Wie overwint?

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie overwint?

Bericht door J.C. Philpot »

Van Ewijk schreef:Dus de hemel is alleen voor reformatorische christenen?
Nee hoor. Voor een ieder die door de Heilige Geest de genade van een levend geloof is geschonken, en de toevlucht heeft genomen tot Jezus Christus. Tot welke kerkelijke denominatie iemand ook behoord.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie overwint?

Bericht door eilander »

refo schreef:Maar als Jezus wederkomt en de mensen worden geoordeeld, dan vraag ik me af wie er nu met de winst gaat strijken.
Je kunt natuurlijk zeggen: Jezus zal winnen.
Maar de Spreukendichter zegt: In de de veelheid van de onderdanen ligt de heerlijkheid van de Koning.

Laten we eens gaan rekenen:
7 miljard aardbewoners.
Christendom 2 miljard
Islam 2 miljard
Hindoes 1 miljard
Boeddisten, Taoisten, Sikhs, Joden en niet genoemd 1 miljard
Niets 1 miljard

Onder het Christendom vallen nog:
Rooms Katholiek en Oosters-Orthodox 1,25 miljard
Blijft 750 miljoen protestants over. Maar daaronder vallen ook weer Pinksterbewegingen, evangelischen, Jehova's en allerlei andere wind van leer.

Zeg het maar: wie heeft de meeste onderdanen?
Dit klopt van geen kant natuurlijk. De rekensom vast wel, maar de onderliggende gedachte absoluut niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wie overwint?

Bericht door Jantje »

Zondags in de kerk zegt de dominee: 'We doen belijdenis met de kerk van eeuwen.' Volgens mij schrijft Johannes dat het een ontelbare schare zal zijn, al blijft natuurlijk staan dat er in het laatste der dagen een grote verdrukking zal komen en er weinigen staande zullen blijven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie overwint?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb nu geen tijd om te onderbouwen, maar ik geloof dat er miljoenen kinderen in de hemel zullen zijn die het levenslicht nooit hebben gezien. Door abortus of anderzins.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wie overwint?

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
refo schreef:Maar als Jezus wederkomt en de mensen worden geoordeeld, dan vraag ik me af wie er nu met de winst gaat strijken.
Je kunt natuurlijk zeggen: Jezus zal winnen.
Maar de Spreukendichter zegt: In de de veelheid van de onderdanen ligt de heerlijkheid van de Koning.

Laten we eens gaan rekenen:
7 miljard aardbewoners.
Christendom 2 miljard
Islam 2 miljard
Hindoes 1 miljard
Boeddisten, Taoisten, Sikhs, Joden en niet genoemd 1 miljard
Niets 1 miljard

Onder het Christendom vallen nog:
Rooms Katholiek en Oosters-Orthodox 1,25 miljard
Blijft 750 miljoen protestants over. Maar daaronder vallen ook weer Pinksterbewegingen, evangelischen, Jehova's en allerlei andere wind van leer.

Zeg het maar: wie heeft de meeste onderdanen?
Dit klopt van geen kant natuurlijk. De rekensom vast wel, maar de onderliggende gedachte absoluut niet.
Ik heb in mijn eerste post gevraagd om geen discussie over getallen te voeren. Ging mij echt over de vraag an sich.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wie overwint?

Bericht door Delftenaar »

Blijft de vraag hoe al die andere gelovigen geoordeeld gaan worden. Dat ligt in Gods handen en als mensen moeten we er weg blijven.
God haalt de eindoverwinning, maar het zal je bij wijze van spreken nog wel eens kunnen verbazen wie je in de hemel aan zult treffen.

De Bijbel zegt dat die uit alle volken, culturen etc. zullen komen. Dus ook uit hindoeïstische landen enzo.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wie overwint?

Bericht door Van Ewijk »

Delftenaar schreef:maar het zal je bij wijze van spreken nog wel eens kunnen verbazen wie je in de hemel aan zult treffen.
Ik denk dat men in plaats daarvan beter dankbaar kan zijn als men zichzelf daar vind en het daarbij het beste kan laten...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Wie overwint?

Bericht door gallio »

refo schreef: Zeg het maar: wie heeft de meeste onderdanen?
Een prikkelende vraag van Zeeuw.

Toch kunnen we de onderdanen niet zomaar vergelijken. De onderdanen van de de duivel zijn gevangenen in iets wat dat erger is dan het ergste wat wij met ons verstand kunnen indenken. De onderdanen van God zijn Zijn kinderen en Hij is de liefhebbende Vader en die willen nooit meer van hun Vader vandaan.

We vergelijken ook niet een aardse vader met zeg maar 4 kinderen met een ISIS leider met 400 gevangenen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie overwint?

Bericht door J.C. Philpot »

Verwondering en dankbaarheid als je zelf in de hemel mag komen, onverdiende genade. Daar zeg ik amen op.

En voorzichtigheid als we het over anderen hebben, zeker. God komt het oordeel toe.

Maar als de bijbel zegt dat we alleen door een levend geloof in Christus behouden kunnen worden, dan kan ik niet anders dan dat voor waar aan te nemen. Hoe moeilijk ik dat het ook vind dat dat betekend dat velen niet behouden worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wie overwint?

Bericht door Bezorgd »

We mogen niet tellen. Maar wat zullen we verbaasd zijn als we daar de schare zullen zien staan die niemand tellen kan. Uit alle talen, volken en natiën. Allerlei culturen. Allerlei gewoonten en gebruiken. Allerlei liederen, vertalingen , kerken, kringen, gemeenten en groepen. Verenigd in het geloof in Christus Jezus. Allen uit onverdiende genade.
Als je hier even over nadenkt word je stil en doet het heel veel discussie verstommen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door eilander »

gallio schreef:
refo schreef: Zeg het maar: wie heeft de meeste onderdanen?
Een prikkelende vraag van Zeeuw.

Toch kunnen we de onderdanen niet zomaar vergelijken. De onderdanen van de de duivel zijn gevangenen in iets wat dat erger is dan het ergste wat wij met ons verstand kunnen indenken. De onderdanen van God zijn Zijn kinderen en Hij is de liefhebbende Vader en die willen nooit meer van hun Vader vandaan.

We vergelijken ook niet een aardse vader met zeg maar 4 kinderen met een ISIS leider met 400 gevangenen.
Heeft de duivel onderdanen dan? Het is een geschapen engel. Geen god.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wie overwint?

Bericht door Isala »

eilander schreef:Heeft de duivel onderdanen dan? Het is een geschapen engel. Geen god.
de duivel heeft legioenen onderdanen. Allen die in zijn dienst zijn, onderwerpt hij aan zichzelf en heeft hij in zijn macht.

Markus 5:
9 En Hij vroeg hem (de bezetene van Gardara): Wat is uw naam? En hij antwoordde: Mijn naam is Legio, want wij zijn met velen.
13 En toen de onreine geesten uit de man weggegaan waren, gingen zij in de varkens; en de kudde stortte van de steilte af de zee in (het waren er ongeveer tweeduizend), en ze verdronken in de zee.

2000 in één mens!
Hora est!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie overwint?

Bericht door eilander »

Isala schreef:
eilander schreef:Heeft de duivel onderdanen dan? Het is een geschapen engel. Geen god.
de duivel heeft legioenen onderdanen. Allen die in zijn dienst zijn, onderwerpt hij aan zichzelf en heeft hij in zijn macht.

Markus 5:
9 En Hij vroeg hem (de bezetene van Gardara): Wat is uw naam? En hij antwoordde: Mijn naam is Legio, want wij zijn met velen.
13 En toen de onreine geesten uit de man weggegaan waren, gingen zij in de varkens; en de kudde stortte van de steilte af de zee in (het waren er ongeveer tweeduizend), en ze verdronken in de zee.

2000 in één mens!
Ik denk niet dat je dit zomaar mag overzetten op elk onbekeerd mens. Dat hij sommige mensen in z'n greep heeft, maakt nog niet dat hij een koning is, en zeker geen god.
Daarom geloof ik niet dat het bijbels is om te doen alsof de Heere straks in de hemel en op de nieuwe aarde met al Zijn kinderen is, en daartegenover de duivel met al zijn onderdanen in de hel.

De duivel, als gevallen engel, krijgt zelf de zwaarste straf. Er zal helemaal geen sprake zijn van enige overwinning van de duivel. Ik geloof dat dat op de dag van het oordeel overduidelijk zal blijken.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie overwint?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
refo schreef: Maar daaronder vallen ook weer Pinksterbewegingen, evangelischen, Jehova's en allerlei andere wind van leer.

Zeg het maar: wie heeft de meeste onderdanen?
Dus de hemel is alleen voor reformatorische christenen?
En de kerkvaders dan? en Elia, en Mozes?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wie overwint?

Bericht door Isala »

eilander schreef: Dat hij sommige mensen in z'n greep heeft, maakt nog niet dat hij een koning is, en zeker geen god.
Volgens mij zeg ik nergens dat satan een god is. Hoe kom je daarbij?
Ik zeg ook niet dat hij een koning is.
Ik zeg wel dat hij onderdanen/slaven heeft.
eilander schreef:Ik denk niet dat je dit zomaar mag overzetten op elk onbekeerd mens.
Ik haal alleen het voorbeeld van de bezetene aan om te illustreren hoeveel onderdanen van de duivel in één mens kunnen zitten.

Maar dan nog: als God niet de heerschappij in ons leven heeft, wie heeft dat dan wel?
Ik moet hierbij denken aan het boek van Bunyan: de stad mensenziel.
En ook aan de volgende teksten:
Kolossenzen 1 vers 13
Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde.
1 Johannes 3 vers 8
Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, dat Hij de werken van de duivel verbreken zou.

Deze (en er zijn er nog veel meer) bijbelverzen laten zien dat we in de macht van de duisternis (=duivel) zijn als we onbekeerd zijn.
Hora est!
Plaats reactie