Mijn volk zal alleen wonen

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:Je huisgenoten zullen je niet begrijpen. En geestelijk in een vijand verkeren. Dat wil beslist niet zeggen dat degene die ten vijand word gesteld ook een vijand van zijn huisgenoten is, juist niet. Des te meer zal het gebed vermeerderen om toch de ogen van je vijanden (geestelijk), die je lief zijn, te openen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het leven met de Heere doortrekt je hele leven, ook in de dagelijkse dingen. Visie op geld, opvoeding, gespreksonderwerpen, kleding, vrije tijd, alles, alles.... Als je dan niet samen op één lijn zit, kan dat in huis erg veel onrust, onbegrip en afstand geven.
Dan hoef je elkaar nog niet als vijand te behandelen, maar dan voel je wel vijandschap tegen de 'bekrompen' manier waarop je denkt.
Dat geeft soms veel eenzaamheid.
Hora est!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door refo »

In Numeri staat: dat volk tabernakelt afgezonderd, onder de (heiden)volken rekent het zich niet.
Er staat dus niet: Mijn volk, maar dat volk.
Er staat dus ook niet: mijn kinderen zullen, ieder afzonderlijk, in hun eentje zijn. Het gaat over volk, dat al hun tenten bij elkaar zet, maar apart van de rest van de volken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door -DIA- »

refo schreef:In Numeri staat: dat volk tabernakelt afgezonderd, onder de (heiden)volken rekent het zich niet.
Er staat dus niet: Mijn volk, maar dat volk.
Er staat dus ook niet: mijn kinderen zullen, ieder afzonderlijk, in hun eentje zijn. Het gaat over volk, dat al hun tenten bij elkaar zet, maar apart van de rest van de volken.
Gaat het niet over een 'afzonderen', in die zin als: Heiligt een vasten, roept een verbodsdag uit? Het is daar een afzonderen.

Verband in Joël 2:
15 Blaast de bazuin te Sion, heiligt een vasten, roept een verbodsdag uit.
16 Verzamelt het volk, heiligt de gemeente, vergadert de oudsten, verzamelt de kinderkens, en die de borsten zuigen; de bruidegom ga uit zijn binnenkamer, en de bruid uit haar slaapkamer.
17 Laat de priesters, des HEEREN dienaars, wenen tussen het voorhuis en het altaar, en laat hen zeggen: Spaar Uw volk, o HEERE! en geef Uw erfenis niet over tot een smaadheid, dat de heidenen over hen zouden heersen; waarom zouden zij onder de volken zeggen: Waar is hunlieder God?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door refo »

Nee, het staat in de zegening van Bileam.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mijn volk zal alleen wonen

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Nee, het staat in de zegening van Bileam.
Maar toch wel in die zin, dat de kinderen der mensen zich niet mogen vermengen met de zonen Gods? Ik geloof dat dit een heel groot punt is, en ook altijd geweest is na de zondeval. We willen een beetje met de wereld meedoen... en we willen ook nog een goed godsdienstig mens zijn. Zou dat gaan? Een ieder ga bij zichzelf te rade en toetse zijn gedachten aan het Woord.

In NUMERI 23:8-9 staat dit letterlijk:
8 Wat zal ik vloeken, dien God niet vloekt; en wat zal ik schelden, daar de HEERE niet scheldt?
9 Want van de hoogte der steenrotsen zie ik hem en van de heuvelen aanschouw ik hem; zie, adat volk zal 7alleen wonen en het zal onder de heidenen niet gerekend worden.
a verwijsteksten:
Deut. 33:28 Israël dan zal zeker alleen wonen en Jakobs oog zal zijn op een land van koren en most; ja, zijn hemel zal van dauw druipen
.
7 Te weten van andere natiën afgezonderd, zo in kerkelijke als politieke zaken.
Vgl. Micha 7:14 met de aant. verwijsteksten

Gij dan, weid Uw volk met Uw staf, de kudde Uwer erfenis, die alleen woont in het woud, in het midden van een vruchtbaar land; laat ze weiden in Basan en Gilead, als in de dagen vanouds.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie