Mag een preek in mineur eindigen?

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door -DIA- »

heusden-op schreef:@DIA: Moet elke preek niet meer in de eeuwigheid beginnen en opkomen vanuit het eeuwig welbehagen? Vroeger werd er in Rijssen wel anders gepreekt!
Ja dat bedoelde ik ook te zeggen: Daarom zei ik ook erbij eigenlijk moeten het dan de Raad des Vredes noemen.
Als we beginnen met de mens centraal dan krijg je idd waar al op gewezen is. Dat is nog steeds hier niet de leer.
Wij kunnen de leer wel veranderen maar het veranderd in feite nooit.

Opvallend trouwens dat dit er niet meer opmerkten.
Het werd ook wel zo gezegd: Een preek moet opkomen uit de eeuwigheid en eindigen in de eeuwigheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Roos2017 »

heusden-op schreef:@DIA: Moet elke preek niet meer in de eeuwigheid beginnen en opkomen vanuit het eeuwig welbehagen? Vroeger werd er in Rijssen wel anders gepreekt!
heusden-op schreef:@DDD: Ik slinger ook maar iets het web op om de discussie aan te zwengelen. Maar volgens mij wemelt het hier van mensen die het nog beter weten dan een ander.
In het algemeen vind ik het niveau in dit topic niet hoger dan: "ik vind mooi"; "ik voelde me na afloop zo akelig"; "ik ben nog niet vergeten"; "ik was zo diep onder de indruk". Daar doet @Mara ook hard aan mee. Ze is wel eens sterker in haar bijdragen. Koningsdagdip? Alleen Huisman en Jongere en misschien Adagio hebben iets inhoudelijks gezegd.
Als dat nou je doel is om de godsdienst voor te gebruiken ... wat is dat dan arm ... :nonnon ... je zou van een zeer orthodox gereformeerde zoals jij iets meer verhevends mogen verwachten.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door -DIA- »

Wat me missen is eigenlijk de liefde. Dan zouden we anders spreken en denken, en zeker elkaar geen pijn doen.
We kunnen veel lezen over de liefde in de Schrift.
Wat we hier meer is is een discussie, die doet denken aan de twistvragen discussies die we in het Nieuwe Testament lezen van de grote theologen van toen. Zo spraken de ouden toch niet. Die konden wel eens heel scherp zijn maar die kenden wel de liefde en bewogenheid met en voor elkaar. En in de liefde kunnen we heel veel verdragen als we eens op ons plekje moeten worden gezet. En als het niet in het vlees valt.
Het was dan wel eens:
Waar liefde woont gebied de HEERE Zijn zegen.
Daar woont Hij Zelf en daar wordt Zijn heil verkregen, en het leven tot in eeuwigheid.
of:
Ziet, hoe lief zij elkander hebben.

Het lijkt er niet veel op, zoals het moest zijn. Dat zal toch ieder ook wel aanvoelen.
Ik bedoel hier niemand mee, maar het doet me er wel aan denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door DDD »

Ik betwijfel echt of dat zo is. Ik denk dat vrijwel alle forumdeelnemers liefde hebben voor de andere deelnemers. Maar dat kan ook naief zijn. Het is in ieder geval wel een van de kenmerken van een ware christen. Misverstanden tussen mensen zijn zeker niet altijd aan een gebrek aan liefde te wijten.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door heusden-op »

Als zelfs de allerhardste steen
wordt uitgehold door druppels water,
dan breekt de liefde vroeg of later
door een muur van discussie heen.
Want zelfs de grootste prater
is in zijn hart allee-hee-heen:
Liefde is de sleutel naar het hart


Dit is een woord van één van de ouden: Esther-ius Tims-ius. Iets 'meer verhevends', @Roos2017!
Laatst gewijzigd door heusden-op op 28 apr 2018, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
dam-leer
Wet en Evangelie
Berichten: 294
Lid geworden op: 07 mar 2018, 20:57

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Wet en Evangelie »

Bijdrager schreef:Nooit mag een preek in mineur eindigen want dan blijf je bij de mens. Als een preek eindigt in Christus dan is er geen sprake van mineur!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoe preekte Jona? Nog veertig dagen, dan zal Nineve worden omgekeerd. Als dit niet een eindigen is in mineur! En toch, wat was het gevolg van zijn prediking?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Dodo »

Wet en Evangelie schreef:
Bijdrager schreef:Nooit mag een preek in mineur eindigen want dan blijf je bij de mens. Als een preek eindigt in Christus dan is er geen sprake van mineur!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoe preekte Jona? Nog veertig dagen, dan zal Nineve worden omgekeerd. Als dit niet een eindigen is in mineur! En toch, wat was het gevolg van zijn prediking?
Je kunt dat geen "preek" noemen, zoals wij preken hebben. Het was een boeteprediking, dat is iets anders. In onze diensten is de prediking de dienst der verzoening. En dan is Paulus toonaangevend: ik heb onder u niets willen weten dan Christus en Die gekruisigd. En een preek over Christus kan niet in mineur eindigen, lijkt me.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Jongere »

Dodo schreef: Je kunt dat geen "preek" noemen, zoals wij preken hebben. Het was een boeteprediking, dat is iets anders. In onze diensten is de prediking de dienst der verzoening. En dan is Paulus toonaangevend: ik heb onder u niets willen weten dan Christus en Die gekruisigd. En een preek over Christus kan niet in mineur eindigen, lijkt me.
Ook Christusprediking kan nog altijd boeteprediking zijn, als de tijd of gelegenheid daarnaar is. Ik heb er eerder in het topic een paar voorbeelden van beschreven.
Wel vind ik 'mineur' niet zo'n geslaagde uitdrukking. Dat geeft bij mij de connotatie van 'we gaan niet zo vrolijk naar huis'. Ik zou eerder het woord ernst o.i.d. gebruiken. Een preek hoeft niet altijd te eindigen met overwinning, eeuwig leven of triomf - maar kan ook afsluiten met een ernstige waarschuwing of indringende vraag aan het hart.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door eilander »

Jongere schreef:
Dodo schreef: Je kunt dat geen "preek" noemen, zoals wij preken hebben. Het was een boeteprediking, dat is iets anders. In onze diensten is de prediking de dienst der verzoening. En dan is Paulus toonaangevend: ik heb onder u niets willen weten dan Christus en Die gekruisigd. En een preek over Christus kan niet in mineur eindigen, lijkt me.
Ook Christusprediking kan nog altijd boeteprediking zijn, als de tijd of gelegenheid daarnaar is. Ik heb er eerder in het topic een paar voorbeelden van beschreven.
Wel vind ik 'mineur' niet zo'n geslaagde uitdrukking. Dat geeft bij mij de connotatie van 'we gaan niet zo vrolijk naar huis'. Ik zou eerder het woord ernst o.i.d. gebruiken. Een preek hoeft niet altijd te eindigen met overwinning, eeuwig leven of triomf - maar kan ook afsluiten met een ernstige waarschuwing of indringende vraag aan het hart.
Daar ben ik het helemaal mee eens. De reactie van hoorders in de Bijbel is nogal eens dat ze 'verslagen in het hart' werden, waarom willen wij dan alleen maar blij en opgewekt naar huis?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Dodo »

Maar degenen die verslagen in het hart werden, werden zo niet naar huis gestuurd. Ze kregen nog veel meer te horen.

In mineur is inderdaad geen goede uitdrukking. Ernst is iets heel anders, en een preek kan zeker wel op een ernstige toon eindigen.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door heusden-op »

@Dodo: Maar wat doet u dan met de bijbelse voorbeelden die Huisman noemt?
dam-leer
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Dodo »

heusden-op schreef:@Dodo: Maar wat doet u dan met de bijbelse voorbeelden die Huisman noemt?
Hij geeft drie voorbeelden. Twee over Jezus. Een van de Pinksterpreek van Petrus.
Wat Jezus deed, zou ik niet willen vergelijken met wat wij preken noemen. Hij verkondigde het Koninkrijk, Hij sprak in gelijkenissen, Hij leerde en onderwees. Hij sprak over Zichzelf en Zijn Vader. Dat was toch iets heel anders. En daar komt bij dat wat in de evangeliën staat, maar een deel is van wat Hij sprak. Hij sprak vaak heel lang tot de menigte mensen en maar een klein deel daarvan is in de bijbel terechtgekomen.
De preek van Petrus was al veel meer een preek. En hij eindigt niet met "die gij gekruisigd hebt". Hij eindigt met "Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israels dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus die gij gekruisigd hebt." Dat is een heel andere zin dan die paar laatste woorden alleen.

Ik zou sowieso niet te snel een preek/betoog/waarschuwing/profetie uit de bijbel één op één zetten met onze preken.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 907
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door Adagio »

Degenen die verslagen in het hart werden, werden zo niet naar huis gestuurd. Ze kregen nog veel meer te horen.
Inderdaad: bekeert u.
Degelijke discussies doen mij denken aan een farizeïsche vraag van enkele decennia geleden. De vraag was: 'mag een bekeerd iemand wel op de fiets naar de kerk op zondag?' Het antwoord bevatte geen munitie voor diepgravende discussie, maar bedoelde wel om aan te zetten tot zelfonderzoek, nl.: 'een bekeerd iemand zit niet op de fiets, maar ligt op de knieën, in zijn onwaarde.'
Kinderen van God leven hier op vijandig grondgebied, ook in hun hart. Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn. Zo'n mineurstemming is Bijbels.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik betwijfel echt of dat zo is. Ik denk dat vrijwel alle forumdeelnemers liefde hebben voor de andere deelnemers. Maar dat kan ook naief zijn. Het is in ieder geval wel een van de kenmerken van een ware christen. Misverstanden tussen mensen zijn zeker niet altijd aan een gebrek aan liefde te wijten.
Ik bedoelde vanzelf een geestelijke liefde, een band van liefde, verbondenheid en blijdschap in God. Een geestelijke band kan veel sterker zijn dan een algemeen elkaar liefhebben. Wat te denken van David, hoe hij geestelijk verbonden was met Jonathan. Dat is een liefde waarvan de Schrift ook zegt dat ze de liefde der vrouwen te boven gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mag een preek in mineur eindigen?

Bericht door DDD »

Precies. En daar had ik het ook over, hetgeen kennelijk niet duidelijk was.
Plaats reactie