Wie overwint?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:Het is iets wat wij nooit zullen kunnen begrijpen.
Er ontstond een opstand in de hemel.
Een deel van de engelen is gevallen, opgestaan tegen hun Schepper.

Heeft God de val voorzien, gewild?
We moeten zeggen ja. Het kan niet zo zijn dat Hem iets onverwachts is overkomen.
Het had een doel.
God wilde Zichzelf verheerlijken door de val heen.
En dat is pure genade. God heeft de val niet gewild denk ik, God wil namelijk niet iets wat zonde is. Hij heeft wel de mogelijkheid gelaten, net zoals je zegt, om Zichzelf te verheerlijken.
Dat kan niet, dat zou een 'fout' zijn in de schepping die "Zeer goed" was. Er gebeurt immers niets buiten de wil van God. De val was besloten om door de val Zich ten hoogste te verheelijken in Zijn uitverkoren Kerk. Dat zal de mens wel niet nemen, want die meent onrecht in God te vinden.
Misschien wil je deze link van ds Harinck doorlezen, dan wordt duidelijk wat ik bedoel.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/221 ... h-kersten/

Als ik het mag zeggen: Ik vertrouw refoweb niet. Teveel wat me tegen de borst stuit. Of mogen we onze verontrusting niet meer openlijk benoemen? Waarom, trouwens, zegt wordt in het bovenstaande berichtje in de zin "denk ik" toegevoegd? Dat klinkt heel modern bescheiden. Zaken staan niet meer vast.
Bovendien, er zijn mensen die toch wel iets hebben gezien of in hebben mogen blikken in de eeuwigheid.
Waar ze de Vader, de Zoon en de Heilige Geest persoonlijk hebben leren kennen, elk in hun werk ter zaligheid. Dat schijnt ds. Harinck dan niet te weten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Misschien wil je deze link van ds Harinck doorlezen, dan wordt duidelijk wat ik bedoel.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/221 ... h-kersten/

Als ik het mag zeggen: Ik vertrouw refoweb niet. Teveel wat me tegen de borst stuit. Of mogen we onze verontrusting niet meer openlijk benoemen? Waarom, trouwens, zegt wordt in het bovenstaande berichtje in de zin "denk ik" toegevoegd? Dat klinkt heel modern bescheiden. Zaken staan niet meer vast.
Laten we het nu niet schuiven op dat Refoweb niet te vertrouwen zou zijn. Geef gewoon aan wat je vindt van het antwoord van ds. Harinck die het in deze dus niet 100% met ds. Kersten eens was.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef: Bovendien, er zijn mensen die toch wel iets hebben gezien of in hebben mogen blikken in de eeuwigheid.
Waar ze de Vader, de Zoon en de Heilige Geest persoonlijk hebben leren kennen, elk in hun werk ter zaligheid. Dat schijnt ds. Harinck dan niet te weten?
Ik zie dat je dit nu nog toegevoegd hebt. Dat ds. Harinck de 3 Personen niet kent kan je uit zijn antwoord op Refoweb niet opmaken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:Misschien wil je deze link van ds Harinck doorlezen, dan wordt duidelijk wat ik bedoel.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/221 ... h-kersten/

Als ik het mag zeggen: Ik vertrouw refoweb niet. Teveel wat me tegen de borst stuit. Of mogen we onze verontrusting niet meer openlijk benoemen? Waarom, trouwens, zegt wordt in het bovenstaande berichtje in de zin "denk ik" toegevoegd? Dat klinkt heel modern bescheiden. Zaken staan niet meer vast.
Laten we het nu niet schuiven op dat Refoweb niet te vertrouwen zou zijn. Geef gewoon aan wat je vindt van het antwoord van ds. Harinck die het in deze dus niet 100% met ds. Kersten eens was.
EN ALS IK ME NU EENS NIET VOOR DAT KARRETJE LAAT SPANNEN?
IK HEB GENOEG VAN ALLE ELLENDE VAN HIER, ALTIJD WANTROUWEN.

Sorry, maar ik wil dat niet meer. Is er er reden om te wantrouwen?
Denk het wel, in de ogen van de moderne christen.

NASCHRIFT
Ik zal het eens nalezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:Misschien wil je deze link van ds Harinck doorlezen, dan wordt duidelijk wat ik bedoel.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/221 ... h-kersten/

Als ik het mag zeggen: Ik vertrouw refoweb niet. Teveel wat me tegen de borst stuit. Of mogen we onze verontrusting niet meer openlijk benoemen? Waarom, trouwens, zegt wordt in het bovenstaande berichtje in de zin "denk ik" toegevoegd? Dat klinkt heel modern bescheiden. Zaken staan niet meer vast.
Laten we het nu niet schuiven op dat Refoweb niet te vertrouwen zou zijn. Geef gewoon aan wat je vindt van het antwoord van ds. Harinck die het in deze dus niet 100% met ds. Kersten eens was.
EN ALS IK ME NU EENS NIET VOOR DAT KARRETJE LAAT SPANNEN?
IK HEB GENOEG VAN ALLE ELLENDE VAN HIER, ALTIJD WANTROUWEN.

Sorry, maar ik wil dat niet meer. Is er er reden om te wantrouwen?
Denk het wel, in de ogen van de moderne christen.
Je draait het om, want je geeft zelf aan Refoweb niet te vertrouwen.

Vergeet ook niet dat dit een discussie forum is. Met andere woorden, we wisselen hier wel eens van gedachten en meningen. Als je meningen wil lanceren zonder die te onderbouwen zal je continu in een situatie komen dat mensen je daarop bevragen. Dat is toch wel duidelijk na zoveel jaar op RF?
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
NASCHRIFT
Ik zal het eens nalezen.
Doe dat morgen maar. Probeer maar te gaan slapen, dat is beter voor je.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
NASCHRIFT
Ik zal het eens nalezen.
Doe dat morgen maar. Probeer maar te gaan slapen, dat is beter voor je.
Nee onderzoek is soms beter...
In DE SAAMBINDER van 1948 lees ik in de vragenbus, vermoedelijk nog net door ds. Kersten of dr. Steenblok geschreven:

X. te V. vraagt: Is de wil van Gods bevel in strijd met de wil van Gods besluit? Volgens de geopenbaarde wil, wil God immers ieder mens zalig maken, maar niet - Volgens Zijn verborgen wil; volgens deze laatste wil Hij het slechts de uitverkorenen.''

Antwoord: Men moet goed onderscheiden. Immers de wil van Gods bevel drukt niet hetzelfde uit als de geopenbaarde wil Gods. De wil des bevels is n.l. een deel van de geopenbaarde wil, en wel dat gedeelte, dat aan de redelijke schepselen de Wet Gods voorschrijft. De geopenbaarde wil echter omvat ook het Evangelie.
Door de wil des besluits verstaat men wat God bij Zichzelf heeft vastgesteld en bepaald, wat Hij wil werken of toelaten, wat geschieden of niet geschieden zal: dus Zijn eeuwig voornemen, naar hetwelk Hij alles doet in de tijd. De wil des bevels betekent diezelfde wil, voorzover hij bepaalt, wat der mensen plicht is, wat zij doen of laten moeten. En in verband hiermede dient ook een zuiver onderscheid gemaakt te worden tussen de verborgen en de geopenbaarde wil Gods. Verborgen is de wil Gods voorzover hij niet geopenbaard is en geopenbaard voorzover hij aan de mensen bekend gemaakt is.
Vergelijken we dus deze tweeërlei onderscheiding van de wil Gods dan kunnen we zeggen, dat de wil des bevels ten dele valt onder de geopenbaarde wil Gods, waar tot de geopenbaarde wil ook het Evangelie behoort, en ten dele onder de verborgen wil Gods. Men denke maar aan het bevel Gods tot Abraham om Izak te offeren, welk bevel voor het kwam niet bekend was. En de wil des besluits behoort niet uitsluitend tot de verborgen wil Gods, doch wordt ten dele ook uitgedrukt in de geopenbaarde wil, voorzover hij ons n.l. bekend gemaakt is. De wil des besluits toch wordt een geopenbaarde wil door uitvoering in de voorzienigheid, zoals in Ef. 1:11 aangegeven wordt. Hij wordt dit ook door beloftenissen. Zo wordt in art. 33 Ned. Gel. Belijdenis gedoeld op de geopenbaarde wil van Gods besluit, als daar gesproken wordt van de goedwilligheid en genade Gods te ons waart, die ons door de beloften bekend gemaakt en toegezegd wordt en waarvan de Sacramenten panden zijn. En waar de belofte, bedoeld in art. 33 der N.G.B, een verklaring is van Gods raad en voornemen, van wat Hijzelf doen wil en zekerlijk ten uitvoer brengen zal, kan men zien, dat het niet opgaat om te zeggen, dat God volgens Zijn geopenbaarde wil ieder mens wil zalig maken. Immers de geopenbaarde wil houdt ook in de openbaring van de wil des besluits, dat de Heère alleen de uitverkorenen wil zalig maken. En hoe zal men weten, dat God volgens Zijn verborgen wil alleen de uitverkorenen wil zalig maken dan door de bekendmaking ervan door Zijn geopenbaarde wil, zoals ook onze Heid. Cat. Zondag 12, vr. 31 zegt, dat Christus ons de verborgen raad en wil Gods. aangaande onze verlossing, volkomen geopenbaard heeft.
En dat er een tegenstrijdigheid zou zijn tussen déze beide willen in God gaat ook niet op, want er is maar één wil in God, en die is de willende God Zelf, niet onderscheiden van Zijn Wezen. Zou er dus tegenstrijdigheid zijn in de wil Gods dan zou het dat ook zijn in Zijn Wezen, wat een grote ongerijmdheid zou zijn. Alleen ten opzichte van ons schepselen is Zijn wil onderscheiden naar de verschillende voorwerpen of soorten van zaken, die Hij wil en naar de onderscheiden wijzen, hoe Hij ze wil. De wil des bevels zegt wat de mens doen moet, maar de wil des besluits zegt wat God doet. Maar noch in Zijn besluit, noch in Zijn bevel wil Hij, dat alle mensen zalig worden. Van een tegen- . strijdigheid is dan ook geen sprake, want de wil des bevels is geen aparte, zelfstandige wil tegenover de wil des besluits, doch biedt het voorschrift voor des mensen doen en laten.

En zo zeggen ook onze oude Godgeleerden, dat er geen tegenstrijdigheid, of geen tegenstrijdige willen in God zijn. Zo bijv. Calvijn in Inst. I. 18, 3, 4; Mastricht in zijn Pract. Godgeleerdheid. I. p. 399; Brakel Red. Godsd. uitg. Donner, I. p. 88, waar hij zegt: Veel minder stellen wij tegenstrijdige willen in God; J. Vermeer, Gat. Verkl. II. p. 922; H. de Frein. Gat. Verkl. II. p. 664, waar hij zegt: Deze willen strijden niet, want de ene ziet op hetgeen God doen zal; de andere op hetgeen God wil, dat wij doen zullen; Beukelman, Gat. Verkl. uitg. 1864, p. 981; en om er Gravemeyer, Leesb. Ger. Geloofsleer. I. 3e stuk. Par. 33. pag 102 nog bij te voegen, hij zegt daar: En dit zonder tegenstrijdigheid in de Goddelijke wil zelve, omdat de voorwerpen niet dezelfde zijn, of omdat Hij hetzelfde niet op een en dezelfde wijze wil.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Als ik het mag zeggen: Ik vertrouw refoweb niet. Teveel wat me tegen de borst stuit. Of mogen we onze verontrusting niet meer openlijk benoemen? Waarom, trouwens, zegt wordt in het bovenstaande berichtje in de zin "denk ik" toegevoegd? Dat klinkt heel modern bescheiden. Zaken staan niet meer vast.
Bovendien, er zijn mensen die toch wel iets hebben gezien of in hebben mogen blikken in de eeuwigheid.
Waar ze de Vader, de Zoon en de Heilige Geest persoonlijk hebben leren kennen, elk in hun werk ter zaligheid. Dat schijnt ds. Harinck dan niet te weten?
Rustig DIA. Ds Harinck formuleert een helder antwoord. Onafhankelijk van het medium waarop. De vraag is simpelweg wat je van dit antwoord vind.

Ps. Ik lees in je boven geciteerde stuk niet wat je vindt van ds Harincks antwoord.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef: De wil des bevels zegt wat de mens doen moet, maar de wil des besluits zegt wat God doet.
Dat is zo, maar dit antwoord in de SB verheldert niet echt als het Gods wil was dat de mens zou vallen of niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef: De wil des bevels zegt wat de mens doen moet, maar de wil des besluits zegt wat God doet.
Dat is zo, maar dit antwoord in de SB verheldert niet echt als het Gods wil was dat de mens zou vallen of niet.
Het was de wil des besluits.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: RE: Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: De wil des bevels zegt wat de mens doen moet, maar de wil des besluits zegt wat God doet.
Dat is zo, maar dit antwoord in de SB verheldert niet echt als het Gods wil was dat de mens zou vallen of niet.
Het was de wil des besluits.
Het was Gods bevel dat Adam en Eva niet zouden eten van de boom. Als je zegt dat God besloten had dat dat toch zou gebeuren zijn er twee willen die in strijd zijn met elkaar.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: De wil des bevels zegt wat de mens doen moet, maar de wil des besluits zegt wat God doet.
Dat is zo, maar dit antwoord in de SB verheldert niet echt als het Gods wil was dat de mens zou vallen of niet.
Het was de wil des besluits.
Het was Gods bevel dat Adam en Eva niet zouden eten van de boom. Als je zegt dat God besloten had dat dat toch zou gebeuren zijn er twee willen die in strijd zijn met elkaar.
Nu haal de de wil des besluits en de wil des bevels dooreen.
Beide willen zijn niet anders. Zie catechismusboekje (ik meen van Hellenbroek)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wie overwint?

Bericht door Bezorgd »

Al dat gepraat over de verschillende willen vind ik soms gewoon blasfemistisch.
Alsof wij even kunnen bepalen hoe God wil en denkt. Dat gaat onze door zonde bevlekte ratio verre te boven.
Soms denk ik wel dat het , ook bij de geachte theologen, een gevolg is van het verlichtingsdenken.
Als er al over nagedacht moet worden, dan is het door theologen, maar houdt het verre van kansel en pastoraat.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 17 okt 2018, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wie overwint?

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:Al dat gepraat over de verschillende willen vind ik soms gewoon blasfemistisch.
Alsof wij even kunnen bepalen hoe God wil en denkt. Dat gaat onze door zonde bevlekte ratio verre te boven.
Soms denk ik wel dat het , ook bij de gerachte theologen, een gevolg is van het verlichtingsdenken.
Als er al over nagedacht moet worden, dan is het door theologen, maar houdt het verre van kansel en pastoraat.
Best met je eens. Vooral als het zo absoluut als waarheid wordt gebracht.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie overwint?

Bericht door J.C. Philpot »

Het is ook een beetje inherent aan onze microdenominaties, en het opsluiten van onszelf daarin. We houden ons dusdanig bezig met het ontleden van boomonderdelen, dat we het bos (het grote geheel) niet meer zien, ook in theologisch opzicht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie