Zijn onze kinderen van de duivel?

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Zijn onze kinderen van de duivel?

Bericht door helma »

De dominee zei zondagmorgen in zijn preek over de bezetene van Gardara dat niet iedereen bezeten is. Het liedje van Jebroer wat dat zegt klopt niet, zo vertelde hij de jongeren. Het is niet Bijbels, we behoren God toe. Hij is onze Vader krachtens schepping. Er is van nature wel een verbintenis van ons met de duivel, we leven op bezet gebied.

Ik moest denken aan de tekst van de Heere Jezus tegen de farizeeën ; Gij zijt uit uw vader, de duivel. Zegt Jezus dat omdat ze dat door hun daden tonen. Ze zeggen kind van Abraham te zijn maar doen (bewust?) de werken van Abraham niet en verwerpen bewust de Heere Jezus.
Of bedoelt Jezus dit voor de mensen algemeen?

Johannes de D spreekt hen met adderengebroed. Dat is denk ik een verwijzing naar de slang? (=satan)

Is het terecht om te zeggen dat we allemaal kinderen van de duivel zijn, voor de wedergeboorte?
Of is het idd zo dat we krachtens schepping kinderen van God genoemd kunnen worden.
(En voor verbondskinderen zou dat helemaal gelden als we zien dat zij in de Bijbel door God als 'Mijn kinderen' of 'Mijn volk' aangeduid worden)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kind van de duivel

Bericht door Herman »

Onlangs ging het bij ons ook over de bezetene van Gardara.

Daar werd een onderscheid gemaakt in mate van bezetenheid. Je hoort weliswaar bij het rijk van de duivel als je onwedergeboren bent, maar dat is wat anders dan dat je bezit bent van de duivel alsof deze een eigendomsrecht heeft. En dat is natuurlijk niet waar. Misschien is dat een subtiel onderscheid, maar daar hou ik wel van.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind van de duivel

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:Onlangs ging het bij ons ook over de bezetene van Gardara.

Daar werd een onderscheid gemaakt in mate van bezetenheid. Je hoort weliswaar bij het rijk van de duivel als je onwedergeboren bent, maar dat is wat anders dan dat je bezit bent van de duivel alsof deze een eigendomsrecht heeft. En dat is natuurlijk niet waar. Misschien is dat een subtiel onderscheid, maar daar hou ik wel van.
Dat laatste denk ik ook. Je hebt hier in psychische instituten mensen zitten die meer bezeten zijn dan die van Gadara. Maar wij zijn net zo zondig dan zij. We worden dan bewaard voor die bezetenheid, maar dat maakt onze natuurlijke staat echt niet minder erg.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kind van de duivel

Bericht door Nasrani »

Vreselijke naam trouwens Jebroer....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind van de duivel

Bericht door Zeeuw »

Nasrani schreef:Vreselijke naam trouwens Jebroer....
Moet zeggen dat ik nooit geweten heb wat het idee er achter was tot ik het las.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind van de duivel

Bericht door Jantje »

Inderdaad, ik wist het eerder ook niet. We moeten er heel erg voor waken. Maar vergeet ook niet dat er mensen echt in de macht van de vorst der duisternis zijn. Misschien is deze rapper daar wel een voorbeeld van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kind van de duivel

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
Herman schreef:Onlangs ging het bij ons ook over de bezetene van Gardara.

Daar werd een onderscheid gemaakt in mate van bezetenheid. Je hoort weliswaar bij het rijk van de duivel als je onwedergeboren bent, maar dat is wat anders dan dat je bezit bent van de duivel alsof deze een eigendomsrecht heeft. En dat is natuurlijk niet waar. Misschien is dat een subtiel onderscheid, maar daar hou ik wel van.
Dat laatste denk ik ook. Je hebt hier in psychische instituten mensen zitten die meer bezeten zijn dan die van Gadara. Maar wij zijn net zo zondig dan zij. We worden dan bewaard voor die bezetenheid, maar dat maakt onze natuurlijke staat echt niet minder erg.
Een psychische stoornis of ziekte is geen bezetenheid, dan zou je de duivel met een pilletje
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kind van de duivel

Bericht door Valcke »

helma schreef:De dominee zei zondagmorgen in zijn preek over de bezetene van Gardara dat niet iedereen bezeten is. Het liedje van Jebroer wat dat zegt klopt niet, zo vertelde hij de jongeren. Het is niet Bijbels, we behoren God toe. Hij is onze Vader krachtens schepping. Er is van nature wel een verbintenis van ons met de duivel, we leven op bezet gebied.

Ik moest denken aan de tekst van de Heere Jezus tegen de farizeeën ; Gij zijt uit uw vader, de duivel. Zegt Jezus dat omdat ze dat door hun daden tonen. Ze zeggen kind van Abraham te zijn maar doen (bewust?) de werken van Abraham niet en verwerpen bewust de Heere Jezus.
Of bedoelt Jezus dit voor de mensen algemeen?

Johannes de D spreekt hen met adderengebroed. Dat is denk ik een verwijzing naar de slang? (=satan)

Is het terecht om te zeggen dat we allemaal kinderen van de duivel zijn, voor de wedergeboorte?
Of is het idd zo dat we krachtens schepping kinderen van God genoemd kunnen worden.
(En voor verbondskinderen zou dat helemaal gelden als we zien dat zij in de Bijbel door God als 'Mijn kinderen' of 'Mijn volk' aangeduid worden)
De Schrift spreekt over 'kinderen des toorns'. Dat zijn we allen voordat we wedergeboren en gelovigen zijn. In zekere zin kan dan ook de duivel onze vader genoemd worden.

Dat sluit niet uit dat we ook kinderen van God genoemd worden krachtens schepping of zelfs krachtens verbondsbetrekking. In het spreken over vader-kind gaat het er steeds om welke betrekking bedoeld is,
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind van de duivel

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:Onlangs ging het bij ons ook over de bezetene van Gardara.

Daar werd een onderscheid gemaakt in mate van bezetenheid. Je hoort weliswaar bij het rijk van de duivel als je onwedergeboren bent, maar dat is wat anders dan dat je bezit bent van de duivel alsof deze een eigendomsrecht heeft. En dat is natuurlijk niet waar. Misschien is dat een subtiel onderscheid, maar daar hou ik wel van.
Dat laatste denk ik ook. Je hebt hier in psychische instituten mensen zitten die meer bezeten zijn dan die van Gadara. Maar wij zijn net zo zondig dan zij. We worden dan bewaard voor die bezetenheid, maar dat maakt onze natuurlijke staat echt niet minder erg.
Een psychische stoornis of ziekte is geen bezetenheid, dan zou je de duivel met een pilletje
Is dat zo? In ‘onze’ GGZ zitten veel mensen met heftige woedeaanvallen etc. Die komen met een pilletje soms tot bedaren.
Misschien was dit bij de bezetene van Gadara ook wel gelukt. Of niet. Maar dat neemt niet de oorzaak weg. Ik geloof gerust dat er tegenwoordig mensen in een GGZ zitten die bezeten zijn van de duivel.
Uiteraard zeg ik daarmee niet dat dat bij iedere psychische stoornis of ziekte zo is.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kind van de duivel

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Nasrani schreef:Vreselijke naam trouwens Jebroer....
Moet zeggen dat ik nooit geweten heb wat het idee er achter was tot ik het las.
Ja joh. Het is soms zo subtiel. Ik zag het eerst ook niet. Als je jezelf die naam durft geven...
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kind van de duivel

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
liz boer schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:Onlangs ging het bij ons ook over de bezetene van Gardara.

Daar werd een onderscheid gemaakt in mate van bezetenheid. Je hoort weliswaar bij het rijk van de duivel als je onwedergeboren bent, maar dat is wat anders dan dat je bezit bent van de duivel alsof deze een eigendomsrecht heeft. En dat is natuurlijk niet waar. Misschien is dat een subtiel onderscheid, maar daar hou ik wel van.
Dat laatste denk ik ook. Je hebt hier in psychische instituten mensen zitten die meer bezeten zijn dan die van Gadara. Maar wij zijn net zo zondig dan zij. We worden dan bewaard voor die bezetenheid, maar dat maakt onze natuurlijke staat echt niet minder erg.
Een psychische stoornis of ziekte is geen bezetenheid, dan zou je de duivel met een pilletje
Is dat zo? In ‘onze’ GGZ zitten veel mensen met heftige woedeaanvallen etc. Die komen met een pilletje soms tot bedaren.
Misschien was dit bij de bezetene van Gadara ook wel gelukt. Of niet. Maar dat neemt niet de oorzaak weg. Ik geloof gerust dat er tegenwoordig mensen in een GGZ zitten die bezeten zijn van de duivel.
Uiteraard zeg ik daarmee niet dat dat bij iedere psychische stoornis of ziekte zo is.
Er is echt verschil tussen bezetenheid en ziekte, Eliza heeft bij een instelling het Aquarium verzorgd,daar zat een man die bezeten was, hij was begonnen met Yoga! Er is echt verschil tussen bezetenheid en ziek zijn. Wel geloof ik dat de duivel zeker niet zal laten deze mensen te kwellen...

Drugsverslaafden hebben ook veel last van demonen, maar dat is echt weer een andere categorie dan iemand die psychisch ziek is.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kind van de duivel

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
Er is echt verschil tussen bezetenheid en ziekte, Eliza heeft bij een instelling het Aquarium verzorgd,daar zat een man die bezeten was, hij was begonnen met Yoga! Er is echt verschil tussen bezetenheid en ziek zijn. Wel geloof ik dat de duivel zeker niet zal laten deze mensen te kwellen...

Drugsverslaafden hebben ook veel last van demonen, maar dat is echt weer een andere categorie dan iemand die psychisch ziek is.

Ik denk dat we het behoorlijk eens zijn Liz. Bedoel je nu dat de Yoga deze man slechter maakte of juist beter?
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kind van de duivel

Bericht door Mannetje »

Een vraagje: mag het topic een andere naam krijgen? Iedere keer als ik de titel lees, komt het liedje terug in mijn hoofd. Mijn zwakheid, maar na een keer luisteren wil het er nooit meer uit, zoals de rapper vooraf al zei...
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kind van de duivel

Bericht door Jantje »

Dat lijkt me inderdaad een heel goed plan.

Overigens, uit het nieuws blijkt des te meer dat hij toch heel erg de grenzen opzoekt van het toelaatbare, nu ook weer met de regels van de overheid aan banden leggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kind van de duivel

Bericht door helma »

Oh...ik kan het niet veranderen. Meld het maar met de meldknop dan. (Ik heb het liedje gelukkig nooit gehoord)
Plaats reactie