Mag een preek in mineur eindigen?

hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door hervormde »

Preken is Gods Woord naspreken. Dan alleen kan Gods Woord ondervonden worden, dat alléén is bevinding.

Ik denk aan Christus' preken, één voorbeeld:

Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

En het is geschied, als Jezus al deze woorden geëindigd had, ...

Daarna spreekt Jezus tot Zijn discipelen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door huisman »

De Heere Jezus eindigt zijn spreken regelmatig in mineur. Een paar voorbeelden.
1. Hij eindigt met de dwaze bouwer en de waarschuwing . ( Mattheus 7:24-27)
2. Hij eindigt met de dwaze maagden en hun buiten staan . ( Mattheüs 25:1-13)

En hoe eindigt Petrus zijn Pinksterpreek? Namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.

Johannes de Doper eindigt in Joh 3 zijn rede zo: maar die de Zoon ongehoorzaam is ,die zal het leven niet zien maar de toorn Gods blijft op hem.

Lijkt mij dus duidelijk dat de Schrfit het in mineur eindigen op zijn minst een plaats geeft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Mara »

Mara schreef: Graag wel eerst even het antwoord beluisteren, want hij nuanceert dit!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door heusden-op »

Ja ja, met een gesloten Bijbel kun je heel wat antwoorden geven op deze vraag. Allemaal antwoorden die voortkomen uit ons eigen hart. En dan is er geloof ik niemand vóór om in mineur te eindigen.
Volgens mij geeft alleen Huisman een inhoudelijke, Bijbelse reactie.

@Mara: Wat vind je precies mooi aan het antwoord van ds. Kater? En nog een andere vraag: voor wie beantwoordt hij de vragen eigenlijk? Voor een gezelschap theologische studenten? Dat laatste mag ik hopen, want ik vind het niet zo zinnig om nu met jan en alleman te gaan bespreken hoe een preek wel of niet mag eindigen. Dat kweekt denk ik alleen maar mensen die kittelachtig van gehoor zijn.
dam-leer
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Mara »

heusden-op schreef: @Mara: Wat vind je precies mooi aan het antwoord van ds. Kater? En nog een andere vraag: voor wie beantwoordt hij de vragen eigenlijk? Voor een gezelschap theologische studenten? Dat laatste mag ik hopen, want ik vind het niet zo zinnig om nu met jan en alleman te gaan bespreken hoe een preek wel of niet mag eindigen. Dat kweekt denk ik alleen maar mensen die kittelachtig van gehoor zijn.
Ik vind zijn antwoord heel goed genuanceerd. Hij kreeg deze voorgelegd door iemand uit de zaal, volgens mij een gewoon gemeleerd gezelschap.
En hij dacht als het ware hardop en zei dat ook.
Ik hoor hem graag!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Adagio »

Echt geen behoefte om het antwoord van de ds. te becommentariëren, hij heeft veel verstandige dingen gezegd. Maar de vraagstelling 'mag een preek in mineur eindigen' voedt mij in de gedachte dat we mede afhankelijk daarvan een preek geslaagd vinden of niet. Wellicht zijn we er samen over eens dat een preek in de eerste plaats geen afgewogen verzameling behoort te zijn van wat een luisteraar als liefdevol en gunnend dan wel als hard zou ervaren.

Paulus wist terdege aan wie hij zijn afzonderlijke brieven schreef, en hij besefte het verschil wanneer zijn 'preekstoel' in Jeruzalem of op de Areopagus stond. Maar Paulus waakte ervoor de luisteraar te behagen. En hij waarschuwt Timotheus om Gods gunst hoog te achten: "Niemand die in den krijg dient, wordt ingewikkeld in de handelingen des leeftochts, opdat hij dien moge behagen die hem tot den krijg aangenomen heeft."

Omdat een mens graag op fluweel zit, is prediker en hoorder er het beste mee af als de Heilige Geest plaats maakt voor Zijn waarheid en ons ontmaskert. Bijv. toen Paulus op weg was naar Damascus: Saul, Saul wat vervolgt gij Mij? Of Micha in 1 Kon. 22: "Toen zeide de koning van Israël tot Jósafat: Er is nog één man om door hem den HEERE te vragen; maar ik haat hem, omdat hij over mij niets goeds profeteert, maar kwaad: Micha, de zoon van Jimla." In dat licht zie ik ook de hiervoor geplaatste posting: "Hij moet wassen, ik minder worden". Daar ligt nou juist het grootste gemak.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Delftenaar »

Toch eindigt de Bijbel zelf niet in mineur, maar met de overwinning van het Lam. Dat perspectief uit Openbaring 22 mag best het accent aan het einde van de preek bepalen.

Ruim 20 jaar geleden hoorde ik in mijn gemeente een preek die, zacht gezegd, in mineur eindigde. Na al die jaren ben ik dat akelige slot nog steeds niet vergeten, inclusief de angstige gevoelens die dat slot met zich meebracht.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door heusden-op »

Ja ja, en moet de preek dan ook altijd met de schepping beginnen, omdat de Bijbel daarmee begint?
dam-leer
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Delftenaar »

Natuurlijk niet. Een goede preek begint en eindigt met de dingen die de tekst van de preek ingeeft. Dat is de ene keer Genesis 1 en de andere keer Openbaring 22. Of iets daartussen. Daar zijn we het wel over eens.

Wat ik bedoelde is dat de aangehaalde preek eindigde met een verwijzing naar de hel. De rest van de preek ben ik na die ongeveer 20 jaar vergeten, maar dat einde, waarin letterlijk gezegd werd dat je in de eeuwige duisternis een plek hebt, heeft bij mij indruk gemaakt. Nu ben ik een gevoelig mens, maar toch.

Als het enige wat van een preek onthouden wordt de verwijzing naar de hel is, is er iets mis. Het gaat immers om Jezus Christus en Dien gekruisigd? Dat moet, in jouw en mijn kerk, het einde van een preek zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door -DIA- »

Ja... ons is altijd gezegd dat elke preek in het Paradijs moet beginnen.... Daar wordt verklaard tot wie de geroepen en gezonden knecht Gods te speken heeft. Begint het niet in het Paradijs dan deugd de grondslag niet. En vanuit het Paradijs moet dan de zowel de staat van de mens en de eis en mogelijkheid tot bekering verkondigd worden

Misschien moeten zeggen de preek moet al voor het Paradijs beginnen. Immers was er geen Raad des Vredes, dan was het in het Paradijs verloren, en geen herstel mogelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:Ja... ons is altijd gezegd dat elke preek in het Paradijs moet beginnen.... Daar wordt verklaard tot wie de geroepen en gezonden knecht Gods te speken heeft. Begint het niet in het Paradijs dan deugd de grondslag niet. En vanuit het Paradijs moet dan de zowel de staat van de mens en de eis en mogelijkheid tot bekering verkondigd worden

Misschien moeten zeggen de preek moet al voor het Paradijs beginnen. Immers was er geen Raad des Vredes, dan was het in het Paradijs verloren, en geen herstel mogelijk.
En hier ben ik het ook weer niet mee eens. Op zo'n manier staat de mens en de bekering centraal en dat is een heel belangrijk punt in de Bijbel en in wat gepreekt moet worden, maar de glorie van God en zijn plan (niet alleen met ons, maar voor de hele schepping) krijgen in de Bijbel ook heel veel aandacht.

Laat in de preek de tekst zelf spreken. Dat is God's boodschap voor ons, en dan kan een preek in mineur eindigen en het kan ook van begin tot eind een lofzang zijn. Niet omdat de mens goed zou zijn, maar omdat de preek over God's werk gaat. Het is een beetje vreemd om een preek over psalm 150 in mineur te eindigen en een beetje vreemd om een preek over Psalm 137 op dezelfde manier als psalm 150 te behandelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door huisman »

Delftenaar schreef:Natuurlijk niet. Een goede preek begint en eindigt met de dingen die de tekst van de preek ingeeft. Dat is de ene keer Genesis 1 en de andere keer Openbaring 22. Of iets daartussen. Daar zijn we het wel over eens.

Wat ik bedoelde is dat de aangehaalde preek eindigde met een verwijzing naar de hel. De rest van de preek ben ik na die ongeveer 20 jaar vergeten, maar dat einde, waarin letterlijk gezegd werd dat je in de eeuwige duisternis een plek hebt, heeft bij mij indruk gemaakt. Nu ben ik een gevoelig mens, maar toch.

Als het enige wat van een preek onthouden wordt de verwijzing naar de hel is, is er iets mis. Het gaat immers om Jezus Christus en Dien gekruisigd? Dat moet, in jouw en mijn kerk, het einde van een preek zijn.
Maak er geen schema van. De ene keer wordt de schrik des Heeren gebruikt de andere keer de liefde van Christus om de hoorders te bewegen tot geloof.
En nogmaals de Heere Jezus eindigde regelmatig met de ernst, het oordeel en de eeuwige verschrikking. Zie eerdere post van mij in dit topic.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Jongere »

Helemaal eens met het standpunt van huisman in dezen. Laten we het "Bijbelse preekschema" maar aanhouden, en verder niet teveel gevoeligheden ontwikkelen over wat we graag willen horen of liever missen.
In de Bijbel is de preek vooral een woord gesproken op de juiste plaats en tijd, en daarmee ook gericht op die tijd. Dat kan een boodschap van troost zijn, die eindigt in een bemoediging (Matth. 28:18-20). Het kan ook een indringende aanklacht zijn, waarin zowel de wet als het evangelie ons moet veroordelen, die uitloopt op de aanklacht dat wij Jezus gekruisigd hebben. Zulke prediking is misschien wel de 'vruchtbaarste' prediking die we in de Bijbel vinden (Hand. 2). De open aanklacht van Petrus aan het einde van zijn preek leidt inderdaad niet tot een prettig, gerustgesteld gevoel, maar tot een verslagen maar heilzame uitroep ("wat moeten wij doen?").
Ik denk in dit verband ook aan de preek van Jesaja, over het beeld van de wijngaard (Jes. 5:1-7). Dat lied begint prachtig, maar eindigt in 'mineur', opdat Gods aanklacht tegen Zijn volk te meer gevoeld zou worden. Denk ook aan de ingrijpende psalm 95, die begint met de vrolijke lof aan God maar eindigt met een eed(!) van God dat Israël Zijn rust niet zal ingaan... Of psalm 89, waarvan we bijna altijd de triomfverzen zingen of citeren aan het einde van een preek ("het is door U, door U alleen"), maar het lijkt wel alsof we de grote omslag in deze psalm (vers 39) vergeten zijn ("Gij hebt David verstoten en verworpen"). Deze psalm eindigt in het 'mineur' van een indringende vraag aan God waarom Hij Zijn vroegere goedertierenheid is vergeten.

Als we het Woord naspreken, dan komt dat ook in de opbouw van de preken (en dus in het einde ervan) naar voren. Iets anders is dat, gezien onze plaats in de heilsgeschiedenis, nooit het volbrachte werk van Christus mag ontbreken in een preek. We mogen nooit spreken alsof God daarin niet Zijn laatste, beslissende Woord gesproken heeft. We mogen niet spreken alsof we niet weten van Zijn trouw dáárin betoond. Maar ook vanuit dat perspectief kan het nodig zijn om de preek vooral als een aanklacht, of waarschuwing te laten functioneren (Hebr. 2:3).
Ik mis juist vaak die scherpte in de prediking. We zijn als verwende luisteraars er zo gewend aan geraakt dat alles weer 'rond' moet zijn aan het einde van de preek. We weten precies wat we gehoord willen hebben en wat niet mag ontbreken. En als alle vinkjes zijn afgekruist mag het amen klinken, liefst niet al te laat. Maar de juiste prediking is een instrument in Gods hand. Soms kan die ons meevoeren naar de hoogte van het geloof, waar je wel eens over de horizon mag heenkijken tot in het beloofde land. Soms is het ook nodig om je achter te laten met een indringende vraag of aangrijpende aanklacht. Dat kunnen weleens de heilzaamste momenten zijn, als je er mee tot God wordt gedreven. Laat maar duidelijk worden dat de levende God spreekt en een antwoord verlangt. Dan laat ik het verder aan Hem over met welk gevoel ik naar huis wordt gestuurd.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Mannetje »

Inhoudelijk helemaal mee eens, met één opmerking: Psalm 89 eindigt niet in mineur.
-
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door heusden-op »

@DIA: Moet elke preek niet meer in de eeuwigheid beginnen en opkomen vanuit het eeuwig welbehagen? Vroeger werd er in Rijssen wel anders gepreekt!
dam-leer
Plaats reactie