ook dat je daarmee 'in de problemen komt'.
Idem 'noodverbanden'.
Idem dat Arminius door Dordt 'nooit is weerlegd'.
Als je zo over de gereformeerde leer spreekt, is dat verre van neutraal.
Dan vind ik Eilander eerlijk gezegd nog heel vriendelijk gezien de grondslag van dit forum.
Alleen al die oneerlijke manier van citeren. Alsof dat in overeenstemming is met de grondslag van het forum. Refo schrijft:
Arminius vond dat de leer van Gomarus God tot auteur van de zonde maakte. Dat is in de DL wel ontkend, maar nooit weerlegd.

Jij maakt er van dat hij beweert Arminius door Dordt 'nooit is weerlegd'. Ik vind dat niet kunnen. Dat is echt iemand bewust in een hoek drukken terwijl je weet dat het niet waar is.

Ja, dat Eilander vriendelijk is geloof ik graag. Ooit citeerde ik een hertaalde versie van de DL en werd prompt van het forum verwijderd als 'hater van de belijdenisgeschriften' dus ik weet dat het soms nog heel anders toe kan gaan.
Ik schreef hierboven 'hater'. Wat speurwerk in mijn archief laat zien dat dit woord niet juist is. Het moet 'vijand' zijn. Excuses!
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:
Ditbenik schreef:
Refo spreekt in dit verband over de 'leer van de filosofen'.
Hij zegt ook dat je daarmee 'in de problemen komt'.
Idem 'noodverbanden'.
Idem dat Arminius door Dordt 'nooit is weerlegd'.
Als je zo over de gereformeerde leer spreekt, is dat verre van neutraal.
Dan vind ik Eilander eerlijk gezegd nog heel vriendelijk gezien de grondslag van dit forum.
Alleen al die oneerlijke manier van citeren. Alsof dat in overeenstemming is met de grondslag van het forum. Refo schrijft:
Arminius vond dat de leer van Gomarus God tot auteur van de zonde maakte. Dat is in de DL wel ontkend, maar nooit weerlegd.

Jij maakt er van dat hij beweert Arminius door Dordt 'nooit is weerlegd'. Ik vind dat niet kunnen. Dat is echt iemand bewust in een hoek drukken terwijl je weet dat het niet waar is.

Ja, dat Eilander vriendelijk is geloof ik graag. Ooit citeerde ik een hertaalde versie van de DL en werd prompt van het forum verwijderd als 'hater van de belijdenisgeschriften' dus ik weet dat het soms nog heel anders toe kan gaan.
Ten aanzien van je opmerking over Arminius heb ik inderdaad niet volledig geciteerd. Het ging inderdaad om een specifiek punt in de leer van Arminius - overigens wel een zeer essentieel punt in de twisten! Mijn excuus dat ik dit niet correct heb weergegeven.

Dat ik Refo echter bewust in een hoek druk over iets waarvan ik weet dat het niet waar is, is echter van jouw kant een beschuldiging die volledig uit de lucht gegrepen is! Ieder die op dit forum langer meedraait, weet dat Refo zeer dubbelzinnig over de gereformeerde leer spreekt en op vragen hierover geen antwoorden geeft. Dat is de ervaring van Eilander, van mijzelf en van anderen.
Goed dat je dat punt recht zet! Met de inhoud van jullie discussie bemoei ik me niet. Het ging me om de manier waarop.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:Ik schreef hierboven 'hater'. Wat speurwerk in mijn archief laat zien dat dit woord niet juist is. Het moet 'vijand' zijn. Excuses!
Even geheel terzijde, maar het verschil tussen die woorden is vrij nihil hoor. Als ik een vijand ben van de leugen, haat ik die ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:... Met de inhoud van jullie discussie bemoei ik me niet ...
Volgens mij doe je dat wel. Maar je denkt misschien dat je het niet doet.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Jongere »

Zo'n reactie van refo kun je nu eenmaal niet contextloos lezen als je wat langer op het forum meeloopt. Refo heeft de laatste tijd zijn waardering voor Arminius niet onder stoelen of banken gestoken - evenals zijn twijfels bij de DL.
Zo schreef hij eerder bijvoorbeeld:
refo schreef:Wat hierover geleerd wordt is wel contra remonstrants, maar niet altijd schriftuurlijk.
of:
refo schreef:Daarom kon hij [Arminius, J] de zogenaamde gereformeerde leer (die term was toen nog niet gemunt) aangaande verkiezing en verwerping niet meemaken. Wij maken dat wel mee, maar dat heeft als bijwerking verkeerde Godsbeelden.
of, over Arminius' verklaring:
refo schreef:Dat zou je ook eens moeten lezen. Je wrijft je ogen uit.
Vergeet niet dat de DL toen nog niet bestonden. De Staten hadden helaas nog geen tijd voor een synode. Dan had Arminius die misschien nog mee kunnen maken en was alles anders gelopen. De goede Arminius had op veel punten gewoon gelijk.
Ik vind het niet zo heel gek om refo's bijdrage in dit topic te lezen in het licht van de rest van zijn bijdragen op het forum. En daarom vind ik ook eilanders vraag zo gek niet. Een antwoord zou ik met interesse lezen. Refo is mans genoeg om het te ontkennen, als hij zich onheus bejegend voelt. Als hij dat zou willen ontkennen natuurlijk. Ik twijfel daar aan. Dat bedoel ik niet als diskwalificatie, maar gewoon als nuchtere constatering.

Verder vind ik de discussie over de inhoud eigenlijk wat relevanter. Wie zegt dat de DL de stelling "God is de auteur van de zonde" wel weerspreken, maar niet weerleggen, die zegt inhoudelijk natuurlijk ook nogal wat. Dordt heeft natuurlijk wel bedoeld die stelling te weerleggen. Refo mist blijkbaar argumenten, of vindt de argumenten die genoemd worden niet afdoende. Daarmee zeg je dat de DL er niet in slagen om één van de belangrijkste argumenten van de remonstranten te weerleggen. Is dat zo?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door liz boer »

Valcke schreef:
liz boer schreef:
Valcke schreef:De Westminster Confessie belijdt dit uitdrukkelijk in VI.1.
WC VI.1 schreef:Onze eerste ouders die door de listigheid en de verzoeking van de satan werden verleid, hebben gezondigd door te eten van de verboden vrucht. (Gen. 3:13. 2 Kor. 11:3) Het heeft de Heere behaagd deze zonde, naar Zijn wijze en heilige raad, toe te laten, aangezien het Zijn voornemen was dit tot Zijn eigen heerlijkheid te beschikken. (Rom. 11:32)
De Dordtse Leerregels verwoorden dit ook, maar alleen impliciet - niet expliciet - in de belijdenis van Gods besluit van verkiezing en verwerping, I.6, 7, 10, 11, enz.

Een Schriftbewijs is ook Efeze 1:11:
In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die tevoren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil...
Alle dingen: dit staat geen uitzondering toe.
Dat zei een gevangenisboef ook, het was Zijn wil dat ik die man zou vermoorden en Zijn besluit dat hij vermoord zou worden.

Ook schuilen veel kerkmensen achter deze verklaring, het is Zijn wil als ik bekeerd wordt en Zijn besluit als ik verloren ga.

Zo kun je deze leerstukken misbruiken, hoe zou je er op een goede manier mee om kunnen gaan?
Wat zal niet misbruikt worden? Gods Woord wordt altijd misbruikt en de zuivere leer ook.
Maar je moet wel oppassen dat je met zulke reacties deze leer zelf (en Gods Woord) niet in een kwaad daglicht stelt...

(N.B. het ging hier niet om het misbruik van deze leer, maar om de vraag of ook de zonde (c.q. de zondeval) in Gods raad is opgenomen. Dan komt deze leer te pas en mag daaraan niet afgedaan worden!)
Dat doe ik nu juist niet als je het goed leest
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
Valcke schreef:De Westminster Confessie belijdt dit uitdrukkelijk in VI.1.
WC VI.1 schreef:Onze eerste ouders die door de listigheid en de verzoeking van de satan werden verleid, hebben gezondigd door te eten van de verboden vrucht. (Gen. 3:13. 2 Kor. 11:3) Het heeft de Heere behaagd deze zonde, naar Zijn wijze en heilige raad, toe te laten, aangezien het Zijn voornemen was dit tot Zijn eigen heerlijkheid te beschikken. (Rom. 11:32)
De Dordtse Leerregels verwoorden dit ook, maar alleen impliciet - niet expliciet - in de belijdenis van Gods besluit van verkiezing en verwerping, I.6, 7, 10, 11, enz.

Een Schriftbewijs is ook Efeze 1:11:
In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die tevoren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil...
Alle dingen: dit staat geen uitzondering toe.
Dat zei een gevangenisboef ook, het was Zijn wil dat ik die man zou vermoorden en Zijn besluit dat hij vermoord zou worden.

Ook schuilen veel kerkmensen achter deze verklaring, het is Zijn wil als ik bekeerd wordt en Zijn besluit als ik verloren ga.

Zo kun je deze leerstukken misbruiken, hoe zou je er op een goede manier mee om kunnen gaan?
En Wie gaf die gevangenisboef nu eigenlijk de schuld? Hij zegt immers (daar komt het op neer): ik ben onschuldig, maar ik moest die man vermoorden, omdat God dat besloten had... Dit is toch niet anders dan God de schuld geven, en in feite zelf vrijuit gaan (ik kon het niet helpen).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
Valcke schreef:De Westminster Confessie belijdt dit uitdrukkelijk in VI.1.
WC VI.1 schreef:Onze eerste ouders die door de listigheid en de verzoeking van de satan werden verleid, hebben gezondigd door te eten van de verboden vrucht. (Gen. 3:13. 2 Kor. 11:3) Het heeft de Heere behaagd deze zonde, naar Zijn wijze en heilige raad, toe te laten, aangezien het Zijn voornemen was dit tot Zijn eigen heerlijkheid te beschikken. (Rom. 11:32)
De Dordtse Leerregels verwoorden dit ook, maar alleen impliciet - niet expliciet - in de belijdenis van Gods besluit van verkiezing en verwerping, I.6, 7, 10, 11, enz.

Een Schriftbewijs is ook Efeze 1:11:
In Hem, in Welken wij ook een erfdeel geworden zijn, wij, die tevoren verordineerd waren naar het voornemen Desgenen Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil...
Alle dingen: dit staat geen uitzondering toe.
Dat zei een gevangenisboef ook, het was Zijn wil dat ik die man zou vermoorden en Zijn besluit dat hij vermoord zou worden.

Ook schuilen veel kerkmensen achter deze verklaring, het is Zijn wil als ik bekeerd wordt en Zijn besluit als ik verloren ga.

Zo kun je deze leerstukken misbruiken, hoe zou je er op een goede manier mee om kunnen gaan?
En Wie gaf die gevangenisboef nu eigenlijk de schuld? Hij zegt immers (daar komt het op neer): ik ben onschuldig, maar ik moest die man vermoorden, omdat God dat besloten had... Dit is toch niet anders dan God de schuld geven, en in feite zelf vrijuit gaan (ik kon het niet helpen).
Ja dat deed hij, ik hoorde dit bij een lezing van een gevangenispredikant, zo kun je dingen uit de Bijbel misbruiken, ook als he nog onbekeerd bent kun je heimelijk God de schuld geven.
Arglistig is het hart
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Valcke »

Liz, mijn punt is dat een discussie over het mogelijk misbruik van deze leer te vroeg komt. We spreken hier over een zeer teer onderwerp. De vraag is gesteld op welke wijze God de zondeval heeft toegelaten en of Hij deze val wel of niet besloten had in Zijn verborgen raad. Sommigen willen bij dit onderwerp wegblijven en hiervoor heb ik respect. Anderen concluderen vlotjes dat God de zondeval op geen enkele manier gewild heeft en dat alleen gesproken kan worden van een (passieve) toelating. De derde groep stelt in navolging van Calvijn en de gereformeerde leer dat God ook de zondeval in Zijn raad besloten had tot Zijn heilige doeleinden en verheerlijking, terwijl Hij tegelijkertijd als een heilig God de zonde haat.

Zolang we het hier niet over eens zijn, vind ik het niet echt gepast om het te hebben over het misbruik van deze leer. Laten we het eerst maar eens zijn over de leer zelf, dan is er daarna altijd nog de mogelijkheid om over misbruik te spreken. Bovendien plaats je het misbruik in een veel breder perspectief dan de zondeval. M.i. Is dat off-topic. Laten we nu eens een keer bij het genoemde onderwerp blijven.

Wat de vraag betreft of deze leer ook nuttig gebruikt kan worden, antwoord ik (zonder dat verder breed uit te werken): Ja! En dat doen we allereerst door God te erkennen als de opperste Bestuurder van alle dingen die gebeuren, hetzij goed of kwaad. En dan vervolgens door Zijn raad te aanbidden en ons te verwonderen over de weg die Hij gehouden heeft tot herstel en zaligheid door Zijn Zoon en hoe Hij deze zaligheid toepast aan verloren en nietswaardige zondaren.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Je kunt dat een mooi stuk vinden, maar het bevredigt niet. De Schrift zegt dat God alle dingen werkt naar de 'raad van Zijn wil' (Ef. 1:11), dus het woord 'wil' kunnen en mogen we in dit verband niet verwerpen. De invulling die de auteur eraan geeft dat er niets buiten Gods wil omgaat, is dan ook te mager. Het is waar dat God de zonde toelaat, maar we mogen en moeten óók zeggen dat God het kwaad bestuurt en beschikt tot Zijn heilige doeleinden. En dat mis ik in dit stuk.

Het mooie stuk dat hier eerder geplaatst is uit Calvijn geeft m.i. de juiste nuances, en dat is toch nét iets anders dan wat ik in deze passages lees.
Kan je Efeze 1:11 uitbreiden naar de zondeval. M.i. wijst deze tekst op Gods Raad met het oog op het zaligen van zondaren. Het woord 'alle' uitbreiden naar het ons onbekende deel van de Raad van God gaat mij veel te ver.
Plaats reactie