Wie overwint?

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door Erasmiaan »

ejvl schreef:
Erasmiaan schreef:
ejvl schreef:Hier mogen we uit concluderen dat, met eerbied gesproken, de Heere de val gewild heeft. Maar let wel: niet de zondeval op zich. alsof God Zich in het kwaad zou verlustigen, maar de val als passend in Zijn plan om Zijn deugden van rechtvaardigheid en barmhartigheid te doen schitteren. Zo moest de toelating van de val deel uitmaken van gebeurtenissen die moesten leiden tot Zijn heerlijk doel.
Dit vind ik meer Bijbelse taal. Maar het staat wel haaks op wat jij eerder schreef.

Daarom is de (scholastieke) onderscheiding tussen wil des besluits en wil des bevels zo vreemd niet en verdiend ze meer waardering. Het is een manier waarop wij mensen Gods aanbiddelijk welbehagen kunnen begrijpen in overeenstemming met wat de Bijbel ons aanreikt.
Het is denk ik meer hoe je het woord "willen" opvat. Als het zoals hierboven staat en wordt uitgelegd als zijnde "toelating", ben ik er mee eens.
Als het staat alsof God het ook echt wil, dus ook de zondeval op zichzelf, als zijnde God wilde de zonde, ben ik het er absoluut niet mee eens.
Je moet bij het eerste door mij gequote stukje blijven: de val is besloten in Gods heilplan. God wilde met eerbied gesproken een volk zalig maken dat Zijn lof zou verkondigen. Door een weg van de val van de mens, waarna in het heerlijke offer van Christus de deugden van Zijn rechtvaardigheid en liefde elkaar weer konden ontmoeten en waar Christus de allerhoogste plaats zou krijgen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Wie overwint?

Bericht door Jongere »

Al vaker gedeeld op het forum; voor wie het engels machtig is: dit is toch wel één van de beste uiteenzettingen over dit onderwerp die ik ken. Zeer leerzaam en Bijbels:
https://www.desiringgod.org/articles/ar ... lls-in-god
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Wie overwint?

Bericht door Delftenaar »

Erasmiaan schreef:Zeg je hiermee dat ook hindoes....?
Nee, maar wel dat ik het een moeilijk vraagstuk vind, ook in het licht van Gods oordeel.
India heeft een miljard zielen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wie overwint?

Bericht door Erasmiaan »

Delftenaar schreef:
Erasmiaan schreef:Zeg je hiermee dat ook hindoes....?
Nee, maar wel dat ik het een moeilijk vraagstuk vind, ook in het licht van Gods oordeel.
India heeft een miljard zielen.
ik zat er vanavond over te denken. Of ik moet zeggen: mijn gedachten werden er naar toe geleid. Wie overwint? We zeggen: de duivel heeft er machtig velen. En het arme hoopje volk van God is op grond van hun belijdenis slechts marginaal. Kan dat wel? Gaat het dan verkeerd? Och, weet je wie ook die gedachten had? Gehazi. Overal zag hij het leger van de Syriërs. Machtig velen! Een vaste en zekere overwinning! En toch... en toch... het was de taal van het ongeloof. Want: “vrees niet; die bij ons zijn, zijn meer, dan die bij hen zijn”. Wij zien maar aan wat voor ogen is en weten niet wat God doet. We hebben te strijden om in te gaan en niet te zien op het getal en of er ook weinigen zalig worden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie overwint?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb soms de indruk dat we God oneerlijk vinden omdat er velen verloren gaan. Wat ik me afvraag is of we nog voldoende beseffen hoe oneerlijk het is dat wij (als we een levend geloof bezitten) behouden worden met wat wij op onze kerfstok hebben. En wel het feit dat een Onschuldige de consequenties van ons gedrag tegenover God moest dragen.

Maar die Onschuldige wilde wel oneerlijk behandeld worden voor ons.

Daar ga ik voor mezelf eens over nadenken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Wie overwint?

Bericht door Nasrani »

Ryle zegt ergens in een preek zou God het echt laten gebeuren dat de duivel straks kan zeggen dat hij er meer in de hel heeft dan God in de hemel.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door Geeske_1991 »

Nasrani schreef:Ryle zegt ergens in een preek zou God het echt laten gebeuren dat de duivel straks kan zeggen dat hij er meer in de hel heeft dan God in de hemel.
Er zijn oudvaders die gezien hebben dat er meer verloren gingen dan gered werden. Velen worden er geroepen maar weinigen uitverkoren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door Mannetje »

Geeske_1991 schreef:
Nasrani schreef:Ryle zegt ergens in een preek zou God het echt laten gebeuren dat de duivel straks kan zeggen dat hij er meer in de hel heeft dan God in de hemel.
Er zijn oudvaders die gezien hebben dat er meer verloren gingen dan gered werden. Velen worden er geroepen maar weinigen uitverkoren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Welke oudvader zegt dat, en waar? Ik zou zo'n uitspraak graag in zijn context lezen!
-
Geeske_1991
Berichten: 113
Lid geworden op: 11 apr 2018, 11:00

Re: RE: Re: RE: Re: Wie overwint?

Bericht door Geeske_1991 »

Mannetje schreef:
Geeske_1991 schreef:
Nasrani schreef:Ryle zegt ergens in een preek zou God het echt laten gebeuren dat de duivel straks kan zeggen dat hij er meer in de hel heeft dan God in de hemel.
Er zijn oudvaders die gezien hebben dat er meer verloren gingen dan gered werden. Velen worden er geroepen maar weinigen uitverkoren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Welke oudvader zegt dat, en waar? Ik zou zo'n uitspraak graag in zijn context lezen!
Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren is een Bijbeltekst!
Daarnaast heb ik geen idee meer welke oudvader het was. Ik neem aan dat de Bijbel hierover al genoeg zegt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wie overwint?

Bericht door Mannetje »

De Bijbel geeft heel duidelijk aan dat wij niet moeten tellen, maar moeten strijden om in te gaan!
Als we daarmee bezig gaan, dan heb je meer dan genoeg aan jezelf!

En dus ga ik nu niet een aantal Bijbelcitaten aanhalen waar het juist over heel veel gaat.
-
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wie overwint?

Bericht door helma »

Lukas 13:23 En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:

24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Wie overwint?

Bericht door Gritje »

Mannetje schreef:De Bijbel geeft heel duidelijk aan dat wij niet moeten tellen, maar moeten strijden om in te gaan!
Als we daarmee bezig gaan, dan heb je meer dan genoeg aan jezelf!

En dus ga ik nu niet een aantal Bijbelcitaten aanhalen waar het juist over heel veel gaat.
Tellen zal ook niet lukken, er zal een schare zijn die niemand tellen kan!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wie overwint?

Bericht door Isala »

J.C. Philpot schreef:Ik heb nu geen tijd om te onderbouwen, maar ik geloof dat er miljoenen kinderen in de hemel zullen zijn die het levenslicht nooit hebben gezien. Door abortus of anderzins.
Misschien heb je binnenkort tijd om dat te doen? Ik ben er benieuwd naar!
Hora est!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wie overwint?

Bericht door Jantje »

Kinderen van gelovige ouders juichen voor Gods troon. Denk aan het eerste kind van David en Batshéba. Ook pas is het hier in de omgeving nog gebeurd. Verder waren er vroeger veel mensen van wie Gods volk geloofde dat hun levenloos geboren kinderen mochten juichen voor Gods troon, zoals van predikanten die soms meer dan 6 kindertjes al bij de geboorte moesten teruggeven in de handen van hun Heere en God.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Wie overwint?

Bericht door Junia »

Denk je dat kinderen van gelovige ouders een streepje voor hebben? Hoe denk je dat het zit met kinderen van ongelovige ouders?
Plaats reactie