Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Je kunt dat een mooi stuk vinden, maar het bevredigt niet. De Schrift zegt dat God alle dingen werkt naar de 'raad van Zijn wil' (Ef. 1:11), dus het woord 'wil' kunnen en mogen we in dit verband niet verwerpen. De invulling die de auteur eraan geeft dat er niets buiten Gods wil omgaat, is dan ook te mager. Het is waar dat God de zonde toelaat, maar we mogen en moeten óók zeggen dat God het kwaad bestuurt en beschikt tot Zijn heilige doeleinden. En dat mis ik in dit stuk.

Het mooie stuk dat hier eerder geplaatst is uit Calvijn geeft m.i. de juiste nuances, en dat is toch nét iets anders dan wat ik in deze passages lees.
Kan je Efeze 1:11 uitbreiden naar de zondeval. M.i. wijst deze tekst op Gods Raad met het oog op het zaligen van zondaren. Het woord 'alle' uitbreiden naar het ons onbekende deel van de Raad van God gaat mij veel te ver.
Wat in Gods raad besloten is, is ons per definitie onbekend, behalve dat we de zekerheid hebben dat er niets gebeurt, en ook niet gebeurd is, buiten Zijn raad om. De apostel spreekt hier over 'Gods voornemen' en de 'raad van Zijn wil' waarnaar hij 'alle dingen' werkt. Daar valt toch niets van uit te zonderen, ook de zondeval niet?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Valcke »

Ter aanvulling: De kanttekening in de SV zegt dat hier gesproken wordt over de zaligheid, maar dat het tevens waar is voor alle andere dingen.
In de Westminster Confessie wordt deze tekst (Efeze 1:11) genoemd in het hoofdstuk van Gods Voorzienigheid, die over alle dingen gaat.

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet hoe dit tegengesproken zou kunnen worden. Dan zouden we een God hebben - met eerbied gesproken - die niet de oppermacht en opperregering over alle dingen bezit, en Die de uitkomst van wat met Zijn schepselen gebeurt niet volkomen in Zijn eigen hand heeft en niet naar Zijn eigen voornemen en besluit bestuurt. Dat is voor mij een totaal verwerpelijk godsbeeld.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Wat in Gods raad besloten is, is ons per definitie onbekend, behalve dat we de zekerheid hebben dat er niets gebeurt, en ook niet gebeurd is, buiten Zijn raad om. De apostel spreekt hier over 'Gods voornemen' en de 'raad van Zijn wil' waarnaar hij 'alle dingen' werkt. Daar valt toch niets van uit te zonderen, ook de zondeval niet?
De contekst en kanttekeningen wijzen op het zalig maken van zondaren. Dus om dan Zijn Voornemen uit te breiden naar de ons verborgen dingen, lijkt me een stap verder dan de eerste strekking van het tekstvers.

Als we andere teksten onder de loep nemen, dan wijst bijvoorbeeld 'alle mensen' niet op het feit dat alle mensen daadwerkelijk zalig worden, maar hangen we de redenering aan dat het in het licht van hele de Schrift gaat om alle soort van mensen.

Maar hier nemen we dus 'alle dingen' absoluut en dan vraag ik me af of je dat wel zo kunt stellen, uitlegkundig gezien. (Ik stel de vraag niet voor niets aan jou, zeg maar)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Ter aanvulling: De kanttekening in de SV zegt dat hier gesproken wordt over de zaligheid, maar dat het tevens waar is voor alle andere dingen.
In de Westminster Confessie wordt deze tekst (Efeze 1:11) genoemd in het hoofdstuk van Gods Voorzienigheid, die over alle dingen gaat.

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet hoe dit tegengesproken zou kunnen worden. Dan zouden we een God hebben - met eerbied gesproken - die niet de oppermacht en opperregering over alle dingen bezit, en Die de uitkomst van wat met Zijn schepselen gebeurt niet volkomen in Zijn eigen hand heeft en niet naar Zijn eigen voornemen en besluit bestuurt. Dat is voor mij een totaal verwerpelijk godsbeeld.
In de inhoud van dat laatste wil ik niet ter discussie stellen, wel de wijze waarop we tot die belijdenis komen en op grond waarvan we die belijdenis hanteren. Overigens denk ik dan eerder aan een loflied over Gods almacht en wijze raad zoals opgetekend in psalm 33 dan aan een wijsgerig betoog.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door refo »

Die wijsgeren hebben ons een beeld van God verschaft dat niet naar de Schrift is. God verbiedt ons een gesneden beelden van Hem te maken, maar nu hebben we de geschreven beelden. Waarom moet 'oppermacht' en 'opperregering' inhouden dat God werkelijk alles 'bestuurt'. Alleen omdat Hij, als dat niet zo zou zijn, dan niet aan ons geschreven beeld voldoet.

Het strijdt tegen Gods eigen rechtvaardigheid als Hij mensen de zonden aanrekent, waar Hij Zelf de hand in heeft gehad, heeft 'bestuurt'.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Wat in Gods raad besloten is, is ons per definitie onbekend, behalve dat we de zekerheid hebben dat er niets gebeurt, en ook niet gebeurd is, buiten Zijn raad om. De apostel spreekt hier over 'Gods voornemen' en de 'raad van Zijn wil' waarnaar hij 'alle dingen' werkt. Daar valt toch niets van uit te zonderen, ook de zondeval niet?
De contekst en kanttekeningen wijzen op het zalig maken van zondaren. Dus om dan Zijn Voornemen uit te breiden naar de ons verborgen dingen, lijkt me een stap verder dan de eerste strekking van het tekstvers.

Als we andere teksten onder de loep nemen, dan wijst bijvoorbeeld 'alle mensen' niet op het feit dat alle mensen daadwerkelijk zalig worden, maar hangen we de redenering aan dat het in het licht van hele de Schrift gaat om alle soort van mensen.

Maar hier nemen we dus 'alle dingen' absoluut en dan vraag ik me af of je dat wel zo kunt stellen, uitlegkundig gezien. (Ik stel de vraag niet voor niets aan jou, zeg maar)
M.i. Kun je de tekst op twee manieren lezen:
a. Al deze dingen: de dingen waarover de apostel spreekt, in het bijzonder de verkiezing tot zaligheid;
b. Alle dingen, géén uitgezonderd, en dus ook de dingen aangaande de zaligheid waarover de apostel spreekt.

Ik ben zelf wat verrast dat sommigen, en ook de kanttekeningen naar het lijkt, uitleg a volgen. Ik zat en zit zelf meer op het spoor van uitleg b: de apostel bevestigt de bijzondere verkiezing tot zaligheid uit een veel omvattender stelling, namelijk de stelling dat God alle dingen (Gr. Panta) werkt naar de raad van Zijn wil.

M.i. zijn beide tekstinterpretaties in beginsel mogelijk. Maar kies je voor a, dan hoort daar wel de notie bij dat God ook alle andere dingen werkt naar Zijn raad, wat we ook in de kanttekeningen uitdrukkelijk vinden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Valcke »

refo schreef:Die wijsgeren hebben ons een beeld van God verschaft dat niet naar de Schrift is. God verbiedt ons een gesneden beelden van Hem te maken, maar nu hebben we de geschreven beelden. Waarom moet 'oppermacht' en 'opperregering' inhouden dat God werkelijk alles 'bestuurt'. Alleen omdat Hij, als dat niet zo zou zijn, dan niet aan ons geschreven beeld voldoet.
Horen de gereformeerde belijdenissen volgens jou ook bij dat geschreven beeld dat niet naar de Schrift is? Het lijkt er sterk op dat je dit bedoelt, dus geef hier graag duidelijkheid over.
Het strijdt tegen Gods eigen rechtvaardigheid als Hij mensen de zonden aanrekent, waar Hij Zelf de hand in heeft gehad, heeft 'bestuurt'.
Dit is niet meer dan de bekende en reeds vele malen weerlegde lastering tegen de Voorzienigheid Gods. Dit is de vrucht van oppervlakkig denken, waarbij de eerste en tweede oorzaken niet onderscheiden worden, waarbij de mens vervolgens zelf de norm wordt en hij God ter verantwoording roept. Maar toch, wie zijt gij o mens, die tegen God antwoordt..?

Het strijdt ook rechtstreeks tegen de Schrift trouwens waarin we vele evidente voorbeelden hebben dat Gods regering ook gaat over het kwaad en waar toch de mens zelf verantwoordelijk voor te houden is. Maar kennelijk heeft zelfs de Schrift voor jou niet het laatste woord...
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Mannetje »

refo schreef:Die wijsgeren hebben ons een beeld van God verschaft dat niet naar de Schrift is. God verbiedt ons een gesneden beelden van Hem te maken, maar nu hebben we de geschreven beelden. Waarom moet 'oppermacht' en 'opperregering' inhouden dat God werkelijk alles 'bestuurt'. Alleen omdat Hij, als dat niet zo zou zijn, dan niet aan ons geschreven beeld voldoet.

Het strijdt tegen Gods eigen rechtvaardigheid als Hij mensen de zonden aanrekent, waar Hij Zelf de hand in heeft gehad, heeft 'bestuurt'.
Volgens mij is je laatste opmerking er een in de categorie die je zelf daarboven beschrijft als een beeld gevormd door mensen.
-
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Ter aanvulling: De kanttekening in de SV zegt dat hier gesproken wordt over de zaligheid, maar dat het tevens waar is voor alle andere dingen.
In de Westminster Confessie wordt deze tekst (Efeze 1:11) genoemd in het hoofdstuk van Gods Voorzienigheid, die over alle dingen gaat.

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet hoe dit tegengesproken zou kunnen worden. Dan zouden we een God hebben - met eerbied gesproken - die niet de oppermacht en opperregering over alle dingen bezit, en Die de uitkomst van wat met Zijn schepselen gebeurt niet volkomen in Zijn eigen hand heeft en niet naar Zijn eigen voornemen en besluit bestuurt. Dat is voor mij een totaal verwerpelijk godsbeeld.
Maar zou almacht ook kunnen inhouden dat de Heere vrijheid geeft aan een deel van zijn schepping of is dat onmogelijk voor de Heere?

Verder zie mijn eerdere post over almacht. Ik geloof zelf dat God een wereld gewild en geschapen heeft waar een zondeval in plaats vind, zonder dat Hij de zondeval heeft gewild. Net als De Heere Jezus gekozen heeft voor het leven op aarde zoals Hij dit leefde, zonder dat Hij wilde sterven (zie Getshemane) Het maakte deel uit van het geheel, en zonder het sterven van de Heere zouden ook andere dingen veranderen.

Zo is het denk ik ook met de schepping en zondeval. Hierbij is het denk ik trouwens niet noodzakelijk waar dat de zondeval gewild is omdat er iets mooier uit voort komt (al geloof ik ook dat dat waar is), maar het is ook mogelijk dat God gewild heeft dat de zondeval mogelijk is (en zal gebeuren) omdat de schepping zonder deze mogelijkheid minder goed is dan met.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:Ter aanvulling: De kanttekening in de SV zegt dat hier gesproken wordt over de zaligheid, maar dat het tevens waar is voor alle andere dingen.
In de Westminster Confessie wordt deze tekst (Efeze 1:11) genoemd in het hoofdstuk van Gods Voorzienigheid, die over alle dingen gaat.

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet hoe dit tegengesproken zou kunnen worden. Dan zouden we een God hebben - met eerbied gesproken - die niet de oppermacht en opperregering over alle dingen bezit, en Die de uitkomst van wat met Zijn schepselen gebeurt niet volkomen in Zijn eigen hand heeft en niet naar Zijn eigen voornemen en besluit bestuurt. Dat is voor mij een totaal verwerpelijk godsbeeld.
Maar zou almacht ook kunnen inhouden dat de Heere vrijheid geeft aan een deel van zijn schepping of is dat onmogelijk voor de Heere?
Wel een relatieve vrijheid in de zin dat Zijn schepselen vrijwillig en ongedwongen tot keuzes komen. Gods besturing is geen 'noodlot'. Maar geen absolute vrijheid, op dit punt blijft er altijd onderscheid tussen de Schepper en het schepsel.

Op de verdere opmerkingen die je maakt, ga ik liever niet in. Het 'waarom' der dingen te bespreken, trekt mij niet zo aan, omdat we dan mogelijk de palen van de openbaring (de Schrift) te buiten gaan.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Valcke »

Calvijn, Institutie I.18.4 schreef:Op deze wijze wordt ook de andere tegenwerping uit de weg geruimd, ja zij verdwijnt van zelf.

Indien God, zo zegt men, niet alleen de dienst van de goddelozen gebruikt, maar ook hun raadslagen en aandoeningen bestuurt, dan is Hij de bewerker van alle wandaden, en dan worden dientengevolge de mensen ten onrechte veroordeeld, als ze volvoeren, wat God besloten heeft, omdat ze dan aan zijn wil gehoorzamen.

Want verkeerd wordt de wil vermengd met het gebod, terwijl toch uit talloze voorbeelden vaststaat, dat die twee zeer veel van elkaar verschillen.

Want ofschoon, toen Absalom vleselijke gemeenschap had met de vrouwen van zijn vader (2 Sam. 16:22), God door die schanddaad het overspel van David wilde straffen, heeft Hij daarom nog niet aan de snode zoon bevolen bloedschande te begaan, behalve wellicht met het oog op David, zoals hij spreekt over de vloeken van Simei. Want wanneer hij erkent, dat Simei vloekt op bevel van God (2 Sam. 16:10), dan prijst hij het niet als gehoorzaamheid, alsof die brutale hond aan Gods bevel gehoorzaamde; maar terwijl hij in diens tong een gesel Gods ziet, laat hij zich lijdzaam kastijden.

Dit nu moet men weten, dat, wanneer God door middel van goddelozen volbrengt, wat Hij in zijn verborgen oordeel besloten heeft, zij niet te verontschuldigen zijn, alsof ze zijn gebod gehoorzamen, hetwelk zij opzettelijk naar hun lust schenden.

Hoe dan wat de mensen verkeerdelijk doen, uit God is en door zijn verborgen voorzienigheid bestuurd wordt, daarvan is de verkiezing van koning Jerobeam een uitnemend voorbeeld (1 Kon. 12:20), in welke verkiezing de lichtvaardigheid en het onverstand van het volk streng bestraft wordt, omdat het de door God ingestelde orde had omvergeworpen en trouweloos was afgevallen van het huis van David; en toch weten wij, dat God gewild heeft, dat hij werd gezalfd. Daarom ligt ook in de woorden van Hosea een schijn van tegenstrijdigheid, omdat God op de ene plaats (Hos. 8:4) klaagt, dat dat koninkrijk zonder zijn weten en wil opgericht is, maar elders zegt (Hos. 13:11), dat Hij koning Jerobeam in zijn toorn gegeven heft. Hoe zal dat overeenkomen, dat Jerobeam niet geregeerd heeft uit God, en dat hij toch door Hem tot koning is aangesteld? Wel, aldus, omdat het volk niet van het huis van David kon afvallen, zonder dat het het juk, dat hem van Godswege was opgelegd, van zich afschudde, en omdat toch aan God zelf de vrijheid niet ontnomen was om de ondankbaarheid van Salomo zo te straffen. Wij zien dus, dat God, hoewel Hij de trouweloosheid niet wil, toch op rechtvaardige wijze tot een ander doel de afval wil. En daarom wordt Jerobeam buiten verwachting door de heilige zalving tot het koninkrijk gedreven. Daarom zegt de gewijde geschiedenis (1 Kon. 12:15), dat door God een vijand verwekt was, om de zoon van Salomo van een deel des koninkrijks te beroven. De lezers moeten naarstig deze twee dingen opmerken, dat, daar het Gode behaagd had, dat het volk door de hand van één koning zou geregeerd worden, het tegen Gods wil geschiedde, dat het in twee delen uiteengescheurd werd; en dat toch die scheuring uit diezelfde wil haar begin genomen heeft. Want ongetwijfeld, dat de profeet door zijn woord en door het teken van de zalving Jerobeam, die aan iets dergelijks niet dacht, tot de hoop op het koninkrijk aanzet, dat geschiedt niet zonder het weten of de wil Gods, die geboden had, dat zo zou geschieden; en toch wordt de weerbarstigheid van het volk terecht veroordeeld, omdat het als het ware tegen Gods wil van Davids nakomelingen was afgevallen. Daarom wordt ook later gezegd, dat Rehabeams hoogmoedig verachten van de bede des volks van God geschied is, opdat Hij zijn woord zou bevestigen, dat Hij uitgesproken had door de dienst van Abiha, zijn knecht. Zie, hoe tegen Gods wil de heilige eenheid verscheurd wordt, en toch met zijn wil de tien stammen van de zoon van Salomo vervreemd worden.

Daarbij kome nog een ander dergelijk voorbeeld, namelijk dit, dat met instemming van het volk, ja zelfs door zijn medewerking de zonen van koning Achab vermoord worden en zijn gehele nakomelingschap wordt uitgeroeid (2 Kon. 10:7). Naar waarheid zegt Jehu, dat geen van de woorden Gods op de aarde gevallen is, maar dat Hij gedaan had, al wat Hij gesproken had door de dienst van zijn knecht Elia. En toch berispt hij niet zonder reden de burgers van Samaria, omdat zij zich daartoe ter beschikking gesteld hadden. "Zijt gij rechtvaardig?" zegt hij, "indien ik tegen mijn heer een verbintenis gemaakt heb, wie heeft alle deze verslagen?" (2 Kon. 19:9)

Ik heb reeds tevoren, meen ik, duidelijk uiteengezet, hoe in één zelfde werk zowel de schuld des mensen zich openbaart, alsook de rechtvaardigheid Gods aan de dag treedt; en voor bescheiden geesten zal altijd dit antwoord van Augustinus voldoende zijn 1): "Daar de Vader de Zoon overgegeven heeft, en Christus zijn lichaam, en Judas de Heere, waarom is in deze overgeving God rechtvaardig en de mens schuldig anders dan omdat in dezelfde zaak, die zij gedaan hebben, niet eenzelfde oorzaak is gelegen, om welke zij haar gedaan hebben?"

Indien echter sommigen nog meer bezwaar hebben door wat wij nu zeggen, dat God niet eenstemmig is met de mens, wanneer deze door Gods rechtvaardig aandrijven doet, wat hij niet mag doen, dan mogen zij denken aan wat dezelfde Augustinus elders 2): "Wie zou niet sidderen bij die oordelen, wanneer God ook in de harten van de slechten werkt wat Hij wil, hoewel Hij hen toch vergeldt naar hun verdiensten?" En ongetwijfeld inzake de trouweloosheid van Judas zal het evenmin geoorloofd zijn de schuld voor de misdaad aan God toe te schrijven, omdat Hij ook zelf gewild heeft, dat Zijn Zoon overgeleverd zou worden, en Hem tot de dood overgegeven heeft, als dat het geoorloofd is de lof van de verlossing op Judas over te brengen.

Daarom wijst terecht elders dezelfde schrijver erop, dat God bij het onderzoek hiernaar niet vraagt, wat de mensen hebben kunnen doen, of wat zij gedaan hebben, maar wat ze gewild hebben, zodat hun plan en wil in rekening wordt gebracht.

Zij, aan wie dit hard toeschijnt, mogen even bedenken, hoe weinig te verdragen hun eigenzinnigheid is, wanneer zij een zaak, die door duidelijke getuigenissen van de Schrift betuigd is, afwijzen, omdat ze hun begrip te boven gaat, en wanneer ze het als een fout beschouwen, dat dingen te berde gebracht worden, die God, wanneer Hij niet geweten had, dat ze heilzaam waren om te weten, nooit door zijn profeten en apostelen had laten onderwijzen.

Want onze wijsheid moet niets anders zijn dan een met ootmoedige leerzaamheid omhelzen, en dat wel zonder uitzondering van al wat in de Schriften geleerd wordt.

Zij echter, die zich brutaal daartegen verzetten, zijn, omdat het voldoende vast staat, dat ze tegen God keffen, een verdere weerlegging niet waardig.

1} Ep. 93 ad Vincentium, 7
2} De grat.et lib.arbitr.ad Valent. 21 (42).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door refo »

Mannetje schreef:
refo schreef:Die wijsgeren hebben ons een beeld van God verschaft dat niet naar de Schrift is. God verbiedt ons een gesneden beelden van Hem te maken, maar nu hebben we de geschreven beelden. Waarom moet 'oppermacht' en 'opperregering' inhouden dat God werkelijk alles 'bestuurt'. Alleen omdat Hij, als dat niet zo zou zijn, dan niet aan ons geschreven beeld voldoet.

Het strijdt tegen Gods eigen rechtvaardigheid als Hij mensen de zonden aanrekent, waar Hij Zelf de hand in heeft gehad, heeft 'bestuurt'.
Volgens mij is je laatste opmerking er een in de categorie die je zelf daarboven beschrijft als een beeld gevormd door mensen.
We moeten altijd uitgaan van de gegevens die God van Zichzelf geopenbaard heeft.
En dat lange citaat van Calvijn. Het klinkt bekend, maar wat hij alleen maar doet is een aantal gebeurtenissen aanhalen en daaruit conclusies trekken. Maar moet je zo met de bijbel omgaan? God zegt van Zichzelf dat Hij geen zonde wil. Dat moet het uitgangspunt zijn.
Laatst gewijzigd door refo op 20 feb 2019, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Mannetje »

refo schreef:
Mannetje schreef:
refo schreef:(…)

Het strijdt tegen Gods eigen rechtvaardigheid als Hij mensen de zonden aanrekent, waar Hij Zelf de hand in heeft gehad, heeft 'bestuurt'.
Volgens mij is je laatste opmerking er een in de categorie die je zelf daarboven beschrijft als een beeld gevormd door mensen.
We moeten altijd uitgaan van de gegevens die God van Zichzelf geopenbaard heeft.
Kun jij dan de gegevens aangeven die bovenstaande stelling bewijzen?
-
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Valcke »

refo schreef:
Mannetje schreef:
refo schreef:Het strijdt tegen Gods eigen rechtvaardigheid als Hij mensen de zonden aanrekent, waar Hij Zelf de hand in heeft gehad, heeft 'bestuurt'.
Volgens mij is je laatste opmerking er een in de categorie die je zelf daarboven beschrijft als een beeld gevormd door mensen.
We moeten altijd uitgaan van de gegevens die God van Zichzelf geopenbaard heeft.
En dat weiger jij nu juist te doen. Zie bv. Hand. 2:23: "Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde, hebt gij genomen en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood" - Gods raad gaat ook over de zonde, maar dat maakt God niet onrechtvaardig wanneer Hij de zonde straft, zoals jij beweert.

Zie verder het stuk van Calvijn waarin Hij exact dezelfde tegenwerping als jij maakt, uit de Schrift weerlegt.
Refo schreef:Het strijdt tegen Gods eigen rechtvaardigheid als Hij mensen de zonden aanrekent, waar Hij Zelf de hand in heeft gehad, heeft 'bestuurt'.
Calvijn schreef:Indien God, zo zegt men, niet alleen de dienst van de goddelozen gebruikt, maar ook hun raadslagen en aandoeningen bestuurt, dan is Hij de bewerker van alle wandaden, en dan worden dientengevolge de mensen ten onrechte veroordeeld, als ze volvoeren, wat God besloten heeft, omdat ze dan aan zijn wil gehoorzamen. (...)
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Heeft de Heere God de zondeval gewild?

Bericht door Van Ewijk »

Wijk schreef:Dag allemaal,

Ik zat zo vandaag is na te denken en ik vroeg me af of de Heere de zondeval 'expres' heeft laten gebeuren? Ik bedoel het niet oneerbiedig en de vraag stel ik vast op een wat rare manier maar ik hoop dat het wel een beetje duidelijk is.

Uiteindelijk zodat Hij zelf meer aan Zijn eer zou komem
Er zijn twee dingen die God niet wil.
Zonde en de mens belemmeren in zijn eigen vrije wil.
Helaas werken die twee elkaar wel in de hand.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie