Wie overwint?

Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Wie overwint?

Bericht door Zeeuw »

Ik had onlangs een gesprek met een collega. Ging over satan vs God. Voor mij heeft God satan overwonnen, zie alleen al de belofte aan Adam en Eva. Maar, we gaan er (aub geen discussie over aantallen etc) vanuit naar ik meen, dat er ook door eigen schuld velen verloren gaan en naar de hel. Misschien naïef van mij, maar ik kwam er niet uit toen ik de vraag kreeg ‘maar dan heeft de duivel toch ook deels overwonnen?’.

Kunnen jullie mij wat helpen om deze moeilijke vraag, vooral ook voor mezelf, wat te duiden?
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wie overwint?

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef:Ik had onlangs een gesprek met een collega. Ging over satan vs God. Voor mij heeft God satan overwonnen, zie alleen al de belofte aan Adam en Eva. Maar, we gaan er (aub geen discussie over aantallen etc) vanuit naar ik meen, dat er ook door eigen schuld velen verloren gaan en naar de hel. Misschien naïef van mij, maar ik kwam er niet uit toen ik de vraag kreeg ‘maar dan heeft de duivel toch ook deels overwonnen?’.

Kunnen jullie mij wat helpen om deze moeilijke vraag, vooral ook voor mezelf, wat te duiden?
Wel gewonnen, niet overwonnen. Maar desondanks zal de Heere op de dag des oordeels Zijn heerlijkheid betonen, omdat Hem dan alles onderworpen is. Hetzij tot gelukzaligheid, hetzij rampzaligheid
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wie overwint?

Bericht door eilander »

De duivel wordt zélf geoordeeld. Het eeuwige vuur is 'de duivel en zijn engelen bereid'. Hij is dus niet de triomfator over de hel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie overwint?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik snap de redenering wel. Die is als volgt: blijkbaar is het de duivel toch gelukt om mensen uit Gods hand te roven, en verloren te doen gaan.

Ik denk dat er geen makkelijke antwoorden zijn. Maar uiteindelijk zal toch alles dienen tot verheerlijking van God. Ik denk aan de volgende tekst:

Spreuken 16:4 - De HEERE heeft alles gemaakt omwille van Zichzelf, ja, zelfs de goddeloze voor de dag van het onheil.

Maar begrijpen doe ik het niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wie overwint?

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Ik snap de redenering wel. Die is als volgt: blijkbaar is het de duivel toch gelukt om mensen uit Gods hand te roven, en verloren te doen gaan.

Ik denk dat er geen makkelijke antwoorden zijn. Maar uiteindelijk zal toch alles dienen tot verheerlijking van God. Ik denk aan de volgende tekst:

Spreuken 16:4 - De HEERE heeft alles gemaakt omwille van Zichzelf, ja, zelfs de goddeloze voor de dag van het onheil.

Maar begrijpen doe ik het niet.
Dit is inderdaad ook mijn gevoel ja. Dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wie overwint?

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef:Ik had onlangs een gesprek met een collega. Ging over satan vs God. Voor mij heeft God satan overwonnen, zie alleen al de belofte aan Adam en Eva. Maar, we gaan er (aub geen discussie over aantallen etc) vanuit naar ik meen, dat er ook door eigen schuld velen verloren gaan en naar de hel. Misschien naïef van mij, maar ik kwam er niet uit toen ik de vraag kreeg ‘maar dan heeft de duivel toch ook deels overwonnen?’.

Kunnen jullie mij wat helpen om deze moeilijke vraag, vooral ook voor mezelf, wat te duiden?
Ik loop hier ook al zo lang mee.......
Er staan teksten in de Bijbel die 'lijken' te spreken over een algehele redding, terwijl andere teksten duidelijk een andere kant tonen.
Onderstaande teksten o.a. ( er zijn er meer) geven aanleiding om inderdaad te denken aan een algehele redding en dat de duivel en zijn handlangers het voor eeuwig verliezen. Gods schepsel ( de mens) is en blijft Zijn eigendom. Dat God in Christus de wereld met Zichzelf heeft verzoend en dat de duivel uiteindelijk het nakijken heeft. Maar hoe...? Ik krijg het niet helder.
Rom. 5:18-19
1 Tim.2:4
1 Tim. 2:6
1 Tim 4:9-10
2 Petr. 3:9

Maar een leven zonder de Heere, wel dan niet in grove uitspattingen, geeft mij geen enkele aanleiding om te denken dat het 'wel goed komt'......
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Wie overwint?

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:Ik had onlangs een gesprek met een collega. Ging over satan vs God. Voor mij heeft God satan overwonnen, zie alleen al de belofte aan Adam en Eva. Maar, we gaan er (aub geen discussie over aantallen etc) vanuit naar ik meen, dat er ook door eigen schuld velen verloren gaan en naar de hel. Misschien naïef van mij, maar ik kwam er niet uit toen ik de vraag kreeg ‘maar dan heeft de duivel toch ook deels overwonnen?’.

Kunnen jullie mij wat helpen om deze moeilijke vraag, vooral ook voor mezelf, wat te duiden?
Misschien heb je wat aan dit citaat:
Uit 2 Korintiërs 11:14 blijkt dat satan zich voordoet als een engel des lichts om de mensheid te verleiden. Zijn positie als god dezer eeuw (2Kor. 4:4) en zijn titel overste van de macht der lucht (Ef. 2:2) maken duidelijk dat satan nog steeds grote macht heeft. Jezus Christus is daarin zijn tegenstrever. Toen Hij op Golgotha voor ons stierf brak Hij de macht van satan. Maar, zijn macht betreft voorlopig alleen de Gemeente, zijn volgelingen. Koning op aarde (wereldlijk heerser) is Hij zeker nog niet. Zo leven wij vandaag in een tijdperk waarin satan, hoewel verklaard verliezer, rondgaat als een brullende leeuw (1Petr. 5:8). Jezus Christus wordt de koning van de aarde, dat staat vast, maar Hij is het nog niet. Satans doel is om - tot dat glorieuze moment aanbreekt - zoveel mogelijk mensen tot kwaad te verleiden, want hij weet dat zijn tijd opraakt (Openbaring 12:12). De dageraad van de nieuwe tijd is al zichtbaar, echter nog niet aangebroken.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wie overwint?

Bericht door refo »

Maar als Jezus wederkomt en de mensen worden geoordeeld, dan vraag ik me af wie er nu met de winst gaat strijken.
Je kunt natuurlijk zeggen: Jezus zal winnen.
Maar de Spreukendichter zegt: In de de veelheid van de onderdanen ligt de heerlijkheid van de Koning.

Laten we eens gaan rekenen:
7 miljard aardbewoners.
Christendom 2 miljard
Islam 2 miljard
Hindoes 1 miljard
Boeddisten, Taoisten, Sikhs, Joden en niet genoemd 1 miljard
Niets 1 miljard

Onder het Christendom vallen nog:
Rooms Katholiek en Oosters-Orthodox 1,25 miljard
Blijft 750 miljoen protestants over. Maar daaronder vallen ook weer Pinksterbewegingen, evangelischen, Jehova's en allerlei andere wind van leer.

Zeg het maar: wie heeft de meeste onderdanen?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wie overwint?

Bericht door Terri »

Ik weet in ieder geval daar geen raad mee en heb geen antwoord.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie overwint?

Bericht door J.C. Philpot »

Als ik openbaringen 19 lees word Christus daar beschreven als overwinnaar. Dat is voor mij genoeg. Ik hecht daar meer waarde aan als aan onze rekensommen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wie overwint?

Bericht door helma »

Wordt een overwinnende Koning ook niet verheerlijkt in het rechtvaardig oordeel over de vijanden?
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wie overwint?

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:Als ik openbaringen 19 lees word Christus daar beschreven als overwinnaar. Dat is voor mij genoeg. Ik hecht daar meer waarde aan als aan onze rekensommen.
Daar wordt Christus beschreven als de rechter die afrekent met de grote hoer. Ik denk dat we allemaal wel eens zijn dat de Heere God de overwinnaar zal zijn. Maar hoe het er uit zal zien, als velen veroordeeld worden en daarmee, zoals we allemaal wel eens gehoord hebben wellicht, 'voor eeuwig het lachen van de satan zullen horen' vind ik lastig te begrijpen. Tegelijkertijd, als ik zelf soms Zijn liefde voel, dan is alles wat Hij doet helemaal goed.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Wie overwint?

Bericht door Isala »

Zeeuw schreef:Ik had onlangs een gesprek met een collega. Ging over satan vs God. Voor mij heeft God satan overwonnen, zie alleen al de belofte aan Adam en Eva. Maar, we gaan er (aub geen discussie over aantallen etc) vanuit naar ik meen, dat er ook door eigen schuld velen verloren gaan en naar de hel. Misschien naïef van mij, maar ik kwam er niet uit toen ik de vraag kreeg ‘maar dan heeft de duivel toch ook deels overwonnen?’.

Kunnen jullie mij wat helpen om deze moeilijke vraag, vooral ook voor mezelf, wat te duiden?
De duivel heeft zelfs niet gedeeltelijk overwonnen (dan zou hij in de hel nog ergens de eer van krijgen) , maar men heeft zelf de redding niet aangegrepen.
Want de mens gaat verloren door eigen schuld en we worden in het eindgericht, geoordeeld op onze eigen daden.
We zijn geen slachtoffers van de duivel!
Het offer van Christus is zo volkomen, dat de hele wereld er door gered zou kunnen worden! En daarom is de overwinning van Christus op de satan ook totaal.
Hora est!
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wie overwint?

Bericht door Zeeuw »

Isala schreef:
Zeeuw schreef:Ik had onlangs een gesprek met een collega. Ging over satan vs God. Voor mij heeft God satan overwonnen, zie alleen al de belofte aan Adam en Eva. Maar, we gaan er (aub geen discussie over aantallen etc) vanuit naar ik meen, dat er ook door eigen schuld velen verloren gaan en naar de hel. Misschien naïef van mij, maar ik kwam er niet uit toen ik de vraag kreeg ‘maar dan heeft de duivel toch ook deels overwonnen?’.

Kunnen jullie mij wat helpen om deze moeilijke vraag, vooral ook voor mezelf, wat te duiden?
De duivel heeft zelfs niet gedeeltelijk overwonnen (dan zou hij in de hel nog ergens de eer van krijgen) , maar men heeft zelf de redding niet aangegrepen.
Want de mens gaat verloren door eigen schuld en we worden in het eindgericht, geoordeeld op onze eigen daden.
We zijn geen slachtoffers van de duivel!
Het offer van Christus is zo volkomen, dat de hele wereld er door gered zou kunnen worden! En daarom is de overwinning van Christus op de satan ook totaal.
Helder. Dank voor je reactie.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wie overwint?

Bericht door Van Ewijk »

refo schreef: Maar daaronder vallen ook weer Pinksterbewegingen, evangelischen, Jehova's en allerlei andere wind van leer.

Zeg het maar: wie heeft de meeste onderdanen?
Dus de hemel is alleen voor reformatorische christenen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie