Mijn volk zal alleen wonen

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door Mara »

Deze zin, in het interview met ds. Roodsant, trof mij zo.
„Mijn volk zal alleen wonen”, zal dus eenzaam zijn.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-j-j-r ... -1.1478008

Zie je dit niet steeds vaker, dat mensen eenzaam zijn binnenin een gemeente, een familie, een gezin, omdat ze niet begrepen worden?
Ik heb dit wijlen ds. Cabaret ook weleens horen zeggen.
Als de Heere je waarlijk bekeerd, kan er een scheiding komen in je familie, je vriendenkring, je gezin, ja, zelfs je huwelijk.

Deze boodschap staat haaks op de geloofsbeleving van vandaag, tezamen zingen en jubelen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:Deze zin, in het interview met ds. Roodsant, trof mij zo.
„Mijn volk zal alleen wonen”, zal dus eenzaam zijn.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-j-j-r ... -1.1478008

Zie je dit niet steeds vaker, dat mensen eenzaam zijn binnenin een gemeente, een familie, een gezin, omdat ze niet begrepen worden?
Ik heb dit wijlen ds. Cabaret ook weleens horen zeggen.
Als de Heere je waarlijk bekeerd, kan er een scheiding komen in je familie, je vriendenkring, je gezin, ja, zelfs je huwelijk.

Deze boodschap staat haaks op de geloofsbeleving van vandaag, tezamen zingen en jubelen.
Vergeef me, maar als de Kerk op z'n plaats is dan zal het Hallelujah hier op aarde zijn aanvang hebben. Loof den Heere; zo menigmaal een paar woorden in de Psalmen. Het staat er wel als gebiedend omschreven, nooit vergeten! Het is onze plicht en taak als schepsel van God, maar helemaal als kind van God, onze Schepper en Koning te eren, te loven, te prijzen en te verheerlijken.
Ja dan weet ik dat je hier doelt op het 'Juichend-christendom'. Maar Gods Kerk is een juichend-christendom in hun Borg en Zaligmaker, want Hij heeft het Kruis verdragen en de schande veracht. En ten derde dage is Hij opgewekt. Hij leeft, waardoor wij leven kunnen. Zouden wij de Heere voor deze onuitsprekelijke Gave niet dankbaar zijn? Zouden wij de Heere voor deze Gave niet loven en prijzen, ja het Hallelujah aanvangen? Ik dacht het wel. En als dit lofgezang ontbreekt in ons persoonlijk leven, laat het dan in de eerste plaats tot schuld zijn en laat het ons moge opwekken om Hem alsnog de glorie toe te zingen: want "U zij de glorie, Opgestane Heer'"
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door heusden-op »

Ik ben het wel eens, dat het zo zou moeten zijn. Maar het gevaar van het oppervlakkig juichend christendom dat roemt in de verwerving zonder de toepassing moest ons toch ook weer zeer bevreesd doen zijn
dam-leer
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door Jongere »

Het is opmerkelijk dat in de ene situatie blijkbaar de ideale situatie leidend is t.o.v. de ervaring ("ware christenen zouden moeten juichen")
- terwijl in een andere situatie de ervaring leidend is t.o.v. de ideale situatie (zie het topic over naastenliefde en conflict; als daar verwezen wordt naar hoe het zou moeten zijn onder christenen wordt David als voorbeeld genoemd die ook mensen vermoordde).

Het zou helpen om in állebei de gevallen met twee woorden te spreken. Hoe het zou moeten zijn en hoe het vaak kan zijn.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door JCRyle »

Jongere schreef:Het is opmerkelijk dat in de ene situatie blijkbaar de ideale situatie leidend is t.o.v. de ervaring ("ware christenen zouden moeten juichen")
- terwijl in een andere situatie de ervaring leidend is t.o.v. de ideale situatie (zie het topic over naastenliefde en conflict; als daar verwezen wordt naar hoe het zou moeten zijn onder christenen wordt David als voorbeeld genoemd die ook mensen vermoordde).

Het zou helpen om in állebei de gevallen met twee woorden te spreken. Hoe het zou moeten zijn en hoe het vaak kan zijn.
Je moet altijd met twee woorden spreken? Ik krijg daar de kriebels van. Natuurlijk moet je zijden benoemen en waken voor eenzijdigheid. Maar ik stel dat 'als Gods Kerk op de plek is', dan (...). Dat is duidelijk genoeg.
Ik snap niet waarom je twee zaken tegenover elkaar moet zetten. Elke keer expliciet noemen van zijden. Daarmee krijg je een slap en krachtloos verhaal, waarbij het ene tegenover het andere wordt uigespeeld.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door heusden-op »

Uit het interview met ds. J.J. Roodsant:

„Mijn vrienden zijn al ingezameld: Dorsman, Du Marchie van Voorthuysen, Van der Groe, Paauwe. De boodschap die God laat brengen, maakt eenzaam. Maar het is naar het Woord.

Nu ds. Roodsant niet zo vaak meer preken kan, geeft hij zijn preken uit, in eigen beheer, want een uitgever zag er geen brood in. Er verschenen drie delen. „Dat heeft de Heere mij opgedragen. Hij heeft me ook laten zien dat het drie boeken moesten worden. Een vierde deel komt er dus niet.”

HUH?
dam-leer
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door Terri »

heusden-op schreef:Uit het interview met ds. J.J. Roodsant:

„Mijn vrienden zijn al ingezameld: Dorsman, Du Marchie van Voorthuysen, Van der Groe, Paauwe. De boodschap die God laat brengen, maakt eenzaam. Maar het is naar het Woord.

Nu ds. Roodsant niet zo vaak meer preken kan, geeft hij zijn preken uit, in eigen beheer, want een uitgever zag er geen brood in. Er verschenen drie delen. „Dat heeft de Heere mij opgedragen. Hij heeft me ook laten zien dat het drie boeken moesten worden. Een vierde deel komt er dus niet.”

HUH?
Ik begrijp je vraagteken.
Ik ben inmiddels vuurbang geworden voor al die 'speciale boodschappen' die mensen blijkbaar rechtstreeks van God krijgen.....er is helaas zo vaak 'God voor ons karretje spannen' en daarmee elke vraag of opmerking uit de weg gaan.
Zoveel ellende van gezien.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door eilander »

Terri schreef:
heusden-op schreef:Uit het interview met ds. J.J. Roodsant:

„Mijn vrienden zijn al ingezameld: Dorsman, Du Marchie van Voorthuysen, Van der Groe, Paauwe. De boodschap die God laat brengen, maakt eenzaam. Maar het is naar het Woord.

Nu ds. Roodsant niet zo vaak meer preken kan, geeft hij zijn preken uit, in eigen beheer, want een uitgever zag er geen brood in. Er verschenen drie delen. „Dat heeft de Heere mij opgedragen. Hij heeft me ook laten zien dat het drie boeken moesten worden. Een vierde deel komt er dus niet.”

HUH?
Ik begrijp je vraagteken.
Ik ben inmiddels vuurbang geworden voor al die 'speciale boodschappen' die mensen blijkbaar rechtstreeks van God krijgen.....er is helaas zo vaak 'God voor ons karretje spannen' en daarmee elke vraag of opmerking uit de weg gaan.
Zoveel ellende van gezien.
Niet overdrijven. Niet in elk geval is dat zo. Dit heeft alleen betrekking op ds. Roodsant zélf. Hij legt niemand iets op, of vertelt niemand dat zijn boeken gekocht moeten worden om die reden.
Dus dat 'vuurbang' zijn heeft hier geen enkele grond. Waar ben je dan precies bang voor?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door Terri »

eilander schreef:
Terri schreef:
heusden-op schreef:Uit het interview met ds. J.J. Roodsant:

„Mijn vrienden zijn al ingezameld: Dorsman, Du Marchie van Voorthuysen, Van der Groe, Paauwe. De boodschap die God laat brengen, maakt eenzaam. Maar het is naar het Woord.

Nu ds. Roodsant niet zo vaak meer preken kan, geeft hij zijn preken uit, in eigen beheer, want een uitgever zag er geen brood in. Er verschenen drie delen. „Dat heeft de Heere mij opgedragen. Hij heeft me ook laten zien dat het drie boeken moesten worden. Een vierde deel komt er dus niet.”

HUH?
Ik begrijp je vraagteken.
Ik ben inmiddels vuurbang geworden voor al die 'speciale boodschappen' die mensen blijkbaar rechtstreeks van God krijgen.....er is helaas zo vaak 'God voor ons karretje spannen' en daarmee elke vraag of opmerking uit de weg gaan.
Zoveel ellende van gezien.
Niet overdrijven. Niet in elk geval is dat zo. Dit heeft alleen betrekking op ds. Roodsant zélf. Hij legt niemand iets op, of vertelt niemand dat zijn boeken gekocht moeten worden om die reden.
Dus dat 'vuurbang' zijn heeft hier geen enkele grond. Waar ben je dan precies bang voor?
Het heeft natuurlijk met een stukje ervaring uit het verleden te maken ( alhoewel het nog voor komt).
Iemand schreef erover n.a.v. de brief uit Opheusden ( ik dacht @ Ambtenaar) 'Ik zie een grote overeenkomst met evangelische bewegingen, waar voorgangers ook altijd oncontroleerbare boodschappen van God ontvangen en waarmee ze hun status willen verhogen'.
Dat geeft bij de 'leek' diep ontzag en men ( b.v. een dominee) kan hiermee ( soms ongewild wellicht) dwingend een mening opleggen.
Ik ga niet uitweiden over de voorbeelden, maar ze zijn er genoeg.
Zelfs profetieën werden uitgesproken, ze kwamen niet uit.....en dan blijft het vaak stil.
Dat is schade berokkenen aan Gods Koninkrijk.
En ja door die 'schade' ben ik 'vuurbang' geworden.
Tegelijk erken ik het spreken van de Heere in je leven natuurlijk wel. Maar ik zou het op een heel sobere en in een zeer kleine kring bespreken.
En of ik overdrijf en m'n mening geen enkele grond heeft weet ik dus niet, ik vind namelijk van wel :)
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door gallio »

Mara schreef:Deze zin, in het interview met ds. Roodsant, trof mij zo.
„Mijn volk zal alleen wonen”, zal dus eenzaam zijn.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-j-j-r ... -1.1478008

Zie je dit niet steeds vaker, dat mensen eenzaam zijn binnenin een gemeente, een familie, een gezin, omdat ze niet begrepen worden?
Ik heb dit wijlen ds. Cabaret ook weleens horen zeggen.
Als de Heere je waarlijk bekeerd, kan er een scheiding komen in je familie, je vriendenkring, je gezin, ja, zelfs je huwelijk.

Deze boodschap staat haaks op de geloofsbeleving van vandaag, tezamen zingen en jubelen.
Markus 10

28. En Petrus begon tot Hem te zeggen: Zie, wij hebben alles verlaten, en zijn U gevolgd.
29. En Jezus, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg Ik ulieden: Er is niemand, die verlaten heeft huis, of broeders, of zusters, of vader, of moeder, of vrouw, of kinderen, of akkers, om Mijnentwil en des Evangelies wil,
30. Of hij ontvangt honderdvoud, nu in dezen tijd, huizen, en broeders, en zusters, en moeders, en kinderen, en akkers, met de vervolgingen, en in de toekomende eeuw het eeuwige leven.
AnneRinke
Inactief
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 jul 2017, 21:13

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door AnneRinke »

heusden-op schreef:Uit het interview met ds. J.J. Roodsant:

„Mijn vrienden zijn al ingezameld: Dorsman, Du Marchie van Voorthuysen, Van der Groe, Paauwe. De boodschap die God laat brengen, maakt eenzaam. Maar het is naar het Woord.

Nu ds. Roodsant niet zo vaak meer preken kan, geeft hij zijn preken uit, in eigen beheer, want een uitgever zag er geen brood in. Er verschenen drie delen. „Dat heeft de Heere mij opgedragen. Hij heeft me ook laten zien dat het drie boeken moesten worden. Een vierde deel komt er dus niet.”

HUH?
Jij denkt niet dat de Heere je op je kan opdragen om preken uit te geven? Of bedoel je het specifieke aantal boeken?
Of bedoel je iets anders met je HUH? :)
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door Vorst »

Ik vond het maar een vreemd interview. Het ging vooral over hemzelf. Ook vond ik de slachtofferrol niet erg op zijn plaats. Uiteindelijk had er een hoop voorkomen kunnen worden als hij naar zichzelf en zijn gemeenten duidelijk was geweest. En mij is altijd de reden ontgaan dat hij lid werd van de GG in Dirksland. Erg bijzonder.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door Hendrikus »

Vorst schreef:Ik vond het maar een vreemd interview. Het ging vooral over hemzelf. Ook vond ik de slachtofferrol niet erg op zijn plaats. Uiteindelijk had er een hoop voorkomen kunnen worden als hij naar zichzelf en zijn gemeenten duidelijk was geweest. En mij is altijd de reden ontgaan dat hij lid werd van de GG in Dirksland. Erg bijzonder.
Vooral dat laatste ja: erg bijzonder. Niet teveel aandacht aan schenken. Voor sommige mensen lijkt het wel: hoe bijzonderder, hoe mooier en hoe gewichtiger. Daar zou ik maar niet aan meedoen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door -DIA- »

Zonder op de woorden van ds. Roodsant verder in te gaan zou het leven van een kind van God niet altijd begrepen worden.
Eens mans vijanden zijn zijn huisgenoten. (zie verder Micha 7).
Ook deze psalm spreekt van een niet begrepen leven, een leven dat zelfs de broederen vreemd is.
Het is een Messiaanse Psalm, en hier door zien wij op het leven van de meerdere David.
Hij was veracht, enz. Lees ook Jes. 53

Mijn broed'ren ben ik vreemd, door elk onteerd,
En onbekend den zonen mijner moeder;
'k Vind onder hen noch schutsheer, noch behoeder;
Want d' ijver van Uw huis heeft mij verteerd.
Ik draag den schimp, den smaad en overlast
Dergenen, die, alziende God, U smaden;
Ik heb geweend, mijn ziel heeft steeds gevast,
Maar 'k word te meer met smaadheid overladen.


Micha 7:
1 Ai mij! want ik ben, als wanneer de zomervruchten zijn ingezameld; als wanneer de nalezingen in den wijnoogst geschied zijn; er is geen druif om te eten; mijn ziel begeert vroegrijpe vrucht.
2 De goedertierene is vergaan uit het land, en er is niemand oprecht onder de mensen; zij loeren altemaal op bloed, zij jagen, een iegelijk zijn broeder, met een jachtgaren.
3 Om met beide handen wel dapper kwaad te doen, zo eist de vorst, en de rechter oordeelt om vergelding; en de grote spreekt de verderving zijner ziel, en zij draaien ze dicht ineen.
4 De beste van hen is als een doorn; de oprechtste is scherper dan een doornheg; de dag uwer wachters, uw bezoeking, is gekomen; nu zal hunlieder verwarring wezen.
5 Gelooft een vriend niet, vertrouwt niet op een voornaamsten vriend; bewaar de deuren uws monds voor haar, die in uw schoot ligt.
6 Want de zoon veracht den vader, de dochter staat op tegen haar moeder, de schoondochter tegen haar schoonmoeder; eens mans vijanden zijn zijn huisgenoten.
7 Maar ik zal uitzien naar den HEERE, ik zal wachten op den God mijns heils; mijn God zal mij horen.
8 Verblijd u niet over mij, o mijn vijandin! wanneer ik gevallen ben, zal ik weder opstaan; wanneer ik in duisternis zal gezeten zijn, zal de HEERE mij een licht zijn.
9 Ik zal des HEEREN gramschap dragen, want ik heb tegen Hem gezondigd; totdat Hij mijn twist twiste, en mijn recht uitvoere; Hij zal mij uitbrengen aan het licht; ik zal mijn lust zien aan Zijn gerechtigheid.
10 En mijn vijandin zal het zien, en schaamte zal haar bedekken; die tot mij zegt: Waar is de HEERE, uw God? Mijn ogen zullen aan haar zien; nu zal zij worden tot vertreding, als slijk der straten.
11 Ten dage als Hij uw muren zal herbouwen, te dien dage zal het besluit verre heengaan.
12 Te dien dage zal het ook komen tot u toe, van Assur af, zelfs tot de vaste steden toe; en van de vestingen tot aan de rivier, en van zee tot zee, en van gebergte tot gebergte.
13 Maar dit land zal worden tot een verwoesting, zijner inwoners halve, vanwege de vrucht hunner handelingen.
14 Gij dan, weid Uw volk met Uw staf, de kudde Uwer erfenis, die alleen woont, in het woud, in het midden van een vruchtbaar land; laat ze weiden in Basan en Gilead, als in de dagen van ouds.
15 Ik zal haar wonderen doen zien, als in de dagen, toen gij uit Egypteland uittoogt.
16 De heidenen zullen het zien, en beschaamd zijn, vanwege al hun macht; zij zullen de hand op den mond leggen; hun oren zullen doof worden.
17 Zij zullen het stof lekken, als de slang; als kruipende dieren der aarde, zullen zij zich beroeren uit hun sloten; zij zullen met vervaardheid komen tot den HEERE, onzen God, en zullen voor U vrezen.
18 Wie is een God gelijk Gij, Die de ongerechtigheid vergeeft, en de overtreding van het overblijfsel Zijner erfenis voorbij gaat? Hij houdt Zijn toorn niet in eeuwigheid; want Hij heeft lust aan goedertierenheid.
19 Hij zal Zich onzer weder ontfermen; Hij zal onze ongerechtigheden dempen; ja, Gij zult al hun zonden in de diepten der zee werpen.
20 Gij zult Jakob de trouw, Abraham de goedertierenheid geven, die Gij onzen vaderen van oude dagen af gezworen heb
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door Charles »

Mara schreef:Deze zin, in het interview met ds. Roodsant, trof mij zo.
[Ik heb dit wijlen ds. Cabaret ook weleens horen zeggen.
Als de Heere je waarlijk bekeerd, kan er een scheiding komen in je familie, je vriendenkring, je gezin, ja, zelfs je huwelijk.
Uit de mond van ds. Cabaret nogal ongeloofwaardig.
Plaats reactie