Zekerheid van geloof

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Zekerheid van geloof

Bericht door eilander »

Herman schreef:De catechismus stelt twee keer de vraag hoe we iets kunnen weten, namelijk in vraag 3 en vraag 19. We kennen onze ellende uit de wet en we kunnen Jezus Christus kennen uit het Evangelie. En dat is het fundament en de vastheid van de zaligheid, namelijk Zijn Woord. (Hoe noodzakelijk het bevindelijke element ook is).
Zo is dat. Zoals @refo het schetst, lijkt hem om 'bevinding' te gaan los van Gods Woord. Daarom zet ik dat woord ook tussen aanhalingstekens. Als dat de grond van je zaligheid is, is dat uiterst dubieus.
Maar het Woord zonder bevinding kan natuurlijk ook niet.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Vagari »

Herman schreef:De catechismus stelt twee keer de vraag hoe we iets kunnen weten, namelijk in vraag 3 en vraag 19. We kennen onze ellende uit de wet en we kunnen Jezus Christus kennen uit het Evangelie. En dat is het fundament en de vastheid van de zaligheid, namelijk Zijn Woord. (Hoe noodzakelijk het bevindelijke element ook is).
De Heilige Geest werkt door het Evangelie. Wel volledig zijn a.u.b. Ander kun je weten wat je wilt.
Vr. Wat is een waar geloof?
Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Vraag 31
Vr. Waarom is Hij Christus, dat is een Gezalfde, genaamd?
Antw. Omdat Hij van God den Vader verordineerd is, en met den Heiligen Geest gezalfd, tot onzen hoogsten Profeet en Leraar, Die ons den verborgen raad en wil Gods van onze verlossing volkomenlijk geopenbaard heeft; en tot onzen enigen Hogepriester, Die ons met de enige offerande Zijns lichaams verlost heeft, en voor ons met Zijn voorbidding steeds tussentreedt bij den Vader; en tot onzen eeuwigen Koning, Die ons met Zijn Woord en Geest regeert, en ons bij de verworven verlossing beschut en behoudt.
Vraag 53
Vr. Wat gelooft gij van den Heiligen Geest?
Antw. Eerstelijk, dat Hij tezamen met den Vader en den Zoon waarachtig en eeuwig God is.Ten andere, dat Hij ook mij gegeven is, opdat Hij mij door een waar geloof Christus en al Zijn weldaden deelachtig make, mij trooste en bij mij eeuwiglijk blijve.
2Corinthiërs 1:20-22 / STV
20 ‭‭Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Hem ja, en zijn‭⁴²‭ in Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons.‭⁴³‭‭ 21 ‭‭Maar Die ons met u bevestigt‭⁴⁴‭ in Christus,‭⁴⁵‭ en Die ons gezalfd heeft,‭⁴⁶‭ is God;‭ 22 ‭‭Die ons ook heeft verzegeld,‭⁴⁷‭ en het onderpand des‭⁴⁸‭ Geestes in onze harten gegeven.‭
Johannes 14:16-17 / STV
16 ‭‭En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven,‭³¹‭ opdat Hij bij u blijve in‭³²‭ der eeuwigheid;‭ 17 ‭‭‭Namelijk‭ den ‭Geest‭ der waarheid,‭³³‭ Welken de wereld niet‭³⁴‭ kan ontvangen; want zij ziet Hem niet,‭³⁵‭ en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft‭³⁶‭ bij ulieden,‭³⁷‭ en zal in u zijn.‭³⁸‭‭
Lukas 11:13 / STV
13 ‭‭Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader‭¹¹‭ den Heiligen ‭Geest‭ geven dengenen, die Hem bidden?‭
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Johann Gottfried Walther »

refo schreef:
-DIA- schreef:Er is een zekerheid:
A. Ik ben verloren.
Wie zal zeggen wat deze wetenschap inhoudt?
Dit is een wetenschap die we niet kennen, tenzij...

