Werken Reformatoren

Van welke Reformatoren heb je werk gelezen?

Bucer
4
14%
Bullinger
2
7%
Vermigli
0
Geen stemmen
Zanchius
1
4%
Zwingli
4
14%
Beza
4
14%
Knox
7
25%
Latimer
1
4%
Oecolampadius
1
4%
Melanchton
4
14%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Werken Reformatoren

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het zorgelijk dat er veel opgewarmde kost word gegeten. Wat bij de vroege kerk nog fris was, werd door de reformatoren opnieuw opgewarmd, en door de voormannen in de recentere kleine kerkgeschiedenis wederom opnieuw opgewarmd.

Het lezen van de reformatoren zou voor velen van ons een gezondere keuze zijn vergeleken met wat we nu eten. Maar laten we de kervaders uit de vroege kerk niet vergeten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Werken Reformatoren

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:Ik bevind me in goed gezelschap van @DIA. Ik zie de meerwaarde niet van het lezen van reformatoren. Het is niet zo dat het theologisch denken gestopt is met ontwikkelen.

Persoonlijk vind ik het ook niet echt een teken van sterkte om je te beroepen op werken van een paar honderd jaar oud. De wereld is voortdurend in ontwikkeling en dat zou het theologisch denken ook moeten zijn.
Hoelang houdt dit gezelschap stand? :langue
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Werken Reformatoren

Bericht door J.C. Philpot »

J.C. Philpot schreef:Ik vind het zorgelijk dat er veel opgewarmde kost word gegeten. Wat bij de vroege kerk nog fris was, werd door de reformatoren opnieuw opgewarmd, en door de voormannen in de recentere kleine kerkgeschiedenis wederom opnieuw opgewarmd.

Het lezen van de reformatoren zou voor velen van ons een gezondere keuze zijn vergeleken met wat we nu eten. Maar laten we de kervaders uit de vroege kerk niet vergeten.
Misschien is het wel een zaak van gevarieerd eten. Wat hedendaagse koost, wat reformatoren en een nagerecht uit de vroege kerk. En als hoofdgerecht de bijbel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Werken Reformatoren

Bericht door Nasrani »

J.C. Philpot schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik vind het zorgelijk dat er veel opgewarmde kost word gegeten. Wat bij de vroege kerk nog fris was, werd door de reformatoren opnieuw opgewarmd, en door de voormannen in de recentere kleine kerkgeschiedenis wederom opnieuw opgewarmd.

Het lezen van de reformatoren zou voor velen van ons een gezondere keuze zijn vergeleken met wat we nu eten. Maar laten we de kervaders uit de vroege kerk niet vergeten.
Misschien is het wel een zaak van gevarieerd eten. Wat hedendaagse koost, wat reformatoren en een nagerecht uit de vroege kerk. En als hoofdgerecht de bijbel.
Inderdaad. Gezonde kost, af en toe fastfood en soms een diner... (al ga ik niet invullen wat wat is).
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Werken Reformatoren

Bericht door Posthoorn »

Ik heb geen van dezen gelezen. En ik vind het ook wel best.
Luther (een beetje) en Calvijn - uiteraard - wel. :super

O wacht, ik heb weleens iets van Zwingli gelezen, dacht ik.
Bezorgd schreef:Neem bv als eerste eens Calvijn over de Heilige Doop: http://www.theologienet.nl/documenten/C ... ITUTIE.pdf
Boek 4 Hoofdstuk 15 en 16
En dan vergelijken hoe velen heden ten dage over de Heilige Doop spreken.
Ook de reformatoren moet je met onderscheid lezen. ;)
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Werken Reformatoren

Bericht door Mannetje »

Van Luther heb ik wel heel wat gelezen. Van Calvijn het een en ander.

Een vraag aan JGW: welke werken van bovengenoemde mannen raad je aan en met welke reden?
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Werken Reformatoren

Bericht door J.C. Philpot »

Posthoorn schreef:Ook de reformatoren moet je met onderscheid lezen. ;)
Zeker, alles buiten de bijbel moet je met onderscheid lezen. Ook wat vertrouwd is. Zoals de Bereers deden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Werken Reformatoren

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:Ik bevind me in goed gezelschap van @DIA. Ik zie de meerwaarde niet van het lezen van reformatoren. Het is niet zo dat het theologisch denken gestopt is met ontwikkelen.

Persoonlijk vind ik het ook niet echt een teken van sterkte om je te beroepen op werken van een paar honderd jaar oud. De wereld is voortdurend in ontwikkeling en dat zou het theologisch denken ook moeten zijn.
Juist dan is het goed om ook het werk van theologen uit een andere tijd (of cultuur) te lezen. Dat geeft wat bescherming tegen te veel de Bijbel of ons denken laten bepalen door de ideeen van de eigen tijd en een aanpassing aan de voorkeuren van de eigen tijd. We moeten gelijk ook beseffen dat kerkvaders (denk Augustinus en het neo-platonisme) en reformatoren ook kinderen van hun tijd waren en we mogen niet kritiekloos zijn. Ik vraag me bijvoorbeeld wel eens af of reformatorische theologie zich anders zou hebben ontwikkeld als Galileo en Newton hun ontdekkingen voor de reformatie hadden gedaan,
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Werken Reformatoren

Bericht door Tiberius »

Dan zou er bij de poll nog bij moeten komen de optie 'geen'.
En wat bedoel je precies met 'werken gelezen'? Is één hoofdstuk of één preek ook al voldoende?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Werken Reformatoren

Bericht door Wandelende »

Ambtenaar schreef:Ik bevind me in goed gezelschap van @DIA. Ik zie de meerwaarde niet van het lezen van reformatoren. Het is niet zo dat het theologisch denken gestopt is met ontwikkelen.

Persoonlijk vind ik het ook niet echt een teken van sterkte om je te beroepen op werken van een paar honderd jaar oud. De wereld is voortdurend in ontwikkeling en dat zou het theologisch denken ook moeten zijn.
Theologie zonder geloof is inderdaad een wetenschap en wil daarom recente en doorontwikkelde bronnen als fundament hebben.

Geloof zonder theologie leest liever niet.

Theologie met geloof en geloof met theologie kan zich verenigen met alle betrouwbare en ware bronnen die op de Bijbel gefundeerd zijn. Oud en nieuw. Verleden en heden.

Veracht het verleden nooit, minacht het heden net zo min.
(~)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Werken Reformatoren

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mannetje schreef:Van Luther heb ik wel heel wat gelezen. Van Calvijn het een en ander.

Een vraag aan JGW: welke werken van bovengenoemde mannen raad je aan en met welke reden?
Adventspreken over 1 Johannes van Johannes Oecolampadius (volgens Rome een groter gevaar dan Luther)

Ik geloof. Een eenvoudige verklaring van de Apostolische geloofsbelijdenis door Petrus Maryr Vermigli

Preken over het Onze Vader van Hugh Latimer.

Alle 3 om hun duidelijke en Bijbelse taal en onderwijs, eenvoudig op de man/vrouw af, scherp op zijn tijd ook.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Werken Reformatoren

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:
Juist dan is het goed om ook het werk van theologen uit een andere tijd (of cultuur) te lezen. Dat geeft wat bescherming tegen te veel de Bijbel of ons denken laten bepalen door de ideeen van de eigen tijd en een aanpassing aan de voorkeuren van de eigen tijd. We moeten gelijk ook beseffen dat kerkvaders (denk Augustinus en het neo-platonisme) en reformatoren ook kinderen van hun tijd waren en we mogen niet kritiekloos zijn. Ik vraag me bijvoorbeeld wel eens af of reformatorische theologie zich anders zou hebben ontwikkeld als Galileo en Newton hun ontdekkingen voor de reformatie hadden gedaan,
Het is niet verkeerd om eens een oud werk te lezen, maar om je nu te concentreren op oude werken of die zoveel belang toekennen gaat mij wat te ver.

Ik neem aan dat op jouw gebied de wetenschap zich ook ontwikkelt en dat je ook niet stil blijft staan bij inzichten van enkele honderden jaren oud.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Werken Reformatoren

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:
Theologie zonder geloof is inderdaad een wetenschap en wil daarom recente en doorontwikkelde bronnen als fundament hebben.
Dit vind ik kletskoek. Het fundament van het geloof is namelijk de Bijbel, en niet de (gecombineerde) werken van betreffende reformatoren. Neemt niet weg dat in de ontwikkeling van het theologisch denken deze werken een belangrijke plaats innemen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Werken Reformatoren

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:
Juist dan is het goed om ook het werk van theologen uit een andere tijd (of cultuur) te lezen. Dat geeft wat bescherming tegen te veel de Bijbel of ons denken laten bepalen door de ideeen van de eigen tijd en een aanpassing aan de voorkeuren van de eigen tijd. We moeten gelijk ook beseffen dat kerkvaders (denk Augustinus en het neo-platonisme) en reformatoren ook kinderen van hun tijd waren en we mogen niet kritiekloos zijn. Ik vraag me bijvoorbeeld wel eens af of reformatorische theologie zich anders zou hebben ontwikkeld als Galileo en Newton hun ontdekkingen voor de reformatie hadden gedaan,
Het is niet verkeerd om eens een oud werk te lezen, maar om je nu te concentreren op oude werken of die zoveel belang toekennen gaat mij wat te ver.

Ik neem aan dat op jouw gebied de wetenschap zich ook ontwikkelt en dat je ook niet stil blijft staan bij inzichten van enkele honderden jaren oud.
Niemand pleit voor stilstand. Maar er is nogal een verschil tussen wiskunde (en natuurwetenschappen) en theologie (en sociale wetenschappen) en ze (of de uitspraken uit deze wetenschappen) op een zelfde manier benaderen zorgt voor ongelukken. Wiskunde en natuurwetenschappen fungeren als het goed is binnen verschillende tijden en culturen op eenzelfde manier (al zal er een verschil zijn in welke vragen gesteld zullen worden, en wat men bewezen acht). Theologie en sommige sociale wetenschappen zijn veel cultuur gevoeliger en daarom ook gevoeliger voor de huidige mode en cultuur.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bertiel
Berichten: 4585
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Werken Reformatoren

Bericht door Bertiel »

ik heb Bucer's verklaring van de brief aan Efeze gelezen, aanrader!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie