Mag een preek in mineur eindigen?

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Jongere »

Mannetje schreef:Inhoudelijk helemaal mee eens, met één opmerking: Psalm 89 eindigt niet in mineur.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens...
Ik ga er vanuit dat je het laatste vers (53) van de psalm bedoelt, "Geloofd zij de Heere in eeuwigheid! Amen, ja, amen." Dit vers hoort echter niet bij psalm 89, maar is hier toegevoegd als afsluiting van één van de vijf boeken in de psalmen. Al deze boeken eindigen met een vergelijkbare formule (in drie gevallen met het "amen, ja, amen"). Je vindt die formules ook in de psalmen 41:14, 72:19-20, hier in 89:53, 106:48 en 150:6.

Dat betekent in psalm 89 dat de inhoud van de psalm eindigt met een smeekgebed aan God, en dus niet met lofprijzing:
50 HEERE! waar zijn Uw vorige goedertierenheden, die Gij David gezworen hebt bij Uw trouw?
51 Gedenk, HEERE! aan den smaad Uwer knechten, dien ik in mijn boezem draag, van alle grote volken.
52 Waarmede, o HEERE! Uw vijanden smaden, waarmede zij de voetstappen Uws gezalfden smaden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Mara »

Een goed voorbeeld is de recente rouwdienst, die wij vrijwel allemaal gehoord hebben (denk ik).
Deze eindigde toch niet in mineur.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door DDD »

heusden-op schreef:@DIA: Moet elke preek niet meer in de eeuwigheid beginnen en opkomen vanuit het eeuwig welbehagen? Vroeger werd er in Rijssen wel anders gepreekt!
Onbelangrijke gemeenplaatsen van mensen die het nog beter weten dan de ander. De uitkomst is regelmatig dat een dominee wekelijks hetzelfde vertelt. Terwijl er dan veel dingen onbesproken blijven.

Overigens kan een preek prima opkomen vanuit het eeuwig welbehagen zonder dat dat één luisteraar opvalt.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door heusden-op »

@DDD: Ik slinger ook maar iets het web op om de discussie aan te zwengelen. Maar volgens mij wemelt het hier van mensen die het nog beter weten dan een ander.
In het algemeen vind ik het niveau in dit topic niet hoger dan: "ik vind mooi"; "ik voelde me na afloop zo akelig"; "ik ben nog niet vergeten"; "ik was zo diep onder de indruk". Daar doet @Mara ook hard aan mee. Ze is wel eens sterker in haar bijdragen. Koningsdagdip? Alleen Huisman en Jongere en misschien Adagio hebben iets inhoudelijks gezegd.
dam-leer
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door eilander »

heusden-op schreef:@DDD: Ik slinger ook maar iets het web op om de discussie aan te zwengelen. Maar volgens mij wemelt het hier van mensen die het nog beter weten dan een ander.
In het algemeen vind ik het niveau in dit topic niet hoger dan: "ik vind mooi"; "ik voelde me na afloop zo akelig"; "ik ben nog niet vergeten"; "ik was zo diep onder de indruk". Daar doet @Mara ook hard aan mee. Ze is wel eens sterker in haar bijdragen. Koningsdagdip? Alleen Huisman en Jongere en misschien Adagio hebben iets inhoudelijks gezegd.
Waar gaat dit over??
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door heusden-op »

ik reageerde op DDD's reactie die ik erg badinerend vond.

DDD schreef:
Onbelangrijke gemeenplaatsen van mensen die het nog beter weten dan de ander.
dam-leer
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Mannetje »

Jongere schreef:
Mannetje schreef:Inhoudelijk helemaal mee eens, met één opmerking: Psalm 89 eindigt niet in mineur.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens...
Ik ga er vanuit dat je het laatste vers (53) van de psalm bedoelt, "Geloofd zij de Heere in eeuwigheid! Amen, ja, amen." Dit vers hoort echter niet bij psalm 89, maar is hier toegevoegd als afsluiting van één van de vijf boeken in de psalmen. Al deze boeken eindigen met een vergelijkbare formule (in drie gevallen met het "amen, ja, amen"). Je vindt die formules ook in de psalmen 41:14, 72:19-20, hier in 89:53, 106:48 en 150:6.

Dat betekent in psalm 89 dat de inhoud van de psalm eindigt met een smeekgebed aan God, en dus niet met lofprijzing:
50 HEERE! waar zijn Uw vorige goedertierenheden, die Gij David gezworen hebt bij Uw trouw?
51 Gedenk, HEERE! aan den smaad Uwer knechten, dien ik in mijn boezem draag, van alle grote volken.
52 Waarmede, o HEERE! Uw vijanden smaden, waarmede zij de voetstappen Uws gezalfden smaden.
Aha, iets geleerd! Dank, mijn opmerking vervalt hiermee.
-
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door DDD »

heusden-op schreef:@DDD: Ik slinger ook maar iets het web op om de discussie aan te zwengelen. Maar volgens mij wemelt het hier van mensen die het nog beter weten dan een ander.
In het algemeen vind ik het niveau in dit topic niet hoger dan: "ik vind mooi"; "ik voelde me na afloop zo akelig"; "ik ben nog niet vergeten"; "ik was zo diep onder de indruk". Daar doet @Mara ook hard aan mee. Ze is wel eens sterker in haar bijdragen. Koningsdagdip? Alleen Huisman en Jongere en misschien Adagio hebben iets inhoudelijks gezegd.
O, maar ik spreek graag mensen die het beter weten dan de ander.
Maar niet als ze niks zinnigs te melden hebben. Je kunt het ene deel van mijn zin niet los zien van het andere deel.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Mara »

heusden-op schreef:ik reageerde op DDD's reactie die ik erg badinerend vond.
En neem jij en passant mij ook ff mee. :hi
Ik heb geen dip hoor, heb net een joekel van een heerlijke oranje roomsoes op. :langue
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:Ik heb geen dip hoor, heb net een joekel van een heerlijke oranje roomsoes op. :langue
En eindigde dat in mineur omdat 'ie op was? ;)
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:
Mara schreef:Ik heb geen dip hoor, heb net een joekel van een heerlijke oranje roomsoes op. :langue
En eindigde dat in mineur omdat 'ie op was? ;)
Nee joh, vol = vol bij mij hoor. ;)
Maar hij was supervers, vannacht gebakken. :super
Dat kun je proeven nl. deeg was heerlijk, slagroom wit en luchtig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door heusden-op »

kijk, @Mara, dit is een verbetering. Niet alleen: Ik vind... (de roomsoes lekker). Voor mij geldt: vol is vol.
Maar ook iets over de inhoud van de roomsoes. Heel goed!
dam-leer
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Wandelende »

heusden-op schreef:kijk, @Mara, dit is een verbetering. Niet alleen: Ik vind... (de roomsoes lekker). Voor mij geldt: vol is vol.
Maar ook iets over de inhoud van de roomsoes. Heel goed!
Alleen dat ze zelf heeft geproefd hè, dat is dan wel weer een probleem. Het moet wel gegeven goed zijn. Met de termen “heerlijk”, “wit” en “luchtig” zit daar ook wat twijfelachtigs aan. Zouden het wel kenmerken van een echte soes zijn geweest?
(~)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Mara »

heusden-op schreef:kijk, @Mara, dit is een verbetering. Niet alleen: Ik vind... (de roomsoes lekker). Voor mij geldt: vol is vol.
Maar ook iets over de inhoud van de roomsoes. Heel goed!
Beste heusden-op,forumles 1: zeg nooit dat iets zo is, maar benoem het als: ik vind. :) (dit moesten we allemaal leren)
Jij zit hier ongeveer een maand en zou dan ook stilaan dit kunnen weten.
Dus in mijn beleving was het een verrukkelijke soes, zelfs voor herhaling vatbaar.
Maar misschien dat jij zou zeggen, bah, te zoet, te groot, te vet...
Wandelende schreef:Alleen dat ze zelf heeft geproefd hè, dat is dan wel weer een probleem. Het moet wel gegeven goed zijn. Met de termen “heerlijk”, “wit” en “luchtig” zit daar ook wat twijfelachtigs aan. Zouden het wel kenmerken van een echte soes zijn geweest?
Als het eruit ziet als een soes, als het smaakt als een soes, dan moet het wel een soes geweest zijn.
Verder kuier ik wel met je mee hoor. ;)
Btw: mooie forumnaam.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door eilander »

On-topic graag.
Plaats reactie