Er is een zekerheid:
B. Dit weet ik vast, God zal mij niet verlaten
Niets maakt mijn zie vervaard


Ik denk toch dat er geen ware wetenschap van het laatste kan zijn,
dan eerst het eerste bevindelijk mag zijn geleerd.
Dat is het probleem. Bevinding geeft geen vastheid. Wie garandeert dat je bevinding waar is en niet gewoon een psychologisch iets? Ds Moerkerken schrijft ergens: als je op een bepaalde manier de bekering preekt, krijg je vanzelf bekeringen die zo zijn. Ik denk dat hij het negatief naar andere kerkverbanden bedoelt, maar waarom zou dat bij ons niet net zo zijn?
Het verbaast me al lange tijd: het Woord alleen is niet genoeg in onze kringen, maar bevindingen, die staan daar in belangrijkheid ver boven. Ja, zegt men dan, het moet wel rijmen met de Schrift! Maar ook daar heeft 'iedere ketter ook weer zijn letter'. Ik zeg niets van de bevindingen, die ik soms hoor, maar vraag me altijd af: wie kun je daarmee nu overtuigen? Alleen je zelf. Het is een mooi verhaal, maar het geeft geen zekerheid.
De zekerheid ligt in Gods beloften, en daar mag de gelovige zich aan vastklampen, de zekerheid ligt in Jezus Christus, waarin de gelovige geborgen ligt. De zekerheid ligt in Gods woord, wat voor de gelovige waarheid is geworden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Herman »

Vagari schreef:
Herman schreef:De catechismus stelt twee keer de vraag hoe we iets kunnen weten, namelijk in vraag 3 en vraag 19. We kennen onze ellende uit de wet en we kunnen Jezus Christus kennen uit het Evangelie. En dat is het fundament en de vastheid van de zaligheid, namelijk Zijn Woord. (Hoe noodzakelijk het bevindelijke element ook is).
De Heilige Geest werkt door het Evangelie. Wel volledig zijn a.u.b. Ander kun je weten wat je wilt.
Ik heb verreweg niet gepoogd volledig te zijn. Je opmerkingen zijn dus een goede aanvulling, maar niet noodzakelijk. Dat woord had ik namelijk zelf al gebruikt.

Als we echter over geloof en zekerheid spreken zou Romeinen 8 vers 15 en 16 niet misstaan in je rijtje opsommingen.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:Er is een zekerheid:
A. Ik ben verloren.
Wie zal zeggen wat deze wetenschap inhoudt?
Dit is een wetenschap die we niet kennen, tenzij...

Er is een zekerheid:
B. Dit weet ik vast, God zal mij niet verlaten
Niets maakt mijn zie vervaard


Ik denk toch dat er geen ware wetenschap van het laatste kan zijn,
dan eerst het eerste bevindelijk mag zijn geleerd.
Dat is het probleem. Bevinding geeft geen vastheid. Wie garandeert dat je bevinding waar is en niet gewoon een psychologisch iets? Ds Moerkerken schrijft ergens: als je op een bepaalde manier de bekering preekt, krijg je vanzelf bekeringen die zo zijn. Ik denk dat hij het negatief naar andere kerkverbanden bedoelt, maar waarom zou dat bij ons niet net zo zijn?
Het verbaast me al lange tijd: het Woord alleen is niet genoeg in onze kringen, maar bevindingen, die staan daar in belangrijkheid ver boven. Ja, zegt men dan, het moet wel rijmen met de Schrift! Maar ook daar heeft 'iedere ketter ook weer zijn letter'. Ik zeg niets van de bevindingen, die ik soms hoor, maar vraag me altijd af: wie kun je daarmee nu overtuigen? Alleen je zelf. Het is een mooi verhaal, maar het geeft geen zekerheid.
De zekerheid ligt in Gods beloften, en daar mag de gelovige zich aan vastklampen, de zekerheid ligt in Jezus Christus, waarin de gelovige geborgen ligt. De zekerheid ligt in Gods woord, wat voor de gelovige waarheid is geworden.
Is die zekerheid (wat we wel belijden als zekerheid) voor alle mensen? Want het gaat immers niet over de algemeenheid van dit te weten, maar de beloften toegepast te hebben gekregen? Of niet? Ik hoef er verder geen antwoord op, want we praten toch langs elkaar heen. Ik stel het even voor de aandacht. Ik dacht ook dat we zo geleerd hadden. Gaan we hier niet een beetje op de algemene toer, zoals ook in de Evangelische kringen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: De zekerheid ligt in Gods beloften, en daar mag de gelovige zich aan vastklampen, de zekerheid ligt in Jezus Christus, waarin de gelovige geborgen ligt. De zekerheid ligt in Gods woord, wat voor de gelovige waarheid is geworden.
Is die zekerheid (wat we wel belijden als zekerheid) voor alle mensen? Want het gaat immers niet over de algemeenheid van dit te weten, maar de beloften toegepast te hebben gekregen? Of niet? Ik hoef er verder geen antwoord op, want we praten toch langs elkaar heen. Ik stel het even voor de aandacht. Ik dacht ook dat we zo geleerd hadden. Gaan we hier niet een beetje op de algemene toer, zoals ook in de Evangelische kringen?
JGW kennende ('een weinig kennende' zou jij zeggen), weet je ook wel dat hij niet bedoelt dat die zekerheid voor alle mensen is. Hij gaat dus niet op de algemene toer.
Dit is de gezonde taal, zoals door onze vaderen overgeleverd.
Het ging er in deze discussie vooral om dat de zekerheid nooit in de bevinding van Gods kinderen kan liggen, maar alleen in Gods Woord.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
refo schreef:
-DIA- schreef:Er is een zekerheid:
A. Ik ben verloren.
Wie zal zeggen wat deze wetenschap inhoudt?
Dit is een wetenschap die we niet kennen, tenzij...

Er is een zekerheid:
B. Dit weet ik vast, God zal mij niet verlaten
Niets maakt mijn zie vervaard


Ik denk toch dat er geen ware wetenschap van het laatste kan zijn,
dan eerst het eerste bevindelijk mag zijn geleerd.
Dat is het probleem. Bevinding geeft geen vastheid. Wie garandeert dat je bevinding waar is en niet gewoon een psychologisch iets? Ds Moerkerken schrijft ergens: als je op een bepaalde manier de bekering preekt, krijg je vanzelf bekeringen die zo zijn. Ik denk dat hij het negatief naar andere kerkverbanden bedoelt, maar waarom zou dat bij ons niet net zo zijn?
Het verbaast me al lange tijd: het Woord alleen is niet genoeg in onze kringen, maar bevindingen, die staan daar in belangrijkheid ver boven. Ja, zegt men dan, het moet wel rijmen met de Schrift! Maar ook daar heeft 'iedere ketter ook weer zijn letter'. Ik zeg niets van de bevindingen, die ik soms hoor, maar vraag me altijd af: wie kun je daarmee nu overtuigen? Alleen je zelf. Het is een mooi verhaal, maar het geeft geen zekerheid.
De zekerheid ligt in Gods beloften, en daar mag de gelovige zich aan vastklampen, de zekerheid ligt in Jezus Christus, waarin de gelovige geborgen ligt. De zekerheid ligt in Gods woord, wat voor de gelovige waarheid is geworden.
Is die zekerheid (wat we wel belijden als zekerheid) voor alle mensen? Want het gaat immers niet over de algemeenheid van dit te weten, maar de beloften toegepast te hebben gekregen? Of niet? Ik hoef er verder geen antwoord op, want we praten toch langs elkaar heen. Ik stel het even voor de aandacht. Ik dacht ook dat we zo geleerd hadden. Gaan we hier niet een beetje op de algemene toer, zoals ook in de Evangelische kringen?
Heb je het geschrift van Van der Groe gelezen? Zie begin van topic, hij haal meerdere oudere oudvaders aan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: De zekerheid ligt in Gods beloften, en daar mag de gelovige zich aan vastklampen, de zekerheid ligt in Jezus Christus, waarin de gelovige geborgen ligt. De zekerheid ligt in Gods woord, wat voor de gelovige waarheid is geworden.
Is die zekerheid (wat we wel belijden als zekerheid) voor alle mensen? Want het gaat immers niet over de algemeenheid van dit te weten, maar de beloften toegepast te hebben gekregen? Of niet? Ik hoef er verder geen antwoord op, want we praten toch langs elkaar heen. Ik stel het even voor de aandacht. Ik dacht ook dat we zo geleerd hadden. Gaan we hier niet een beetje op de algemene toer, zoals ook in de Evangelische kringen?
JGW kennende ('een weinig kennende' zou jij zeggen), weet je ook wel dat hij niet bedoelt dat die zekerheid voor alle mensen is. Hij gaat dus niet op de algemene toer.
Dit is de gezonde taal, zoals door onze vaderen overgeleverd.
Het ging er in deze discussie vooral om dat de zekerheid nooit in de bevinding van Gods kinderen kan liggen, maar alleen in Gods Woord.
Ja maar juist hem wat kennende is zijn gedachtengoed, ondanks de waarheid, zoals vaak blijkt, meer rationeel dan bevindelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Dat is het probleem. Bevinding geeft geen vastheid. Wie garandeert dat je bevinding waar is en niet gewoon een psychologisch iets? Ds Moerkerken schrijft ergens: als je op een bepaalde manier de bekering preekt, krijg je vanzelf bekeringen die zo zijn. Ik denk dat hij het negatief naar andere kerkverbanden bedoelt, maar waarom zou dat bij ons niet net zo zijn?
Het verbaast me al lange tijd: het Woord alleen is niet genoeg in onze kringen, maar bevindingen, die staan daar in belangrijkheid ver boven. Ja, zegt men dan, het moet wel rijmen met de Schrift! Maar ook daar heeft 'iedere ketter ook weer zijn letter'. Ik zeg niets van de bevindingen, die ik soms hoor, maar vraag me altijd af: wie kun je daarmee nu overtuigen? Alleen je zelf. Het is een mooi verhaal, maar het geeft geen zekerheid.
Hoe weet iemand die blind geweest is dat hij ziet?
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef: Ja maar juist hem wat kennende is zijn gedachtengoed, ondanks de waarheid, zoals vaak blijkt, meer rationeel dan bevindelijk.
Grote woorden, grote woorden... :nonnon
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef: Ja maar juist hem wat kennende is zijn gedachtengoed, ondanks de waarheid, zoals vaak blijkt, meer rationeel dan bevindelijk.
Grote woorden, grote woorden... :nonnon
Snoeihard. Welkom in de refowereld.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
Mannetje schreef:
-DIA- schreef: Ja maar juist hem wat kennende is zijn gedachtengoed, ondanks de waarheid, zoals vaak blijkt, meer rationeel dan bevindelijk.
Grote woorden, grote woorden... :nonnon
Snoeihard. Welkom in de refowereld.
Begrijp wel, dat er per pb meer woorden zijn gewisseld dan op het forum.
Ik zou dit anders niet zo zeggen.
En overigens, op zich zijn het wel grote woorden, maar ook grote waarheden waar het over gaat,
maar dit moet niet verstandelijk beredeneerd worden. We moeten het wel verstandelijk weten, dat is wat anders.
Maar het weten op zich brengt ons nergens.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCM
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2016, 10:33

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door JCM »

De catechismus (zondag 1, de hoofdsom) legt de kern van de troost wel min of meer in de wetenschap (=getuigenis van de Heilige Geest in het hart, Rom. 8 : 16) dat IK een eigendom (= door het geloof = de verbinding, gelegd door de Heilige Geest) van Christus ben. Juist de wetenschap van die verbintenis geeft de troost, omdat met die verbintenis wetenschap gepaard gaat met Wie ik verbonden ben en aan welke zaken IK daarmee deel heb. Ligt de zaligheid dan in onszelf? Nee, het is een wetenschap deel te hebben aan de zaken welke Christus verworven heeft. Ligt de troost dan in de bevinding? Misschien wel....
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Vagari »

Herman schreef:
Vagari schreef:
Herman schreef:De catechismus stelt twee keer de vraag hoe we iets kunnen weten, namelijk in vraag 3 en vraag 19. We kennen onze ellende uit de wet en we kunnen Jezus Christus kennen uit het Evangelie. En dat is het fundament en de vastheid van de zaligheid, namelijk Zijn Woord. (Hoe noodzakelijk het bevindelijke element ook is).
De Heilige Geest werkt door het Evangelie. Wel volledig zijn a.u.b. Ander kun je weten wat je wilt.
Ik heb verreweg niet gepoogd volledig te zijn. Je opmerkingen zijn dus een goede aanvulling, maar niet noodzakelijk. Dat woord had ik namelijk zelf al gebruikt.

Als we echter over geloof en zekerheid spreken zou Romeinen 8 vers 15 en 16 niet misstaan in je rijtje opsommingen.
Ok, mooi. Ik kreeg even de kriebels omdat het uiteindelijk toch weer om ons mensjes leek te draaien. Rom. 8 had ik inderdaad ook in gedachten. Net als de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden. Zij hadden allen olie en gingen ook allemaal de Bruidegom tegemoet.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Zekerheid van geloof

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
eilander schreef: JGW kennende ('een weinig kennende' zou jij zeggen), weet je ook wel dat hij niet bedoelt dat die zekerheid voor alle mensen is. Hij gaat dus niet op de algemene toer.
Dit is de gezonde taal, zoals door onze vaderen overgeleverd.
Het ging er in deze discussie vooral om dat de zekerheid nooit in de bevinding van Gods kinderen kan liggen, maar alleen in Gods Woord.
Ja maar juist hem wat kennende is zijn gedachtengoed, ondanks de waarheid, zoals vaak blijkt, meer rationeel dan bevindelijk.
Ik verwoord alleen maar Van der Groe, lees maar na.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie