Zijn onze kinderen van de duivel?

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Kind van de duivel

Bericht door Ambtenaar »

Hendrien schreef: Toch heeft drugs volgens mij echt met de demonische wereld te maken. Door het gebruik van drugs krijgen demonen gemakkelijker toegang tot een mens.
Dat lijkt me een idee dat verder niet al te zeer is te onderbouwen middels empirisch bewijsmateriaal.
Gelukkig zijn niet alle mensen met een psychische stoornis bezeten, maar het is wel belangrijk om te kijken of er soms sprake is van occulte belasting, soms zelfs door het voorgeslacht. Zie ook het boek van dr. M.J. Paul: Occulte machten en bevrijding.
Tja, ik weet het niet. Ben een beetje te nuchter daarvoor, vermoed ik.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kind van de duivel

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
liz boer schreef:
Zeeuw schreef:
liz boer schreef:
Er is echt verschil tussen bezetenheid en ziekte, Eliza heeft bij een instelling het Aquarium verzorgd,daar zat een man die bezeten was, hij was begonnen met Yoga! Er is echt verschil tussen bezetenheid en ziek zijn. Wel geloof ik dat de duivel zeker niet zal laten deze mensen te kwellen...

Drugsverslaafden hebben ook veel last van demonen, maar dat is echt weer een andere categorie dan iemand die psychisch ziek is.

Ik denk dat we het behoorlijk eens zijn Liz. Bedoel je nu dat de Yoga deze man slechter maakte of juist beter?
Met Yoga kwam hij in de geestenwereld terecht, Yoga is niet onschuldig.
Dat ligt toch ook wel aan je vatbaarheid en de vorm van Yoga? Ik heb wel eens met wat collega’s van die oefeningen onder begeleiding gedaan als een soort proef in de pauze. Dat was voor mij zeer onschuldig.
Bij de tweede fase gaat het mis, de eerste oefeningen zijn min of meer gymnastiek oefeningen. Ik heb met therapie ook al eens van die oefeningen gehad, maar vond ze nog al zweverig en heb niet mee gedaan, ws was het mijn gevoel die zei,nee Liz dit gaan we niet doen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kind van de duivel

Bericht door liz boer »

Hendrien schreef:
Ambtenaar schreef:
liz boer schreef: Er is echt verschil tussen bezetenheid en ziekte, Eliza heeft bij een instelling het Aquarium verzorgd,daar zat een man die bezeten was, hij was begonnen met Yoga! Er is echt verschil tussen bezetenheid en ziek zijn.
Als je een psychische stoornis hebt betekent dat niet direct dat je bezeten bent.
Drugsverslaafden hebben ook veel last van demonen, maar dat is echt weer een andere categorie dan iemand die psychisch ziek is.
Volgens mij onderschat jij de effecten van drugs op het lichaam en de psyche van de mens. Nooit gehoord van bijv. zombie drug? Dat heeft niets met demonen te maken maar met de werkzame stof die hallucinaties veroorzaakt.
Toch heeft drugs volgens mij echt met de demonische wereld te maken. Door het gebruik van drugs krijgen demonen gemakkelijker toegang tot een mens.
Gelukkig zijn niet alle mensen met een psychische stoornis bezeten, maar het is wel belangrijk om te kijken of er soms sprake is van occulte belasting, soms zelfs door het voorgeslacht. Zie ook het boek van dr. M.J. Paul: Occulte machten en bevrijding.
Mee eens, medicijnmannen gebruiken ook bepaalde schors om toegang tot de geestenwereld te krijgen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kind van de duivel

Bericht door liz boer »

Ambtenaar schreef:
liz boer schreef: Er is echt verschil tussen bezetenheid en ziekte, Eliza heeft bij een instelling het Aquarium verzorgd,daar zat een man die bezeten was, hij was begonnen met Yoga! Er is echt verschil tussen bezetenheid en ziek zijn.
Als je een psychische stoornis hebt betekent dat niet direct dat je bezeten bent.
Drugsverslaafden hebben ook veel last van demonen, maar dat is echt weer een andere categorie dan iemand die psychisch ziek is.
Volgens mij onderschat jij de effecten van drugs op het lichaam en de psyche van de mens. Nooit gehoord van bijv. zombie drug? Dat heeft niets met demonen te maken maar met de werkzame stof die hallucinaties veroorzaakt.
Dat was ik ook aan het duidelijk maken.

Het tweede, er is wel degelijk gevaar voor bezetenheid en drugsgebruik, zie mijn andere post.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zijn onze kinderen van de duivel?

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef: Is dat zo? In ‘onze’ GGZ zitten veel mensen met heftige woedeaanvallen etc. Die komen met een pilletje soms tot bedaren.
Misschien was dit bij de bezetene van Gadara ook wel gelukt. Of niet. Maar dat neemt niet de oorzaak weg. Ik geloof gerust dat er tegenwoordig mensen in een GGZ zitten die bezeten zijn van de duivel.
Uiteraard zeg ik daarmee niet dat dat bij iedere psychische stoornis of ziekte zo is.
Ik heb hier over nagedacht, maar er was niets aan te doen, dus neem ik aan dat een pilletje ook niet gekalmeerd had. Bij die man waar ik het over had hielpen de medicijnen ook niet.
Lukas 8: 29 Want Hij had den onreinen geest geboden dat hij van den mens zou uitvaren; want hij had hem menigen tijd bevangen gehad; en hij werd met ketenen en met boeien gebonden om bewaard te zijn; en hij verbrak de banden, en werd van den duivel gedreven in de woestijnen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zijn onze kinderen van de duivel?

Bericht door liz boer »

helma schreef:De dominee zei zondagmorgen in zijn preek over de bezetene van Gardara dat niet iedereen bezeten is. Het liedje van Jebroer wat dat zegt klopt niet, zo vertelde hij de jongeren. Het is niet Bijbels, we behoren God toe. Hij is onze Vader krachtens schepping. Er is van nature wel een verbintenis van ons met de duivel, we leven op bezet gebied.

Ik moest denken aan de tekst van de Heere Jezus tegen de farizeeën ; Gij zijt uit uw vader, de duivel. Zegt Jezus dat omdat ze dat door hun daden tonen. Ze zeggen kind van Abraham te zijn maar doen (bewust?) de werken van Abraham niet en verwerpen bewust de Heere Jezus.
Of bedoelt Jezus dit voor de mensen algemeen?

Johannes de D spreekt hen met adderengebroed. Dat is denk ik een verwijzing naar de slang? (=satan)

Is het terecht om te zeggen dat we allemaal kinderen van de duivel zijn, voor de wedergeboorte?
Of is het idd zo dat we krachtens schepping kinderen van God genoemd kunnen worden.
(En voor verbondskinderen zou dat helemaal gelden als we zien dat zij in de Bijbel door God als 'Mijn kinderen' of 'Mijn volk' aangeduid worden)
Wat moeten we met deze tekst?
1 Joh. 3:10 Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft.

Er is echt verschil tussen bezetenheid en de duivel toegevallen zijn.
In de tijd dat de Heere Jezus op aarde was zie je dat verschil duidelijk,
1 de farizeeën gingen opzettelijk tegen de Heere Jezus in en noemde Zijn werk het werk van de duivel.
2 tegen de hoeren en tollenaars sprak de Heere Jezus niet als Gij zijt uit uw vader de duivel.
3 de duivel was in die tijd heel actief in mensen, gadara, de maanzieke knaap, Maria Magdalena.
niet alle ziekte werden van de duivel genoemd, de blindgeborene niet, de bloedvloeiende vrouw niet.
Dus er was echt onderscheid tussen ziekte en bezetenheid...
Tussen de duivel toegevallen en bezetenheid...
Tussen de Heilige Geest wederstaan en bezetenheid, al zie ik bij die laatste toch wel een link maar niet in de zin van schuimbekkend op de grond liggen.
Laatst gewijzigd door liz boer op 13 feb 2019, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zijn onze kinderen van de duivel?

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
Zeeuw schreef: Is dat zo? In ‘onze’ GGZ zitten veel mensen met heftige woedeaanvallen etc. Die komen met een pilletje soms tot bedaren.
Misschien was dit bij de bezetene van Gadara ook wel gelukt. Of niet. Maar dat neemt niet de oorzaak weg. Ik geloof gerust dat er tegenwoordig mensen in een GGZ zitten die bezeten zijn van de duivel.
Uiteraard zeg ik daarmee niet dat dat bij iedere psychische stoornis of ziekte zo is.
Ik heb hier over nagedacht, maar er was niets aan te doen, dus neem ik aan dat een pilletje ook niet gekalmeerd had. Bij die man waar ik het over had hielpen de medicijnen ook niet.
Lukas 8: 29 Want Hij had den onreinen geest geboden dat hij van den mens zou uitvaren; want hij had hem menigen tijd bevangen gehad; en hij werd met ketenen en met boeien gebonden om bewaard te zijn; en hij verbrak de banden, en werd van den duivel gedreven in de woestijnen.
Ik snap je punt, maar destijds hadden ze simpelweg deze pilletjes niet. We kunnen tegenwoordig een wilde olifant verdoven, dus met een mens lukt dat meestal ook wel.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zijn onze kinderen van de duivel?

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
liz boer schreef:
Zeeuw schreef: Is dat zo? In ‘onze’ GGZ zitten veel mensen met heftige woedeaanvallen etc. Die komen met een pilletje soms tot bedaren.
Misschien was dit bij de bezetene van Gadara ook wel gelukt. Of niet. Maar dat neemt niet de oorzaak weg. Ik geloof gerust dat er tegenwoordig mensen in een GGZ zitten die bezeten zijn van de duivel.
Uiteraard zeg ik daarmee niet dat dat bij iedere psychische stoornis of ziekte zo is.
Ik heb hier over nagedacht, maar er was niets aan te doen, dus neem ik aan dat een pilletje ook niet gekalmeerd had. Bij die man waar ik het over had hielpen de medicijnen ook niet.
Lukas 8: 29 Want Hij had den onreinen geest geboden dat hij van den mens zou uitvaren; want hij had hem menigen tijd bevangen gehad; en hij werd met ketenen en met boeien gebonden om bewaard te zijn; en hij verbrak de banden, en werd van den duivel gedreven in de woestijnen.
Ik snap je punt, maar destijds hadden ze simpelweg deze pilletjes niet. We kunnen tegenwoordig een wilde olifant verdoven, dus met een mens lukt dat meestal ook wel.
Dat weet in zo net niet, in die tijd hadden ze zeker natuurlijke kalmeringsmiddelen. zie maar in de geschiedenissen, zie bij stammen die geen gebruik maken van westerse middelen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zijn onze kinderen van de duivel?

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
Dat weet in zo net niet, in die tijd hadden ze zeker natuurlijke kalmeringsmiddelen. zie maar in de geschiedenissen, zie bij stammen die geen gebruik maken van westerse middelen.
Zeker. Maar niet op het platteland van Gadara denk ik. Dat wil voor mij niet zeggen dat dat de oplossing was he. Maar de tijd is uiteraard wel anders dan nu.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zijn onze kinderen van de duivel?

Bericht door Herman »

De bezetenheid van Legio ging over door een machtswoord van de Heere Jezus.

Die mogelijkheid wil ik ook voor 2919 open houden.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zijn onze kinderen van de duivel?

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:De bezetenheid van Legio ging over door een machtswoord van de Heere Jezus.

Die mogelijkheid wil ik ook voor 2919 open houden.
Heel goed Herman. Minimaal voor de komende 900 jaar!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zijn onze kinderen van de duivel?

Bericht door liz boer »

Herman schreef:De bezetenheid van Legio ging over door een machtswoord van de Heere Jezus.

