Wie overwint?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wie overwint?

Bericht door Jantje »

Dordtse Leerregels, hoofdstuk 1, paragraaf 17
Nademaal wij van den wille Gods uit Zijn Woord moeten oordelen, hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn, zo moeten de godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid hunner kinderen, welke God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Wie overwint?

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Kinderen van gelovige ouders juichen voor Gods troon. Denk aan het eerste kind van David en Batshéba. Ook pas is het hier in de omgeving nog gebeurd. Verder waren er vroeger veel mensen van wie Gods volk geloofde dat hun levenloos geboren kinderen mochten juichen voor Gods troon, zoals van predikanten die soms meer dan 6 kindertjes al bij de geboorte moesten teruggeven in de handen van hun Heere en God.
Mag ik uit jouw reactie concluderen dat je het niet eens bent met het standpunt van ds Schot in deze kwestie?

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... wegneemt/0
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wie overwint?

Bericht door Jantje »

Inderdaad. In dit geval ben ik het meer eens met ds. Kempenaars dan met ds. Schot, al moet ik er wel bij zeggen dat het een tere zaak is. Maar, ik denk hierin vrij ruim.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wie overwint?

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Kinderen van gelovige ouders juichen voor Gods troon. Denk aan het eerste kind van David en Batshéba. Ook pas is het hier in de omgeving nog gebeurd. Verder waren er vroeger veel mensen van wie Gods volk geloofde dat hun levenloos geboren kinderen mochten juichen voor Gods troon, zoals van predikanten die soms meer dan 6 kindertjes al bij de geboorte moesten teruggeven in de handen van hun Heere en God.
Goed om dit te benadrukken en uit te spreken. Ik waardeer het dat je dit zo plaatst. Van harte mijn instemming.
(~)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wie overwint?

Bericht door liz boer »

...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Wie overwint?

Bericht door Junia »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Kinderen van gelovige ouders juichen voor Gods troon. Denk aan het eerste kind van David en Batshéba. Ook pas is het hier in de omgeving nog gebeurd. Verder waren er vroeger veel mensen van wie Gods volk geloofde dat hun levenloos geboren kinderen mochten juichen voor Gods troon, zoals van predikanten die soms meer dan 6 kindertjes al bij de geboorte moesten teruggeven in de handen van hun Heere en God.
Goed om dit te benadrukken en uit te spreken. Ik waardeer het dat je dit zo plaatst. Van harte mijn instemming.
Ik denk dat ik er ook mee kan instemmen, hoewel ik het heel voorzichtig zeg, want volgens mij is de Schrift er niet heel duidelijk over. (zover ik weet) Ik ben er ook niet zeker van dat dit alleen geldt voor kinderen van gelovigen en niet van ongelovigen. Het ongeloof of de zonden van de ouder wordt het kind niet aangerekend.

Ik ben daarom benieuwd op grond waarvan Wandelende en Jantje daar heel uitgesproken over zijn. Kunnen jullie dit voor mij onderbouwen met Bijbelteksten? Zou ik erg waarderen!
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wie overwint?

Bericht door Wandelende »

Junia schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Kinderen van gelovige ouders juichen voor Gods troon. Denk aan het eerste kind van David en Batshéba. Ook pas is het hier in de omgeving nog gebeurd. Verder waren er vroeger veel mensen van wie Gods volk geloofde dat hun levenloos geboren kinderen mochten juichen voor Gods troon, zoals van predikanten die soms meer dan 6 kindertjes al bij de geboorte moesten teruggeven in de handen van hun Heere en God.
Goed om dit te benadrukken en uit te spreken. Ik waardeer het dat je dit zo plaatst. Van harte mijn instemming.
Ik denk dat ik er ook mee kan instemmen, hoewel ik het heel voorzichtig zeg, want volgens mij is de Schrift er niet heel duidelijk over. (zover ik weet) Ik ben er ook niet zeker van dat dit alleen geldt voor kinderen van gelovigen en niet van ongelovigen. Het ongeloof of de zonden van de ouder wordt het kind niet aangerekend.

Ik ben daarom benieuwd op grond waarvan Wandelende en Jantje daar heel uitgesproken over zijn. Kunnen jullie dit voor mij onderbouwen met Bijbelteksten? Zou ik erg waarderen!
Dat ligt heel nauw verbonden met het Genadeverbond. Je kan de verwijsteksten van het artikel uit de DL, die @Jantje citeerde, er zelf bij zoeken. Daaraan wil ik graag nog ps. 8:3 toevoegen.
Je vraag over de kinderen van ongelovigen vind ik een terechte, daarover is ook veel geschreven, maar ik durf daar persoonlijk nog niets over te zeggen.
(~)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie overwint?

Bericht door J.C. Philpot »

Isala schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik heb nu geen tijd om te onderbouwen, maar ik geloof dat er miljoenen kinderen in de hemel zullen zijn die het levenslicht nooit hebben gezien. Door abortus of anderzins.
Misschien heb je binnenkort tijd om dat te doen? Ik ben er benieuwd naar!
Beste Isala,
Ik geloof persoonlijk dat alle in onnozelheid gestorven kinderen zalig zijn, en heb hiermee dezelfde visie als calvinisten zoals Charles Spurgeon, John Newton en August Toplady. Ik wil hier echter liever niet over discussiëren, omdat dit zo'n ontzettend gevoelige en tere zaak is.

Ik dacht in het verleden dat de bijbel hier weinig over te melden had, maar er is een boekje wat ik heb gelezen waardoor ik hiervan ben teruggekomen. In het boekje "Safe in the Arms of God" haalt John McArthur veel onbekende bijbelgedeelten aan, die voor mij enorme eye openers waren. Hij wil alleen op grond van de schrift tot conclusies komen, en dat merk je ook. Ik kan het iedereen die hiermee worstelt of meer van wil weten aanraden, als je Engels kunt lezen.

https://www.gty.org/store/books/451146/ ... rms-of-god

Vandaar dat ik geloof dat er vele miljoenen ongeboren en jonggestorven kinderen voor Gods troon juichen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Wie overwint?

Bericht door Wandelende »

J.C. Philpot schreef:Vandaar dat ik geloof dat er vele miljoenen ongeboren en jonggestorven kinderen voor Gods troon juichen.
Zou dat ook de diepere betekenis kunnen zijn van teksten die verwijzen naar Abraham's zaad dat zal zijn als het zand aan de oever van de zee? En dat het zal zijn een schare die niemand tellen kan?
Bovenstaande vragen zijn niet zo zeer gericht op een beantwoording, maar meer vragen die in mijn gedachten rondgaan als het over dit onderwerp gaat.
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie overwint?

Bericht door eilander »

Nog even terug naar de vraag van dit topic. Ik dacht nog aan de tekst waarin staat dat alle knie zich zal buigen voor Hem.

Dat wijst erop dat iedereen zich zal onderwerpen aan God. Zijn kinderen hier op aarde al, en vrijwillig. De anderen niet vrijwillig, maar toch onderworpen aan God en niet aan de duivel.
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Wie overwint?

Bericht door Junia »

Wandelende schreef:
Junia schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:Kinderen van gelovige ouders juichen voor Gods troon. Denk aan het eerste kind van David en Batshéba. Ook pas is het hier in de omgeving nog gebeurd. Verder waren er vroeger veel mensen van wie Gods volk geloofde dat hun levenloos geboren kinderen mochten juichen voor Gods troon, zoals van predikanten die soms meer dan 6 kindertjes al bij de geboorte moesten teruggeven in de handen van hun Heere en God.
Goed om dit te benadrukken en uit te spreken. Ik waardeer het dat je dit zo plaatst. Van harte mijn instemming.
Ik denk dat ik er ook mee kan instemmen, hoewel ik het heel voorzichtig zeg, want volgens mij is de Schrift er niet heel duidelijk over. (zover ik weet) Ik ben er ook niet zeker van dat dit alleen geldt voor kinderen van gelovigen en niet van ongelovigen. Het ongeloof of de zonden van de ouder wordt het kind niet aangerekend.

Ik ben daarom benieuwd op grond waarvan Wandelende en Jantje daar heel uitgesproken over zijn. Kunnen jullie dit voor mij onderbouwen met Bijbelteksten? Zou ik erg waarderen!
Dat ligt heel nauw verbonden met het Genadeverbond. Je kan de verwijsteksten van het artikel uit de DL, die @Jantje citeerde, er zelf bij zoeken. Daaraan wil ik graag nog ps. 8:3 toevoegen.
Je vraag over de kinderen van ongelovigen vind ik een terechte, daarover is ook veel geschreven, maar ik durf daar persoonlijk nog niets over te zeggen.
Ik heb de verwijzende teksten uit de DL er bij gezocht:
Gen 17:7 Dit vers gaat over het verbond dat God sloot met Abraham en zijn nageslacht. Je kunt dit niet overzetten op gelovigen uit de volkeren, behalve dan dat de Heere heeft beloofd dat in Abraham de zegen tot alle geslachten van de aardbodem zal komen.(wat vervuld is in de Heere Jezus)
Jes 59:21 Zie hierboven, dit zijn specifieke beloften aan het volk Israel
Hand 2: 39 De genoemde belofte staat vernoemd in vers 33, dit is de belofte van de Heilige Geest. Een ieder die tot geloof komt ontvangt de Heilige Geest. Er staat niet dat ieder kind het geloof of het eeuwige leven ontvangt.
1 Kor 7:14 Net zo min als dat de ongelovige man gered is in zijn vrouw, maar geheiligd, zo kunnen we ook niet zeggen dat kinderen die geheiligd zijn in de gelovige ouders daarmee ook daadwerkelijk gered zijn.

Als op grond van deze teksten zo'n stelling wordt gebouwd, vind ik de grond daarvan maar wankel.

Ik weet dat David zegt dat hij zijn zoon zal zien wanneer hij is overleden, maar veel meer onderbouwing weet ik zelf niet van uit de Bijbel.
Ik weet dat God rechtvaardig zal handelen met mensen en jong gestorvenen die nooit van Hem gehoord hebben, maar ben benieuwd of er meer teksten zijn. Sommige mensen zijn er namelijk heel stellig in dat jong gestorvenen behouden zijn, ik hoop dat zij met een onderbouwing komen. Graag zelfs!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wie overwint?

Bericht door Jantje »

@Junia,
Besef allereerst dat dit een zeer tere zaak is, waar de meningen ernstig over verdeeld zijn.
Daarnaast wil ook ik je verwijzen naar (door @Wandelende ook al genoemd) Psalm 8 vers 3a: Uit den mond der kinderkens en der zuigelingen hebt Gij sterkte gegrondvest.

Ik ga hier verder niet over in discussie. De Dordtse Leerregels (o.a. de grondslag van dit forum) zeggen voor mij meer dan genoeg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wie overwint?

Bericht door Herman »

Junia schreef: Sommige mensen zijn er namelijk heel stellig in dat jong gestorvenen behouden zijn, ik hoop dat zij met een onderbouwing komen. Graag zelfs!
Die onderbouwing bestaat gewoon uit het artikel in de DL en die onderschrijf ik en behoren tot mijn geloof. Dat is een weerslag van decennia worstelen met bovengenoemde teksten, dus die exegetische worsteling hoef ik niet opnieuw te doen.
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Wie overwint?

Bericht door Junia »

Jantje schreef:@Junia,
Besef allereerst dat dit een zeer tere zaak is, waar de meningen ernstig over verdeeld zijn.
Daarnaast wil ook ik je verwijzen naar (door @Wandelende ook al genoemd) Psalm 8 vers 3a: Uit den mond der kinderkens en der zuigelingen hebt Gij sterkte gegrondvest.

Ik ga hier verder niet over in discussie. De Dordtse Leerregels (o.a. de grondslag van dit forum) zeggen voor mij meer dan genoeg.
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Natuurlijk snap ik op dat dit een teer onderwerp is, zeker voor mensen die jong een kind hebben verloren.
Ook in mijn familie is dat voorgekomen, de vraag komt voor mij niet uit de lucht vallen. Maar hoe graag ik ook een bepaalde overtuiging daarover zou willen aannemen, het moet wel gegrond zijn in de Bijbel.
Ook de genoemde tekst uit Psalm 3 biedt hierin geen houvast.

En Jantje, natuurlijk hoef je er niet over te discussiëren als je dat niet wilt. Ik vraag of er mensen zijn die dat wel willen en er meer over kunnen vertellen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wie overwint?

Bericht door Jantje »

Het is Psalm 8.
Voor de rest houd ik het hierbij inderdaad.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie