Advent

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Advent

Bericht door Roos2018 »

De tijd van Kerst - de herdenking van de geboorte van de Heere Jezus - is eind deze maand weer aangebroken.
Los van de discussie of de Heere Jezus op 25 december is geboren - wat ten zeerste discutabel is, en wat in dit topic de bedoeling niet is om hierover een discussie te houden - toch enkele vragen:

1. Waar komt advent vandaan?
2. Waarom is dat 4 weken?
3. Heeft advent een Bijbelse achtergrond?

Ik weet niet of een dergelijk topic eerder is gepost, maar ik vind het persoonlijk wel belangrijk om dit onder de aandacht te brengen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Advent

Bericht door J.C. Philpot »

Wikipedia schreef: Wanneer de viering van de advent in de Kerk voor het eerst werd geïntroduceerd, kan niet met zekerheid bepaald worden.[1] De advent wordt voor het eerst vermeld in een boek van Gregorius van Tours (ca. 538-594), die schrijft dat St. Perpetuus, een van zijn voorgangers, rond 480 een vastentijd van drie weken voorafgaand aan kerstmis had ingesteld. Of dit een nieuw gebruik was dan wel de bekrachtiging van een bestaande regeling is onduidelijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Advent

Bericht door Terri »

https://visie.eo.nl/2017/11/de-oorspron ... an-advent/

Hier staat ook e.e.a. in.
Kan me goed vinden in de opmerking van ds. Brussaard. Tegelijk is het mooi om juist deze weken extra te benadrukken dat er nog 'iets' geweldigs staat te gebeuren;
Zijn wederkomst!

Daarom sprak dat lied wat iemand poste in een ander topic mij zo aan.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Advent

Bericht door Ditbenik »

Roos2018 schreef:De tijd van Kerst - de herdenking van de geboorte van de Heere Jezus - is eind deze maand weer aangebroken.
Los van de discussie of de Heere Jezus op 25 december is geboren - wat ten zeerste discutabel is, en wat in dit topic de bedoeling niet is om hierover een discussie te houden - toch enkele vragen:

1. Waar komt advent vandaan?
2. Waarom is dat 4 weken?
3. Heeft advent een Bijbelse achtergrond?

Ik weet niet of een dergelijk topic eerder is gepost, maar ik vind het persoonlijk wel belangrijk om dit onder de aandacht te brengen.
Goede vragen. Het is duidelijk dat het kerkelijk jaar niet stoelt op de Schrift en ook in de vroeg kerk niet gebruikelijk was. Na de reformatie is ook geprobeerd dit gedoe af te schaffen maar dat is helaas niet gelukt. Kerst is verworden tot een romantisch familie feest en tijdens de adventsweken en vaak ook de -preken doen we alsof Jezus nog geboren moet worden. Vervolgens hangt Goede Vrijdag er een beetje bij, terwijl op Goede Vrijdag en Pasen de verzoening en verlossing echt zichtbaar worden.
Je zou verwachten dat advent verbonden wordt met artikel 37 van de NGB: ' Daarom verwachten wij dien groten dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere.'
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Advent

Bericht door Mara »

Er is niets mis met het in stand houden van tradities.
Het geeft o.m. structuur in het kerkelijk leven.
De wereld heeft ook zo haar eigen tradities. Blijkbaar hebben mensen dit toch nodig.

N.B. Ik hoorde vanmorgen dat als de zwartepietendiscussie ten einde is gekomen, de discussie over de kerst gaat beginnen.
Want steeds minder mensen in Nederland weten nog wat kerst inhoudt.
Vraag het aan de man of vrouw op straat en ze roepen: gezellig, kerstboom, familie, vrede, samen komen, samen eten.
Geen kerstbrood of kerststol meer, maar winterbrood en winterstol.
Ik ben geen PVVer, maar erger me hier wel aan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Advent

Bericht door Mara »

Van TBS naar Advent.

Daar zit hij, de man die ik al tijden bezoek vanuit Gevangenenzorg Nederland.
Zwart haar, zwart T-shirt met daarop in witte letters geschreven: ‘Dark Shadow’, zwarte broek….alles zwart.
Zijn lange, zwarte manen zijn geknipt, zie ik meteen.
Daar zit hij, de voormalige hogepriester van de ‘Church of satan’ in Amsterdam.
Hij heeft rondgedoold in de meest duistere machten en krachten van deze sekte, die wel een ‘kerk’ wordt genoemd, maar dan van….satan.
In de loop van twee jaar heeft hij me nu al zoveel verteld over zijn vorig leven en wat nu precies de ‘Church of satan’ inhoudt.
Het is om te gruwen, te griezelen en om bang van te zijn.

Satans macht, zo schreef ik vorige week in onze kerkbode, is vreselijk groot. Hij is slim slecht, sluw, en ontzettend gevaarlijk.
Daar in Amsterdam en andere steden viert hij feest onder zijn openlijke aanhangers.
Het is te erg om op papier te zetten wat daar allemaal gebeurt.
Daar zit hij, een man met wie ik toch een band heb gekregen.

Waarom?
Omdat hij een mens is, net als ik.
En wie in zijn eigen hart kijkt, weet dat hij werkelijk boven niemand kan staan, zeker ik niet.
Wie niet staat in de geestelijke wapenrusting is een gewillige slaaf van de satan, al is hij nog zo godsdienstig en al gaat hij vijf keer per week naar de kerk.
Ik noem hem voor het gemak nu maar even Hans.

Hans heeft veel nagedacht over zijn vorig leven en één ding weet hij zeker: ‘Niet en nooit meer terug! Ik wil alleen maar rust, rust en ruimte. Zo ver mogelijk weg van Amsterdam’.
Stil luister ik naar hem.
Hij is het oude leven zo zat! Zoekt het te ontvluchten, radicaal!
Zo ver mogelijk weg van die onrust; van dat leven dat hem heeft gesloopt, lichamelijk en psychisch.
Ver weg van het leven in drugs en seks, veel vrouwen en veel geld.
‘Hans’, zo val ik in, ‘Is het nu Dark Shadow’ en ik wijs naar zijn T-shirt.
‘Ja, die andere T-shirts vond je nog erger he? Snap ik wel, hoor, zo’n man met hoornen op zijn hoofd en slangen die door elkaar heen wriemelen’.
Ik geef het eerlijk toe, want die aanblik is voor mij echt gruwelijk.

‘Hans, ga je nu van het inktzwarte donker naar de schaduw van het donker?’ zo vraag ik hem.
En wat dan volgt is zo’n heldere analyse van de (en zijn) wereld waarin we leven, dat ik werkelijk verbijsterd ben.
‘Alles in deze wereld, Wim, staat op zijn kop. De chaos regeert en het populisme zal heel Europa ten onder gaan brengen. Hij trekt lijnen naar de crisisjaren van de jaren dertig van de vorige eeuw en stil luister ik.
Met zijn analyse kan ik een eind mee. Maar heel voorzichtig zeg ik toch: ‘Hans, niet de chaos regeert, maar de Heere God’.
‘Ja, daar geloof jij in, maar je weet dat ik dat niet met je deel. Ik heb wel de Bijbel gelezen, maar geloof niet in God’.
Op dat moment voel ik dat ik niet verder moet gaan. Hopelijk volgende keer?
Stil en in diepe gedachten reizen we weer naar Nunspeet. Met een gebed in het hart: ‘Heere, red Hans van en uit de duisternis en trekt U hem naar Uw licht’.

En als vanzelf gaan m’n gedachten naar Advent. De schaduw van het Licht was al opgekomen in het Oude Testament, maar Hij is ook werkelijk gekomen als het Licht der wereld. En hoe velen heeft Hij er al getrokken vanuit de duisternis tot Zijn wonderbaar Licht!
Nee, voor Hem is Hans in de tbs-kliniek niet onbereikbaar.
Wat zou het zijn als hij, die zo letterlijk satan heeft aangebeden, een verkondiger zou worden van Hem, Die de satan heeft overwonnen.
En ineens komen de woorden van één van de laatste preken weer terug: ‘Wat onmogelijk is bij mensen, is mogelijk bij God’.
Zelfs voor Hans die me nu vertelt dat hij het leven van vroeger nooit meer terug wil.
Nu moet dat levenshuis wel vervuld worden met God, de Heilige Geest en….o wonder: dat kan! Om Jezus willen alleen!
Zelfs ook voor mij….
En voor u en jou!

ds. W. Visser, Nunspeet, eerder gepubliceerd in de Veluwse Kerkbode
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Advent

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:Er is niets mis met het in stand houden van tradities.
Het geeft o.m. structuur in het kerkelijk leven.
De wereld heeft ook zo haar eigen tradities. Blijkbaar hebben mensen dit toch nodig.

N.B. Ik hoorde vanmorgen dat als de zwartepietendiscussie ten einde is gekomen, de discussie over de kerst gaat beginnen.
Want steeds minder mensen in Nederland weten nog wat kerst inhoudt.
Vraag het aan de man of vrouw op straat en ze roepen: gezellig, kerstboom, familie, vrede, samen komen, samen eten.
Geen kerstbrood of kerststol meer, maar winterbrood en winterstol.
Ik ben geen PVVer, maar erger me hier wel aan.
Nou, ik geloof niet dat kerstbrood of kerststol ook maar iets met de Bijbelse of zelfs kerkelijke traditie te maken heeft. Ik heb er dan ook geen enkel probleem mee als daar een andere sticker op komt. Ik ben ook blij dat er geen Goede Vrijdagbrood of Hemelvaartsstol is. Christenen hebben zich mee laten slepen door de wereld en nu er aan vast houden? Wat mij betreft liever niet.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Advent

Bericht door Nasrani »

Terri schreef:https://visie.eo.nl/2017/11/de-oorspron ... an-advent/

Hier staat ook e.e.a. in.
Kan me goed vinden in de opmerking van ds. Brussaard. Tegelijk is het mooi om juist deze weken extra te benadrukken dat er nog 'iets' geweldigs staat te gebeuren;
Zijn wederkomst!


Daarom sprak dat lied wat iemand poste in een ander topic mij zo aan.
Dat is iets wat mij veel heeft gedaan deze adventsperiode. Veel nadruk op de wederkomst. Iets waarvan ik het idee heb dat dat nog veel te weinig aandacht krijgt.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Advent

Bericht door liz boer »

Ditbenik schreef:
Mara schreef:Er is niets mis met het in stand houden van tradities.
Het geeft o.m. structuur in het kerkelijk leven.
De wereld heeft ook zo haar eigen tradities. Blijkbaar hebben mensen dit toch nodig.

N.B. Ik hoorde vanmorgen dat als de zwartepietendiscussie ten einde is gekomen, de discussie over de kerst gaat beginnen.
Want steeds minder mensen in Nederland weten nog wat kerst inhoudt.
Vraag het aan de man of vrouw op straat en ze roepen: gezellig, kerstboom, familie, vrede, samen komen, samen eten.
Geen kerstbrood of kerststol meer, maar winterbrood en winterstol.
Ik ben geen PVVer, maar erger me hier wel aan.
Nou, ik geloof niet dat kerstbrood of kerststol ook maar iets met de Bijbelse of zelfs kerkelijke traditie te maken heeft. Ik heb er dan ook geen enkel probleem mee als daar een andere sticker op komt. Ik ben ook blij dat er geen Goede Vrijdagbrood of Hemelvaartsstol is. Christenen hebben zich mee laten slepen door de wereld en nu er aan vast houden? Wat mij betreft liever niet.
De kerk in later eeuwen vastte in de adventtijd, de kerststol mocht dan gegeten worden, licht brood met vulling, het duidde op de doeken gevouwen om de spijs, wat op de Heere Jezus duidde, later ging dat vasten uit de "mode" en kwam er van alles bij.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Advent

Bericht door Jongere »

Ik ben zeer dankbaar voor het kerkelijk jaar. Wat een rijkdom om jaarlijks langs de heilsfeiten geleid te worden en daarin telkens opnieuw heil en leven te mogen vinden.
De tendens (want je hoort het echt weer van allerlei kanten tegenwoordig) om tegen het kerkelijk jaar te zijn, heb ik dan ook nooit zo goed begrepen. Ik zie deze weken en dagen niet als een plicht, maar als een voorrecht.
Bovendien heeft het oude papieren om door feesten de daden van de Heere uit het verleden te gedenken. Ik denk dat het goed is als in de adventtijd de verwachting van Christus' tweede komst doorklinkt (ook een traditie met oude papieren), maar er is helemaal niets mis mee om in deze tijd ook de tijd van verwachting uit het Oude Testament te 'herbeleven'. Inderdaad - alsof Christus nog geboren moest worden. Is dat verkeerd, nu Hij al gekomen is? Natuurlijk niet; het helpt ons juist om de Bijbel dieper te leren verstaan en ons - door het werk van de Heilige Geest - de heilsfeiten daadwerkelijk toe te eigenen. Het pascha werd jaarlijks gevierd alsof de uittocht ieder moment kon plaatsvinden - zo mengt zich het 'gedenken van de daden van de Heere' met het leren leven vanuit de verwachting op Gods heil.
We staan achter het heilsfeit en vanuit die zekerheid moeten ook adventspreken gekleurd worden. Maar ik vind het altijd weer bijzonder om in deze tijd waarin de verwachting centraal staat, de geestelijke verbondenheid te ervaren met de gelovigen van het Oude Testament. Wat kunnen we veel leren van hun leven bij de belofte, hun uitzien naar de Heere. En wat ligt er nog altijd een kracht in die oudtestamentische profetieën van Christus' eerste komst, ook nu wij de vervulling ervan zien.
Nogmaals: ik zie het als een zegen om ieder jaar weer bij de hand genomen te worden langs de heilsfeiten. Oók in advent, het leren verwachten, leren uitzien, leren om te leven uit de belofte. Met die oude gelovigen, die - als Abraham - met verheuging hebben verlangd om de dag van Christus te zien, en ze hébben die gezien en zijn verblijd geweest.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Advent

Bericht door Ad Anker »

Mooi Jongere. Dank je wel.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Advent

Bericht door Herman »

Een mooi ideaalbeeld. De praktijk is dikwijls anders.

Niettemin heb ik een gezegende kerstdag achter de rug waar de volle nadruk mocht liggen op onze Zaligmaker en Immanuel.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Advent

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:Een mooi ideaalbeeld. De praktijk is dikwijls anders.

Niettemin heb ik een gezegende kerstdag achter de rug waar de volle nadruk mocht liggen op onze Zaligmaker en Immanuel.
Dat vind ik wel negatief geduid.
Verder: bij ons evenzo: 3 diensten waarin het Kerstevangelie klonk, over Zijn geboorte, over de aanbidding van de herders, over Anna die van Hem getuigen mocht. Ik hoop dat we oog hebben voor wat ons nog gegeven wordt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Advent

Bericht door Jantje »

Inderdaad. @Herman overdrijft vreselijk.

Verder kwam ik dit artikel nog tegen: https://www.rd.nl/kerk-religie/de-vieri ... -1.1536423 Ik vond er wel een kern van waarheid in zitten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Advent

Bericht door Herman »

Ik overdrijf helemaal niks.

Ga zelf maar na. Gisteren heb je voor de 100e keer over de herders gehoord. Maar over Job is misschien 1 of 2 keer gepreekt in je hele leven. De bepreken van de gehele schrift komt door alle die kerkelijke verplichtingen enigszins in het nauw.

In de tijd van Augustinus, zo las ik gisteren, hield men alleen Pasen als feest in ere.
Plaats reactie