Een onsterfelijke ziel

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door JCRyle »

heusden-op schreef:zouden er ook Woordszaken kunnen zijn, die niet zodanig door iemand zijn beleefd, en daarom door diegene ten onrechte voor iets anders dan Woordszaken worden gehouden?
Als je een Bijbelgedeelte kan aanwijzen, dan hoor ik het graag. Hebr. 12 in ieder geval niet.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door heusden-op »

ik denk dat je een tunnelvisie hebt voor wat betreft hebr 12
dam-leer
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door JCRyle »

heusden-op schreef:ik denk dat je een tunnelvisie hebt voor wat betreft hebr 12
Pak even wat commentaren erbij wil je. Calvijn niet, Henry niet, Korte verklaring niet. Nu jij weer.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door heusden-op »

die heb je deels niet goed gelezen. vooral 2e en 3e alinea!
lees nog eens goed en neem eventueel contact op met dr. p de vries, als je het niet begrijpt
Laatst gewijzigd door heusden-op op 26 mar 2018, 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
dam-leer
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door JCRyle »

heusden-op schreef:die heb je deels niet goed gelezen
Vertel
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:Het grote onderscheid tussen Christus en de gestorven gelovige, is dat Christus leeft.
Dit is niet het onderscheid, maar de overeenkomst. God is niet een God der doden, maar der levenden, zegt de Heere Zelf. En dat ging over Abraham, Izak en Jakob, die toen allang gestorven waren.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
JCRyle schreef:Het grote onderscheid tussen Christus en de gestorven gelovige, is dat Christus leeft.
Dit is niet het onderscheid, maar de overeenkomst. God is niet een God der doden, maar der levenden, zegt de Heere Zelf. En dat ging over Abraham, Izak en Jakob, die toen allang gestorven waren.
Er volgt wat op, wellicht vergeten?
Laatst gewijzigd door JCRyle op 26 mar 2018, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door JCRyle »

heusden-op schreef:die heb je deels niet goed gelezen. lees nog eens goed en neem eventueel contact op met dr. p de vries, als je het niet begrijpt
Nee nu ga je het mij natuurlijk vertellen ook. Of is het alleen iets napraten, zonder zelf te denken?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:
Het grote onderscheid tussen Christus en de gestorven gelovige, is dat Christus leeft. En ook nu nog door Zijn Geest met ons is.
Daarnaast is gemeenschap met Christus Bijbels (!). Gemeenschap der heiligen is ook alleen in Christus. Alleen het is gemeenschap der heiligen hier en nu. Geef gerust bronnen waarin dit weerlegt wordt, graag ook vanuit de Schrift.
HC zondag 21 vraag 55:
Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?
Dit kan niet jegens een thans overlevende.
Zondag 21 geeft inderdaad op deze vraagstelling geen antwoord.

Over het hier en nu. Lukas 9 vers 28-36 plaatst Mozes en Elia op de berg der verheerlijking naast Petrus, Jakobus en Johannes. Ik zie daar wel een parallel met deze vraagstelling.

En wat betekenen Mattheus 27: 52 en 53 ?

Voor mij ook vragen te over. Maar ik zie geen reden om tot radicale afwijzing van een ervaring te komen. Als een ervaring niet ingebed is in het geheel van het Woord, namelijk persoonlijk geloof en bekering van de betrokkene, dan wijs ik niet direct alles af. Evenmin poog ik hier een bepaalde buitenbijbelse norm neer te leggen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door Herman »

DDD schreef: Dat laatste ben ik met je eens. Maar het eerste is toch wel opmerkelijk. Anders dan Christus zijn de gestorven heiligen niet alomtegenwoordig en ook niet zowel God als mens. Dat Christus naar het lichaam in de hemel is maar naar zijn godheid, genade en Geest niet van ons wijkt, betekent nog niet dat dit voor alle overleden gelovigen ook geldt.

En verder zijn ook de gestorven gelovigen over het lijden heen, en dus overleden.
Voor wat betreft je laatste zin. Overledenen las ik in dit verband als 'dood' en dat staat dus tegenover dat ze met Christus mogen leven. Dus in letterlijke zin zei ik iets onjuist.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door Vagari »

JCRyle schreef:
Vagari schreef:
JCRyle schreef:Hoe zou jij het dan willen noemen? En wat verta jij hier onder?
Samen de heerlijkheid van de Heere zien.
Met een overledene?
Waarom niet?
Nog twee vragen:
1. Het zou kunnen dat die Macedonische man een echt persoon is geweest; Is het niet even wonderlijk dat er contact was tussen hem (een levende) en Paulus. Terwijl dit geografische gezien niet mogelijk was? (geen internet of telefoon te bekennen trouwens)
2. Contact met engelen is dat onmogelijk?

Ik bedoel alleen te zeggen dat: zolang er geen zaken besproken worden/zijn die tegen de Bijbelse boodschap in gaan, je geen reden hebt om dit zo radicaal af te wijzen.
Galaten 1:8 / STV
8 ‭‭Doch al ware het ook, dat wij, of‭²⁰‭ een ‭engel‭ uit‭²¹‭ den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij‭²²‭ u verkondigd hebben, die zij vervloekt.‭²³‭‭
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door Vagari »

JCRyle schreef:
HC zondag 21 vraag 55:
Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?
Eerstelijk, dat de gelovigen, allen en een iegelijk, als lidmaten aan den Heere Christus en al Zijn schatten en gaven gemeenschap hebben. Ten andere, dat elk zich moet schuldig weten zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewilliglijk en met vreugde aan te wenden.
Dit kan niet jegens een thans overlevende?.
Misschien niet helemaal "On topic" maar je kunt het wel doen aan zijn of haar kinderen.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door Vagari »

Ik schets nog even om het onderwerp heen:
Petrus citeerd Joël.
Handelingen 2:17 / STV
17 ‭‭En het zal zijn in de laatste‭³⁹‭ dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees;‭⁴⁰‭ en uw zonen en uw dochters zullen profeteren,‭⁴¹‭ en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen ‭dromen‭ ‭dromen‭.‭
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door olfie »

"Zal Mij iets te wonderlijk zijn", daarin geeft de Heere Zelf ruimte voor iedere zaak die wij met het verstand niet kunnen bevatten.
Paulus is ook opgetrokken geweest in de derde hemel en heeft daar onuitsprekelijke dingen gezien, 'een mens van gelijke beweging als wij' toch?
Als er een gemeenschap der heiligen bestaat in één geestelijk lichaam, zou dat dan alleen onder de 'vleselijk' levenden kunnen zijn? Beperken wij God en Christus daar in Zijn eeuwige geestelijkheid en Goddelijkheid?

Er zijn al vele pagina's over geschreven inmiddels en het lijkt er niet op dat er een sluitend Bijbels bewijs of ontkrachting aangewezen kan worden. Moeten wij Hem dan niet vrij laten in Zijn wonderlijke wegen en vaststellen dat Hij een wonderdoend God is Die dode zondaren het leven schenkt? Ik ken ook wel een 'extra-ordinair' verhaal, het is uiteindelijk een menselijk verhaal maar de Heere heeft in de uitkomt wel getoond dat de uitkomst ook was naar de ervaring van het extra-ordinaire.

Of deze en dergelijke dingen kunnen gebeuren? Bij Hem zijn alle dingen mogelijk. Of het ook kan zijn dat er soms sprake is van menselijk uitglijden, dat denk ik ook zeker. Moeten we het zoeken, dat geloof ik zeker niet, dan neigt het inderdaad naar zoeken van gemeenschap met doden, zoals Saul bij de tovenares van Endor.
Paulus is opgetrokken geweest in de derde hemel en heeft daar vele jaren over gezwegen, hij bracht het pas ter sprake toen hij de Korinthiers wilde versterken in zijn brief. Er mee te koop lopen lijkt mij geen duidelijk signaal van ootmoedige dankbaarheid maar ik zou niet uit durven sluiten dat de Heere een lief kind eens wil bemoedigen met uitzonderlijke wijzen van vertroosting.
Ik denk ook wel dat het Bijbels te verantwoorden is om te stellen dat zij die dicht bij God leefden (en leven !) ook uitzonderlijker zaken hebben gezien en ervaren. Denk aan Daniel, Elia, Paulus. Het blijft echter genade en het is alles naar de mate van de gave van Christus. Tot nut, stichting en Zijn eer.
Wat mij betreft dus een zaak om te laten rusten en Hem te aanbidden als een God van wonderen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Een onsterfelijke ziel

Bericht door heusden-op »

Ik begrijp JCRyles zorg wel. Hij is bang voor spiritisme. Maar dat is het punt hier niet.
En wat wel jammer is, dat hij dan begint over vleselijk tegenover geestelijk (standpunt van hemzelf). :cry
dam-leer
Plaats reactie