Heerschappijtheologie

Plaats reactie
MT633
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2019, 11:52

Heerschappijtheologie

Bericht door MT633 »

Zeer onlangs werd ik gewezen op de term dominiontheology, ofwel heerschappijtheologie. Hierover heb ik e.e.a. opgezocht via google en merk bij mijzelf een spanning tussen de soevereiniteit van God en de verantwoordelijkheid van de mens als het gaat om het heersen over de aarde.
Hoe staat onze reformatorische traditie in deze, toch best interessante, theologie?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heerschappijtheologie

Bericht door -DIA- »

Volgens mijn eerste indruk staat deze theologie nogal ver van het reformatorisch denken.

Ook al lees ik in Wikipedia:
In Nederland worden deze het sterkst naar voren gebracht binnen de SGP, die echter nauwelijks aanhang heeft bij de pinkster- en evangelische christenen.
Maar dan gaat niet zozeer over de theologie op zich, maar het beginsel van de theocratie. Een echte theocratie kent ook de SGP niet,
al wordt het wel gezegd. Mij is dit compleet onbekend. Als het zo is zijn het niet de echte SGP'ers die dit aanhangen. Ook het chiliasme wordt meest verworpen. Al schijnt het (wat ik niet met zekerheid kan zeggen) dat sommige oudvaders neigden naar chiliastische gedachten. In ieder geval denk ik niet dat men dit breed vindt in de reformatorische kerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Heerschappijtheologie

Bericht door Geytenbeekje »

Een scheiding van Kerk en Staat is ook wel goed en een verbintenis tussen die twee tja..
Hoe zou het er uit kunnen zien ?
En een theocratie, zou je dat ook noemen als bijv. CU en SGP 76+ zetels haalden ?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Heerschappijtheologie

Bericht door Delftenaar »

Dan nog zal de regering zich aan alle wetten moeten houden. Uiteraard zullen er dan wetsvoorstellen komen die in lijn met de Bijbel zijn, maar er zal toch rekening met de minderheid gehouden moeten worden.

Een echte theocratie is op regeringsniveau een utopie. Theocratie vind daarom vooral in het persoonlijke leven plaats.
Plaats reactie