Die mogelijkheid wil ik ook voor 2919 open houden.
Ja zeker!!!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zijn onze kinderen van de duivel?

Bericht door -DIA- »

Ik herinner me een preek, een van de laatste van ds. Lamain, waarin hij overdacht dat wij alleen
opstandelingen (rebellen) zijn.
Hij dacht die week de gemeente aan te spreken als 'rebels' (in het Engels)
maar tenslotte bedacht hij dat hij ook een beetje fatsoen moest bewaren.
Maar het was een ware constatering: Wij zijn van nature allen opstandelingen, rebellen.
Ofwel kinderen van de duivel. En we schrikken er vaak nog niet eens van als we het horen of lezen.
Het zou ons toch wat te zeggen moeten hebben dat de duivelen geloven en... beven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Zijn onze kinderen van de duivel?

Bericht door Isala »

helma schreef:De dominee zei zondagmorgen in zijn preek over de bezetene van Gardara dat niet iedereen bezeten is. Het liedje van Jebroer wat dat zegt klopt niet, zo vertelde hij de jongeren. Het is niet Bijbels, we behoren God toe. Hij is onze Vader krachtens schepping. Er is van nature wel een verbintenis van ons met de duivel, we leven op bezet gebied.

Ik moest denken aan de tekst van de Heere Jezus tegen de farizeeën ; Gij zijt uit uw vader, de duivel. Zegt Jezus dat omdat ze dat door hun daden tonen. Ze zeggen kind van Abraham te zijn maar doen (bewust?) de werken van Abraham niet en verwerpen bewust de Heere Jezus.
Of bedoelt Jezus dit voor de mensen algemeen?

Johannes de D spreekt hen met adderengebroed. Dat is denk ik een verwijzing naar de slang? (=satan)

Is het terecht om te zeggen dat we allemaal kinderen van de duivel zijn, voor de wedergeboorte?
Of is het idd zo dat we krachtens schepping kinderen van God genoemd kunnen worden.
(En voor verbondskinderen zou dat helemaal gelden als we zien dat zij in de Bijbel door God als 'Mijn kinderen' of 'Mijn volk' aangeduid worden)
Ik denk dat het goed is om het hele gesprek in Johannes 8 (vanaf vers 30) te lezen waarin deze zin staat: u bent uit uw vader, de duivel.
De Heere Jezus voelt de duidelijke afwijzing in de woorden van de Farizeeërs, ze willen Zijn woorden gewoonweg niet geloven. Ze vinden het zo ongelooflijk dat God de Vader is van de Heere Jezus, dat ze dit als godslastering zien. Ze zeggen zelfs dat de Heere Jezus door een demon bezeten is.
Toch hebben ze al heel wat wonderen en tekenen gezien, en Schriftuitleg gehad in de synagoge. Maar zij verharden hun hart, en sluiten het toe. En omdat ze werkelijk niet willen geloven dat de Heere Jezus uit God de Vader is, zegt Jezus dat zij door hun onwil en verzet, de duivel als vader hebben.

Om te zeggen dat onze kinderen van de duivel zijn, dat wordt mijns inziens hier niet bedoelt.
Hora est!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Zijn onze kinderen van de duivel?

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:Ik herinner me een preek, een van de laatste van ds. Lamain, waarin hij overdacht dat wij alleen
opstandelingen (rebellen) zijn.
Hij dacht die week de gemeente aan te spreken als 'rebels' (in het Engels)
maar tenslotte bedacht hij dat hij ook een beetje fatsoen moest bewaren.
Maar het was een ware constatering: Wij zijn van nature allen opstandelingen, rebellen.
Ofwel kinderen van de duivel. En we schrikken er vaak nog niet eens van als we het horen of lezen.
Het zou ons toch wat te zeggen moeten hebben dat de duivelen geloven en... beven.
Ja ik hoorde pas God is onze vijand als wij niet in Christus zijn, dat is echt confronterend.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie